‫چگونه حضور سامسونگ در کنار نوکیا، آینده پرفروغ ویندوز فون 8 را رقم می‌زند؟ - زومیت

‫چگونه حضور سامسونگ در کنار نوکیا، آینده پرفروغ ویندوز فون 8 را رقم می‌زند؟

فروش امیدوار کننده لومیا 920 نوکیا به همراه سیستم عامل خلاقانه ویندوز فون 8، نویدبخش بازگشت نوکیا به روزهای طلایی خود می‌باشد. البته در اکوسیستم مدرن مایکروسافت، تنها نوکیا حضور نخواهد داشت و رقبای توانمندی همانند سامسونگ و HTC نیز با ارایه گوشی‌های ویندوز فون خود تنور رقابت از جنس ویندوز فون را داغ‌ داغ ساخته‌اند. در این میان سامسونگ با کوله‌باری از تجارب موفق در اندروید، بهترین وضعیت ممکن از نظر پول نقد، سرمایه و محبوبیت را دارا است. نوکیا و HTC نیز امیدوارانه در پی بازگشت به روزهای خوب خود هستند. در این مقاله تصمیم داریم با پرداختن به استراتژی‌ها و محصولات ویندوز فون کنونی نوکیا و سامسونگ آینده رقابت آن‌ها را با دلایل و تحلیل مستدل پیش‌بینی کنیم. تا انتهای مقاله اختصاصی زومیت با ما همراه شوید.

لازم می‌دانم در ابتدای مقاله از دوستان خوبم: مسعود یوسف نژاد، سیامک احدی و آرمان والی ( زحمت تهیه آمار و ارقام بر دوش ایشان بود) که با لطف فراوان خود من را در نوشتن این مقاله یاری کردند، تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

نوکیا و سامسونگ: گذشته و امروز متفاوت

  • سامسونگ: تنها شرکتی که توانسته است معادلات اپل را در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند بر هم زند. سامسونگ موفق شده است تقریبا ۲ برابر اپل در سه ماهه سوم 2012 اسمارت فون بفروش برساند.
  • سامسونگ: کمپانی عظیمی که بیش از 23.7 درصد بازار موبایل دنیا را در دست دارد.
  • سامسونگ: بزرگ‌ترین شریک تجاری گوگل که پرچمدارش، Samsung Galaxy S III بعنوان محبوب ترین اسمارت فون در بریتانیا انتخاب شده است.
  • سامسونگ: دارنده جایگاه نخست در رده بندی میزان فروش موبایل دنیا در سه ماهه سوم ۲۰۱۲.
  • سامسونگ: رتبه یک با سهم 31.3 درصدی از بازار اسمارت فون های دنیا.

همه این موفقیت‌ها در گروی همکاری بی‌نقص سامسونگ با گوگل و در بستر سیستم‌عامل اندروید شکل گرفته است. قبل از سال 2007 که نوکیا با سیمبین بر جهان موبایل خدایی می‌کرد، سامسونگ قدرت عظیمی به‌خصوص در زمینه گوشی‌های هوشمند به‌شمار نمی‌رفت و همواره سایه نوکیا برمجموعه فعالیت‌های این شرکت سنگینی می‌کرد.

با ظهور اپل و اوج گرفتن این شرکت، سامسونگ بیش از گذشته تحت تأثیر رقبای قدرتمند‌تر از خود قرار گرفت تا این‌که تکامل سیستم‌عامل تازه نفس اندروید به داد این شرکت رسید. سامسونگ بر خلاف رقبای سنتی خود همانند HTC و سونی، با الهام گرفتن از اپل در جنبه‌های مختلف و به‌کارگیری تمامی توان مهندسی خود در بخش سخت‌افزار و به‌کارگیری بهینه از نقاط قوتش همانند صفحات نمایشگر یا چیپ‌های پردازشی، در کنار روش‌های کارآمد تبلیغاتی به قدرتی بی‌بدیل در صنعت گوشی‌‌های همراه مبدل شد.

nokia-and-sami10

درست همزمان با اوج‌گرفتن سامسونگ در این صنعت پررونق، نوکیا در جهت معکوس در سراشیبی سقوط با سرعت، به سوی نابودی حرکت می‌کرد. اپل و سامسونگ آنچنان سود حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند را بلعیده‌اند که جز آب‌باریکه‌ای برای دیگر کمپانی‌های فعال در این زمینه باقی نمانده است.

در این میان نوکیا که تاب تحمل سنگینی سایه قدرتمندی همانند سامسونگ را بر سر خود نمی‌دید تصمیم گرفت به جای گرایش به سمت اندروید، دستان پرامید مایکروسافت را بفشارد و بدین ترتیب به مهم‌ترین شریک تجاری این کمپانی تبدیل شود. هرچند اوایل این شراکت با فروش ناامیدکننده لومیا و ویندوز فون 7 سپری شد، ولی با معرفی سیستم‌عامل خلاقانه و زیبای ویندوز فون 8 در کنار سخت‌افزار مدرن و با کیفیت لومیا 920، شور و حرارت خیره‌کننده‌ای در پس سکوت طولانی و لخته رخوت فعالیت‌های نوکیا پدیدار شد.

برای درک بهتر جایگاه کنونی و قبلی سامسونگ و نوکیا بهتر است نیم نگاهی به نمودار سود عملیاتی این دو شرکت از سال 2006 تا کنون داشته باشیم:

01 nokia sam wp8

محور افقی نمودار، بیان کننده سه ماه دوم و چهارم از سال 2007 تا 2012 می‌باشد. محور عمودی نیز مجموع تمام سود عملیاتی حاصل ازفعالیت شرکت‌های متفاوت در زمینه گوشی‌های موبایل را نشان می‌دهد. واضح است که هر چه به سال 2012 نزدیک می‌شویم با افزایش مجموع فروش و سود شرکت‌ها حاصل از فروش گوشی موبایل، دامنه نمودار نیز افزایش می‌یابد.

اما آنچه از این نمودار برای ما اهمیت دارد سطح زیر نمودار مربوط به هر شرکت است که میزان سود عملیاتی آن شرکت را نشان می‌دهد. اگر به نمودار توجه کنید، در سال‌های بین 2007 تا 2009، سود عملیاتی نوکیا ( آبی کمرنگ) از سود عملیاتی سامسونگ ( زرد کرم رنگ) بیشتر بوده است ولی از سال 2010 به بعد نوکیا با یک افت شدید به سود عملیاتی منفی در سال‌های 2011 و 2012 رسیده است. همه این اتفاقات برای سامسونگ به شکل دیگری رخ داده است. سامسونگ با فرار از سلطه نوکیا در سال‌های 2011 و 2012 به سود عملیاتی فراوانی و آن هم در پشت سر اپل قرار گرفته است. این نمودار اهمیت اندروید برای سامسونگ ( به منزله یک شریک و اکوسیستم موفق) و ویندوز فون برای نوکیا ( به منزله اکوسیستمی که شاید بتواند نوکیا را به اوج بازگرداند) را به وضوح نشان می‌دهد.

ms nokia 1

با معرفی سیستم‌عامل خلاقانه و زیبای ویندوز 8 در کنار سخت‌افزار مدرن و با کیفیت لومیا 920، شور و حرارت خیره‌کننده‌ای در پس سکوت طولانی و لخته رخوت فعالیت‌های نوکیا پدیدار شد.

مایکروسافت همانند گوگل برای پیشبرد اهداف و اکوسیستم نوپای خود علاوه بر نوکیا از کمپانی‌های فعال همانند سامسونگ و HTC نیز کمک گرفته به‌شکلی که اولین گوشی معرفی شده ویندوز 8 در برابر دیدگان تعجب زده همگان، محصولی از سامسونگ با نام Ative S بود.

در این رقابت، سامسونگ در بهترین حالت ممکن چه از نظر پول نقد و سرمایه و چه از نظر فروش کلی و محبوبیت برخوردار است و این در حالی است که نوکیا و HTC در بدترین روزهای خود در این چند سال اخیر از بسیاری از جهات قرار دارند. سوال اساسی اینجاست که:

آیا تجربه سرشار از موفقیت سامسونگ در گوشی‌های اندرویدی می‌تواند راه را برای موفقیت این شرکت در گوشی‌های ویندوزی نیز باز کند؟

لازم است توجه کنیم که لومیا 920 مدتی است که وارد بازار شده است و در همین مدت کم به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است ولی Ative S همچنان در شرف ورود به بازار می‌باشد. با همه این‌ها در این مقاله قرار نیست که بر روی میزان فروش فعلی آن‌ها قضاوتی به‌عمل آید، بلکه بازخوردی که از سوی کاربران دریافت شده و نوع سیاستی که به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده تا کنون اعمال کرده‌اند و البته خود گوشی‌هایی که تا کنون تولید شده‌اند، مبنای پیش‌بینی ما از شرایط این دو شرکت ( سامسونگ و نوکیا) در بازار آینده گوشی‌های ویندوزی است.

Samsung Ativ S

به نظر من هر دوی گوشی‌های لومیا 920 و Ative S از جمله گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده بازار به‌شمار می‌روند ولی در رقابت با یکدیگر، لومیا 920 امتیازات منحصربه‌فردی برای برتری بر رقیب خود دارد که می‌تواند خوش‌نامی و رونق دوباره‌ای بر پیکره بی‌روح نوکیا و ویندوز فون ببخشد. در ادامه دلایل خود را برای این برتری بی‌چون و چرای لومیا 920 ذکر خواهیم کرد. جالب‌ترین قسمت این تحلیل به بخشی باز می‌گردد که ما این برتری را به شرکتی نسبت می‌دهیم که نسبت به رقیب خود در وضعیت کاملا پایین‌تری قرار دارد. این‌که در دنیای کنونی شرکتی با کوله‌باری از موفقیت و جیب‌های پر از پول نقد و محبوبیت فراوان در یک اکوسیستم (سامسونگ و اندروید) نتواند آن موفقیت را در اکوسیستم دیگر (ویندوز) و آن‌هم در شروع آن تکرار کند، به پیچیدگی شرایط بازار و آینده آن اشاره دارد.

آنچه که بعد از معرفی لومیا 920، Ative S سامسونگ و Win phone 8X اچ‌تی‌سی رخ داد، نشان‌دهنده تولد قطبی جدید از رقابت درون‌گروهی در صنعت گوشی‌های هوشمند است.

بهتر است برای تحلیل بهتر پیش‌بینی صورت گرفته به سراغ چندی از فاکتورهای تعیین کننده در موفقیت یک گوشی هوشمند رفته و آن فاکتورها را در میان سامسونگ و نوکیا و علی الخصوص دو گوشی جدید ویندوز فون آن‌ها مقایسه کنیم.

فاکتورهای تعیین کننده در موفقیت یک گوشی هوشمند به‌طور عام

1- سیستم عامل، سرویس‌ها، مجموعه نرم‌افزاری، فروشگاه‌ها و به‌طور کلی اکوسیستم نرم‌افزاری

شاید بتوان یکی از عمده‌ترین دلایل موفقیت گلکسی‌های سامسونگ در کنار اندروید را به مجموعه سرویس‌ها، نرم‌افزارها و رابط‌های کاربری اختصاصی تولید شده ارتباط داد. در زمینه سرویس‌ها و فروشگاه نرم‌افزاری ، گوگل به حدی به اندروید وسعت و قدرت بخشیده است که جای هیچ شک و شبهه‌ای در این میان نمانده است. سامسونگ نیز در کنار گوگل به دلیل برخورداری از فضای متن‌باز اندروید و اکوسیستم خاص گوگل توانسته است رابط‌ کاربری، مجموعه نرم‌افزاری خاص ، سرویس‌هایی همانند Chat On و ویژگی‌های نرم‌افزاری همانند S Beam، smart Stay و...را با دقت و نظم فراوانی به محصولاتش بیافزاید. همه این عوامل باعث شده تا سامسونگ در این فاکتورنسبت به تمامی رقبای اندرویدی خود منحصربه‌فرد و دست نیافتنی به‌نظر آید.

Black-Lumia-920-Blue-8X-ATIV-S-Rogers

اما در اکوسیستم مایکروسافت با سیستم‌عامل ویندوز فون، دست سامسونگ برای انجام تعدادی از امور بالا بسته شده است، بدین معنی که چون ویندوز فون یک سیستم عامل بسته و انحصاری است و به شدت به شرکت سازنده یعنی مایکروسافت وابسته است، شرکت‌های سازنده سخت افزاری قدرت زیادی برای پیشبرد سلایق نرم‌افزاری خود ندارند. در نتیجه این موارد سامسونگ نمی‌تواند در این بخش، منحصربه‌فرد بودن خود در بخش اندروید را فعلا تکرار کند.

در عوض همه این موارد نوکیا سرویس پرقدرت نقشه خود را با زیرکی به ویندوز فون اضافه کرده و بدین ترتیب برگ برنده نرم‌‌افزاری بزرگی در دست دارد. هر چند که به احتمال فراوان این سرویس برای گوشی‌‌های دیگر سازندگان نیز فعال است ولی نام آن با نوکیا گره خورده است.

سامسونگ فعلا نمی‌تواند در بخش نرم‌افزار، منحصربه‌فرد بودن خود در بخش اندروید را در ویندوز فون تکرار کند.

2- مجموعه سخت‌افزاری مربوط به گوشی هوشمند، نظیر چیپ پردازشی، نمایشگر و...

ابتدا با نگاهی به مشخصات دو گوشی لومیا 920 و Ative S شروع می‌کنیم:
 Samsung Ativ SNokia Lumia 920
سیتم عاملWindows Phone 8Windows Phone 8
نمایشگر4.8-inch HD Super
AMOLED; 1,280x720 pixels, 306 ppi
4.5-inch AMOLED; 1,280x768 pixels, 332 ppi
4G LTEYesYes
دوربین8-megapixel, 720p front-facing8.7-megapixel, 1.2-megapixel front-facing
چیپ پردازشی1.5GHz dual-core Qualcomm Snapdragon S41.5GHz dual-core Qualcomm Snapdragon S4
حافظه16GB, 32GB, 1 GB RAM32GB; 1GB RAM
قابلیت افزایش حافظهmicroSD, up to 32 GB,No
باتریLi-Ion 2300 mAh2,000 mAh, embedded
NFCNoYes
ضخامت وزن137.2 x 70.5 x 8.7 mm 135 g130.3 x 70.8 x 10.7 mm 185 g
رنگBlack, whiteBlack, white, yellow, red, gray

سامسونگ که خود تولید کننده یکی از مطرح‌ترین SoC (سیستم-روی-یک-چیپ)های حال حاضر در موبایل‌ها است در این بخش نیز به در بسته سخت‌گیری‌های مایکروسافت برخورده است. همانطور که می‌دانید، گوشی هوشمند Ative S دقیقا از همان پردازنده‌ای بهره می‌برد که لومیا 920 از آن استفاده می‌کند (Qualcomm Snapdragon S4) و در نتیجه سامسونگ فعلا نتوانسته است چیپ‌های پرسروصدای چهارهسته‌ای خود (نظیر exynos 4412 و exynos 5440) را در دل گوشی جای دهد. در کنار این موارد در مابقی مشخصات همانند برخورداری از رم یک گیگ، چیپ NFC و LTE هر دو از مشخصات یکسانی سود می‌برند.

nokia-and-sami12

مایکروسافت به دلیل سیاست‌های جدید خود در نظم بخشیدن و مدیریت دقیق سازندگان سخت‌افزاری ویندوز فون، محدودیت‌هایی را برای آن‌ها اعمال کرده که استفاده از SoC کوالکام یکی از آن‌ها است. البته در اینکه Qualcomm Snapdragon S4 یکی از کاملترین SoC های بازار است و بدین ترتیب بهینه‌سازی ویندوز فون روی آن ساده‌تر صورت می‌گرفته، شکی نیست ولی انتظار می‌رود مایکروسافت هر چه سریعتر دست تولیدکنندگان را برای استفاده از چیپ‌های دیگر باز بگذارد.

هر یک از این دو گوشی اشاره شده ویژگی‌های خاصی را با خود حمل می‌کنند. Ative S از قابلیت افزایش حافظه به کمک مموری کارت و همچنین باتری قابل تعویض برخوردار است. اما لومیا 920 به یک نمایشگر بی‌همتا با تکنولوژی انحصاری Nokia PureMotion HD+ مجهز است که به قول بسیاری از کارشناسان بهترین نمایشگری است که تا به‌حال در گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. در زمینه دوربین نیز نوکیا به کمک فناوری PureView بهترین عکس‌ها را در نور کم شکار می‌کند.

در کل می‌توان لومیا 920 را به کمک فناوری‌های انحصاری، قابل ستایش و از همه مهم‌تر، جذاب از بعد تبلیغاتی، بهتر از ویژگی‌های سخت‌افزاری Ative S دانست.

از بعد سخت‌افزاری لومیا 920 حقیقتا به یک گوشی خاص مبدل شده است.

3- طراحی و کیفیت ساخت

دقیقا در همین نقطه است که نوکیا وامدار گذشته قابل اعتماد خود می‌شود. نوکیا همچنان کوهی از خوش‌نامی را به کمک تیم حرفه‌ای مهندسی اروپایی خود به یدک می‌کشد که سال‌ها بهترین محصولات موبایل دنیا را با کیفیتی بی‌همتا به جهان عرضه می‌کردند. لومیا 920 حاصل سال‌ها تجربه این کمپانی در زمینه طراحی و ساخت گوشی با مدرن‌ترین مواد اولیه و بی‌نقص‌ترین فرآیند ساخت ممکن است. حقیقتا زمانی که لومیا 920 در دست گرفته می‌شود کیفیت طراحی و ساخت خود را به هر کاربری دیکته می‌کند و در این زمینه چشم‌نواز است. اما یک نکته مأیوس کننده در طراحی این گوشی که به‌صورت علامت سوال باقی مانده است وزن و ضخامت زیاد آن است! این دو فاکتور مأیوس کننده می‌تواند در انتخاب کاربران تأثیر منفی بگذارد ولی خوش‌دستی و زیبایی گوشی به‌قدری خیره‌کننده است که می‌تواند از شدت تأثیرات منفی ضخامت و سنگینی بکاهد.

در این بخش سامسونگ تلاش کرده تا Ative S را با طراحی کلاسیک، شکیل و متفاوت از گلکسی‌ها روانه بازار کند. سامسونگ در جهت عکس نوکیا با بهره‌گیری از پلاستیک در پرچمداران اندرویدی خود به شدت بدنام گردیده است.(Ative S نیز از پلاستیک ساخته شده است). زمانی که بسیاری از کارشناسان تنها نقطه ضعف S3 را کیفیت ساخت بدنه آن قلمداد می‌کنند می‌توان به اوج ضعف سامسونگ در این زمینه پی برد. این‌که استفاده از پلاستیک در گوشی‌های سامسونگ به‌منظور سبک‌سازی، پایین آوردن قیمت تمام شده آن یا ضعف سامسونگ در بخش مهندسی و طراحی نهایی محصول است برای کاربر تفاوت چندانی ندارد. مشتری امروز در لحظه اول با طراحی و کیفیت ساخت گوشی مواجه می‌شود.

بدنامی سامسونگ علی رغم خوش‌ساخت بودن Ative S از جنبه طراحی و کیفیت ساخت می‌تواند مبدل به پاشنه آشیل این شرکت شود

4- بازاریابی و تبلیغات

در این حوزه، سامسونگ یک استاد به تمام معنا است. سامسونگ با انبوهی از پول نقد و به‌کارگیری بازاریابی هوشمند و مدرن و صرف هزینه‌های تبلیغاتی فراوان مبدل به یکی از الگوهای موفق در بازاریابی و تبلیغات گردیده است. با اینکه معمولا کشورهای آسیای شرقی در زمینه تبلیغات اثر گذار نسبت به غرب از ضعف شدیدی رنج می‌بردند، سامسونگ توانسته است همانند تک ستاره در آسیای شرقی، محصولات شرق را به رخ تمامی جهان بکشاند.

نمودار زیر به‌خوبی میزان سرمایه‌گذاری تبلیغاتی سامسونگ را نشان می‌دهد ( حقیقتا تبلیغات بیش از آن‌که صرف هزینه باشد یک مدل سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود)

02 nokia sam wp8

نمودار بالا بیانگر هزینه های تبلیغاتی است که رنگ قرمز در آن نشانگر هزینه ها در سال 2012 می‌باشد. جالب‌ترین نکته آن است که سامسونگ حتی بیشتر از اپل و کوکاکولا پول خود را صرف تبلیغات می‌کند و این امر باعث شده است که حاشیه سود این شرکت کاهش یافته و به 17 درصد برسد که نسبت به روزهای طلایی نوکیا با حاشیه سود 25 درصد و اپل با حاشیه سود 45 درصد، بسیار پایین‌تر می‌باشد.

سامسونگ حتی بیشتر از اپل و کوکاکولا پول خود را صرف تبلیغات می‌کند

بخش بزرگی از حاشیه سود کم سامسونگ به هزینه های نسبتاً زیاد SG&A (یعنی هزینه فروش و هزینه های عمومی و اجرایی) مربوط می‌شود که خود شامل تبلیغات، ترویج فروش محصولات و کارمزد نیز می‌شود.

نتیجه‌ای که از بحث بالا دریافت می‌شود به سرمایه‌گذاری عظیم سامسونگ در تبلیغات محصولات اندرویدی خود و در قبال آن بازگشت سود زیاد ( البته نه به‌اندازه اپل) به صندوق‌های این شرکت مربوط می‌گردد. سامسونگ نمی‌تواند همزمان با گوشی‌های اندرویدی خود ( که هم اکنون بهترین وضعیت را برای سامسونگ رقم زده است) در دایره ویندوز فون نیز اینچنین هزینه‌ای را متحمل شود، چرا که هم از توان این شرکت خارج است و هم این‌که حاشیه سود گوشی ویندوزی به‌خاطر سیاست‌های مایکروسافت از گوشی اندرویدی پایین‌تر است. سامسونگ مجبور به خرید نسخه ویندوز فون از مایکروسافت و حتی بخشی از سخت افزار همانند SOC از کوالکام است و بدین ترتیب با حاشیه سود پایینی روبرو می‌باشد.

nokia-and-sami6

نوکیا بر خلاف سامسونگ بازار موفق دیگری را پیشاروی خود نمی‌بیند و می‌تواند با خاطری آسوده تمامی توان و موجودی خود را بر روی تبلیغ گوشی‌های ویندوزی خود صرف کند. شاید این قضیه آنقدر برای نوکیا حیاتی شده بود که حتی مجبور شد در معرفی دوربین لومیا 920 خود از حقه زشت فریب تماشگران استفاده کند. در این میان مایکروسافت نیز بیشتر از همه به‌طور غیر مستقیم در جهت تبلیغ ویندوز فون، به تبلیغ لومیا 920 کمک کرده است.

بدین ترتیب در بعد تبلیغاتی انتظار می‌رود نوکیا طلایه دار این امر باشد و سامسونگ آنچنان خود را برای این بخش به آب و آتش نزند. مگر آنکه سامسونگ دست به کارهای عجیب و غریب بزند.

5- بخش تحقیق و توسعه کمپانی سازنده

قبلا در مقاله‌ای از دوست خوبم، آرمان با نام " چرا مایکروسافت و نوکیا می‌توانند ولی گوگل و موتورولا نمی‌توانند؟" به اهمیت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در واحد تحقیق و توسعه (R&D) در آینده تجاری آن‌ها پی بردیم. با نگاهی به نمودارهای زیر که از وبسایت سازمان معتبر The Economics of Industrial Research & Innovation - IRI استخراج شده نکات ارزشمندی از استراتژی شرکت‌ها دستگیرتان خواهد شد:

برای ساده شدن، اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری سامسونگ و نوکیا در بخش R&D در نمودارهای زیر استخراج شده است:
بودجه ۲۰۱۱
(میلیارد دلار)
رتبه کل
۲۰۱۱
بودجه ۲۰۱۰
(میلیارد دلار)
رتبه کل
 
۲۰۱۰
بودجه ۲۰۰۹
(میلیارد دلار)
رتبه کل
۲۰۰۹
بودجه ۲۰۰۸
(میلیارد دلار)
رتبه کل
۲۰۰۸
 
4.91575.385.25نوکیا
6.274.5104244.510سامسونگ

01 rd Sami

02 rd Sami

اگر به نمودارهای بالا دقت کنید، می‌توانید به سادگی به رابطه عمیق میان این جدول و نمودار سود عملیاتی در اوایل مقاله پی ببرید. به‌واقع سرمایه‌گذاری در واحد تحقیق و توسعه همانند برگ برنده طولانی مدتی است که در دستان شرکت‌ها خواهد ماند. در این جدول آنچه که بیش از همه خودنمایی می‌کند روال صعودی سامسونگ از سال 2009 به بعد و در جهت خلاف آن روند نزولی نوکیا است. این مدل روند را قبلا در نمودار سود عملیاتی نیز مشاهده کرده بودیم.

حجم سرمایه‌گزاری تحقیق و توسعه زمانی جواب مناسب را می‌دهد که با تمرکز بر روی بازار هدف و ایجاد ارزش افزوده‌ قابل لمس انجام شود.

بخش عظیمی از بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری سامسونگ در واحد تحقیق و توسعه به فعالیت‌های این شرکت در بخش سخت‌افزار گوشی‌های اندرویدی، نظیر چیپ‌های پردازشی، نمایشگرهای Super AMOLED و همچنین نرم‌افزار این‌ گوشی‌ها ( همانند رابط کاربری Touch Wiz سامسونگ و سرویس‌های کناری آن) ارتباط دارد. در عوض کم شدن بخشی از سرمایه‌گذاری نوکیا در این واحد می‌تواند به متوقف شدن شتاب توسعه سیستم‌عامل سیمبین و بخشی دیگر به کم شدن درآمد این شرکت مربوط باشد.

samsung-eco-plan-300x300در حقیقت نوکیا همچنان در بخش سخت‌افزار ( بیشتر بخش‌های بالادستی همانند بهینه‌سازی و هویت بخشی سخت‌افزار) هزینه‌های زیادی را به توسعه و تحقیق اختصاص می‌دهد و در عوض به کمک مایکروسافت و هزینه‌هایی که مایکروسافت خود در بخش نرم‌افزاری می‌کند، توانسته است تمرکز خود را بیشتر از گذشته به سخت‌افزار متمایل کند. این مدل تقسیم کار و تمرکز زایی باعث به‌وجود آمدن لومیای 920 موفق شده است. این دقیقا همان عاملی است که به موفقیت خیره‌کننده سامسونگ در اندروید منجر شده است. یعنی گسترش اکوسیستم ، سیستم عامل و سرویس‌های کناری آن بر عهده گوگل و در کنار آن، گسترش سخت‌افزار و سرویس‌های جنبی بر دوش سامسونگ. کاری که البته هر دوی آن را اپل به‌تنهایی انجام می‌دهد و به موفقیت‌های بی‌شماری دست پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد فعلا فقط اپل از عهده آن برمی‌آید.

سامسونگ با سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش اندرویدی خود داشته است و همچنین با عنایت به سود عظیمی که در این بخش شکار کرده است تمایل زیادی برای صرف هزینه‌های بالا در واحد تحقیق و توسعه مربوط به ویندوز فون خود نمی‌بیند. آنچنان که Ative S خود گویای این امر است. با یک نگاه کلی به Ative S، می‌توان آن را یک گوشی اندرویدی نظیر گلکسی‌های سامسونگ دانست که فقط سیستم‌عامل دیگری جز اندروید بر روی آن قرار دارد. با این‌که سرمایه‌گذاری سامسونگ برای پیشبرد تکنولوژی چیپ‌های پردازشی، نمایشگرها و حافظه‌ها می‌تواند علاوه بر گوشی‌های اندرویدی، ویندوز فون‌های این شرکت را نیز بیمه کند اماهم‌اکنون سامسونگ برای ایجاد یک حس تمایز نیاز به بهینه‌سازی‌های مناسب و به‌موقع سخت‌افزاری در کنار سرویس‌های کارآمد نرم‌افزاری دارد.

اگر سامسونگ نتواند نوآوری‌های سخت‌افزاری خود را در زمان مناسب به ویندوز‌فون‌های تولیدی تزریق کند، این امر باعث می‌شود که سامسونگ با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم نوکیا به تدریج از این شرکت فاصله گرفته و به مرور زمان نتواند عقب افتادگی خود در ویندوز فون را از نوکیا جبران کند.

6- پیش‌زمینه فکری و حس وفاداری مشتریان به برند

بسیاری از مشتریان وفادار نوکیا که از محصولات این شرکت خاطره‌های بسیار خوبی در ذهن دارند، علی‌رغم میل باطنی خود و به دلیل وجود گزینه‌‌های جذاب به سمت دیگر اکوسیستم‌ها نظیر اندروید و iOS کشیده شده‌اند. البته اکوسیستم iOS به دلایل بسیاری حس وفاداری زیادی در آن مشتریان ایجاد کرد و بدین ترتیب آن‌ها را برای مدت زیادی به خود وابسته ساخته است. اما در میان اندرویدی‌ها این حس در سطح پایین‌تری تبلور پیدا می‌کند. البته در این میان سامسونگ با فعالیت‌های متمایز خود مشتریان وفادار بسیاری برای خود تربیت کرده است. حال با قدرت گرفتن دوباره نوکیا،شور و هیجان جدیدی در رگ‌های مشتریان این شرکت تزریق شده است که می‌تواند آن‌ها را دوباره به سوی این شرکت بازگرداند. که در میان آن‌ها بسیاری قبلا از مشتریان سابق سامسونگ و اندروید بوده‌اند و تصمیم گرفته‌اند دوباره به سوی نوکیا هجرت کنند. سامسونگ عملا نیازی به سوق دادن مشتریان اندرویدی خود به سوی ویندوز فون ندارد و بیشتر باید تلاش کند تا آن‌ها به سمت نوکیا کشیده نشوند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با عنایت به تازه‌نفس بودن ویندوز فون 8 و گذشت زمان اندکی از عرضه لومیا 920 و در کنار آن‌ها حضور نه‌چندان جدی سامسونگ در این بخش، نمی‌توان قضاوت دقیقی از آینده این بازار داشت. به همین‌دلیل در مقاله سعی شد با توجه به المان‌های اساسی در موفقیت یک گوشی هوشمند و مقایسه این المان‌ها میان نوکیا و سامسونگ، پیش بینی مستدلی از اوضاع آینده ویندوز فون داشته باشیم. در این میان، نکته قابل توجه، قدرت ماورایی سامسونگ در عرصه درخشان اندروید بود که به‌نظر نگارنده این توان برای پیروزی بر لشکر ویندوز فون‌های نوکیا در آینده کافی نخواهد بود.

nokia and sami11

نکته قابل توجه دیگر به متفاوت بودن شرایط رقابت در اکوسیستم اندروید و ویندوز باز می‌گردد. در اکوسیستم اندروید با توجه به متن باز بودن سیستم عامل و استراتژی‌های باز گوگل، سامسونگ توانسته است از پتانسیل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود به شکلی مناسب استفاده کند و بدین ترتیب متمایز باشد. اما در ویندوز به دلیل متمرکز بودن توجه نوکیا و صرف هزینه‌های فراوان ( واحد تحقیق و توسعه، واحد مهندسی و طراحی و تبلیغات) بر این اکوسیستم، این شرکت با یک سخت افزار برجسته گزینه‌ای متمایز از سامسونگ به‌شمار می‌رود. هر چند گوشی Ative S سامسونگ یک هوشمند زیبا، قدرتمند و خوش‌ساخت نشان داده است ولی همه این موارد برای رقابت با گوشی هوشمند متمایزی مانند لومیا 920 کافی نیست.

سامسونگ برای رقابت با نوکیا نیاز دارد تا گوشی متمایزی را روانه بازار کند و تنها خوب بودن کافی نیست

به‌نظر می‌رسد سامسونگ نیز تمایل چندان زیادی برای ورود پرهزینه به بازار ناشناخته ویندوز فون 8 ندارد. بلکه به‌خاطر هوش ذاتی خود و نگاه آینده‌نگرانه ( شاید روزی مجبور به ترک اندروید شود)فقط می‌خواهد با صرف هزینه پایینی ( بهسازی محصول اندرویدی برای ویندوز فون) حضوری کمرنگ و پایه‌ای در بازار ویندوز فون داشته باشد و از طریق این حضور و بازخورد‌هایی که دریافت می‌کند برای آینده خود بستر مناسب دیگری فراهم کند. شاید روزی سامسونگ مجبور به ترک اندروید شود و بدین ترتیب ادامه حیات خود را با ویندوز فون رقم زند.

سخت‌افزار از جمله پردازنده‌ها، سایز و کیفیت نمایشگرها و... به بلوغ و پختگی خوبی برای چند سال آینده رسیده‌اند. آنچه که هم‌اکنون مشتریان طلب می‌کنند تمایز سخت‌افزاری و اکوسیستم غنی از جهت کمیت و کیفیت است. سامسونگ با نمایشگرهای قابل انعطاف و تکنولوژی‌های آینده و همچنین توسعه نرم‌افزاری خاص ویندوز می‌تواند آینده ویندوز فون را نیز از آن خود کند. در این میان کیفیت ساخت و طراحی نیز از نگاه مشتریان تبدیل به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید محصول شده است که سامسونگ باید برای آن چاره‌ای اساسی اندیشه کند.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید