برتری رایانه‌های رومیزی اپل و لنوو در کسب رضایت‌مندی کاربران

شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
مجله معتبر پی‌سی ورلد نظرسنجی تازه‌ای پیرامون میزان رضایتمندی کاربران رایانه‌های رومیزی از محصولات و اعتبار و خدمات ارائه شده‌ی آنها تهیه کرده است. جالب اینکه نتایج حاصله حتی برای دست اندرکاران این نشریه نیز جالب توجه بوده و تفاوت‌های آشکاری با نظرسنجی‌های مشابه بر روی لپ‌تاپ‌ها داشته است. بیایید ما نیز به این نتایج نگاهی بیاندازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در این حوزه از رایانه‌ها، کارایی حرف نخست را در انتخاب کاربران می‌زند و یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های محصولات به شمار می‌رود. در درجه بعد عوامل دیگری نظیر طراحی و ظاهر محصول و بعد از آن نیز امکانات جانبی بسیار مهم هستند.

در مقام مقایسه با لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی موفق شده‌اند رضایتمندی بیشتری را در کاربران خود ایجاد نمایند. برای نمونه، رایانه‌های رومیزی اپل به طور متوسط مقام بالاتری را بدست آورده‌اند و از نظر طراحی و کیفیت محصولات جانبی وضع بسیار خوبی دارند، گرچه عدم توسعه‌پذیری آنها برای کاربران حرفه‌ای چندان جذاب نیست.

از اینجا به بعد داستان، نتایج حاصله چندان وضع و حال خوبی ندارند. مثلاً مدل‌های خانگی اچ‌پی و دل از نظر کسب رضایتمندی کاربر در حد متوسطی هستند. این در حالی است که سونی و ای‌ماشینز با نتایج افتضاحشان عقب‌تر از همه جای می‌گیرند. مدل‌های خانگی رایانه‌های رومیزی اچ‌پی و دل از جنبه‌ی سهولت استفاده زیر خط متوسط هستند، در حالی که نمونه‌های اداری رایانه‌های دل در بالای این خط قرار دارند.

جالب اینکه، نمونه‌های خانگی لنوو و ایسوس از نظر نسبت کارایی به قیمت، بهترین امتیازات را کسب کرده‌اند (8.8 از 10). از سوی دیگر رایانه‌های خانگی اچ‌پی از این نظر از اپل گوی سبقت را ربوده‌اند و با امتیاز 8.6 از اپل [با امتیاز 8.5] در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند. در این مقام اپل و رایانه‌های خانگی دل هم رتبه هستند (هر دو با امتیاز 8.5). گفتنی است، امتیاز متوسطی که از ارزیابی کلیه برند‌ها بدست آمده نیز رقم 8.4 بوده است.

با نگاهی به سطح کلی رضایتمندی کاربران، درمی‌یابیم که پرسش‌شوندگان این نظرسنجی از کار با رایانه‌های رومیزی خود راضی بوده‌اند و نسبت سر و صدای تولیدی دستگاه، به قیمت آن را منطقی می‌دانند.

desktops-infographic-table-1

علی‌رغم اینکه رایانه‌های رومیزی به اتکاپذیری بیشتر نسبت به لپ‌تاپ‌ها شهره‌اند، با این وجود با نگاهی به پاسخ کاربران در‌می‌یابیم که این موضوع چندان هم واقعیت ندارد، به گونه‌ای که این مورد تنها در حدود 0.01 امتیاز با لپ‌تاپ‌ها تفاوت دارد.

البته هنوز برخی از اصول اولیه بدون تغییر باقی مانده‌اند. برای نمونه کاربران لپ‌تاپ بیش از همه از خراب شدن دیسک‌سخت دستگاه‌های خود می‌نالیدند. گرچه خراب شدن مادربورد مشکلی است که به ندرت لپ‌تاپ‌ها به آن دچار می‌شود، این عامل دومین علت مراجعه کاربران رایانه‌های رومیزی به تعمیرگاه است. گفتنی است، مهمترین مشکلات رایانه‌های شخصی از کارت گرافیکی و سیستم عامل آن گزارش شده است.

infographic-desktops
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات