نگاهی از درون به آمازون؛ بزرگ‌‌ترین خرده فروشی اینترنتی جهان

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
آیا هرگز به این موضوع فکر کرده‌اید که سایت عریض و طویلی نظیر آمازون که از جان آدمیزان تا شیر مرغ را می‌توان در آن سفارش داد و درب منزل دریافت کرد، چگونه محصولات خود را ساماندهی کرده و آنها را برای خریداران آماده‌سازی و ارسال می‌نماید؟ زمانی که آمازون در سال 1995 میلادی نخستین کتاب خود را به فروش رساند، هیچ کس تصور نمی‌کرد که روزی فرا برسد که این وب‌سایت کوچک به یک خرده‌فروشی بزرگ اینترنتی بدل شود که قادر به سرویس‌دهی در کشورهای مختلف بوده و نیاز مخاطبان خویش را به خوبی و در کمترین زمان ممکن رفع و رجوع کند.
تبلیغات

سفارش خرید از طریق اینترنت آن هم در سایتی نظیر آمازون نه تنها ساده و بی دردسر است بلکه برای کاربرانی که این امکان برایشان میسر است بسیار جذاب می‌باشد. اما پس از آنکه کاربر سفارش خود را در آمازون قطعی کرده و پول بی‌زبان را خرج می‌کند، در آن سوی ماجرا چه اتفاقاتی روی می‌دهد تا این خرید به دست خریدار برسد.

آمازون بجز ایالات متحده در هشت کشور کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و برتانیا سرویس اختصاصی عرضه کرده و در بیش از 20 کشور دیگر دفتر رسمی دارد. به همین خاطر آنها در اقصی نقاط جهان 80 انبار بزرگ را برپا کرده‌اند تا از این طریق بتواند کلیه خریدهای خریداران جهانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه برایشان ارسال کند. هر یک از این انبارهای بسیار بزرگ دارای مساحتی بیش از 400 هزار متر مربع است که در هر یک ده‌ها کیلومتر تسمه نقاله کار گذاشته شده است.

amazon

رویکردهای لجستیکی در مدیریت هر یک از این انبارهای عظیم آنچنان پیچیده است که دود از کله آدمیزاد بلند می‌کند؛ مخصوصاً اینکه آنها در این بین از کمک هیچ ربات یا آدم‌آهنی بهره نمی‌برند. در واقع، برای سایت خرده فروشی که از البسه گرفته تا خمیردندان، کتاب، تلویزیون‌های بزرگ و انواع و اقسام گجت‌ها را عرضه می‌کند نکته مهم آن است که همیشه تعداد کافی از هر محصول را در انبارهای خود داشته‌ باشد.

سیستم سفارش کالا در آمازون با یک الگورتیم پیچیده و به صورت خودکار انجام می‌شود، براساس میزان فروش کالا و موجودی فعلی آن در انبار سیستم به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که باید سفارش مربوطه را به تامین کننده آن کالای خاص ارسال کند، سپس تامین کننده در زمان مشخص کالا را براساس استاندار خاص از پیش تعیین شده به انبار آمازون تحویل می‌دهد. به این ترتیب آمازون هیچ وقت با کمبود موجودی کالا مواجه نمی‌شود و همیشه انبارهایش پر از کالا است و از همه مهمتر هیچ وقت کالایی که فروش زیادی ندارد را سفارش خرید نمی‌گذارد!

جاش تتر، مدیر کل یکی از انبارهای آمازون - واقع در فینکس آریزونا - در مصاحبه‌ای با ABC News اعلام کرد:

حقیقتاً رویکردی که در آمازون پیشه کرده‌ایم کم از معجزه ندارد. اینکه همه‌ی کالاها را به تعداد کافی داشته باشیم و آنها را به موقع برای خریداران ارسال کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. کارهای بسیاری در پشت‌پرده‌ی هر یک از این سفارشات خرد و کلان صورت می‌گیرد تا محصول‌نهایی، درست و به موقع به مقصد برسد.

شاید باور نکنید، اما رمز و راز موفقیت آمازون بر دوش بارکدها است! هر کالایی که در قفسه‌های بی‌شمار انبارهای آمازون جا‌خوش‌کرده‌اند، یک بارکد اختصاصی دارند، که کلیه امور از انبارگردانی گرفته تا پیدا کردن محل قرارگیری، آماده‌سازی و ارسال و حتی رهگیری آن تا درب منزل خریدار را تسهیل می‌نماید.

amazon3

از این گذشته آمازونی‌ها اسلوب ویژه‌ی خود را در جای دهی محصولات پیشه کرده‌اند. آنها بجای اینکه از انواع روش‌های نظام‌مند و معمول بهره ببرند، از تکنیکی به نام «نگهداری آشفته» کمک می‌گیرند. بدین معنی که هر کالایی که به انبارداران می‌رسد، در نخستین فضای خالی جای می‌گیرد و مهم نیست که این چه نوع کالایی است، یک کتاب یا یک گجت الکترونیکی آنچنانی.

گرچه ممکن است این رویکرد در وحله‌ی اول غیر منطقی به نظر برسد؛ اما این تکنیک همان جادویی است که آمازونی‌ها را در مدیریت کالا یاری رسانده است. آنها به کمک همین روش موفق شده‌اند از پس مدیریت این همه کالای جور وا جور برآیند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست تا پرسنل وقت با ارزش خود را صرف پیدا کردن جای خالی برای محصولی خاص کنند؛ این بارکدها هستند که محل قرارگیری هر یک از کالاها را در نهایت نشان خواهند داد.

مسئولین جمع آوری سفارش خریدارن که در بین قفسه ها مرتبا در حال حرکتند، همگی دارای یک PDAهای مجهز به GPS هستند، سیستم خودکار به آنها می‌گوید که اقلام سفارش داده شده نزدیک‌شان در کدام قفسه‌ها قرار دارند و به این ترتیب براساس موقعیت هر کدام از مسئولین کالاهای سفارش داده شده جمع آوری می‌شوند و در سریعترین حالت ممکن سفارش خریداران مختلف گرد هم آمده و آماده ارسال می‌گردند.

به مناسب فرارسیدن سال نوی میلادی پیش‌بینی می‌شود که در این فصلِ خرید، کسب و کار آمازون سکه باشد. به همین خاطر، آنها برای پاسخگویی هر چه بهتر در این ایام بیش از 50 هزار کارگر فصلی را به کار گرفته‌اند تا از پس مدیریت این سیل خریدها برآیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات