هجدهمین دوره نمایشگاه الکامپ کم سو تر از همیشه برگزار شد

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
مطالعه 6 دقیقه
الکامپ معتبرترین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک در ایران است که همه ساله با حضور شرکت‌های ایرانی و بعضا خارجی فعال در این زمینه‌ها برگزار می‌شود. الکامپ پربازدیدترین نمایشگاه تخصصی در بین 50 نمایشگاه تخصصی دیگر ایران است، که همه ساله طیف وسیعی از مخاطبان علاقه‌مند به فناوری را به محل دائمی نمایشگاه‌ها می‌کشاند. امسال نیز هجدهمین دوره نمایشگاه الکامپ در فاصله زمانی 19 تا 22 آذر ماه برگزار گردید و زومیت نیز برای تهیه گزارش از آن بازدید کرد. شاید باورتان نشود اما به جرئت می‌توان گفت که الکامپ 2012 ضعیف‌ترین الکامپ در کل تاریخ این نمایشگاه بود. گزارش تصویری این نمایشگاه را به همراه توضیحات بیشتر در ادامه مطلب بخوانید.
تبلیغات

اگر شما هم از نمایشگاه الکامپ امسال دیدن کرده باشید، قطعاً مایوس شده‌اید. هجدهمین دوره الکامپ بیشتر به فروشگاه بزرگ سی‌دی و سرویس راه‌اندازی اینترنت شبیه بود. تقریباً 70 درصد فضاهای الکامپ امسال توسط شرکت‌های فعال در شاخه‌های زیر اشغال شده بودند:

  • تولید‌کنندگان نرم‌افزار، بازی و اپلیکیشن‌های کرک شده و غیرقانونی که در قالب بسته‌های مختلف مانند کینگ، گردو و آی‌کینگ و بسته اندروید و غیره عرضه می‌شدند، بعضی از آن‌ها برای خود جوایزی را نیز در نظر گرفته بودند و به شاهکارهای خود اهداء کرده بودند.
  • شرکت‌های ارائه کننده سرویس‌های اینترنت شامل وایمکس، ADSL و راه‌حل‌های دیگر انتقال اطلاعات
  • آموزشگاه‌های کامپیوتر که اکثرا در زمینه آموزش علوم شبکه‌های کامپیوتری فعالیت داشتند.

اما ما انتظار داشتیم حداقل به دلیل نام الکامپ (Electronics, Computer & E-Commerce) شاهد محصولات الکترونیکی-کامپیوتری شامل تبلت، تلفن هوشمند و لپ‌تاپ و غیره باشیم. اما باور کنید هرچه گشتیم جز دیمو و دلسوس هیچ نیافتیم. دو برند ایرانی که محصولات چینی تمام عیار را به‌عنوان محصول ایرانی معرفی و به مشتری از همه جا بی‌خبر ارائه می‌کنند. دلسوس که به گفته نماینده این شرکت، یک برند کاملاً ایرانی است تبلت بی‌نامی را که کاملاً شبیه به دیمو 700 بود به نمایش گذاشته بود، پیش تر بررسی Dimo 700 را در زومیت خواندید و از کم و کیف آن آگاه هستید. جالب است بدانید که حتی لوگوی دلسوس روی تبلت حک نشده بود و تنها یک برچسب چاپی کاغذی پشت آن چسبانده بودند. جالب تر اینکه غرفه‌های دیمو و دلسوس در کنار هم قرار داشتند و هر دو محصولات مشترکی را با نام‌های متفاوت عرضه می‌کردند. البته هر کدام از دو شرکت تبلت‌های متفاوت نیز داشتند.

اما تنها شرکتی که در هجدهمین دوره الکامپ حضور پررنگ داشت و در واقع می‌توان از آن به‌عنوان اعتبار الکامپ امسال یاد کرد، اپراتور رایتل بود. تقریباً نیمی از فضای یکی از سالن‌های نمایشگاه توسط غرفه‌های رایتل پر شده بود و این شرکت سعی کرده بود، تمام سرویس‌های خود را به نمایش بگذارد. رایتل در این نمایشگاه به کاربرانی که پیش از شروع الکامپ در وب سایت این شرکت نام نویسی کرده بودند، سیم‌کارت دیتای رایگان هدیه می‌داد و مردم برای دریافت سیم‌کارت‌های خود در صف ایستاده بودند:

رایتل الکامپ

رایتل در الکامپ از سیستم پرداخت امن مبتنی بر NFC خبر داد و سرویس‌های مشابه جیرینگ همراه اول که پیش‌تر به معرفی آن پرداخته بود را به نمایش گذاشت. البته رایتل بر خلاف همراه اول به جای استفاده از برچسب‌های NFC، همانند ایرانسل قادر است تا NFC را با سیم‌کارت خود یکپارچه کند تا کاربر نیازی به استفاده از برچسب ها نداشته باشد و از طرفی به لطف یکپارچکی سیستم پرداخت با خود سیم‌کارت، امنیت حساب کاربر نیز حفظ شود. سرویس کیف پول NFC که قرار است در آینده تلفن هوشمند شما را به کیف پول الکترونیکی تبدیل کند در واقع یک حساب متصل به سیم‌کارت شما است که توسط آن می‌توانید از سامانه‌های مجهز به NFC خرید کنید، از ATMهای مجهز به این فناوری پول دریافت کنید، یا از آن برای پرداخت هزینه مترو و اتوبوس استفاده کنید. برای شارژ حساب کیف پول الکترونیکی نیز روش‌های بسیاری وجود دارد و حتی می‌توانید حساب بانکی را به کیف پول خود متصل کنید. اما چقدر تا عملی شدن و ارائه این سرویس‌ها فاصله داریم؟ شرکت‌های رایتل، ایرانسل و همراه اول بستر مربوط به این فناوری را آماده کرده‌اند، اما شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه باید ابزارهای سازگار با NFC را در سطح شهر و فروشگاه نصب کنند تا استفاده از این سرویس عملیاتی شود.

رایتل NFC الکامپ

رایتل در نمایشگاه الکامپ امسال، سیم‌کارت دیتای خود را نیز به فروش می‌رساند. سیم‌کارت دیتای 3G رایتل برای استفاده در تبلت‌ها مناسب است و البته به کمک یک مودم USB می‌توان اینترنت را به لپ تاپ یا ابزارهای دیگر منتقل کرد.

سیم کارت دیتا و مودم USB

یکی دیگر از غرفه‌های جذاب این نمایشگاه مربوط به نرم افزار تایپ صوتی نویسا بود. این نرم افزار به شکل شگفت‌انگیزی کار می‌کند و هر آنچه کاربر به زبان فارسی بیان کند را به سرعت تایپ می‌کند، دقت عملکرد نویسا 95% اعلام شده ولی در دمویی که یکی از کارمندان شرکت ارائه کرد و در آن بخشی از روزنامه را به انتخاب ما قرائت نمود، هیچ خطایی مشاهده نکردیم و نرم افزار به بهترین شکل صدای فارسی را به نوشته تایپ شده تبدیل کرد.

این نرم‌افزار علاوه بر تایپ سریع متون هم‌زمان با گفتار گوینده، قابلیت تبدیل متن به گفتار را هم دارد به‌طوری‌که می‌تواند متون مختلف داخل رایانه از جمله متونی که توسط خود نرم‌افزار نویسا تایپ شده را قرائت کند.

نویسا

ایرانسل نیز در الکامپ 2012، سرویس‌هایی که پیش‌تر در همایش ششمین سالگرد این شرکت معرفی شده بودند، به نمایش گذاشت، برجسته ترین سرویس این شرکت چهارسو، فروشگاه اپلیکیشن ایرانسل بود که قرار است ازطریق آن کاربران این شبکه مخابراتی قادر به خرید و دانلود نرم افزارهای ایرانی و خارجی باشند. به گفتی نماینده این شرکت، چهارسو آماده استفاده است و به‌زودی برای عموم کاربران وایمکس و تلفن همراه ایرانسل دردسترس قرار خواهد گرفت.

چهارسو

رابط کاربری چهارسو تغییر خاصی نسبت به قبل نکرده و در آن علاوه بر نرم افزارهای پولی، نرم افزارهای رایگان نیز وجود دارند، ایرانسل در حال مذاکره با تولیدکنندگان نرم افزارهای خارجی است تا بتواند حق فروش مجاز اپلیکیشن‌های خارجی در کشور را نیز دریافت کند.

در کل نمایشگاه الکامپ امسال کم رنگ‌تر و ضعیف‌تر از هر سال برگزار شد، تقریباً اکثر شرکت‌های مطرح مانند سامسونگ، ال‌جی، سونی، ایسوس، لنوو، MSI، هواوی و غیره در این نمایشگاه شرکت نکردند. مهم‌ترین دلیل عدم استقبال این شرکت‌ها نیز نحوه محاسبه اجاره بهای غرفه‌ها برای شرکت‌های واردکننده محصولات خارجی است. سازمان برگزاری نمایشگاه‌ها، بهاء غرفه‌ها را برای این شرکت‌ها بصورت دلاری محاسبه می‌کند بنابراین با توجه به وضعیت فعلی نرخ دلار نیز قیمت غرفه‌ها سر به فلک می‌کشد.

نظر شما در رابطه با الکامپ 2012 چیست؟ اگر از نمایشگاه دیدن کرده‌اید نظرات خود را با دیگران در میان بگذارید و سرویس یا محصولاتی که به نظرتان در این نمایشگاه جذاب رسیده‌اند را به دیگران معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات