ساخت روبات‌های تغییر شکل دهنده توسط محققین دانشگاه MIT

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۲
مطالعه 1 دقیقه
محققین انستیتو ماساچوست (MIT) در حال ساخت و توسعه روبات‌های کوچکی هستند که احتمالا ساختار روبات‌های تغییر شکل‌دهنده آینده را شکل خواهند داد.
تبلیغات

این روبات کوچک که میلی‌موتئین نام‌گذاری شده است، از ماژول‌های یک سانتی‌متری تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده‌اند و به واسطه وجود موتور مغناطیسی مخصوص، که توسط محققین همین دانشگاه طراحی شده است، توانایی تغییر شکل دارند.

این روبات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بعد از قرار گرفتن در شکل خاص، بدون نیاز به مصرف انرژی الکتریکی اضافه، قادر به حفظ این شکل خواهند بود؛ این مزیت بزرگ میلی‌موتئین‌ها را به قطعات ایده‌الی برای استفاده در ساختارهای متفاوت تبدیل می‌کند.

ایده این تحقیق از مقاله‌ای که سال گذشته منتشر شد، شکل گرفته است. در این مقاله اثبات شده بود که هر شکل ۳بعدی را میتوان به سادگی و با خم کردن یک رشته در جهات مختلف به دست آورد. مفهوم این طرح از طبیعت برگرفته شده است، جایی که پروتئین‌ها به یکدیگر وصل می‌شوند تا شکل‌های مختلفی را به وجود آورند.

نیل گرشنفیل، رییس مرکز بیت و اتم دانشگاه MIT در این باره می‌گوید:

محققان در نظر دارند تا این میلی‌موتئین‌ها را در ابعاد مختلف،به کوچکی نانواسمبلرها تا رشته‌هایی به بزرگی خود انسان، به کار گیرند.

همچنین آرا نایان، یکی از محققین این طرح، به این نکته اشاره می‌کند که:

هدف نهایی ما ساخت روبات‌های تغییر شکل دهنده‌ای است که کوچک، سبک و محکم باشند. در عین حال تیم ما در حال کار بر روی افزایش قدرت این روبات‌ها است تا بتوانیم از تعداد بیشتری ماژول در ساختار آن‌ها استفاده کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات