امیدها برای فنلاندی‌ها زنده شد: افزایش 40 درصدی ارزش سهام نوکیا

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
در ماه اکتبر زمانی که سهام اپل به سختی یافت می‌شد، به نظر می‌رسید افرادی که در نوکیا سرمایه گذاری کرده‌اند، دست به ریسک بزرگی زده‌اند، اما ارزش سهام نوکیا با رشد 40 درصدی روبرو شده است و از این بابت از اپل که رشد 20 درصدی را تجربه نموده بهتر عمل کرده است. بدون شک سهم بازار نوکیا هنوز بسیار کم است و اپل بیشترین سود را از بازار تلفن‌های هوشمند به جیب می‌زند، اما به هر حال روند رو به رشد نوکیا نوید روزهای خوشی را برای این شرکت می‌دهد.
تبلیغات

با وجود رشد سهام نوکیا، برخی از تحلیل‌گران بازار پیش بینی کرده‌اند که این شرکت در سه ماهه چهارم امسال کمتر از 3 میلیون دستگاه تلفن ویندوز فون به فروش خواهد رساند. اگر این اتفاق بیافتد اوضاع نوکیا نابسامان باقی خواهد ماند.

اما اوضاع برای اپل دقیقا برعکس است، حاشیه سود اپل از فروش آیفون بسیار بالا است و بعید به نظر می‌رسد که سود این شرکت در سال آینده نیز کاهش یابد. همچنین ورود آیفون به چین موفقیت اپل را تضمین خواهد کرد. اما حاشیه سود اپل در آیپد کمتر از آیفون است و حاشیه سود آیپد مینی از آیپدهای معمولی نیز کمتر است. علاوه بر اینها اپل در برخی از بازارها مانند آمریکای لاتین، افریقا و آسیا بخش عمده‌ای از سهم بازار خود را به سامسونگ باخته است و رقیب کره‌ایش روز به روز بر قدرت خود در بازار تلفن‌های هوشمند و استحکام جایگاه خود در بازار می‌افزاید.

نوکیا در سه ماهه سوم سال جاری بسیار بهتر از انتظارات عمل کرد و سهم بازار خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. همین عامل باعث شد تا سرمایه گذاران بیشتری، ریسک سرمایه گذاری در این شرکت فنلاندی را قبول کنند. حال چشم امید آنها به سه ماهه آخر سال است که معمولا بیشتری آمار فروش در این ماه‌ها رقم می‌خورد. نوکیا علاوه بر فروش تلفن‌های هوشمند ویندوز فون، در عرضه تلفن‌های معمولی و ارزان قیمت سری Asha نیز موفق بوده است و تعداد زیادی از این تلفن‌ها را در بازارهای مختلف از جمله هند به فروش رسانده است.

شما آینده نوکیا را چطور ارزیابی می‌کنید و چقدر به موفقیت این شرکت نیمه ورشکسته امید دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات