قدرتمندترین زنان دنیای تجارت

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۳
مطالعه 9 دقیقه
رتبه‌بندی‌های گوناگونی از مهم‌ترین زنان جهان بر حسب میزان قدرت، تاثیرگذاری، ثروت، موفقیت تجاری و بازرگانی و... تهیه و منتشر شده است. اما شاید هرگز میزان قدرت زنان در عرصه وب جهان گستر مورد کندوکاو قرار نگرفته بود. در این مقاله که برگردانی از مقاله تازه انتشار یافته‌ی مجله اقتصادی فوربس است، می‌کوشیم شما را با زنانی آشنا کنیم که هم در این حوزه مشهور خاص و عام هستند و هم در دنیای تجارت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. اگر مایلید تا با این افراد قدری آشنا شده و از اقداماتشان الهام بگیرید با زومیت همراهی کنید.
تبلیغات

این مقاله را به مادر فداکار و مهربان و همسر عاشق ‌پیشه و شفیقم تقدیم می‌کنم که محبوب‌ترین، مشهورترین، قدرتمندترین و بی‌نظیرترین زنان زندگی‌م هستند. تا همیشه‌ی تاریخ از جان و دل دوست‌تان دارم و می‌ستایم‌تان...

قدرتمندترین زنان دنیای وب

شرکت نوپای PeekYou که دفتر اصلی آن در شهر نیویورک واقع شده است در نیل به این مهم به ما کمک خواهد کرد. این کمپانی، فناوری جستجوی ویژه‌ای را طراحی و تولید کرده است که به کمک آن می‌توان حضور هر فرد در دنیای مجازی وب را از 1 (کمینه) تا 10 (بیشینه) رتبه‌بندی کرد. نتیجه‌ای که نهایتاً برای هر شخصی ارائه می‌شود، بسته به میزان حضور وی در خبرها، شبکه‌های اجتماعی و سایر محتوای قابل استناد وب متغییر است. البته با معیارهای موجود می‌توان دقت ارزیابی‌های این سرویس آنلاین را در حد 95 درصد دانست، گرچه به اینجانب امتیاز خاصی نداد!

اخیراً، کارشناسان PeekYou نیم نگاهی به زنان مشغول در کسب و کار و تجارت انداخته‌اند و شهرت آنها را از جنبه‌ی حضور بر پهنه‌ی بی‌کران وب جهان گستر سنجیده‌اند. این کارشناسان با کاوش در بین گروه کوچکی از رؤسای هیئت مدیره‌ی شرکت‌های مهم به نتایج و رده‌بندی‌ ذیل نائل آمده‌اند، بیایید با هم به این فهرست بپردازیم:

1. مگ ویتمن (Meg Whitman) - امتیاز: 8.71

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت هیولت-پاکارد (HP)

2. ماریسا مایر (Marissa Mayer) - امتیاز: 8.11

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت یاهو! (Yahoo!)

3. اورسولا برنز (Ursula Burns) - امتیاز: 7.35

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت زیراکس (Xerox)

4. ویرجینیا جی. رامتی (Virginia G. Rometty) - امتیاز: 7.14

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت IBM

5. اِلن کولمن (Ellen Kullman) - امتیاز: 7.13

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت دوپونت (DuPont)

6. آیرین رزنفلد (Irene Rosenfeld) - امتیاز: 7.10

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت مندلز اینترنشنال (Mendelz International)

7. ایندرا نویی (Indra Nooyi) - امتیاز: 7.07

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت پپسی (Pepsi Co.)

8. پاتریشیا ورتز (Patricia Woertz) - امتیاز: 7.06

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکتآرشر دانیلز میدلند (Archer Daniels Midland)

9. کارول میروویتز (Carol Meyrowitz) - امتیاز: 7.05

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت تی‌جی‌ایکس (TJX)

10. بث مونی (Beth Mooney) - امتیاز: 7.02

رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت کی‌کرپ (Key Corp)

بی‌شک می‌توان مگ ویتمن را قدرتمندترین زن حاضر در عرصه‌ی وب به شمار آورد. این زن میلیاردر که ریاست هیئت مدیره‌ی شرکت هیولت-پاکارد (HP) را بر عهده دارد، موفق شده تا یکی از قول‌های مدیریت‌اش که همانا افزایش درآمدهای شرکت بوده را محقق نماید. گفتنی است کمپانی هیولت-پاکارد در سال مالی پیش نائل به کسب درآمد 122 میلیارد دلاری شده است. وی همچنین یکی از معدود افرادی در این اِشل و اندازه است که دارای حساب کاربری حقیقی در توئیتر و بیش از 250 هزار تن هوادار است، که بسیار قابل توجه می‌باشد.

از سوی دیگر ماریسا مایر، که نفر دوم این فهرست است نیز در شبکه اجتماعی گوگل پلاس عضو بوده و بیش از 630 هزار هواخواه را برای خود ثبت کرده است که رقمی بسیار بالا در نوع خود است. وی همچنین در سال جاری یکی از چهره‌های خبرساز دنیای فناوری بوده است؛ نائل آمدن به مقام ریاست هیئت مدیره‌ی یاهو پس از رسوایی مدرک تحصیلی رئیس پیشین در کنار جدا شدن مایر از سمت خود در گوگل و پیوستن به یاهو در حالی که اولین فرزندش را حامله بود خود از دیگر جنبه‌های پر حرف و حدیث این ماجرا است.

قدرتمندترین زنان دنیای تجارت امروز

امسال را می‌توان سال خوبی برای زنان تاجر پیشه به شمار آورد. از آبی بزرگ  (شرکت IBM) گرفته که «ویرجینیا جی. رامتی» در آن برای نخستین بار بر کرسی ریاست هیئت مدیره تکیه زد تا شریلسندبرگ که فیس‌بوک را در شروع عرضه سهام خود در بازار بورس یاوری کرد تا آیرین رزنفلد که شرکت کرافت را به دو کمپانی سهامی عام مبدل ساخت و مریسا مایر که از گوگل به یاهو مهاجرت کرد، همه و همه شگفتی‌های سال 2012 برای زنان و دنیای فناوری بودند. بیایید از این فرصت استفاده کنیم و قدرتمند‌ترین زنان سال در حوزه تجارت را از نظر بگذرانیم:

شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)

پس از گذشت چهار سال کار در شرکت فیس‌بوک و هدایت موفقیت‌آمیز این کمپانی در نخستین عرضه سهامش به بازار سرمایه در ماه مه گذشته با رقم پر حرف و حدیث یکصد میلیارد دلار، سندبرگ توانست در ماه ژوئن یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی این شبکه اجتماعی شود.

ایندرا نویی (Indra Nooyi)

این رئیس هیئت مدیره شرکت پپسی که اصالتی هندی‌ دارد، موفق شده با اقدامات بی‌نظیر مدیریتی‌اش از سال 2006 تاکنون همیشه در بین بیست نفر اول فهرست جای گرفته است.

گفتنی است که سال گذشته او رقمی معادل 5.6 میلیارد دلار عایدی به سهامداران کمپانی هدیه کرد و موفق شد درآمد خالص شرکت را با 14 درصد رشد به عدد 66 میلیارد دلار برساند. از جمله اقدامات وی بهره از بازار کشور زادگاهش هندوستان برای نیل به اهداف مالی بود که البته نتایج بی‌نظیری برای او به همراه داشت.

آیرین رزنفلد (Irene Rosenfeld)

او که پیش‌تر رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت کرافت (Kraft) بوده است، موفق شده تجربه‌ی فعالیت در کسب و کار خرده‌فروشی در امریکای شمالی را در تجارت جهانی اسنک به کار ببندد و دو کمپانی مستقل را در این حوزه به منفعت برساند. او هم اکنون رئیس هیئت مدیره‌ی بخش بین‌الملل شرکت مندلز اینترنشنال (Mondelez Internatioal) می‌باشد.

ویرجینیا رامتی (Virginia Rometty)

در اکتبر 2011 میلادی، پس از گذشت 30 سال حضور در شرکت IBM، او به عنوان رئیس هیئت مدیره‌ی این کمپانی منصوب شد و موفق شد تا لقب نخستین رئیس زن این شرکت یکصد ساله با بیش از یکصد میلیارد دلار درآمد را به خود اختصاص دهد.

 

 

اورسولا برنز (Ursula Burns)

رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرایی شرکت زیراکس (Xerox) همچنان در تلاش است تا ماهیت این کمپانی را از فروشنده‌ی صرف دستگاه‌های چاپگر و فتوکپی به یک ارائه دهنده‌ی سرویس‌های خدماتی گوناگون تغییر دهد. سرویس‌هایی نظیر مدیریت تراکنش بلیط‌های الکترونیکی، گرفتن عوارض جاده‌ای و پارکومترها و سایر خدماتی از این دست. جالب اینکه همین موارد پیش‌پا افتاده برای زیراکس در حدود نیمی از درآمدهایش را به ارمغان آورده است.

مگ ویتمن (Meg Whitman)

او که پیش‌تر مدیریت سایت اینترنتی eBay را بر عهده داشته است، هم اکنون رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت هیولت-پاکارد (HP) است. وی که حتی در خلال انتخابات سال 2010 ایالت کالیفرنیا برای تصدی سمت فرمانداری جنگید، در حال حاضر سمت چالش برانگیزتری را بر عهده دارد و می‌کوشد تا به اوضاع این شرکت سر و سامان دهد.

ماریا داس کاراکاس سیلوا فاستر (Maria das Gracas Silva Foster)

وی رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت نفتی پتروباس (Petrobas) است که بیش از 90 درصد از تولید صنعت نفت و گاز طبیعی کشور برزیل را در دست دارد.

سیلوا فاسترموفق شده تا درآمدهای کمپانی متبوعش را به رقم 130 میلیارد دلار افزایش دهد.

ماریسا مایر (Marissa Mayer)

مایر که در هرم قدرت گوگل، نفر بیستم به شمار می‌رفت در ماه ژوئیه گذشته رسماً اعلام کرد قصد ترک گوگل و پیوستن به یاهوی رقیب را برای تصدی پست ریاست هیئت مدیره در سر دارد، که شگفتی همه‌ی فعالان در این حوزه را در پی داشت. ماریسا در سمت جدیدش می‌کوشد تا از اهرم‌هایی نظیر سرویس پست‌الکترونیکی، سرویس مالی و ورزشی یاهو برای ارتقای هر چه بیشتر جایگاه و قدرت مالی این شرکت بهره ببرد.

ان سووینی (Anne Sweeney)

مدیر بخش شبکه‌های رسانه‌ای شرکت دیزنی و رئیس گروه تلویزیونی Disney – ABC هم کنون رویکردی جهانی در پیش گرفته و با بیش از یکصد شبکه تلویزیونی و 600 میلیون مخاطب در بیش از 169 کشور جهان خود را سرگرم کرده است.

سوزان ووژیچکی (Susan Wojcicki)

خانم ووژیچکی که در شرکت گوگل فرد پشت پرده‌ی جذب تمام آگهی‌های این غول اینترنتی است، هم اکنون بخش‌هایی چون AdWords ،AdSense ،Analytics و Double Click را هدایت می‌کند که بیش از 96 درصد از درآمد 37.9 میلیارد دلاری گوگل در سال 2011 میلادی را رقم زده است.

آریانا هافینگتون (Arianna Huffington)

آریانا یکی از موسسان روزنامه‌ی اینترنتی هافینگتون پست است که موفق شد در اوایل سال 2011 میلادی این وب‌سایت را به کمپانی AOL بفروشد. او همچنین در بخش گزارش ملی، جایزه‌ی پولیتزر سال جاری را از آن خویش کرد تا جایگاه خود را در حوزه‌ی رسانه بیش از پیش تقویت نماید. آریانا هافینگتون هم اکنون تمام هم و غم خود را بر گسترش جایگاه بین‌المللی خویش متمرکز کرده است و می‌کوشد تا سایت خود را به زبان‌های اسپانیولی و ایتالیایی نیز عرضه کند.

دیان فون فورستنبرگ (Diane Von Furstenberg)

فورستنبرگ که اصالتاً متولد بلژیک است، کسب و کار خود را از سال 1970 میلادی با سرمایه‌گذاری 30.000 دلاری در حوزه‌ی طراحی لباس امریکا آغاز کرد و در اندک زمانی موفق شد به مقام نخست در این حوزه برساند. او سپس به عنوان رئیس هیئت طراحان مد و لباس امریکا (CFDA) منصوب شد که کسب و کار 350 تن از برترین طراحان مد و لباس این کشور را بر عهده دارد. از اقدامات وی می‌توان به تلاش برای اجرایی کردن موسسه حقوقی مد و لباس فوردهام و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی متعدد اشاره کرد که هدف اصلی آنها آگاهی‌بخشی به عموم مردم درباره اجتناب از خریداری البسه‌ی تقلبی و تلاش برای حفظ حقوق طراحان این حوزه بود.

ایمی پاسکال (Amy Pascal)

او از رؤسای شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت (Sony Pictures Entertainment) و یکی از چهره‌های پشت پرده‌ی بسیاری از فیلم‌های موفق هالیوودی بر پرده‌ی سینماها است. در سال جاری استودیوی او فیلم‌های موفقی نظیر کمدی Jump Street، فیلم علمی-تخیلی مردان سیاه‌پوش 3 (Men in Black 3) و اسپایدر من شگفت‌انگیز (Amazing Spiderman) و... را به روی پرده اکران فرستاد. گفتنی است، این کمپانی در سال جاری بیش از 800 میلیون دلار درآمد از بازار جهانی صید خواهد کرد.

شری مک‌کوی (Sheri McCoy)

پس از ترک سمت بالادستی در شرکت آرایشی-بهداشتی جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) در اوایل آوریل گذشته، مک‌کوی ریاست هیئت مدیره‌ی شرکت Avon را به دست گرفت، شرکتی که سالها است به طور مستقیم اقدام به فروش محصولات آرایشی-بهداشتی می‌کند و در حدود 6.4 میلیون فروشنده‌ی فعال در بیش از یکصد کشور جهان دارد.

مک‌کوی بسیار کوشیده است تا بدور از حاشیه‌های معمول، این کمپانی را از وضعیت بحرانی خارج کند.

ماری بارا (Mary Barra)

ماری بارا که در بخش توسعه جهانی محصولات مشغول به کار است یکی از معدود زنان رده بالای شاغل در شرکت جنرال موتورز (General Motors)، بزرگترین خودروساز در جهان به شمار می‌رود. وی که در رتبه شغلی‌اش با بیش از 36000 نفر پرسنل سر و کار دارد، می‌کوشد تا رهبری بخش‌هایی چون طراحی، مهندسی و کیفیت یازده برند جهانی خودرو را به خوبی به سرانجام برساند.

لورا لنگ (Laura Lang)

لنگ، مدیر پیشین شرکت دیجیتاس (Digitas) در ژانویه گذشته به عنوان رئیس هیئت مدیره‌ی فعلی شرکت تایم (Time Inc) برگزیده شد.

نخستین چالش جدی او در این سمت ماه ژوئن گذشته روی داد که وی با فروش حق عضویت 20 مورد از مجلات تایم به شرکت اپل موافقت کرد.

 

 

آنجلا آهرندتس (Angela Ahrendts)

آهرندتس رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت باربری (Burberry) است و مدیر پشت پرده‌ی درآمد سالانه‌ی 2.9 میلیارد دلاری این کمپانی به حساب می‌آید.

 سو نیگل (Sue Naegle)

نیگل مدیر شرکت Time Warner HBO Entertainment، کسی است که مسئول تهیه سریال‌ها و برنامه‌های ویژه‌ی این کمپانی می‌باشد. وی موفق شده تا بیش از یکصد میلیون دلار درآمد و 2.1 میلیون نفر مخاطب جهانی را به محصولات این کمپانی جذب نماید، موضوعی که نهایتاً به موفقیت بین‌المللی HBO منتج شده است.

سفرا کتز (Safra Catz)

وی که سال‌های سال مدیریت بخش نرم‌افزاری شرکت اوراکل (Oracle) را بر عهده داشته است، بالاخره موفق شد سال گذشته به عنوان مدیر ارشد مالی این کمپانی نائل آید. سفرا نسبت به آینده خوش بین است و پیش‌بینی می‌کند که شرکت متبوعش در سال جاری موفق خواهد شد تا به بالاترین حد سود خالص دست پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات