استیو جایز بزرگ فکر می کرد اما تیم کوک برعکس!

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
این راهی که اپل رفته و باعث شده که بزرگترین کمپانی فناوری شود، بخاطر تاثیر و شگفتی محصولاتی بود که استیو جابز در شکل گیری آنها نقش اساسی ایفا کرد.
تبلیغات

ویژگی خاص جابز در توانایی او بوده که توسط خواست متعالی او برانگیخته می شد. هرکس که با او یا نزدیک او کار می کرد، می دانست که هیچگاه بخاطر کاری که می‌کند یا ارائه می‎دهد مورد استهزاء و تمسخر وی قرار نخواهد گرفت و هیچگاه با صدای بلند و با عصبانیت با او صحبت نخواهد کرد. او با تخیل و الهام گرفتن از چیزهایی که مردم در مورد نیازشان به آنها بی خبر بودند، به پیش می‌رفت و بعد با راهبری و راهنمایی خود او، کارکنانش آن محصول را می‌ساختند. برای این امور، بحث‌های مفصلی بوجود می آمد که تماماً با مستندات ذخیره می شدند.

جابز بزرگ فکر می کرد همین هم باعث شده بود که او بتواند در کار چندین صنعت همانند موسیقی، کامپیوتر، تلفن‌های همراه و خرده فروشی (با توجه به فروش اپلیکیشن ها، آیتیونز و فروشگاه کتاب آی‌بوک) انقلاب بزرگی بوجود بیاورد و یک جورایی این صنایع را به چالش بکشاند! البته «جف بزوس» رئیس آمازون در صنعت کتاب و خرده فروشی موفق‌تر بوده است.

اما با مشاهده کارهای «تیم کوک» برداشت‌های دیگر خواهیم کرد. پس از کارهای اعجاب انگیز و ساخت محصولاتی که ما حتی در خوابمان هم نمی‌دیدیم، اپل در حال حاضر بر روی همان طرح های پیشین استیو کار می‌کند. این کمپانی عظیم الجثه همان محصولاتی را که قبلاً معرفی کرده را در ابعاد کوچکتر و کمی پیشرفته تر تولید می‌کند. شاید آیپد مینی راحت تر داخل جیب شما جای داده شود و یا یک کودک راحت تر بتواند آن را در دستان خود بگیرد، اما خواندن مطالب روی صفحه کوچک آن مشکل شده است. بر طبق مطالعات و مشاهدات اخیر، کودکان هنوز هم از بابانوئل می‌خواهند که برای سال نو برای آنها آیپد بیاورد، آنها نه لگو می خواهند و نه عروسک باربی.

این هفته اپل آی مک جدید خود را معرفی کرد که تقریباً همانند مدلی قبلی بود، در مورد این مدل نمی توان گفت که اپل یک محصول جدید ارائه کرده است.

اکثر کمپانی‌ها بعد از اینکه رهبرانشان را از دست دادند، نمی توانند موفق باشند. تخیل چیزی نیست که بتوان در دوره‌های آموزش MBA به دانشجویان فرا داد. اختراع و ابتکار عمل به همین صورت و شاید سخت‌تر از آن باشد. یا شما آن را دارید یا ندارید. استیو جابز، بیل گیتس و مایکل دل همگی از دانشگاه اخراج شدند اما هیچ کدام از دانشگاه‌ها نتوانستند مدیری تربیت کنند که افکار و تصورات آنها را داشته باشد.

مایکروسافت یک دهه پس از اینکه گیتس مدیریت آن را رها کرد، محصولاتی متوسط تولید می کرد. تازه الان در حال خروج از آن وضعیت است. فروش سهام دل در زمانی که در صنایع پی سی ها دست و پا می زد به کمترین میزان ارزش خود نزدیک شد چرا که باید با آیپد مقابله می‌کرد.

والت دیسنی هم یک مخترع و بازاریاب موفق بود که متعلق به گذشته‌های دور است. او زمانی به رنگ و چیزهای رنگی فکر می‌کرد که همه چیز سیاه و سفید بودند. او همیشه رویای دیزنی لند و بعد از آن دنیای والت دیزنی را با «جامعه آزمایشی از فردا» می‌دید. پس از مرگ والت، مدیران و راهبران کمپانی جمع شدند و سعی در یافتن پاسخ برای این سوالات شدند: والت چه می کرد؟ والت چگونه تصمیم گیری می‌کرد؟ دیزنی هم با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بود تا اینکه دوباره در این سال های اخیر قدرت از دست رفته خود را بازپس گرفت و توانسته دوباره به غول سرگرمی خانواده تبدیل شود.

اپل در سال های اخیر بخاطر نتایج خارق العاده‌ای که برای سهامدارانش به ارمغان آورده است. اما حالا سهام این شرکت در وضعیت بدی قرار دارد چراکه مردم از اتفاقی که ممکن است بر سر مالیات بر درآمدهای سال 2013 بیافتد، بسیار وحشت دارند. درحال حاضر آنها سهام خود را می فروشند چرا که مطمئن هستند که سودهای کلان آنان با 15 درصد مالیات محاسبه خواهد شد. آنها می توانند سهام را بفروشند و بعداً دوباره آن را خریداری کنند. دیگر انتظار 30 روزه پس از دریافت سودها وجود نخواهد داشت. دولت ایالات متحده همیشه از دریافت مالیات خرسند و خوشحال خواهد شد. این ها ضررهای تجاری هستند که آنها دوست ندارند بعدها شامل سودهای آینده آنها هم بشود. به نظر واضح می رسد که بسیاری از این وضعیت سود می کنند. کاری که آنها انجام نمی‌دهند دور جدید خریدهاست که باعث متعادل شدن سهامی که می فروشند خواهد شد.

تیم کوک هنوز نتوانسته زیرکی و استعدادی که باعث موفقیت شرکت و خلق محصولات جدید می‌شد را از خود نشان بدهد. در حال حاضر کوک در حال اخراج کردن افرادی است که باعث بوجود آمدن مشکل در نقشه اپل شده بودند. او سعی دارد همکاری اپل با بعضی شرکت ها را دوباره بوجود بیاورد. او جدیداً به سهامداران خود سود می پردازد. او سعی دارد تا حرکت رو به جلوی اپل را تا آنجا که می تواند حفظ کند.

اما با تمام این تفاسیر ما نمی دانیم چند نفر در دفتر مرکزی اپل نشسته‌اند و دنبال جوابی برای این سوال هستند: «استیو چه کارهایی انجام می‌داد که اپل تا این میزان موفق بود؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات