سرفیس Pro مایکروسافت بیشتر اولترابوک است تا تبلت

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر نگاهی دقیق به تبلت Surface Pro مایکروسافت بیاندازید، متوجه می‌شوید که این محصول بیشتر شبیه یک اولترابوک هیبریدی است تا یک تبلت خالص. سرفیس پرو مجهز به پردازنده x86 اینتل و نسخه Pro ویندوز 8 است. قیمت نسخه Pro سرفیس، 899 دلار و طول عمر باتری آن نیز حدودا نصف نسخه RT اعلام شد. اما مهم‌ترین نکته در مورد این تبلت آن است که پردازنده سرفیس Pro از خانواده Ivy Bridge اینتل است و تفاوت بسیاری با پردازنده ARM تبلت‌های رایج بازار دارد.
تبلیغات

وقتی مایکروسافت قیمت تبلت Surface Pro را اعلام کرد بسیاری آن را گران و غیررقابتی دانستند و زمانی که طول عمر باتری آن ، نصف طول عمر باتری سرفیس RT بیان شد، برخی از این بابت ابراز نارضایتی نمودند.

اجازه دهید این نگرانی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا از باتری شروع می‌کنیم.

باتری: با نگاهی کوتاه به مشخصات فنی سرفیس پرو متوجه شباهت بسیار زیاد آن به اولترابوک‌ها خواهید شد، در واقع سرفیس Pro یک اولترابوک فوق‌العاده باریک است. هرچند این محصول شباهت زیادی به تبلت‌ها دارد اما طول عمر باتری آن شبیه اولترابوک‌ها است نه تبلت‌های رایج بازار که مجهز به پردازنده کم توان و کم مصرف ARM هستند.

طول عمر باتری  سرفیس Pro حدود 4 ساعت است که البته در برخی شرایط بیشتر هم خواهد شد. این طول عمر باتری تقریبا معادل طول عمر باتری اکثر اولترابوک‌های مجهز به پردازنده نسل سوم اینتل (Ivy Bridge) است. به عنوان مثال می‌توانید نگاه به بررسی زومیت از اولترابوک 530U3C-A02 سری ۵ سامسونگ بیاندازید.

البته در این بین اولترابوک‌هایی نیز وجود دارند که طول عمر باتری بیشتر از سرفیس Pro داشته باشند، مانند اولترابوک سری 9 سامسونگ که حدود 6.5 ساعت دوام می‌آورد یا مک بوک ایر 11.6 اپل که حدود 5.5 ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند.

نمایشگر: مورد دیگری که باید حتما در سرفیس Pro به آن توجه داشت، نمایشگر 10.6 اینچ با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل است. تراکم پیکسل این نمایشگر 208ppi و تراکم پیسکل‌ها در نمایشگر Surface RT حدود 148ppi است.

تقریبا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هرچه تعداد پیسکل‌های نمایشگر بیشتر شود، کیفیت تصویر افزایش یافته و به همان ترتیب مصرف انرژی نیز بیشتر می‌شود. پردازنده گرافیکی تبلت سرفیس Pro با اولترابوک‌ها یکسان است و در نتیجه پردازش گرافیکی در هر دو محصول توسط یک واحد انجام می‌شود.

مایکروسافت صلاح دانسته تا در سرفیس Pro از پردازنده قدرتمند Core i5 اینتل بهره ببرد و آن را به تراشه‌های Clover Trail اتم ترجیح داده است. همانطور که می‌دانید تراشه‌های نسل جدید اتم اینتل مصرف بسیار کمتری نسبت به تراشه‌های Ivy Bridge دارند اما توان پردازشی آنها نیز بسیار پایین‌تر است.

قیمت: اگر بخواهید سرفیس Pro را از نظر قیمت با تبلت‌های اندرویدی یا آیپد اپل مقایسه کنید، قیمت 899 دلار سرفیس Pro برای حافظه 64 گیگابایت و 999 دلار برای مدل 128 گیگابایت، بسیار بالا به نظر خواهید رسید. اما باید توجه داشته باشید که مایکروسافت از همان روز اولی که تبلت سرفیس را معرفی کرد، اعلام کرد که نسخه Pro این تبلت هم قیمت اولترابوک‌ها خواهد بود.

در واقع سرفیس Pro بیشتر از اینکه تبلت باشد، یک اولترابوک تبدیل شدنی یا هیبریدی است، که کارایی شبیه PC دارد ولی شکل و شمایل آن شبیه تبلت‌ها است.

حالا نوبت شما که نظر خود را بیان کنید، آیا طول عمر باتری نسبتا پایین یا قیمت نسبتا بالای سرفیس مانع خرید مشتریان خواهد شد؟ در ماه ژانویه و با ورود این محصول متوجه پاسخ این پرسش خواهیم شد اما نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات