با 1.5 میلیارد دلار، در سال 2020 به ماه سفر کنید

جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
بنیان گذار یک کمپانی جدید خصوصی امروز اعلام کرد که قصد دارد فروش بلیط سفر به ماه که از سال 2020 آغاز خواهد شد را شروع کند. نام این کمپانی «گلدن اسپایک» یا «میخ طلایی» است. این سفر به صورت رفت و برگشت دونفره خواهد بود و اولین قدم‌های بشر برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود یعنی سفرهای تفریحی فضایی محسوب می‌شود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آخرین میخی که اولین مسیر راه آهن سراسری آمریکا را به هم متصل کرد، به «میخ طلایی» شهرت یافت و این کمپانی نام خود را از آن گرفته است. حالا این شرکت می‌خواهد هر مأموریت برای رفتن به ماه را 1.5 میلیارد دلار بفروشد! این سخنان را آلن استرن، مدیر گلدن اسپایک ایراد کرد. بد نیست بدانید ایشان مدیر پیشین اداره مأموریت علمی‌ ناسا بوده است.

این هزینه برای مسافرت ربات‌هایی که بدون حضور انسان ارسال می‌شوند کافی است اما این شرکت تازه تأسیس با دریافت این مبلغ یک سفر رفت و برگشت دو نفره به ماه را فراهم می‌آورد.

استرن به وب‌سایت Space.com گفت: «ما این مسافرت‌ها و بلیط‌های مربوط به آن را به ملل مختلف، شرکت‌ها و اشخاص خواهیم فروخت. لطفاً برای خرید داخل صف بایستید، و من فکر می‌کنم این یک صف طویل و طولانی باشد.»

خرید راکت

راهبر شرکت هنوز وسیله پرتاپ یا کپسول فضایی برای انتقال مسافرین به ماه را انتخاب نکرده، اما استرن معتقد است که تا سال 2014 آن را انتخاب خواهد کرد.

گلدن اسپایک برای کاهش هزینه‌ها از سفینه‌های فضایی و راکت‌های موجود در حال ساخت استفاده خواهد کرد. البته این کمپانی باید از کاوشگران شخصی خود و لباس‌های فضایی طراحی شده خودش استفاده کند. استرن از شایعاتی یاد کرد که می‌گویند گلدن اسپایک راکت SpaceX's Falcon 9 Heavy را برای این کار انتخاب کرده اما آن‌ها را کاملاً تکذیب کرد.

استرن در ادامه گفت این شرکت دو سال و نیم است که فعالیت خود را به آهستگی شروع کرده است. «من فکر نمی‌کنم هیج کس بتواند شرایطی بهتر از شرایط ما بوجود آورد. این محشرترین کاری است که تا بحال انجام شده است.»

سفرهایی که این شرکت تدارک دیده بیشتر برای کشورهایی برنامه‌ریزی شده‌اند که آژانس فضایی ندارند یا نمی‌توانند بصورت مستقل افراد را به ماه بفرستند اما سازمان‌های علمی‌ این کشورها و حتی اشخاص حقیقی بدنبال مسافرت به ماه هستند.

استرن گفت: «ما با آژانس‌های فضایی کشورهای آسیایی و اروپایی مذاکراتی داشته ایم و علایق مشترکی در این زمینه یافتیم.»

رقابت برای سفر به ماه

این اولین باری نیست که یک شرکت خصوصی اقدام به انجام کارهایی از این دست می‌کند. «جایزه X ماه گوگل» 30 میلیون دلار به هر شرکت غیر دولتی که بتواند رباتی را روی ماه بنشاند و حداقل پانصد متر حرکت دهد و همچنین عکس و اطلاعات برای زمین ارسال کند، اعطاء خواهد کرد. استرن خود شخصاً با تیمی‌ به نام «مون اکسپرس» (Moon Express) برای گرفتن این جایزه رقابت می‌کنند. البته هیچ شرکت خصوصی به‌طور جدی بدنبال فرستادن آدم به ماه نبوده است.

گلدن اسپایک در هر سفر، 4 پرتاب جداگانه خواهد داشت: 2 پرتاب برای قرار دادن کاوشگر ماه در مدار و 2 تای دیگر برای انتقال خدمه و محموله‌ها. راهبر گلدن اسپایک امیدوار است این سفرها را در 2020 شروع کند.

این پروژه حامیان متمول زیادی ندارد. استرن در این رابطه می‌گوید: «ما می‌خواهیم تجارت ما براساس فروش سفرها انجام شود.»

این پروژه از حمایت یک تیم مشاوره متشکل از دانشمندان، رهبران شرکت‌های هوافضا، تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی و شخصیت‌های برجسته برخوردار است. یکی از اعضای این تیم «هوومر هیکام» نویسنده کتاب "Rocket Boys" است که الهام بخش ساخت فیلم "October Sky" بوده است.

هیکام می‌گوید: «یک مسیر قابل اعتماد به ماه! هشتمین قاره زمین، راه را به اکتشافات گسترده جدید و همچنین به تخیلات بشر باز خواهد کرد.»

این شرکت امروز را برای اعلام برنامه‌های خود انتخاب کرد چراکه شامگاه چهلمین سالگرد آخرین پرتاب "Apollo 17" به ماه است که در 7 دسامبر سال 1972 میلادی (یعنی شانزدهم آذر سال 1351) اتفاق افتاد.

استرن گفت: «ما بدنبال یک روز مناسب برای اعلام پروژه خود بودیم و امروز را انتخاب کردیم. این کار کمی‌ شاعرانه هم بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات