از اندروید در سال جدید چه انتظاراتی داریم؟

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۹
مطالعه 11 دقیقه
سال 2013 پیش روی ماست و باید منتظر وسایل اندرویدی نسل بعد، شایعات و انتظارات کاملاً جدیدی باشیم. اندروید در نمایشگاه سالانه محصولات الکترونیکی یا CES درخشش خوبی خواهد داشت و چند ماه بعد با عرضه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های جدید کار خود را ادامه می‌دهد. بیاید نگاهی به اندروید و روند توسعه‌ی آن در سال پیش رو داشته باشیم و انتظاراتمان از اندروید در سال جدید را بررسی کنیم.
تبلیغات

در این مقاله به بسیاری از گرایش‌ها اکوسیستم اندروید در زمینه‌های پیشرفت سخت‌افزار، تصمیمات در مورد نحوه‌ی فروش و اتفاقات تعیین‌کننده در سال جدید می‌پردازیم. اکوسیستم اندروید بازیکنان قدرتمند و بزرگی دارد که با توجه به این اکوسیستم موفق انتظارات زیادی از سیستم عامل در حال رشد اندروید داریم. در واقع می‌توان در مورد هر یک از مسائل مورد بحث در این مقاله بیشتر بحث کرد اما بهتر است مسائل بیشتری را به صورت خلاصه‌تر بررسی کنیم.

افزایش قطر و رزولوشن صفحه‌نمایش

در گذشته‌ای نه چندان دور اندازه‌ی صفحه‌نمایش گوشی‌ها از 4 اینچ تجاوز نمی‌کرد و این روند تا زمانی ادامه یافت که اچ‌تی‌سی گوشی Evo 4G را رونمایی کرد. بیشتر گوشی‌های اندرویدی در آن زمان صفحه نمایشی به قطر 3.2 الی 3.5 اینچ داشتند. حالا با ظهور گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 3 با نمایش‌گر 4.8 اینچی و گلکسی نوت 2 با نمایش‌گر 5.5 اینچی، کاربران به گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر عادت کرده‌اند.

انتظار داریم تعداد گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1080p دارند، بیشتر شود، یکی از این گوشی‌های HTC Butterfly است.

موتورولا با طراحی جالبش توانست یک صفحه‌نمایش 4.3 اینچی را در بدنه‌ی یک گوشی با ابعادی در حد گوشی‌های 3.5 اینچی قرار دهد، نتیجه‌ی کار محصولی به نام Droid Razr M بود صفحه‌نمایش این گوشی کاملاً تا لبه‌های آن گسترده شده است. این طراحی جالب احتمالاً مورد توجه موتورولا و سایر سازندگان قرار می‌گیرد و محصولاتی مشابه آن عرضه خواهد شد. بنابراین منتظر گوشی‌هایی باشید که صفحه‌نمایش بزرگشان از لبه‌ای تا لبه‌ی دیگر به‌طور کامل گسترده شده است.

بله، در سال 2013 گوشی‌هایی در ابعاد مختلف خواهیم دید و البته گوشی‌های رده اول بازار با صفحه‌نمایش‌هایی در حدود 4.5 اینچ عرضه می‌شوند. کاربران اندرویدی که دومین یا سومین گوشی خود را می‌خرند هم انتظار دارند که گوشی جدیدشان حداقل به اندازه‌ی گوشی قدیمی‌شان باشد بنابراین افزایش قطر صفحه‌نمایش امری طبیعی و منطقی است.

علاوه بر اندازه، رزولوشن هم افزایش خواهد یافت. اچ‌تی‌سی با گوشی HTC Butterfly که صفحه‌نمایش 1080p دارد شروع کرده و حالا شایعات حاکی از آن هستند که تقریباً تمام سازندگان روی مدل‌های رده اول خود با صفحه‌نمایش 1080p کار می‌کنند. سال 2013 سال گوشی‌هایی با تراکم پیکسلی بالاتر است، چه برایتان مهم باشد و چه نباشد، منتظر چنین گوشی‌هایی باشید.

4 هسته‌ای‌ها بیشتر می‌شوند

کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تراشه مثل انویدیا و کوالکام پردازنده‌های 4 هسته‌ای برای وسایل همراه می‌سازند و سازندگان گوشی‌های اندرویدی هم علاقه‌ی خاصی به این نوع پردازنده‌ها دارند.

امروزه گوشی‌های رده اول بازار 4 هسته‌ای هستند درحالی‌که در گذشته گوشی‌های 2 هسته‌ای به‌عنوان بهترین محصولات سازندگان گوشی روانه‌ی بازار می‌شدند. بله، هسته‌های پردازنده افزایش یافته به‌طوری‌که حالا گوشی‌های 2 هسته‌ای برترین محصولات بازار نیستند. در سال 2013 هم همین روند ادامه می‌یابد و گوشی‌های رده اول با پردازنده‌ی 4 هسته‌ای عرضه می‌شوند، سرعت کلاک پردازنده‌ها حداقل 1.5 گیگاهرتز است و طی روند صعودی احتمالاً تا اواخر سال به 2 گیگاهرتز هم می‌رسد.

گوشی‌هایی مثل آپتیموس جی هم با گذشت یکسال کم‌کم قدیمی می‌شوند.

به نظر می‌رسد که رقابت سازندگان گوشی در استفاده از پردازنده‌ی سریع‌تر تنها روی کاغذ درست و منطقی است، در دنیای واقعی سرعت پردازنده اهمیت به مراتب کمتری دارد. سرعت کلاک یکی از چیزهایی است که برای جلب توجه مشتری کاربرد دارد. سازندگان گوشی با اشاره به سرعت کلاک بالا یا نتیجه‌ی یک بنچ‌مارک خاص سعی در جذب مشتری دارند درحالی‌که نشان دادن مزایای سرعت کلاک بالا به کاربران حرفه‌ای موفقیت مهم‌تر و اصلی یک سازنده‌ی گوشی است.

زیاد بازی‌های 3 بعدی بازی می‌کنید؟ قطعاً باید به سازنده‌ی پردازنده‌ی گوشی خود توجه کنید. اگر فقط می‌خواهید بدانید که وسیله‌ی اندرویدی شما چیست و چه کارهایی می‌کند، سراغ هر کدام که بروید چندان تفاوتی ندارد اما برای بازی باید سراغ سازندگان خوب پردازنده بروید.

یکی از زمینه‌های پیشرفت گوشی‌ها حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم است. در سال 2012 بیشتر گوشی‌های رده اول بازار دارای 2 گیگابایت حافظه‌ی رم بودند اما در سال آتی این عدد به 3 گیگابایت افزایش می‌یابد.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی‌ها گوشی‌های اندرویدی و تمام گوشی‌های دیگر هم در سال 2013 افزایش می‌یابد به طوری‌ که گوشی‌های استاندارد همه 32 گیگابایت حافظه داشته و گوشی‌های رده اول نیز سراغ حافظه‌های 64 گیگابایتی می‌روند. این موضوع مخصوصاً در مورد سازندگانی که می‌خواهند ظرفیت باتری را افزایش دهند مصداق دارد، در واقع با حذف حافظه‌های جانبی دیگر نیازی به کارت‌خوان نیست و می‌توان فضای بیشتری برای باتری در نظر گرفت. شاید تا قبل از پایان سال 2013 شاهد رونمایی اولین گوشی که دارای حافظه‌ی ذخیره‌سازی 128 گیگابایت است هم باشیم.

گوشی‌های ارزان‌قیمت بهتر می‌شوند

تکنولوژی در حال پیشرفت است و به‌زودی گوشی‌های رده اول بازار به گوشی‌های معمولی تبدیل می‌شوند. بنابراین در سال 2013 گوشی‌های اندرویدی با قیمت 50 تا 100 دلار هم سخت‌افزاری قدرتمند خواهند داشت. گوشی‌های 2 هسته‌ای اندرویدی در رده‌ی گوشی‌های ساده قرار می‌گیرند و تک‌هسته‌ای‌ها هم به کلی کنار گذاشته می‌شوند.

اپراتورها روز به روز بهتر می‌شوند و بالاخره شبکه‌ی اینترنتی نسل چهارم یا LTE به‌عنوان پرکاربردترین شبکه‌ی اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گوشی‌هایی که از شبکه‌ی اینترنتی نسل سوم پشتیبانی می‌کنند هم در بازار عرضه می‌شوند ولی تدریجاً کنار خواهند رفت. در واقع سال 2013 زمان مرگ 3G است و در عین حال 4G آن جذابیت قبل را برای مشتریان نخواهد داشت، چراکه تدریجاً تمام گوشی‌ها از شبکه‌ی اینترنتی نسل 4 پشتیبانی خواهند کرد.

کدام تکنولوژی‌ها معروف می‌شوند و کدام معروفیت خود را از دست می‌دهند؟

همیشه گوشی‌های اندرویدی با واسط 3 بعدی در بازار وجود داشته اما تعدادشان خیلی کم بوده و به نظر می‌رسد که این تکنولوژی فعلاً قصد عمومی شدن نداشته باشد. کاربران هم علاقه‌ای به گرافیک 3 بعدی در وسایل همراهشان ندارند. درست است که گرافیک 3 بعدی جذابیت زیادی دارد اما هنوز کاربران به این‌گونه وسایل توجه زیادی نداشته‌اند.

NFC یا به عبارت دیگر تکنولوژی ارتباط نزدیک هم یکی از تکنولوژی‌های رو به رشد در وسایل همراه اندرویدی است و شاید در سال جدید تا مرحله‌ی استانداردسازی هم پیش برود. سازندگان هم محصولات بیشتری با قابلیت‌های مرتبط با NFC روانه‌ی بازار می‌کنند و کاربران روز به روز با امکانات آن بیش از پیش آشنا می‌شوند. قابلیت‌های این تکنولوژی بسیار زیاد است. می‌توان از جمله این قابلیت‌ها به کیف پول دیجیتالی و بلیط دیجیتالی اشاره کرد. فرض کنید اطلاعاتی مثل آدرس، شماره تلفن، لینک و داده‌های مشابهی برای ذخیره کردن دراختیار شما است، به کمک NFC می‌توان کارها را بسیار سریع و ساده کرد. به‌عنوان مثال می‌توان با نزدیک کردن گوشی‌ای که از نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برخوردار است به یک وسیله‌ی مشابه، تمام اطلاعات لازم را دریافت و ذخیره کرد. مثال دیگر اطلاعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی دیگر افراد است که با برنامه‌ریزی قبلی می‌توان به‌راحتی و به سرعت در گوشی و تبلت ذخیره نمود.

در سال 2013 احتمالاً پیشرفت NFC قابل توجه است و در کنفرانس‌های مرتبط با وسایل همراه توجه زیادی به این تکنولوژی خواهد شد.

اسپیکرها و مدیاپلیرهایی با قابلیت "لمس و پخش صدا" به نظر آن قدر مهم نیستند که در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ محصولات الکترونیکی مثل CES و MWC، در مرکز توجه قرار بگیرند.

نرم‌افزار TecTiles سامسونگ یکی از روش‌های استفاده از NFC است که ارتباطی به کیف پول دیجیتالی ندارد.

شاید بزرگ‌ترین معضل گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش بزرگ و پردازنده‌ای بسیار سریع دارند، شارژ باتری باشد. هیچ کاربری گوشی را تنها برای جلب توجه دیگران نمی‌خرد، حتماً کاربرد آن را هم در نظر گرفته است. در سال آتی انتظار داریم باتری‌های داخلی و دیگر انواع آن ظرفیت بیشتری داشته باشند. گوشی Droid Razr Maxx HD هنوز هم در بنچ‌مارک‌ها به خاطر نگه داشتن خوب شارژ باتری دیده می‌شود ولی فاصله‌اش با رقبا کمتر شده است. در سال جدید باتری‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و تأکید کمتری روی عباراتی مثل "باریک‌ترین گوشی" یا "سبک‌ترین گوشی دنیا" خواهد شد. شاید رقیب دیگری برای Droid Razr Maxx HD پیدا شود و رتبه‌ی اول در این‌گونه بنچ‌مارک‌ها را به دست آورد.

همان‌طور که می‌دانید با گذشت زمان تنوع گوشی‌های اندرویدی کمتر شده و بیشتر در فرم‌های خاصی طراحی و تولید می‌شوند. یکی از طرح‌هایی که چند وقت یکبار شاهد آن هستیم، گوشی‌هایی با نمایش‌گر ثانویه است. هنوز زمان حذف چنین مدل‌های غریبی فرانرسیده است اما در آینده‌ی نزدیک کمتر شاهد رونمایی چنین محصولات متفاوتی خواهیم بود. علت این است که نرم‌افزارنویسان دوست ندارند نرم‌افزارهای خود را برای یک صفحه‌نمایش ثانویه مجدداً تهیه کنند. صفحه‌نمایش ثانویه‌ای که از صفحه‌نمایش اصلی جدا باشد و خود قابی جداگانه داشته باشد نیز کاربرد چندانی نخواهد داشت. ممکن است کسی تصمیم بگیرد که گوشی جدیدی با دو صفحه‌ نمایش به هم پیوسته تولید کند، تصمیم جالبی است اما این موضوع هم چیزی نیست که در سال 2013 اتفاق بیفتد.

سازندگان گوشی‌های اندرویدی تدریجاً به سمتی حرکت می‌کنند که طرح‌ها و مدل‌های مختلف خود را کاهش دهند. اچ‌تی‌سی در این زمینه پیشتاز است و شاید پرچم‌دار بعدی‌اش را با یک طراحی و سخت‌افزار مشخص عرضه کند. در حال حاضر سری وان بهترین گوشی‌های این کمپانی را شامل می‌شود که تنوع کمتری دارد ولیکن هنوز هم تفاوت مدل‌های وان‌ایکس، وان‌ایکس پلاس، ایوو 4G LTE ... به نظر کمی گیج‌کننده می‌رسد. ال‌جی هم همین روند را در خانواده‌ی آپتیموس دنبال کرده و تنوع محصولات را کاهش داده است.

اندروید وارد عرصه‌ای جدید می‌شود

دوربین دیجیتال گلکسی کمرای سامسونگ اولین دوربینی نیست از اندروید استفاده کرده اما اولین دوربینی است که توسط اپراتورهای گوشی‌های همراه عرضه می‌شود.

در سال 2013 نیکون، پلاروئید و دیگر سازندگان دوربین بیش از پیش سراغ اندروید می‌روند و دوربین‌های هوشمند بیشتری رونمایی خواهد شد. البته قیمت محصولات هم باید کاهش یابد.

در سال 2013 گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی بیشتری برای کودکان روانه‌ی بازار می‌شود. شاید نویزآریو و والمرت هم تبلت‌های اندرویدی با قیمت زیر 99 دلار عرضه کنند.

با کاهش قیمت تبلت‌های اندرویدی در سال 2013، کار به جایی می‌رسد که با 100 الی 200 دلار بودجه می‌توان یک تبلت قدرتمند برای بیشتر کاربردها تهیه کرد. در سال بعد شاید در یک خانه چندین تبلت مختلف برای سنین مختلف دیده شود. منتظر محصولات بیشتری شبیه Nabi GR برای نوجوانان وNabi X برای جوانان باشید.

android

در سال 2013 محصولات اندرویدی بیشتری برای کودکان عرضه می‌شود، محصولاتی مثل نبی ۲.

وقتی اندروید در وسایل همراه کاملاً شناخته شود، در وسایل دیگری مثل اجاق میکروویو یا ماشین لباسشویی هم به کار خواهد رفت. این نوع کاربردها در سال 2013 چندان محتمل به نظر نمی‌رسند اما بالاخره کار به جایی می‌رسد که از دیدن یک یخچال یا وسیله‌ی برقی خانگی که صفحه لمسی کوچکی برای استفاده از اندروید دارد، تعجب نکنیم. استفاده از اندروید تنها برای جلب توجه مشتری نیست بلکه دست طراح و سازنده را برای طراحی بهتر محصول باز می‌گذارد.

اندروید قابلیت به کارگیری در وسایل مختلف را دارد اما جالب است که نسل جدید وسایلی مثل قاب عکس دیجیتالی چامبی یا اسباب‌بازی راکسپین تولید نشده‌اند. ممکن است در آینده کار به جایی برسد که اسباب‌بازی‌های هوشمند قادر به آموزش کودکان یا بازی با آن‌ها باشند. فرض کنید یک دوربین در سمت جلوی اسباب‌بازی برای تشخیص کودک نصب شده باشد، صفحه‌نمایش لمسی در شکم اسباب‌بازی قرار بگیرد یا یک سگ کوچک را در نظر بگیرید که همراه حرکات نمایشی داستانی را نقل می‌کند، همه و همه از جمله اسبا‌ب‌بازی‌های هوشمندی هستند که شاید روزی به واقعیت تبدیل شوند.

در سال 2013 احتمالاً اندروید در خودروها بیشتر به کار گرفته می‌شود، البته باید با سیستم عامل QNX کمپانی ریم رقابت کند. کاربرد اندروید در خودرو شبیه تبلت‌های اندرویدی که از گوگل‌پلی پشتیبانی می‌کنند نیست، بلکه از آنچه امروز تجربه می‌کنیم، هوشمندتر است. یک تبلت 7 اینچی را در خودرو فرض کنید که هم می‌توان برای پخش موسیقی از آن استفاده کرد و هم ازطریق نقشه‌ی گوگل به مکان‌یابی پرداخت.

کاربرد دیگر تبلت در خودرو برای مسافرین است، تبلتی را در نظر بگیرید که پشت صندلی راننده نصب شده باشد، تعداد خودروهایی که ازطریق وای‌فای به اینترنت وصل هستند رو به افزایش است بنابراین فرض کنید این تبلت هم به اینترنت وصل است و مسافر می‌تواند به کمک آن از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند، استفاده برای بازی‌های ساده هم دیگر کاربرد آن است که مسافرت در جاده را به امری سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. ممکن است کاربر بازی‌خور حرفه‌ای هم باشد و با کنترلر بلوتوث خود از بازی‌های اول شخص تفنگی لذت ببرد.

پروژه‌ی نکسوس گوگل ادامه می‌یابد

گوگل در سال 2013 هم پروژه‌ی نکسوس را ادامه می‌دهد و سخت‌افزارهایی بیشتری با مهر تأیید گوگل خواهیم دید. امروز سه وسیله‌ی نکسوسی داریم، نکسوس 4، نکسوس 7 و نکسوس 10، به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد حداقل یک بار در سال این وسایل را نوسازی کند.

نکسوس 4 محصول ال‌جی که اندروید 4.2 توسط آن معرفی شد.

این سه نکسوس توسط 3 کمپانی مختلف تولید شده‌اند و در سال آتی احتمالاً همین روند ادامه داشته باشد و گوگل ساخت محصولات جدید را با کمک کمپانی‌های جدید یا قدیمی مختلفی ادامه دهد. در سال 2013 کاربران هم بیشتر با مفهوم نکسوس آشنا می‌شوند.

شاید سال آتی اولین نکسوسی که توسط گوگل و موتورولا ساخته شده، رونمایی شود. در ماه‌های اخیر عناوین زیادی در این رابطه منتشر شده و گوگل هم این موضوع را رد نکرده است. به هر حال نشانه‌ها خبر از واقعیت می‌دهند و در ضمن احتمال اینکه یک گوشی نکسوسی توسط گوگل و موتورولا عرضه شود، بیشتر از یک تبلت نکسوسی است.

هنوز مشخص نیست که در سال 2013 محصولاتی مثل نکسوس کیو بازهم رونمایی می‌شوند یا نه اما احتمالاً گوگل قصد دارد با رونمایی چنین محصولاتی که ایده‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کنند، علاقه و اشتیاق کاربران و توسعه‌دهندگان را محک بزند. درست است که احتمال رونمایی محصولات جالب توسط گوگل وجود دارد اما به نظر می‌رسد که این کمپانی نمی‌خواهد پتانسیل بالای خود را به رخ بکشد و شاید به جملاتی مثل: "این را نگاه کنید، شاید خوشتان بیاید" اکتفا کند.

رویداد‌های مهم سال 2013 و کنفرانس Google I/O

اگر به سال 2012 نگاهی کلی بیندازیم متوجه می‌شویم که در سال آتی هم 5 رویداد مهم برای اندروید در پیش داریم. اولین رویداد نمایشگاه محصولات الکترونیکی یا CES است که در ماه ژانویه برپا می‌شود. در ادامه کنفرانس جهانی موبایل یا MWC در ماه فوریه را پیش رو داریم. CTIA هم یک برنامه‌ی مهم دیگر برای ماه می است. سامسونگ هم احتمالاً پرچم‌دار بعدی‌اش گلکسی اس 4 را در نشستی مطبوعاتی رونمایی می‌کند. 4 رویداد مهم و البته رویداد پنجم از همه مهم‌تر است.

اندروید آبنبات پاستیلی تازه شروع کار است.

بله، Google I/O رویداد پنجم است، کنفرانسی که در واقع سرنوشت اکوسیستم گوگل را معین می‌کند و با شرکت توسعه‌دهندگان در ماه می برگزار می‌شود. تاکنون نشانه‌ها خبر از اندروید 5 با نام کیک لیمویی داده‌اند، پیش‌بینی تغییرات جدید در این نسخه مشکل است اما قطعاً از نظر ظاهری آراسته‌تر شده و در آن به جزئیات توجه بیشتری می‌شود، در مورد دوربین و نقشه هم احتمالاً تغییرات جالبی خواهیم دید.

سرعت سیستم عامل اندروید بازهم بیشتر خواهد شد و امکانات جدیدی هم به آن اضافه می‌شود تا فاصله‌اش را با iOS بیشتر کرده و در صنعت وسایل همراه بیش از پیش مطرح شود. تا کنفرانس Google I/O تدریجاً اطلاعات بیشتری در مورد اندروید 5 به دست می‌آید مخصوصاً اگر گوگل یک یا دو نکسوس جدید برای رونمایی از نسخه‌ی جدید سیستم عامل عرضه کند.

قطعاً سال 2013 سالی مهم و پر از موفقیت برای اندروید است.

نظر شما در مورد تغییرات اندروید چیست؟ به نظر شما اندروید چه پیشرفت‌هایی خواهد داشت و چه امکاناتی ممکن است به آن اضافه شود؟ گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی چگونه خواهند بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات