5 کاری که مایکروسافت باید در سال 2013 برای ویندوز 8 انجام دهد

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
واکنش‌ها به ویندوز ۸، در حقیقت منعکس‌کننده انتظارات شخصی کاربران است. در کنار اینکه نظرات ممکن است جانبدارانه باشند، هیچ محصولی را نیز نمی‌توان کامل دانست. به عقیده ما مایکروسافت برای بهبود وضیعت ویندوز ۸، پنج کار را باید در سال ۲۰۱۳ انجام دهد. در ادامه با ما باشید.
تبلیغات

درست است که قمار جاه‌طلبانه مایکروسافت در زمینه ویندوز ۸، در اکتبر گذشته آغاز شده اما حالا دیگر در سال ۲۰۱۳ هستیم. سالی که می‌تواند به شکست یا موفقیت یک سیستم‌عامل ختم شود. من (نگارنده متن اصلی)، ۵ پیشنهاد دارم که بهتر است مایکروسافت هرچه زودتر آن‌ها را در ویندوز ۸ اجرایی کند تا ویندوز جدید دچار سرنوشتی مانند ویندوز ویستا نشود.

۱- مشخص شدن وضعیت ویندوز RT

 مایکروسافت در پی ساخت تبلتی بود که بتواند سیستم‌عاملی را اجرا کند که از قاعده قابل حمل بودن سایر تبلت‌ها پیروی کند و از طرفی سیستم‌عامل تبلت، به‌قدری قدرتمند باشد که بتواند از پس اجرای اپلیکیشن‌ سنگینی نظیر آفیس برآید. البته ادعای این توانایی با اثبات عملی آن متفاوت است.

به ویندوز RT، ایراداتی وارد است. برای مثال، با وجود تمام بررسی‌های انجام شده، هنوز نمی‌دانیم این نسخه از ویندوز ۸ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ درست است که سرفیس مجموعه‌ سخت‌افزاری قدرتمندی محسوب می‌شود ولی در مقایسه با سایر رقبا تبلتی با این اندازه احتمالاً طرفداران زیادی نخواهد داشت.

اما یک نظریه نیمه‌پخته هم وجود دارد که بر اساس آن ویندوز RT به علت مصرف انرژی پایین‌تر و به کارگیری چیپ‌های ARM ایمن‌تر به یک باره به ویندوز ۹ تبدیل خواهد شد. اما در حال حاضر کسی توانایی اثبات این فرضیه را ندارد.

۲- تمرکز بر روی اپلیکیشن‌ها

بسیاری از مدافعان مایکروسافت بر این عقیده هستند رسیدن فروشگاه خالی گوگل و اندروید به بیش از ۵۰۰‌ هزار اپلیکیشن سال‌ها زمان از گوگل گرفت والبته با این اعتقاد سعی می‌کنند ثابت کنند توسعه بهتر ویندوز ۸ نیازمند زمان است. اما اوضاع برای ردموندی به این صورت که فرض می‌شود نیست.

ویندوز یک سیستم‌عامل موبایلی در حال توسعه نیست، ویندوز در‌واقع رئیس ارشد و جاافتاده دنیای محاسبات و پردازش‌ها محسوب می‌شود که تعداد نسخه‌های نصب شده آن بر روی رایانه‌ها از هر سیستم‌عاملی بیشتر است و این نسبت هم به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. همه ما می‌دانیم که مایکروسافت مشتاق است که دنیا را تا حد امکان سریع‌تر به سوی ویندوز ۸ سوق بدهد اگر اینگونه نبود توضیحی برای هزینه پایین ارتقای تعیین شده برای دستگاه‌های جدید و مبتنی بر تاچ  وجود نداشت.

حرکت کاربران به سمت ویندوز ۸ هم زمانی به حقیقت خواهد پیوست که مایکروسافت به میراث نرم‌افزاری خود در حالت دسکتاپ وفادار بماند، چرا که فعلاً آنچه کاربران را از ویندوز ۸ طرد می‌کند، مترو است.

در حال حاضر، نرم‌افزارهای بسیار خوبی وجود دارد که قادر به نمایش توانایی‌های مترو هستند ولی این نرم‌افزارها آنقدر خوب نیستند که قادر به تغییر روند کاری متداول شما از حالت دسکتاپ به مترو باشند.

قدرت iOS در این است که سیستم‌عامل موبایلی اپل تروتمیز و خلاصه است. آندروید مجموعه‌ای بهترین و درخشان‌ترین سرویس‌های گوگل از جیمیل تا ترجمه و تا جستجو را در یک جا فراهم آورده است. تجربه کاربری اپلیکیشن‌های ویندوز ۸ تا توصیف شدن مسیری طولانی پیش رو دارند و در حال حاضر شبیه بومی سفید است که برای نقاش خود آماده می‌شود.

می‌دانید قسمت بد مسأله کجا است؟ انتظار نداشته باشید که سایر رقبا رویه مایکروسافت را دنبال کنند. پس احتمالاً مایکروسافت در مسیر تولید اپلیکیشن‌های مترو کمی دست تنها خواهد بود.

۳- دنیای گجت‌های هیبریدی و قابل تبدیل، به یک سرفیس هم نیاز دارند

سخت‌افزار سرفیس، در مسیر طولانی قرار دارد که ممکن است به طرفداران ویندوز ۸ و RT ضربه بزند. البته این مسأله از جانب شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت نیست. در حالیکه طراحی یک لپ‌تاپ هیبریدی و قابل تبدیل با طراحی ردموندی یک محصول جذاب خواهد بود اما وجودش ضروری نیست. با این حال چیزی که خواهان زیادی خواهد داشت محصولی هیبریدی از مایکروسافت است که هرکسی با دیدنش به خوشحال فریاد بزند «این چیزی است که من می‌خواهم».

شاید محصولی با این شمایل، چیزی ضروری نباشد اما تمام چیزی‌هایی که تا کنون دیده‌ایم تبلت‌های بزرگ همراه با لولا است. اما توضیح این مسأله به افراد که چرا باید یک محصول هیبریدی را دوست داشته باشند چندان آسان نیست.

4- پیش به سوی هنر و زیبایی؛ تنظیمات و اولویت‌ها

بخش تنظیمات (Settings)، جذاب و دلربا نیست اما قرار هم نیست که این بخش گیج‌کننده باشد. مایکروسافت باید تصمیماتی بگیرد تا به هرج‌و‌مرج و آشفتگی‌های بخش تنظیمات سر و سامانی بدهد. و بهتر است این تصمیم‌ها را زودتر اتخاذ کند.

تنظیمات گاهی اوقات در بخش Charm Settings، مترو نمایش داده می‌شوند و گاهی بخش دسکتاپ. اما حالا دریافته‌ام که ساده‌ترین راه، تایپ کردن چیزی است که به دنبالش هستیم و قسمت سخت کار را برعهده جستجوی قدرتمند ویندوز بگذارم. اما اگر مایکروسافت می‌خواهد کاربران غیرحرفه‌ای و مبتدی ویندوز ۸ را برای مدت طولانی حفظ کند باید حتماً فکری برای این قسمت بکند.

۵- همه را به خاطر ویندوز ۸ هیجان‌زده کنید.

مایکروسافت با تبلیغات جالب و روش منحصردبفرد خود را حل کردن مشکلات اکوسیستم و اجازه دادن با بازاریاب‌های عام برای افزایش ابهام و سؤالات کاربران به خود ضرر بزرگی زده است.

حل کردن این مشکل هم بدون متوجه کردن مردم نسبت به ویژگی فوق‌العاده ویندوز ۸ مقدور نیست. علاوه بر این بدون اعطای حق استفاده‌های زیاد که توسط کسب‌و‌کارها فراهم می‌شوند مایکروسافت در بازار مصرف کننده، قافیه را به سود مکینتاشی خواهد باخت که گرایش‌ها به آن برای همین راحتی و نبود مشکلاتی نظیر فوق است.

اینکه مایکروسافت چگونه تلاش خواهد کرد را به ذهن کارشناسان بازار می‌سپارم. جذابیت‌های سرفیس در مسیر درستی هستند، همان مسیری که گالسی اس ۳ و نکسوس ۷ در دنیای اندروید طی کرده‌اند. ممکن است در سال ۲۰۱۳، لپ‌تاپ‌های بی‌نظیری عرضه شوند، با این حال برای موفقیت ویندوز ۸ در مسیر سال ۲۰۱۳ همچنان کمی تردید وجود دارد.

نظر شما در این زمینه چیست؟ با کدام بخش موافق یا مخالف هستید؟ نظرات خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات