ویدیو از درون آمازون که شلوغ‌ترین زمان خرید را سپری می‌کند

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آمازون به خاطر سیستم خاص انبارداری و ارسال کالا به مشتریان، زبان‌زد خاص و عام است و مهم‌ترین دلیل موفقیت آن نیز تنوع بسیار بالای محصولات به همراه ارسال دقیق و سریع آن‌ها به خریداران است. این روزها که فصل خرید فرنگیان به شمار می‌رود، آمازون تقریباً یک لحظه بی کار هم ندارد و تمام وقت و بدون وقفه در حال سرویس دهی به مشتریان آنلاین خود است. در سال 2011 و در همین فصل تعطیلات، مشتریان آمازون در هر ثانیه 35 سفارش را به ثبت رساندند. در ادامه مطلب، ویدئو فوق‌العاده جذابی از نحوه عملکرد حرفه‌ای آمازون را مشاهده خواهد کرد.
تبلیغات

در این ویدئو مشاهده خواهید کرد که از زمان سفارش کالا بصورت آنلاین در آمازون تا نحوه دریافت آن چه اتفاقاتی رخ می‌دهد:

از جمله نکات قابل توجه در انبارداری آمازون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در آمازون محصولات بصورت درهم در قفسه‌ها چیده می‌شوند و در هر قفسه ممکن است محصولات از خانواده‌های مختلف وجود داشته باشند، سیستم هوشمند قفسه بندی درهم آمازون به کمک بارکد قفسه و بار کد کالا انجام می‌شود. یعنی با اسکن بار کد قفسه و کالا در زمان چیدمان و خروج محصولات از قفسه‌ها دقیقاً مشخص است که هر محصول در چه قفسه‌های وجود دارد و افرادی که مسئول جمع‌آوری سفارشات کاربران هستند به نزدیک‌ترین قفسه مراجعه می‌کنند. در زمان چیدمان کالاهای جدید نیز به همین روش کارمندان آمازون می‌دانند که کدام قفسه‌ها خالی است و در نزدیک‌ترین قفسه خالی شروع به چیدمان محصولات می‌کنند.
  • هر کدام از افراد جمع کننده سفارشات کالا در آمازون، روزانه حدود 12 کیلومتر در انبارهای این فروشگاه راه می‌روند، مسیرهای طی شده توسط آن‌ها با GPS کنترل می‌شود و کارمندان کم کار به‌راحتی مشخص می‌گردند.
  • بسته‌بندی محصولات بسیار هوشمندانه انجام می‌شود، سیستم وظیفه محاسبه جعبه مورد نیاز برای بسته‌بندی سفارش کاربر را برعهده دارد و کارمندان آمازون دقیقاً می‌دانند که سفارش مشتری چقدر جا می‌گیرد و براساس آن جعبه مناسب را استفاده می‌کنند.
  • آمازون برای تأمین موجودی انبار خود یک الگورتیم پیچیده را طراحی کرده که به صورت خودکار کار می‌کند. این سیستم براساس میزان فروش کالا و موجودی فعلی آن در انبار به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که باید سفارش مربوطه را به تأمین‌کننده آن کالای خاص ارسال کند، سپس تأمین‌کننده در زمان مشخص کالا را براساس استاندار خاص از پیش تعیین شده به انبار آمازون تحویل می‌دهد. بدین‌ترتیب آمازون هیچ وقت با کمبود موجودی کالا مواجه نمی‌شود و همیشه انبارهایش پر از کالا است و از همه مهم‌تر هیچ وقت کالایی که فروش زیادی ندارد را سفارش خرید نمی‌گذارد!

اگر به نحوه کارکرد آمازون علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «نگاهی از درون به آمازون؛ بزرگ‌‌ترین خرده‌فروشی اینترنتی جهان» را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات