آیا امیدی به مدرن شدن رابط کاربری iOS وجود دارد؟ پاسخ درون iOS نهفته است

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۹
مطالعه 6 دقیقه
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. رابط کاربری iOS کم کم ظاهری قدیمی به خود گرفته است و شرکت‌هایی مانند بلک‌بری،گوگل و مایکروسافت با تکیه بر عناصر جدید سعی در ایجاد محیطی مدرن در پنجره گجت کاربران خود نموده‌اند. اما در این میان اپل که خود سردمدار دستگاه‌های لمسی نسل جدید به شمار می‌رود، از قافله عقب مانده و به دلیل ریسک بالای تغییرات اساسی، هنوز در قالب سال 2007 خود باقی مانده است. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که اپل چگونه می‌تواند با حفظ این هویت و بدون تغییرات بنیادی امکاناتی همچون ویجت یا دسترسی سریع به موارد مختلف را محقق سازد و آیا امیدی به این تغییرات وجود دارد یا خیر. با زومیت همراه باشید تا ببینید چگونه کلید این مشکل درون خود iOS نهفته شده است.
تبلیغات

شاید بسیاری از کاربران اندروید و دیگر وسایل دیجیتال، تصور می‌کنند که iOS تنها مجموعه‌ای از آیکان‌ها است که با کلیک بر روی آن به صفحه اپلیکشن می‌روند و راه دیگری برای استفاده از اپلیکیشن نیست. باید به شما بگوییم که این طور نیست، با وجود اینکه تا حد زیادی تصور شما صحیح است ولی هنوز چند روزنه امید برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. این دو دلیل می‌توانند ما را امیدوار کنند که اپل به زودی رابط کاربری مدرنی خواهد ساخت:

1- اپل قبلا هم تغییرات ابتکاراتی در سیستم عامل خود با حفظ هویت ایجاد کرده است

01iso zoomit

آری، اپل در سیستم عامل مک که یکی از زیباترین سیستم عامل‌های دنیا است، با حفظ هویت دست به ابتکارات فراوانی زده و دوستداران خود را به وجد آورده است. در این سیستم عامل دستورات حرکتی چند لمسی ، فضاهای متفاوت، ویجت‌های زیبا، سیستم نمایش فولدر خیره کننده و بسیاری موارد دیگر با وجود ظاهر مدرن و حفظ هویت قبلی ، کارایی نیز داشته‌اند. اپل می‌تواند تغییرات کوچکی در سیستم عامل موبایل خود نیز ایجاد کند. پس تیم طراحی اپل را نباید در این زمینه دست کم گرفت چرا که با محدودیت‌های یک موشواره تاچ پد توانستند دستورات حرکتی و کاربردی متعددی ایجاد نمایند، پس احتمالا آنها می‌توانند رابط کاربری iOS را نیز مدرن کنند.

2- اپل اگر لازم باشد کپی می‌کند و شاید نتیجه کار را بهبود هم بدهد

قبل از اینکه به این موضوع بیاندیشیم که چه کامنتی بهتر می‌تواند تنفر یا دفاع از اپل را بیان کند باید بدانید که در این صنعت مبهم و پیچیده کپی برداری اجتناب ناپذیر است، البته بعضی از شرکت‌ها کورکورانه و به شکلی ناشایست محصولات دیگران را کپی برداری می‌کنند اما این مسائل به مصرف‌کنندگان ارتباط کمی دارد و مشتریان تنها به دنبال تجربه بهتر هستند، و اگر این تجربه به قیمت خرید یک محصول غیر اصیل باشد برای بسیاری اهمیت ندارد.

از حاشیه که بگذریم در ذهن همه ما Notification Center نقش بسته است. آری، اپل این امکان اندروید را مناسب تشخیص داده و با ایجاد تغییراتی بنیادی آن را به یک مشخصه سیستم عامل موبایل خود بدل نموده است. پس نباید نگران این موضوع باشید که اپل به هیچ عنوان انعطاف پذیر نیست و همیشه بدون منطق به دنبال حفظ ظاهر محصولات خود می‌باشد.

حال برای ما واضح است که اپل موجود سخت و بی تغییری نیست و می‌تواند به سوی مدرن شدن و ابتکارات حتی انقلابی هم پیش برود. اما آیا برای محیط کوچک و محدود موبایل و تبلت هم می‌تواند همزمان با حفظ هویت گذشته، آینده مدرن را نیز رقم بزند؟ راه حل این مشکل جای دوری نیست و درون خود iOS نهفته است. حتی در نسخه کنونی iOS جواب این موضوع وجود دارد، و اپل باید تا حد بیشتری این موارد را مورد توجه قرار دهد.

به نظر من عناصری که می‌تواند راه نجات رابط کاربری اپل باشد موارد زیر هستند:

1- اپلیکیشن Calendar

شاید از دیدن این مورد تا حدی تعجب کرده باشید، اما این اپلیکیشن یک روزنه امید است. این برنامه آیکان دینامیک دارد و اطلاعات را بر روی آیکان خود نشان می‌دهد. این موضوع به این معنا است که آیکان دینامیک قبلا هم برای این سیستم عامل تعریف شده است و به نوعی یک ویجت به حساب می‌آید و در موارد بسیاری می‌تواند کاربرد داشته باشد. اما باید دید که آیا اپل این امکان را برای توسعه دهندگان باز خواهد گذاشت یا خیر.

2- اپلیکیشن Newsstand

ios5-newsstand-600x341

درست حدس زدید. iOS هم اکنون خود یک ویجت بزرگتر از آیکان دارد اما به آن توجه کمی شده است. این اپلیکیشن نه فولدر است و نه همانند آیکان‌های دیگر ساده و بی حرکت است. حتی مجلاتی که باز می‌کنید از قالب آیکان دیگر اپلیکیشن‌ها تبعیت نمی‌کنند و همانند اندروید قالب متفاوتی دارند. تصور کنید که یک آیکان دینامیک دارید که با کلیک بر روی آن به جای اینکه به صفحه دیگری بروید بخشی از تصویر برای نمایش اطلاعات برای شما باز شود. این یک ویجت تمام عیار است و می‌تواند در موارد و کاربردهای متعددی استفاده شود.

3- جستجوی جهانی

با پیمایش به سمت چپ صفحه اول در iOS شما به یک اپلیکیشن می‌روید که همانند ویجت همیشه در حالت فعال است و باز و بسته نمی‌شود. سرعت و کارایی این امکان به قدری خوب است که همه سیستم عامل‌ها به این سبک جستجو غبطه می‌خورند. حال تصور کنید که باز هم از این صفحه ها در سمت چپ وجود داشته باشد و شما تنها با یک پیمایش به سمت اپلیکیشن‌های همیشه باز بروید. کاری که شاید نمونه آن در آیپد وجود دارد اما نه به این شکل. در آیپد شما زمانی که چند اپلیکیشن را باز می‌کنید می‌توانید با یک دستور چند لمسی بین این اپلیکیشن‌ها پیمایش کنید.

ایده ما و شما برای بهبود کارایی

در این بخش شما کاربران عزیز باید ما را یاری کنید. یک ایده از سوی ما خواهد بود و از آن پس ریش و قیچی دست شما می‌باشد تا در صورت تمایل از عناصری که در بالا ذکر شد استفاده کنید و اپلیکیشن‌هایی را که می‌توانند از این قابلیت‌ها استفاده کنند نام ببرید و نحوه کار آن را مختصر توضیح دهید.

ایده اول : منوی دسترسی سریع

چیزی شبیه به Notification Center اما با این تفاوت که شما انگشت خود را از پایین صفحه به بالا می‌کشید و لیستی از اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید سریع‌تر به آن برسید در آن قرار داده شده باشد. هم اکنون یک ردیف 4 تایی از آیکان‌ها در پایین وجود دارد اما به نظر من کافی نیست و در آیفون‌هایی که 10 صفحه اپلیکیشن دارند وجود آیکان‌های بیشتر در قسمت پایین صفحه کمک شایانی به سرعت دسترسی خواهد کرد.

ایده دوم : نظرات شما!

HT2492 106-MtLio

پیشنهاد می‌کنم قبل از فکر کردن به این موضوع به ویدیوهایی که مربوط به یک طراح رابط کاربری که به تازگی به استخدام اپل درآمده است نگاهی بیاندازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات