ناسا مبلغ 30 میلیون دلار را به سه شرکت خصوصی فعال در زمینه ساخت فضاپیما اختصاص داده است

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
ناسا یا سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا بزرگ‌ترین سازمانی است که در زمینه‌ی علوم هواوفضا فعالیت می‌کند و هزینه‌‌های بسیار زیادی برای امر تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد. شروع به کار این سازمان در سال 1958 برای جبران عقب‌افتادگی و رقابت با اتحاد جماهیر شوروی بود و حالا با صرف هزینه و وقت بسیار به نقاط خوبی رسیده است. در این مقاله به بررسی برنامه‌ی فضاپیماهای شخصی و تجاری و سرمایه‌ای که اخیراً به این بخش اختصاص داده شده می‌پردازیم.
تبلیغات

مقامات رسمی‌ ناسا در هفته‌ی اخیر اعلام کردند که این سازمان 30 میلیون دلار سرمایه به سه کمپانی خصوصی اعطا می‌کند تا در جهت تأمین امنیت فضاپیماهایشان تلاش کنند. برنامه‌ی CCDev یا خدمه‌ی تجاری از سال 2010 با اعطای سرمایه به 5 کمپانی شروع شده که هدف آن ساخت فضاپیماهایی است که قادر به حمل حداقل 4 خدمه به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی باشند.

هر یک از سه کمپانی بویینگ، اسپیس ایکس و سیرا نوادا 10 میلیون دلار از ناسا دریافت کرده‌اند تا پس از بررسی الزامات ناسا در مورد فضاپیماها، ایمنی آن‌ها را تأمین کنند. قرار است این سیستم‌های فضاپیمایی شخصی، خدمه را بین ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمین جابه‌جا کنند.

مقامات رسمی‌ناسا می‌گویند در آینده دومین و آخرین قرارداد در این زمینه منعقد می‌شود. این قراردادها را CPC یا قراردادهای تأیید محصولات نیز می‌گویند.

اد مانجو، مدیر برنامه‌ی مسافران تجاری در مرکز فضایی کندی در فلوریدا در این رابطه گفت: «به این سه کمپانی به خاطر انتخابشان تبریک می‌گوییم». وی اضافه کرد: «این اولین قرارداد بزرگ با هزینه ثابت در این برنامه است. به کمک این برنامه در آینده طراحی‌ سیستم‌های فضایی با در نظر گرفتن انتظارات ناسا در مورد ایمنی و کارایی فضاپیماها برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود.

کمپانی سیرا نوادا واقع در ایالت کلرادو برای ادامه‌ی کار روی طرح فضایی دریم چیسر، 10 میلیون دلار هزینه کرده است. کمپانی بویینگ واقع در ایالت تگزاس برای کپسول CST-100 خود 9.99 میلیون دلار هزینه کرده و در نهایت اسپیس ایکس که مرکز آن در‌هاثورن واقع است نیز 9.59 میلیون دلار برای ارتقای کپسول بدون سرنشین یعنی دراگن هزینه کرده که هدفش آن انتقال افراد است.

ناسا امیدوار است که لااقل یکی از این فضاپیماها تا سال 2017 برای انتقال فضانوردان به مدارات کم ارتفاع زمین مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده‌ی آمریکا از جولای 2011 که شاتل فضایی‌اش از رده خارج شده، هیچ فضاپیمای دارای راننده‌ای که ساخت خودش باشد، به کار نگرفته و در حال حاضر از فضاپیمای روسی سویوز برای انجام مأموریت‌ها استفاده می‌کند.

فیل مک‌آلیستر مدیریت بخش توسعه‌ی فضاپیماهای تجاری ناسا می‌گوید: «این قراردادها نشان می‌دهد که ایالات متحده برای انجام مأموریت‌های فضایی با سرنشین انسانی توسط فضاپیماهای ساخت خود، پیشرفت مهمی‌داشته است». او در ادامه افزود: «هدف ناسا و شرکای صنعتی‌اش این است که ایمنی و هزینه‌ی پرتاب فضانوردان در ایالات متحده را طی 5 سال آینده بهبود بخشند.»

مقامات رسمی‌اعلام کردند که قراردادهای فاز اول CPC از 22 ژانویه‌ی سال 2013 تا 30 می‌ سال 2014 اجرا می‌شود. در این دوره سه کمپانی مذکور برای تنظیم برنامه‌های دریافت گواهی از ناسا با بخش مربوط به سفرهای تجاری همکاری می‌کنند. این برنامه‌ها برای به‌کارگیری الزامات ایمنی و کارایی ناسا در تمام بخش‌های سیستم انتقال مسافر، از فضاپیما گرفته تا خودروی پرتاب و عملیات زمینی، تنظیم شده‌اند.

فاز دوم قراردادهای CPC نیز قرار است از اواسط سال 2014 شروع شود که در این مرحله مطالعات و بررسی‌های نهایی برای صدور مجوز انجام پرواز‌های آزمایشی دارای سرنشین به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی صورت می‌گیرد. بنابر اعلام مقامات رسمی‌در این فاز رقابتی آزاد و کامل وجود خواهد داشت.

30 میلیون دلاری که به‌تازگی اعلام شده تنها یکی از موارد سرمایه‌گذاری ناسا در سال‌های اخیر است. در سال 2010 این سازمان 50 میلیون دلار روی 5 کمپانی فضایی هزینه کرد که بویینگ و سیرا نوادا جزو این کمپانی‌ها بودند. در سال 2011 سه کمپانی سیرا نوادا، بویینگ و اسپیس ایکس در مجموع 315 میلیون دلار و در ادامه در آگوست 2012 نیز مبلغ 1.1 بیلیون دلار دیگر به سه کمپانی منتخب داده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات