نکاتی برای تشخیص نظرات تقلبی در مورد محصولات

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۳
مطالعه 4 دقیقه
یک روز تعطیل فرصت خوبی است برای خرید آنلاین. در هنگام خرید احتمالاً با نظرات کاربران در مورد بعضی محصولات مواجه می‌شوید. بسیاری از این نظرات واقعی و صحیح هستند و در واقع افرادی مثل خود شما آنها را برای استفاده‌ی دیگر مشتریان نوشته‌اند اما همه‌ی نظرات این طور نیستند. ممکن است فروشنده خود دست به کار شده و نظرات تقلبی بنویسد تا شما را به خرید یک محصول تشویق کند و شاید هم شخصی بخواهد یک محصول خاص را بدتر از آنچه هست، نشان بدهد. در ادامه به بررسی برخی نکات کلی در رابطه با شناسایی نظرات جعلی می‌پردازیم.
تبلیغات

شناسایی نظرات تقلبی کار مشکلی است و نمی‌توان به سادگی اثبات کرد که یکی از نظرات قطعاً تقلبی است. اما چند نکته‌ی مفید و کاربردی در این زمینه وجود دارد که در خریدهای آتی به شما کمک می‌کند تا اشتباه نکنید.

تعریف کردن مطلق از یک محصول بدون ذکر هیچ جنبه‌ی منفی، یا برعکس، گفتن اینکه یک محصول فاقد هر گونه جنبه‌ی مثبتی است

fake-user-reviews-1

آخرین باری که یک محصول را بدون هیچ نکته‌ی منفی مورد تأیید قرار دادید چه زمانی بود؟ یک محصول هر چه قدر هم که کامل باشد باز هم از یکی دو نظر دارای نقص است، هر چند نقایصش کوچک است ولی به هر حال دارای نقص است. بنابراین نظراتی که امتیاز 5 ستاره به محصولی می‌دهند، نظراتی که از واژه‌هایی مثل کامل یا مطلقاً بهترین استفاده می‌کنند و هیچ نکته‌ی منفی در مورد آن ذکر نمی‌کنند احتمالاً تقلبی هستند.

برعکس این قضیه هم صادق است، وقتی در یک بررسی محصولی کاملاً بد نشان داده می‌شود احتمالاً این بررسی را یکی از رقبا تنظیم کرده و یا یکی از طرفداران محصولات دیگر آن را نوشته است.

نام کسی که نظر می‌‌دهد

نام کسی که نظر می‌دهد یکی از مواردی است که مشخص می‌کند نظر حقیقی است یا نه. معمولاً کسانی که نظرات تقلبی می‌نویسند، حوصله‌ی فکر کردن به یک نام مناسب را ندارند و یکی از اسامی‌ به کار رفته در همان صفحه را با کمی‌ تغییر به کار می‌برند، روش دیگر استفاده از یک نام بی معنی مثل Beatsjam1234، رستم 12 و شبیه آنهاست. لذا به نام افرادی که نظر می‌دهند توجه کنید.

تاریخ ارسال نظر

تاریخ ارسال نظر، اطلاعات مهمی‌ در مورد میزان صحت و سقم آن در بر دارد. اگر چند نظر 5 ستاره با یک لحن در مورد یک محصول و تقریباً در یک بازه‌ی زمانی مشاهده کردید، شانس اینکه نظرات ارسال شده جعلی باشند وجود دارد. همچنین اگر نقد و بررسی یک محصول را که نشان‌دهنده‌ی استفاده‌ی طولانی مدت از آن باشد را قبل از عرضه‌ی رسمی‌ محصول و حتی چند روز بعد از عرضه‌ی آن در فروشگاه‌ها مشاهده کردید، احتمالاً این مورد هم یکی دیگر از بررسی‌های تقلبی است. برای یک کاربر حرفه‌ای مدت زیادی زمان لازم است تا با یک محصول و کاربرد آن در دنیای واقعی آشنا شود. نقد و بررسی‌هایی که در مورد محصولات رده اول و معروفی مثل آیفون، کنسول‌های بازی و غیره در روزهای اول عرضه منتشر می‌شود نیز از این دست هستند. تاریخ انتشار چنین مطالبی معمولاً بعد از اعلام خبر تولید محصول مورد نظر توسط کمپانی سازنده و قبل از آن است که محصول روانه‌ی بازار شده باشد.

یک نظر برای هر حساب کاربری

معمولاً برای نوشتن یک نظر باید حساب کاربری ایجاد کرد. اگر مشاهده کردید که یک حساب کاربری تنها یک نظر در مورد یک محصول خاص ارسال کرده و یا نظراتی در مورد محصولات یک فروشنده‌ی خاص ارسال کرده احتمال زیادی وجود دارد که این نظرات تقلبی باشند. در این موارد تاریخ ایجاد حساب کاربری و ارسال نظر نیز نزدیک به هم بوده و گویای جعلی بودن نظرات هستند.

لحن نظرات

fake-user-reviews-2

لحن نظر احتمالاً مهم‌ترین عامل در تشخیص جعلی بودن آن است. اگر نظری را مشاهده کردید که لحن آن شبیه مطالب مطبوعاتی یا تجاری است و اطلاعاتی در مورد محصول و امکانات آن می‌دهد و در ادامه آن را با رقبا بررسی کرده و برتری کامل آن را بیان می‌کند، به احتمال زیاد تقلبی است و توسط فروشنده ارسال شده است.

نظراتی که امتیاز متوسط به محصولات می‌دهند معمولاً واقعی‌تر و کاربردی‌تر می‌باشند. ذکر این نکته هم مهم است که کاربران واقعی بیشتر در مورد قابلیت اطمینان، کارایی و ارزش کلی محصول صحبت می‌کنند و معمولاً از قیمت بالای محصول ناراضی‌اند!

نظر شما چیست؟ آیا شما هم در مورد محصولی نظر ارسال کرده‌اید؟ اگر نکات دیگری در مورد تشخیص نظرات تقلبی به نظرتان می‌رسد با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات