10روش سریع برای دسترسی به بخش‌های مختلف مرورگر کروم

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
شاید شما نیز با ما هم عقیده باشید که هیچ چیزی برای سرعت بخشیدن به کار با ابزار‌ها و اپلیکیشن‌ها، بهتر از میانبرهای صفحه‌کلید نیست. وقتی هم ابزار مورد نظر مرورگر باشد، میانبرها تأثیر خود را بیش‌ از پیش نشان می‌دهند. اگر از کاربران گوگل‌کروم هستید برای آشنایی با میانبرهای صفحه‌کلید و راه های دسترسی سریع به قسمت‌های مختلف مرورگر با این مقاله از زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروز می‌خواهیم درباره گوگل‌کروم صحبت کرده و با صفحاتی آشنا شویم که فرمت کلی آن‌ها به صورت chrome://URL است. صفحاتی که بدون استفاده از رابط‌کاربری، به ما برای دسترسی به بخش‌های مختلف مرورگر (که بعضی به آن‌ها صفحات مخفی می‌گویند) کمک می‌کنند.

هریک از مسیرهایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، به بخش خاصی از مرورگر کروم مربوط هستند و شما برای استفاده از آن‌ها باید عبارت را در آدرس‌بار تایپ کرده و کلید Enter را بفشارید.

نکته: برای دسترسی و فعال‌کردن آدرس‌بار، از کلید‌های میانبر ctrl + L در ویندوز و command + L در مک استفاده کنید. هدف از این‌کار نیز دسترسی به بخش‌های مختلف مرورگر بدون استفاده از ماوس است.

۱- صفحه تنظیمات اولیه کروم

برای دسترسی به صفحه تنظیمات مرورگر کروم می‌توانید برروی آیکون آچار یا در نسخه‌های جدید برروی دکمه سه خط در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. اما روش سریع دسترسی به این بخش تایپ عبارت زیر در آدرس‌بار است:

chrome://settings

Chrome-Settings

۲- مدیریت بوک‌مارک‌ها

برای مدیریت بوک‌مارک‌ها علاوه بر کلیدهای ترکیبی ctrl + shift + O در ویندوز و command + shift + O در مک، می‌توان از عبارت زیر استفاده کرد:

chrome://bookmarks

عددی که بعد از عبارت آدرس‌بار نمایش داده می‌شود، مشخص کننده صفحه جاری است. اگر تعداد بوک‌مارک‌های شما زیاد باشد، با تغییر عدد بعد از علامت # می‌توان به صفحات دیگر بروید.

۳- صفحه دانلود‌ها

گاهی اوقات، پس از شروع دانلود، فراموش می‌کنیم وضعیت آن را پیگیری کنیم. در مواقعی نیز مکان ذخیره فایل دانلود شده را از یاد می‌بریم. از طریق کلیدهای ترکیبی Ctrl+J یا وارد کردن عبارت زیر در نوار آدرس برای دسترسی به صفحه دانلودها و مدیریت فایل‌های در حال دانلود یا دانلود شده استفاده کنید:

chrome://downloads

۴- تاریخچه مرورها (History)

همه ما اهمیت تاریخچه‌های وب‌گردی را می‌دانیم. تاریخچه‌ها به ما در جستجوی راحت‌تر و دسترسی به وب‌سایت‌هایی که در گذشته دیده‌ایم کمک می‌کنند. چه چیزی بهتر از دسترسی به این تاریخچه به کمک عبارت زیر:

chrome://history

۵- صفحه افزونه‌ها

افزونه‌های زیادی وجود دارد که شاید بخواهیم از آن‌ها تنها در وب‌سایت‌ها خاصی استفاده کرده و در سایر موارد آن‌ها غیرفعال کنیم. اگر نمی‌دانید چگونه از صفحات تنظیمات به لیست افزونه‌ها دسترسی داشته باشید، آدرس زیر را در کروم تایپ کنید:

chrome://extensions

۶- پلاگین‌ها

پلاگین‌ با افزونه متفاوت است. برای مثال، فلش‌پلیر یک پلاگین محسوب‌ می‌شود. آیا تابه‌حال خواسته‌اید پلاگین‌های نصب شده بر روی مرورگر خود را مشاهده کنید؟ جواب این سؤال را به کمک آدرس زیر خواهید یافت.

chrome://plugins

۷- بررسی حافظه مرورگر

به مرور زمان ممکن است، عمل‌کرد مرورگر شما کندتر شود. به جای بررسی تمام آیتم‌های ممکن، بهتر است ابتدا به وضعیت حافظه مصرفی توسط ابزارهای گوناگون مرورگر نگاهی بیاندازید. برای این کار کافی‌است آدرس زیر را تایپ کنید:

chrome://memory

8- پرچم‌های (Flag) کروم

اگر علاقمند به شناسایی امکانات و ویژگی‌های ناشناخته مرورگر خود هستید به آدرس زیر بروید:

chrome://flags

بعضی از این امکانات واقعاً جالب و کاربردی هستند.

9- گزینه‌های Omnibox

ما Omnibox را به عنوان یک آدرس‌بار کاربردی و فوق‌العاده می‌شناسیم. اگر به آدرس زیر مراجعه کنید، قادر خواهید بود بدون هرگونه زحمتی، تجزیه و تحلیل دقیقی درباره نتایج جستجوی خود داشته باشید:

chrome://omnibox

10- آدرس‌های (URL) کروم

برای شما سؤال پیش آمده که ما این آدرس‌ها را از کجا استخراج کرده‌ایم؟ کافی‌است به آدرس زیر بروید تا با تمام آدرس‌های موجود آشنا شوید:

chrome://chrome-urls

آدرس‌هایی که خیلی بیشتر از این ۱۰ مورد هستند.

نظر شما چیست؟ اگر شما نیز URL جالبی در کروم می‌شناسید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات