بررسی آیفون 5 اپل

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۵
مطالعه 20 دقیقه
بالاخره نوبت به بررسی آیفون 5 رسید، تلفنی که نسبت به نسخه‌های قبلی دستخوش ساختار شکنی شده و برای اولین‌بار سایز نمایشگر آن تغییر کرده است، آیفونی که حاصل نهایت تلاش استیو جابز و مهندسان اپل است و از جنبه‌های مختلف دستخوش تغییرات بزرگ و کوچکی شده است، تلفن هوشمندی که برای اولین‌بار مجهز به نمایشگر بزرگتر از 3.5 اینچ شده و باریک‌ترین و سبک‌ترین آیفون نیز به شمار می‌رود. اگر مایل هستید تا با نقاط قوت و ضعف آیفون 5 آشنا شوید، در ادامه مطلب با بررسی دقیق زومیت از این تلفن هوشمند که از نظر بسیاری بهترین در نوع خود است، همراه باشید.
تبلیغات

آیفون 5 نسبت به نسل قبلی، سریع‌تر، قوی‌تر و باریک‌تر شده است و از شبکه نسل چهارم LTE نیز پشتیبانی می‌کند. اپل دوربین این تلفن را نیز بهبود بخشیده و صفحه‌نمایش آن را برای اولین‌بار در کل تاریخ عرضه آیفون، به سایز 4 اینچ افزایش داده است. به‌همراه آیفون 5، سیستم‌عامل iOS 6 با بهبودهای اندک و بعضا مشکل آفرین عرضه شد، این نسخه iOS از صفحه‌نمایش بزرگتر آیفون 5 پشتیبانی می‌کند و در آن سرویس‌های جدید اپل مانند نقشه معرفی شدند.

طراحی و سخت‌افزار

آیفون 5 نسبت به آیفون‌های قبلی باریک‌تر و سبک‌تر شده است، این عبارتی است که احتمالاً پیش از این چندین بار، شنیده‌ یا خوانده‌اید، اما تا وقتی که این گوشی را در دست نگیرید، باور نمی‌کنید که چقدر سبک‌تر و باریک‌تر از آیفون‌های قبلی است. اگر پیش از این آیفون 4 یا 4S داشته‌اید وقتی آیفون 5 را دست می‌گیرید احساس می‌کنید، تلفنی که در دست دارید یک ماکت است و درونش خالی است! آیفون 5 تنها 112 گرم وزن دارد یعنی 20 درصد سبک‌تر از آیفون 4s صد و چهل گرمی است. جالب است بدانید که گلکسی اس 3 حدود 133 گرم، لومیا 920 حدود 185 گرم و وان ایکس حدود 130 گرم وزن دارند.

هر چند پایه و اساس طراحی کلی آیفون 5 شباهت زیادی به نسل قبلی دارد اما از نظر ابعاد، ضخامت و وزن نسبت به آیفون‌های قبلی بهبود یافته و تغییرات جزئی در طراحی کلی آن اعمال شده که از آن جمله می‌توان به تغییر مکان جک 3.5 میلی‌متری هدفون از لبه بالا به لبه پایین و کوچک شدن درگاه اصلی و تبدیل آن به لایتنیگ نام برد. این دو تغییر باعث شده‌اند که لبه‌های تلفن شکل و شمایل زیباتری به خود بگیرید و زمانی‌که هدفون به تلفن متصل است، سیم آن کمتر دست و پا گیر شود. آیفون 5 نسبت به آیفون 4 دستخوش چند تغییر جزئی دیگر نیز شده است به‌عنوان مثال شبکه خروجی اسپیکرها کمی زیباتر شده و حفره‌ها با دقت بیشتری ایجاد شده‌اند و لبه‌های فلزی دور تلفن نیز براق گردیده و موجب درخشش بیشتر تلفن شده‌اند.

اپل نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا محصولی زیبا و با کیفیت را ارائه کند، لبه‌های تلفن به شکل بسیار زیبا و دقیقی برش داده شده‌اند و منحنی‌ لبه‌ها به‌همراه حاشیه فلزی براق جلوه بسیار خوبی به تلفن داده‌اند.

اما به هر حال آیفون 5 از نظر ظاهری شبیه آیفون 4 است و از نظر طراحی دستخوش تغییرات انقلابی نشده است. روی صفحه نمایشگر یک پوشش کلی از جنس شیشه کشیده شده است. آیفون 5 نسبت به نسل قبلی کمی باریکتر و البته درازتر شده تا یک نمایشگر 4 اینچی را در دل خود جای دهد. برای مقایسه بهتر آیفون 4S با آیفون 5 ما این دو تلفن را کنار یکدیگر قرار داده و از زوایای مختلف از آن‌ها عکس برداری کردیم. با نگاهی به گالری پایین می‌توانید به‌راحتی متوجه تغییرات ظاهری بین این دو تلفن شوید.

هر چند آیفون 5 باریک‌ترین تلفن دنیا نیست اما از نظر ضخامت نسبت به آیفون 4 نزدیک به 1.7 میلی‌متر باریک‌تر شده است.

آیفون 5 به خوبی در دست جای می‌گیرد و همان‌طور که اپل وعده داده بود به دلیل عدم افزایش عرض تلفن نسبت به نسخه قبلی، لمس کلیه قسمت‌های صفحه‌نمایش 4 اینچی بدون مشکل و تنها با استفاده از یک دست میسر است. زومیت در این بررسی از نسخه سفید رنگ آیفون 5 استفاده کرد، اما این تلفن در دو نسخه سفید و خاکستری تیره عرضه می‌شود. خوشبختانه کیفیت ساخت نسخه سفید و جنس بدنه آن برخلاف نسخه مشکی مطلوب است. بدنه هر دو نسخه آیفون 5 از آلومینیوم ساخته شده است اما گزارش‌های مختلفی از صاحبان آیفون 5 مشکی بدست آمده که نشان می‌دهد بدنه آلومینیومی این تلفن به‌راحتی خط و خش بر می‌دارد و ساییده می‌شود. پس اگر قصد خرید این تلفن را دارید حداقل تا زمانی‌که اپل این مشکل را رفع نکرده، پیشنهاد می‌کنیم نسخه سفید آن را تهیه کنید.

مشخصات فنی آیفون 5 و قیمت آن در ایران

  • صفحه‌نمایش 4 اینچ از نوع LED IPS TFT با رزولوشن 640 در 1136 پیکسل، تراکم 326 پیکسل در اینچ
  • سیستم-روی-یک-چیپ Apple A6 شامل CPU دو هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی و GPU از نوع PowerVR SGX 543MP3
  • دوربین 8 مگاپیکسل، فوکوس خودکار، فلش LED، قابلیت ضبط ویدئو 1080p با 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو 1.2 مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل iOS 6
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 یا 32 یا 64 گیگابایت
  • وزن 112 گرم و ابعاد 123.8 در 68.6 در 7.6 میلی‌متر
  • قیمت آیفون 5 نسخه سفید با حافظه 16 گیگابایت در بازار تهران: 2 میلیون چهارصد هزار تومان

یکی از مواردی که همواره به آیفون‌ها خرده گرفته می‌شد بازده و قدرت آن‌ها درمقابل دیگر تلفن‌های اندرویدی بازار بود اما اپل با ارائه سیستم-روی-یک-چیپ Apple A6 که پیش‌تر به کرات به بررسی و مقایسه آن با دیگر رقبا پرداختیم، آیفون 5 را از نظر قدرت و بازده در سطح بالاتری نسبت به دیگر رقبا از جمله گلکسی اس 3، پرچم‌دار تلفن‌ها سامسونگ، قرار داد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه خصوصیات فیزیکی بین آیفون 5 و دیگر تلفن‌های هوشمند را مشاهده کنید:

مقایسه فیزیکی

Apple iPhone 4S

Samsung Galaxy S3

HTC One S

Apple iPhone 5

ارتفاع

115.2 mm

136.6 mm

130.9 mm

123.8 mm

عرض

58.6 mm

70.6 mm

65 mm

58.6 mm

ضخامت

9.3 mm

8.6 mm

7.8 mm

7.6 mm

وزن

140 g

133 g

119.5 g

112 g

CPU

Apple A5 @ ~800MHz Dual Core Cortex A9

1.4 GHz Cortex-A9 Quad-Core

1.5 GHz MSM8260A Dual Core Krait

1.2 GHz Apple A6 (Dual Core Apple Swift)

GPU

PowerVR SGX 543MP2

Mali-400MP

Adreno 225

PowerVR SGX 543MP3

RAM

512MB LPDDR2-800

1 GB LPDDR2

1 GB LPDDR2

1 GB LPDDR2

حافظه ذخیره‌سازی NAND

16GB, 32GB or 64GB integrated

16/32 GB NAND with up to 64 GB microSDXC

16 GB NAND

16, 32, or 64 GB integrated

دوربین

8 MP with LED Flash + Front Facing Camera

8 MP with LED Flash + 1.9 MP front facing

8 MP with LED Flash + VGA front facing

8 MP with LED Flash + 1.2MP front facing

نمایشگر

3.5" 960 x 640 LED backlit LCD

4.8" 1280x720 HD Super AMOLED

4.3" 960x540 Super AMOLED

4" 1136 x 640 LED backlit LCD

باتری

5.3 Whr

غیرقابل تعویض

7.98 Whr

باتری قابل تعویض

6.1 Whr

باتری غیر قابل تعویض

5.45 Whr

غیر قابل تعویض

نمایشگر

یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در آیفون 5، افزایش سایز نمایشگر از 3.5 اینچ همیشگی به 4 اینچ است. پیش از عرضه آیفون 5 بسیاری از طرفدارن محصولات اپل از سایز کوچک آیفون شکایت داشتند و همواره تقاضای یک آیفون با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را داشتند، اپل نیز بالاخره به خواسته کاربران خود جامه عمل پوشاند و صفحه‌نمایش آیفون را به 4 اینچ افزایش داد. لمس تمام قسمت‌های صفحه‌نمایش 4 اینچ آیفون 5 زمانی‌که آن را با یک دست گرفته‌اید، به‌راحتی قابل انجام است، کاری که شاید با تلفن‌های مجهز به نمایشگر بزرگ‌تر از 4 اینچ به سختی صورت پذیرد. البته اگر انگشتان شما کوچک باشد، شاید لمس گوشه بالای صفحه در همین صفحه‌نمایش باریک و دراز 4 اینچی نیز مشکل باشد، اما به‌صورت طبیعی استفاده از گوشی و لمس صفحه بدون مشکل امکان‌پذیر است.

رزولوشن صفحه‌نمایش آیفون 5 برابر با 1136 در 640 پیکسل و تراکم پیکسل‌ها در آن حدود 326 پیکسل در اینچ است. کیفیت تصویر در نمایشگر IPS این تلفن مثال زدنی است، رنگ‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی، شفاف و جذاب نمایش داده می‌شوند و عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر آن نیز فوق‌العاده است. به لطف پنل IPS، زوایه دید آن بسیار وسیع بوده و از هر جهتی که به نمایشگر نگاه کنید، از کیفیت تصویر آن لذت خواهید برد. به‌نظر ما کیفیت تصویر این نمایشگر از وان ایکس اچ‌تی‌سی که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید نیز بهتر به‌نظر می‌رسد.

تا پیش از آیفون 5 نسبت تصویر در نمایشگر تمام آیفون‌ها 3:2 بود و آیپدها نیز از نسبت تصویر 4:3 بهره می‌بردند، اما اکثر محتواهای ویدیوی براساس نسبت تصویر 16:9 تولید و عرضه می‌شوند و همواره یکی از برتری‌های پرچم‌داران اندرویدی در پشتیبانی از نسبت تصویر 16:9 و نمایش تمام صفحه و استاندارد ویدیوها بود. امروزه اکثر فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی مانند یوتیوب و حتی برنامه‌های تلویزیونی از نسبت تصویر 16:9 بهره می‌برند و شاید همین عوامل باعث شدند تا اپل نیز نهایتا تصمیم به استفاده از این نسبت تصویر بگیرد. بدین‌ترتیب آیفون 5 به‌راحتی و بدون نیاز به تغییر در نسبت تصویر، ویدیوها را به‌صورت طبیعی و تمام صفحه‌نمایش می‌دهد.

شدت روشنایی نمایشگر آیفون 5 آنقدر خوب است که حتی در نور شدید روز نیز به خوبی می‌توان، تصویر را مشاهده کرد و از کیفت آن لذت برد.

افزایش ابعاد نمایشگر باعث شده تا تغییراتی در رابط کاربری iOS 6 ایجاد شود و به‌عنوان مثال یک ردیف به تعداد آیکون نمایشگر به صفحه فهرست اپلیکیشن‌ها اضافه شده است. اما متأسفانه از فضای اضافی ایجاد شده به‌خاطر نمایشگر بزرگ‌تر، به شکل بهینه‌ای اسفتاده نشده است و به‌عنوان مثال سیستم اطلاع‌رسانی شبیه به آنچه در اندروید تجربه کرده‌اید یا نمایش هم‌زمان دو اپلیکیشن درکنار هم که در برخی از تلفن‌های سامسونگ وجود دارد در iOS 6 اضافه نشده است. اگر کاربر قدیمی آیفون باشید، شاید افزایش تعداد ردیف نرم‌افزارها به نظرتان باعث شلوغ شدن صفحه شده باشد. نرم‌افزارهای قدیمی – آنهایی که هنوز برای صفحه‌نمایش 4 اینچی بهینه نشده‌اند و تعداد آن‌ها نیز اصلا کم نیستند – در وسط صفحه اجرا می‌شوند و حاشیه بالا و پایین صفحه در زمان اجرای آن‌ها با یک نوار مشکی رنگ پوشانده می‌شود. (در تصویر پایین این موضوع قابل مشاهده است.)

بررسی آیفون 5 اپل

کلیدهای صفحه‌کلید آیفون 5 در حالت افقی، بزرگ‌تر شده‌اند و فاصله بین کلیدها هم افزایش یافته است، اما اپل همچنان از تمام فضای دردسترس استفاده نکرده و کلیدها کل عرض صفحه را پر نکرده‌اند. در هر حال کار کردن با صفحه‌کلید لمسی بسیار راحت‌تر از آیفون‌های قبلی شده است.

صفحه‌نمایش آیفون 5 از فناوری in-Cell پشتیبانی می‌کند، این اولین تلفنی نیست که از این فناوری بهره می‌برد و پیش‌تر سونی، ال‌جی و برخی دیگر از شرکت‌ها محصولات مجهز به نمایشگر in-Cell را عرضه کرده بودند. در فناوری in-Cell صفحه لمسی و صفحه‌نمایش یکی می‌شوند و بدین‌ترتیب ضخامت نمایشگر حدود 1 میلی‌متر باریک‌تر شده و دقت و عملکرد آن نیز بهبود می‌یابد. در فناوری in-cell نور ساطع شده از نمایشگر نیز بهتر از پنل عبور می‌کند و موجب افزایش 10 درصدی شدت روشنایی و کیفیت تصویر و همچنین کاهش مصرف باتری می‌شود.

بررسی آیفون 5 اپل

پیش از این در یک مقاله به‌صورت مفصل به مقایسه تخصصی کیفیت تصویر نمایشکر آیفون 5 با گلکسی اس 3 و آیفون 4S پرداختیم و در آن پی به برتری نسبی کیفیت تصویر این نمایشگر نسبت به نمایشگر AMOLED گلکسی اس 3 و IPS LCD آیفون 4S بردیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

آزمایش نمایشگر

شدت روشنایی 50%

شدت روشنایی 100%

سیاه, cd/m

2

سفید, cd/m

2

کنتراست

سیاه, cd/m

2

سفید, cd/m

2

کنتراست تصویر

Apple iPhone 5

0.13

200

1490

0.48

640

1320

Apple iPhone 4S

0.14

202

1463

0.52

598

1261

Apple iPhone 4

0.14

189

1341

0.39

483

1242

Samsung I9300 Galaxy S III

0

174

0

330

Samsung Galaxy Note II

0

253

0

478

HTC One X

0.15

200

1375

0.39

550

1410

هرچه شدت روشنایی در رنگ سیاه کمتر باشد و شدت روشنایی در رنگ سفید بیشتر و نسبت کنتراست تصویر بالاتر باشد، بهتر است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آیفون 5 زمانی‌که شدت روشنایی نور صفحه روی 100 درصد تنظیم می‌شود، تا 600 شمع بر مترمربع نور ساطع می‌کند، همین عامل نیز باعث وضوح تصویر مناسب در نور محیطی شدید می‌شود. از طرفی عمق رنگی مشکی در این نمایشگر نیز هر چند به نمایشگرهای AMOLED نمی‌رسد اما مناسب و قابل قبول است.

دوربین

دوربین آیفون 5 اگرچه از نظر مگاپیکسل نسبت به آیفون 4S تغییری نکرده اما کیفیت آن به خوبی بهبود یافته است. دوربین آیفون 5 بدون شک یکی از بهترین‌ها در بین تلفن‌های هوشمند است و سرعت عکس‌برداری و کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین فوق‌العاده است و عکس‌ها به‌صورت زنده، شفاف و طبیعی به‌نظر می‌رسند. دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 5 مجهز به لنز با f/2.4 است. به لطف نمایشگر بزرگ‌تر، دکمه روی صفحه شاتر دوربین نیز بزرگ‌تر شده تا لمس آن برای کاربر ساده‌تر شود.

بررسی آیفون 5 اپل

سرعت عکس برداری دوربین آیفون 5 نسبت به 4S سریع‌تر شده است و بلافاصله پس از فشار دادن دکمه لمسی شاتر، عکس ضبط شده و دوربین برای گرفتن عکس بعدی آماده می‌شود. کیفیت دوربین جلو نیز بهبود یافته و رنگ‌ها را نسبت به نسل قبلی بهتر و طبیعی‌تر نمایش می‌دهد. دوربین 1.2 مگاپیکسلی جلو قادر به ضبط ویدئو با رزولوشن 720p است که برای مکالمه ویدیویی ایدئال به‌نظر می‌رسد.

برش 100 درصد از عکس گرفته شده با آیفون 5

در iOS 6 قابلیت عکس‌برداری پاناروما اضافه شده است، نرم‌افزار دوربین به شما کمک می‌کند تا عکس‌‌های پشت سر هم از یک صحنه گرفته و آن‌ها را به‌راحتی به یکدیگر متصل کنید تا تصویر به بزرگی 11,000 در 2,500 پیکسل خلق شود.

[widgetkit id=428]

برای مقایسه دوربین آیفون 5 با دیگر تلفن‌های هوشمند بازار به مقاله «مقایسه تخصصی دوربین لومیا 920 با آیفون 5، گلکسی اس 3 و One X» مراجعه کنید.

دوربین آیفون 5 قادر به ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p با 30 فریم در ثانیه است و کیفیت فیلم‌برداری، کنتراست تصویر و دقت نمایش رنگ‌ها در ویدیوهای ضبط شده کم نظیر است. اما متأسفانه صدا در ضبط ویدئو به‌صورت منو و تک کاناله ضبط می‌شود.

نرم‌افزار

در گذشته در زومیت به معرفی امکانات جدید iOS 6 پرداخته‌ بودیم. اما نکته‌ای که بدون تغییر مانده است، مسئله سادگی و سرعت عمل این سیستم‌عامل است، سادگی و روان بودنی که به قیمت عدم بروز تغییر اساسی در رابط کاربری، طی 5 سال اخیر تمام شده است.

اختلاف بین نسخه 5 iOS و 6 iOS تا حدی نامحسوس است که کاربران نسخه‌های قبلی متوجه تغییرات نسخه جدید نمی‌شوند. در صورتی که مثلا در اندروید هر از چند گاهی تغییرات اساسی در رابط کاربری ایجاد می‌شود که هم خوب است و هم بد و بحث در مورد آن در قالب این بررسی نمی‌گنجد.

بااین‌حال اپل همیشه سعی در بهینه‌سازی و بهبود تجربه کاربر داشته است. به‌طور مثال در iOS 6 شما امکان ارسال پیامک به تماسی که نمی‌خواهید به آن پاسخ دهید را یافته‌اید. یا امکانی مانند Do Not disturb ("مزاحم نشوید") که با فعال کردن آن، زنگ تلفن فقط برای تماس از اشخاص خاصی که از پیش تعیین کرده‌اید، به صدا در می‌آید.

از سرعت عمل و سادگی این سیستم‌عامل که بگذریم به این موضوع می‌رسیم که چرا اپل فرصت بهبود بسیاری از موارد حیاتی را از دست می‌دهد. اپل همیشه بر یکپارچه سازی سیستم‌های به اشتراک‌گذاری در سیستم‌عامل تأکید داشته است اما به جز فیسبوک و توییتر بقیه شبکه‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شده‌اند. به‌عنوان مثال اگر شما قصد اضافه کردن یک لینک به Pocket را دارید یا می‌خواهید یک فایل را در اکانت Dropbox خود ذخیره کنید، نمی‌توانید این کار را به‌صورت مستقیم و در نرم‌افزارهای مختلف انجام دهید. قابلیتی که در اندروید به‌راحتی امکان‌پذیر است. اپل حتماً روزی به فکر پیاده‌سازی این مسائل در سیستم‌عامل خود خواهد افتاد، اما اینکه تاکنون این موضوع اتفاق نیافتاده بسیار عجیب است.

مورد دوست داشتنی دیگر اندروید که کاربران iOS همواره حسرت آن را خواهند خورد، امکان دسترسی آسان به حافظه گوشی در زمان اتصال آن به کامپیوتر است. درواقع در iOS دسترسی به فایل‌های موجود روی حافظه گوشی ازطریق ابزارهای دیگر بسیار مشکل است! پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری نیز جزو دیگر محدودیت‌های آیفون است، مشکلی که کاربران اندروید هرگز آن را حس نکرده‌اند و به‌راحتی می‌توانند فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری را روی تلفن یا تبلت خود پخش کنند.

مورد دیگر بسته ماندن دست توسعه‌دهندگان برای تولید ویجت برای این سیستم‌عامل است. شاید در سال 2013 نداشتن ویجت بیشتر به چشم بیاید. به راستی که تنها یک جعبه برای نشان دادن یک عدد در گوشه آیکون یا دسترسی محدود در مرکز اطلاع‌رسانی‌ها (Notification Center) نمی‌تواند برای توسعه‌دهندگان و کاربران کافی باشد. البته تمام این امکانات در اندروید به بهای برخی از باگ‌‌ها و ناپایداری‌ها در عملکرد سیستم تمام شده است، که معمولاً به مرور زمان در نسخه‌های مختلف برطرف می‌شوند. نکته دیگر تغییر نسبت‌ تصویر و رزولوشن آیفون 5 است که باعث شده، بسیاری از برنامه‌ها قدیمی در این سیستم‌عامل با نوار سیاه رنگی در دو طرف بالا و پایین اجرا شوند که البته آنقدرها موضوع مهمی نیست و احتمالاً بسیاری از اپلیکیشن‌ها به‌زودی برای استفاده از آن فضا به‌روزرسانی خواهند شد.

اپلیکیشن نقشه جدید برخلاف تمامی تردیدها و اخبار منفی که در جای جای اینترنت دیده می‌شود زیبا است و روان اجرا می‌شود. این اپلیکیشن سیستم راهنمای قدم به قدم یا Turn-by-Turn مجانی را همانند سرویس نقشه شرکت‌های دیگر مانند گوگل و نوکیا ارایه می‌کند و شما را لحظه‌به‌لحظه به سوی مقصد راهنمایی می‌کند. اما انتظار پشتیبانی صد در صد و کامل این اپلیکیشن در ایران را نداشته باشید، این برنامه در این زمینه با بهترین‌ها مانند نقشه گوگل فاصله چشمگیری دارد. اما اگر در ایران زندگی نمی‌کنید نقشه اپل با وجود مشکلات کوچک و بزرگ فعلی می‌تواند نیازهای شما را پاسخ دهد. درحال‌حاضر از نظر اطلاعات نقشه واقعا دو شرکت گوگل و نوکیا در جایگاه بالاتری نسبت به اپل قرار دارند و اپل برای رسیدن به آن‌ها باید بسیار تلاش کند.

سیستم سه‌بعدی Flyover نیز بسیار زیبا است ولی در بعضی موارد تا حدی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد و ساختمان‌ها و پستی و بلندی‌ها را به اشتباه تخت نشان می‌دهد یا بالعکس یک سطح صاف را موج دار به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال این اپلیکیشن عملکرد بسیار خوبی دارد، سرعت عمل و طراحی آن مثال زدنی است و به احتمال بسیار زیاد با به‌روزرسانی‌هایی که در طول یک سال آینده انجام خواهد شد تجربه بی نظیری به کاربران هدیه خواهد کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که شما با خرید آیفون هم به اپلیکیشن نقشه گوگل دسترسی خواهید داشت و هم به اپلیکیشن نقشه نوکیا، درنتیجه مشکلات فعلی مربوط به نقشه اپل خیلی مشکل ساز نخواهند بود.

اپلیکیشن ایمیل تقریباً دست نخورده باقی، اما اپل امکانات کاربردی را به آن افزوده است. از جمله این امکانات می‌توان به سیستم رفرش با استفاده از کشیدن منو به سمت پایین اشاره کرد که در نسخه های قبلی وجود نداشت و شما باید روی دکمه رفرش واقع در پایین سمت چپ کلیک می‌کردید. امکان جدید دیگر سیستم VIP است که به شما اجازه می‌دهد بعضی افراد را به لیست افراد مهم بیافزایید و در صندوقی جداگانه ایمیل آن‌ها را دریافت کنید. این امکان شبیه سیستم Inbox Priority گوگل است.

اپلیکیشن سیری در نسخه جدید iOS بهبودهای زیادی داشته است و در بسیاری از موارد از سرعت عمل در دریافت اطلاعات گرفته تا قابلیت‌های جدید، بهبود داشته است. نسخه جدید سیری، امکان پست کردن در فیسبوک و توییتر را دارد، می‌تواند اپلیکیشن‌ها را باز کند، نتایج مسابقات ورزشی را اعلام کند یا اطلاعات مربوط به فیلم‌های سینمایی را به شما نمایش دهد. شاید این امکانات همگی در ایران قابل استفاده نباشد اما برای کاربران کشورهای دیگر بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند سیری را به یک دستیار واقعی تبدیل نمایند. تمام این موارد را اگر درکنار شوخ‌طبعی و جواب‌های هوشمندانه سیری بگذارید خواهید دید که اپل در این زمینه خوب عمل کرده است.

در مورد اپلیکیشن Passbook سخن گفتن کار دشواری است چراکه در ایران کاربردی ندارد. اما در خارج از کشور شما امکان اسکن کردن بارکدها و مدیریت بلیت‌های مختلف را خواهید داشت.

در نهایت می‌توان گفت که این نسخه از سیستم‌عامل اپل دستخوش بهبودهای فراوانی شده است اما هنوز همانند یک به‌روزرسانی کوچک به‌نظر می‌رسد و باید منتظر نسخه‌های بعدی iOS بود و دید که اپل چه مسیری را برای رقابت با سیستم‌عامل‌های در حال پیشرفت دیگر و رابط کاربری انقلابی برخی از آن‌ها در برنامه خود دارد.

درگاه لایتنینگ

یکی از تغییرات اساسی در آیپد نسل چهارم و آیفون 5 مربوط به تغییر درگاه 30 پین سنتی است که از 10 سال پیش در محصولات پرتابل اپل استفاده می‌شد، و هرچه محصولات این شرکت باریک و باریک‌تر می‌شدند بازهم این درگاه 30 پین بزرگ تغییری نمی‌کرد. اپل بالاخره تصمیم گرفت تا این درگاه بزرگ را به نمونه باریک‌تر و کوچک‌تر که لایتنینگ (Lightening) نام‌گذاری شده، تغییر دهد.

ابتدا مزایای لایتینگ را برمی‌شماریم: اتصال کانکتورها به درگاه جدید اپل ساده‌تر و سریع‌تر شده است. ظاهر درگاه بهتر شده و زمانی‌که کابل به تلفن متصل می‌شود، شکل و شمایل بهتری نسبت به قبل پیدا می‌کند. درگاه لایتنینگ ضخیم‌تر از میکرو USB است و از این بابت مستحکم‎‌تر و ثابت‎تر از آن به‌نظر می‌رسد.

بررسی آیفون 5 اپل

لایتنینگ درکنار پورت 30 پین قدیمی

اما مهم‌ترین ضعف لایتینگ در عدم پشتیبانی از میلیون‌ها لوازم جانبی است که پیش از این وارد بازار شده‌اند، البته اپل مبدل درگاه 30 پین به لایتنینگ را ارائه کرده است، اما بابت آن باید 30 دلار هزینه کنید، و از آن بدتر نیز این مورد است که لایتنینگ به‌طور کامل با تمام لوازم جانبی قدیمی سازگار نیست و از برخی از امکانات به خوبی پشتیبانی نمی‌کند.

مورد بعدی مربوط به سرعت لایتنینگ است، اپل در نام‌گذاری این درگاه زیرکی کرده و آن را طوری انتخاب کرده که شبیه پورت پرسرعت تاندربولت اینتل به‌نظر برسد (هر دو به‌معنی صاعقه و آذرخش هستند) اما حداقل تا به امروز سرعت انتقال اطلاعات در لایتنینگ نسبت به نسل قبلی تفاوتی نکرده و در حد USB 2.0 است. یعنی سرعت انتقال اطلاعات بین کامپیوتر یا دیگر ابزارها در زمان اتصال به آیفون 4S و آیفون 5 تقریباً یکسان است (آیفون 5 حدود 10 درصد سریع‌تر عمل می‌کند) و در این زمینه لاییتینگ هیچ پیشرفتی نکرده است.

در نهایت همان‌طور که پیش‌تر در مقاله «‫رویکرد نامناسب اپل در تغییر داک اتصال آیفون ۵ » به این موضوع پرداختیم، اپل در ساخت و ارائه لایتنینگ تنها به منافع خود اندیشیده و به فکر سود و منفعت کاربران نبوده است، اپل می‌توانست با استفاده از درگاه میکرو USB دستگاه خود را با دیگر ابزارهای پرتابل دنیا هم‌مسیر کند و به استاندارد جهانی بپیوندد. اما لایتنینگ خود باعث نگه داشتن کاربران در اکوسیستم اپل می‌شود و فروش مبدل آن نیز سود قابل ملاحظه‌ای را روانه حساب‌های این شرکت می‌کند.

قدرت و بازده

اپل همیشه در زمینه بهینه‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار پیش‌گام بوده و عملکردی پایدار و مناسبی را به کاربر ارائه کرده است. اما بازهم انتقادهای بعضا نابجایی در رابطه با مشخصات فنی به ظاهر ضعیف آیفون در جای جای اینترنت دیده می‌شود. حال این بار موضوع به‌طور کامل تغییر کرده و اپل درکنار بهینه‌سازی سیستم‌عامل، سخت‌افزاری بسیار پرقدرتی را ارایه کرده است. این شرکت این بار هسته پردازنده را خود طراحی کرده و نشان داده که مهندسی این کار حتی برای یک شرکت طراح محصول نیز امکان‌پذیر است، البته اپل از صفر این کار را انجام نداده و با خرید شرکت‌های فعال در این زمینه و به کارگیری افراد با تجربه توانسته این قدم بزرگ را بردارد. قدرت بی رقیب سیستم-روی-یک-چیپ A6 بر کسی پوشیده نیست و زومیت نیز قبلا بررسی کاملی از عملکرد این پردازنده در تمام زمینه‌ها منتشر کرده بود.

در تمامی موارد و کارکردها آیفون 5 بدون تأخیر و با سرعت بالا عمل می‌کند و در کمتر اپلیکیشنی شما افت فریم را حس خواهید کرد. ادعای دو برابر شدن عملکرد نسبت به نسل قبلی یعنی آیفون 4S کاملاً اثبات شده است و در بسیاری موارد حتی بیش از دو برابر افزایش عملکرد مشاهده می‌شود.

در بازی‌هایی که گرافیک بالایی دارند کمتر تلفن هوشمندی قادر به رقابت با آیفون 5 است. مالتی تسکینگ و اجرای چند برنامه هم‌زمان بدون کوچک‌ترین اشکالی انجام می‌شود و به هیچ عنوان پر شدن رم یا کم آوردن پردازنده را حس نخواهید کرد. در زیر می‌توانید مقایسه عملکرد آیفون 5 با رقبا و بنچ مارک‌های مربوط به آن را مشاهده کند:

تلفن/ بنچمارک

Geekbench 2

GLB 2.5

Egypt 1080p

GLB Egypt Classic

SunSpider

iPhone 5

1601

91

60

922

Galaxy S III

1845

57

59

1447

Optimus G

1723

78

60

-

One X

1634

31

49

1468

در کل می‌توان گفت به دلیل استفاده از سیستم-روی-یک-چیپ قدرتمند A6 و سیستم‌عامل سبک iOS، آیفون 5 صحبتی را در مورد عملکرد باقی نمی‌گذارد و انتظارات هر کسی را در این زمینه برای مدت طولانی برآورده می‌کند.

جالب است بدانید که با وجود اینکه A6 تقریباً 2 برابر سریع‌تر از نسل قبلی یعنی A5 عمل می‌کند اما ابعاد آن، 22 درصد کوچک‌تر شده است.

اپل همچنین پشتیبانی از شبکه نسل چهارم LTE را به آیفون 5 اضافه کرد، شبکه‌ای که ما در ایران فاصله بسیاری تا دسترسی به آن داریم و اپراتورهای کشور فعلا به نسل سوم فکر می‌کنند و تنها اپراتور نسل سوم کشور نیز تا اینجای کار خیلی خوب عمل نکرده است.

آیفون 5 از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند، امکان تبدیل سیم‌کارت‌های میکرو به نانو با برش زدن و باریک کردن سیم‌کارت میسر است، اما خوشبختانه ایرانسل عرضه سیم‌کارت‌های نانو را آغاز کرده و کاربران این شبکه مخابراتی به‌راحتی می‌توانند سیم‌کارت نانو مربوط به خط خود را تهیه و در آیفون 5 قرار دهند.

طول عمر باتری

در پشت آیفون یک باتری 1440 میلی‌آمپر ساعتی غیرقابل دسترس برای کاربر وجود دارد. این بدین معنا است که در صورت بروز مشکل برای باتری آیفون شما، حتماً باید به یکی از نمایندگی‌های اپل مراجعه کنید و خودتان نمی‌توانید، باتری تلفن را تعویض کنید. اما با وجود اینکه باتری آیفون 5 نسبت به اکثر رقبای اندرویدیش کوچک‌تر و کم ظرفیت‌تر است اما بازهم طول عمر باتری این تلفن بسیار مناسب است.

بررسی آیفون 5 اپل

همچنین با وجود اینکه ضخامت آیفون 5 نسبت به نسل قبلی باریک‌تر شده و صفحه‌نمایش آن نیز بزرگ‌تر گردیده است، اما طول عمر باتری آن بهتر از گذشته است. آیفون 5 در آزمایش پخش پشت سر هم ویدئو در زمانی‌که شدت روشنایی نور نمایشگر روی 50 درصد تنظیم شده بود و شبکه Wi Fi نیز خاموش بود، نزدیک به 10 ساعت دوام آورد. این تلفن در استفاده وب گردی حدود 9:30 ساعت دوام می‌آورد.

جمع بندی

هرچند آیفون 5 از نظر حافظه ذخیره‌سازی، دوربین و شکل و شمایل ظاهری تغییر چندانی نسبت به نسل قبل نکرده است، اما از نظر قدرت و بازده، ابعاد نمایشگر، ضخامت و وزن تغییرات موثری در آن اعمال شده است. تغییرات اعمال شده در سیستم‌عامل iOS 6 آن طور که باید و شاید نبوده‌ و در بعضی شرایط مانند سرویس نقشه، نسبت به قبل پسرفت‌هایی مشاهده می‌شود. اما با تمام این تفاسیر، آیفون 5 قطعاً بهترین آیفون تا به امروز و یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند دنیا است و برای افرادی که به محصولات اپل و اکوسیستم این شرکت علاقه‌مند هستند، بهترین انتخاب است.

آیفون مزایا و معایب خاص خود را دارد، با خرید آیفون 5 مطمئن هستید که تمام نرم‌افزارها و بازی‌های فعلی و احتمالاً همه اپلیکیشن‌هایی که در سال آینده منتشر می‌شوند به خوبی روی تلفن شما نصب و اجرا خواهند شد و پردازنده قدرتمند A6 شما را ناامید نخواهد کرد. سیستم‌عامل iOS دارای محدودیت‌های بسیاری است که حتی برخی از آن‌ها با جیل‌برک کردن دستگاه نیز برطرف نمی‌شوند، اما همین محدودیت‌ها باعث شده‌اند تا هرگز تأخیر در حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل یا کندی در اجرای نرم‌افزارها را شاهد نباشید.

شما می‌توانید برای مقایسه‌ی مشخصات فنی آیفون‌های جدید با رقبا، مقایسه قیمت گوشی و اطلاع از قیمت موبایل اپل،‌ قیمت موبایل سامسونگ، قیمت موبایل هواوی و قیمت موبایل شیائومی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نقاط قوت

  • نمایشگر IPS با کیفیت فوق‌العاده و زاویه دید کم نظیر
  • پردازنده سریع و کارآمد A6
  • طراحی ظاهری زیبا و جذاب
  • کیفیت ساخت بسیار بالا در نسخه سفید / نقره‌ای
  • طول عمر باتری بسیار مناسب

نقاط ضعف:

  • باتری غیرقابل تعویض برای کاربر
  • عدم درگاه میکرو SD برای افزایش حجم حافظه
  • عدم سازگاری لوازم جانبی با درگاه لایتنینگ
  • اکوسیستم بسته و محدودیت‌های iOS مانند محدودیت دسترسی به حافظه، بلوتوث و غیره
  • عدم وجود رادیو FM و NFC
  • عدم استفاده بهینه سیستم‌عامل از فضای اضافه نمایشگر 4 اینچ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات