داستان قدیمی آفیس، مایکروسافت و اپل: گهی زین به پشت، گهی پشت به زین!

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
داستانی که در این مقاله برای شما تعریف خواهیم کرد مربوط به 15 سال پیش است. زمانی که اپل به‌شدت نیازمند آن بود که مایکروسافت مجموعه آفیس خود را برای مک ارائه کند. حال پس از گذشت 15 سال ورق برگشته و این باز این مایکروسافت است که برای ارائه آفیس برای iOS به اجازه اپل احتیاج دارد.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید مایکروسافت و اپل در حال مذاکره هستند تا بتوانند نسخه iOS مجموعه نرم‌افزاری آفیس را به‌زودی ارائه نمایند که البته تاکنون این مذاکرات نتیجه مثبتی را در بر نداشته است.

درحالی‌که در دره سیلیکون استارتاپ‌های فراوانی به وجود آمده و ناپدید شده‌اند، اپل و مایکروسافت توانسته‌اند استوار و ثابت‌قدم به راه خود ادامه دهند. کارکنان قدیمی این دو غول بزرگ دنیای رایانه بسیاری از خاطرات را خیلی خوب به یاد دارند.

استیو جابز دیگر در بین ما نیست و بیل گیتس هم مدت‌ها است که بازنشسته شده است، اما بسیارند افرادی که خاطرات سال 1997 را به خوبی به یاد دارند. در آن سال اپل مجبور شد تا به خاطر شرایط بسیار بدی که داشت از مایکروسافت پول دریافت کند و در ازای آن مشاجره پتنتی بوجود آمده بین دو کمپانی را خاتمه دهد. مسئله‌ای که این کمپانی را تحقیر کرد.

6 آگوست 1997 وقتی گیتس ازطریق ارتباط ماهواره‌ای در نمایشگاه Macworld در بوستون حاضر شد، اعلام کرد که مایکروسافت مبلغ 150 میلیون دلار در اپل سرمایه‌گذاری کرده و متعهد می‌شود که مجموعه آفیس خود را در 5 سال اینده برای مک ارائه کند.

جابز پیش از سخنان بیل گیتس در آغاز سخنان خود گفت: «اپل اکوسیستم خود را دارد. برای پیشرفت به یاری شرکای دیگری احتیاج دارد و نیاز دارد تا به شرکای دیگر خود نیز کمک کند».

در آن زمان اپل واقعا به کمک مایکروسافت نیاز داشت. شاید اگر مایکروسافت از ارائه آفیس برای مک سر باز می‌زد، تولید کامپیوترهای مک برای همیشه متوقف می‌شد.

اما حالا ورق برگشته است. گهی پشت به زین و گهی زین به پشت! حالا این مایکروسافت است که نیاز به اجازه اپل دارد تا بتواند آفیس را برای آیفون و آیپد ارائه کند. اپل نیز اعلام کرده که در رفتار خود با توسعه‌دهندگان تفاوتی قائل نخواهد شد.

در نمایشگاه Macworld 1997 جابز گفت: «ما باید این تصور که لازمه پیروزی اپل، شکست مایکروسافت است را کنار بگذاریم. اگر ما خواستار ارائه مایکروسافت آفیس برای مک باشیم باید با کمپانی سازنده آن با احترام بیشتری رفتار کنیم و از آن‌ها سپاسگزار باشیم.»

در آن زمان همچون امروز، سهم اپل در بازار کامپیوترهای شخصی بسیار اندک بود. حالا اپل فرمانروای بی‌چون و چرای قلمروی تبلت‌ها است و مایکروسافت را به سختی می‌توان حتی بازیگری کوچک در بازار گوشی‌های هوشمند برشمرد.

در زیر می‌توانید ویدئوی مربوط به نمایشگاه Macworld در سال 1997 را مشاهده کنید. در این فیلم پس از آن که چهره گیتس نمایش داده می‌شود، حضار هو می‌کشند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات