گوگل نکسوس 5: از نکسوس بعدی چه انتظاراتی وجود دارد؟

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
گویا عرضه تلفن‌های نکسوس در موسم تعطیلات آخر سال میلادی تبدیل به سنتی شده که هر ساله اتفاق می‌افتد. گوگل این رویه را با نکسوس وان اچ‌تی‌سی در ژانویه 2010 آغاز کرد، یک سال بعد نکسوس اس را با سامسونگ عرضه و کمی‌ بعدتر هم گلکسی نکسوس و امسال هم نکسوس 4 دلربا را با همکاری دیگر کمپانی بزرگ کره‌ای، یعنی ال‌جی ارائه کرد. جدیدترین تلفن نکسوس معمولاً همیشه با یک به‌روزرسانی از سیستم عامل‌ اندروید با قابلیت‌های جدید همراه است، بخاطر همین هم آمدن نکسوس جدید آدم را هیجان زده می‌کند! در این مقاله به انتظاراتی که از گوشی نکسوس بعدی وجود دارد خواهیم پرداخت، پس تا انتهای مقاله با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل و شرکای تجاری سخت افزاریش در حال آماده‌سازی و کار روی پنجمین نکسوس هستند که احتمالاً تا اواخر سال 2013 عرضه شود. البته ما هیچ تصوری در مورد آن نداریم اما همواره از خود می‌پرسیم این نکسوس جدید چگونه خواهد بود. آیا بازهم ال‌جی شریک تجاری بعدی گوگل خواهد بود یا باید به شایعاتی که در مورد همکاری سونی و گوگل صحبت وجود دارد بهای بیشتری دهیم؟ و این که در‌ اندروید 5 یا «کیک لیمویی» (Key Lime Pie) گوگل چه تغییراتی را اعمال و چه نوآوری‌هایی را معرفی خواهد کرد؟

هنوز بسیاری از مشخصات و ویژگی‌ها در مورد این گوشی مشخص نشده‌اند و حتی شایعه‌ای از آن به بیرون درز نکرده است، اما می‌توان در مورد آن نظراتی داد که ما در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صفحه‌نمایش نکسوس 5 چگونه خواهد بود؟

نکسوس 4 مجهز به یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی ال‌جی True HD IPS با رزولوشن 768×1280 است و با‌ اندروید 4.2 کار می‌کند.

خوب! به نظر می‌رسد که این ویژگی‌ها برای نکسوس آینده تغییر کند. تعدادی از سازندگان سخت‌افزاری‌ اندروید در مورد رزولوشن Full HD 1080p روی گوشی‌هایشان صحبت می‌کنند. حتی شایعه شده که سونی یوگا که قرار است اوایل سال 2013 عرضه شود، با صفحه‌نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 پا به عرصه بگذارد.

انتظار ما این است که در خلال سال 2013 صفحه‌نمایش 1080p تبدیل به استاندارد گوشی‌های‌ اندرویدی گران‌قیمت شود، چراکه تولید‌کنندگان در حال کار کردن روی آن هستند و مطمئناً شرکتی که بخواهد نکسوس 5 را تولید کند، آن را با صفحه نمایشی خواهد ساخت که از رقبا چیزی کم نداشته باشد.

تاریخ عرضه نکسوس چه زمانی خواهد بود؟

از نظر من تخمین زمان عرضه نکسوس 5 زیاد کار سختی نیست. همه تلفن‌های نکسوس خارج از «کنگره جهانی موبایل» که در ماه فوریه برگزار می‌شود، معرفی شده‌اند. گوگل هم به جای عرضه گوشی جدید در بهار، آن را در روزهای سرد زمستان عرضه خواهد کرد تا طرفداران‌ اندروید در آن روزهای تاریک چیزی داشته باشند تا به آن دل خوش کنند!

عرضه نکسوس اس در ماه دسامبر صورت گرفت، نکسوس وان هم در ژانویه آمد، گلکسی نکسوس و نکسوس 4 ال‌جی هم هر دو در نوامبر عرضه شدند. پس می‌توان انتظار داشت نکسوس 5 در همین برنامه زمانی عرضه شود و شاید بتوان آن را به‌عنوان کادوی کریسمس به دوستان و آشنایان هدیه داد.

نکسوس 5 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

حدس زدن ویژگی‌های نکسوس کار مشکلی است، چراکه این دیگر به نگاه سازنده مربوط می‌شود. گلکسی نکسوس سامسونگ که سال گذشته عرضه شد، یک تلفن همراه متوسط بود اما نکسوس 4 ال‌جی یک تلفن هوشمند بروز و با فناوری بالا است که از پردازنده 4 هسته‌ای کوالکام S4 Pro و دوربین 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

nexus-5-what-to-expect-2

اخیراً شاهد انتشار اخباری از ال جی Optimis G2 بودیم. گفته می‌شود G2 دارای پردازنده 2 گیگاهرتزی با تراشه کوالکام S4 Pro باشد. با شباهت‌هایی که بدنه نکسوس 4 به اپتیموس جی دارد، می‌توان استنباط کرد که نکسوس 5 هم به جی 2 شباهت خواهد داشت. البته این مستلزم این است که گوگل و ال‌جی در ساخت نکسوس بعدی همکاری داشته باشند.

همچنین انتظاراتی در مورد ایجاد تغییرات در جوانب فیزیکی نکسوس بعدی وجود دارد. نکسوس‌هایی که تاکنون ارائه شده‌اند قابلیت جداسازی باتری نداشته و از کارت‌های حافظه SD پشتیبانی نمی‌کنند که فکر می‌کنم همین مشکل باعث شده نکسوس‌ها زیاد هم طرفدار نداشته باشند.

شاید بگویید عدم وجود قابلیت پشتیبانی از کارت‌های حافظه در نظر کاربران پذیرفته شده و به نظر می‌رسد در سال 2013 تبدیل به یک معیار جهانی شود اما آیا واقعا گوشی‌های سری نکسوس احتیاجی به درگاه کارت حافظه ندارند؟ مخصوصاً اینکه با وجود محتواهای HD و عکس‌های با کیفیت، نکسوس‌های 8 گیگابایتی واقعا ضعیف جلوه داده می‌شوند.

همچنین ما انتظار داریم که نکسوس 5 از LTE یا نسل چهارم ارتباطات موبایلی پشتیبانی کند، چیزی که نبود آن در نکسوس 4 احساس می‌شود.

طراحی نکسوس 5 چگونه خواهد بود؟

تلفن‌های نکسوس در زمینه طراحی همیشه کمی‌عقب‌تر از بازار عمل کرده‌اند. البته به نظر می‌رسد خود گوگل از سازندگان می‌خواهد که خیلی پیشتازانه نکسوس‌ها را نسازند و از حالت منحنی گوشه‌های نکسوس‌ نیز دور نشوند.

نکسوس 4 ال‌جی چندین شباهت ظاهری با گلکسی نکسوس سامسونگ سال گذشته دارد، البته مقداری هم ویژگی‌های ظاهری به آن اضافه شده تا کاربران را هیجان زده کند! اگر نکسوس یک سری استانداردها را همانطوری که در سیستم عامل گوشی‌های خود رعایت می‌کند، در طراحی هم رعایت می‌کرد، ، الان طرفداران بیشتری داشت.

nexus-5-what-to-expect-1

البته منظور ما طراحی و عرضه قاب‌های صورتی و لوس و کلاً کارهای عجیب و غریب برای نکسوس‌ها نیست! بلکه منظور این است که باید در طراحی سری نکسوس عناصری استفاده شود که با دیگر گوشی‌های هوشمند فرق داشته باشد تا باعث اقبال بیشتر کاربران شود.

ال جی سعی کرد تا همچون اپل در قسمت پشت بدنه از یک لایه شیشه استفاده کند. بسیاری از خریداران اولیه نکسوس 4 ادعا می‌کردند که قسمت پشت بدنه این گوشی به‌راحتی می‌شکند. با این تفاسیر شاید این شرکت کره‌ای بخواهد پشت بدنه گوشی جدید را از جنس پلاستیک بسازد.

آیا نکسوس 5 از‌ اندروید 5 یا کیک لیمویی بهره خواهد برد؟

ما همیشه دیده ایم که نکسوس‌های جدید با نسخه‌های جدید‌ اندروید پا به عرصه ظهور می‌گذارند. پس منطقاً می‌توان استنباط کرد که نکسوس 5 هم با‌ اندروید 5.0 ارائه گردد. مسئله‌ای که هست این است که عرضه نکسوس 5 یک سال دیگر خواهد بود اما در حال حاضر بنچ مارک‌ اندروید 5.0 نشان می‌دهد که این نسخه از سیستم عامل‌ اندروید زودتر از یک سال دیگر ارائه خواهد گردید. به خاطر همین شاید باید منتظر بود که نکسوس 5 با‌ اندروید 6.0 یا 5.1 یا 5.5 بیاید. اگر همین طور که گوگل با سرعت نسخه‌های جدید اندروید را منتشر می‌کند ادامه دهد، می‌توانیم تا سال دیگر در همین موقع دو نسخه جدید از‌ اندروید را ببینیم.

انتظارات شما از نکسوس بعدی گوگل چیست؟ دوست دارید چه قابلیت‌های جدیدی در نکسوس جدید ببینید؟ انتظارات و پیش‌بینی‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات