با معرفی نکسوس 4 و نکسوس 10، آیا سامسونگ باز هم می‌تازد؟

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۱
مطالعه 18 دقیقه
اندروید با تصاحب 75 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند، به سلطان بلامنازع دنیای موبایل تبدیل شده است. این موفقیت نتیجه و حاصل تلاش، همکاری و تعامل سازنده گوگل با غول‌های سخت‌افزاری مطرح دنیا بوده است. در این بین برند نکسوس که متعلق به گوگل است، به ‌عرضه منظم و با برنامه، به محصولی تعلق می‌گیرد که از بارزترین ویژگی‌های آن می‌توان به قیمت مناسب، سخت افزار پیشرفته و بهره‌گیری از نسخه خالص اندروید اشاره کرد. با معرفی دو محصول جدید از برند نکسوس با نام‌های نکسوس 4 و نکسوس 10، ایرادات و ابهاماتی در رابطه با تأثیر گذاری این محصولات بر فروش موفق‌ترین شریک سخت‌‌افزاری گوگل یعنی سامسونگ مطرح گردیده است. در این مقاله تصمیم داریم به بررسی کیفیت این تأثیرگذاری و سیاست‌های گوگل و سامسونگ در قبال این مسئله بپردازیم.
تبلیغات

لازم می‌دانم در ابتدای مقاله از دوستان خوبم، مسعود یوسف نژاد، سیامک احدی و آرمان والی که با لطف فراوان خود من را در نوشتن این مقاله یاری کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم. این مقاله حاصل کار مداوم تحلیلی و تحقیقی چند روزه و نتیجه ساعت‌ها بحث و گفتگوی بنده با این سه دوست عزیز بوده است.

در ابتدا بهتر است مروری بر پیشرفت فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی در میان خبرها داشته باشیم:

سامسونگ اعلام کرد که ۳۰ میلیون دستگاه از گوشی هوشمند گلکسی اس ۳ را در سرتاسر جهان و تنها در عرض 100 روز به فروش رسانده است.
براساس گزارش جدیدی از IDC با موضوع فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۲ ، حدود ۷۵% از گوشی هوشمند هایی که در این مدت بفروش رفته‌اند از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند. در این مدت، اپل تنها سهمی ٪۱۴.۹ از بازار داشته و مابقی فروش که حدود ۱۰% است بین سایر سیستم عامل‌ها تقسیم شده است. در حقیقیت از هر 4 خریدار تلفن‌های هوشمند بازار، 3 نفر به جمع اندرویدی‌ها ملحق می‌شوند.
براساس اطلاعات منتشر شده، تعداد گوشی‌های هوشمند اندرویدی به فروش رفته در ۳ ماه سوم ۲۰۱۲ به ۱۳۶ میلیون دستگاه در سرتاسر دنیا رسیده است که در مقایسه با ۳ ماه قبل از آن که ۷۱ میلیون دستگاه بوده است، رشدی حیرت انگیز به حساب می آید.
وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که فروش نکسوس ۷ در ماه گذشته میلادی به مرز ۱ میلیون دستگاه رسیده است.
گوگل به بلومبرگ گزارش داده که تعداد اپلیکیشن هایی که روی گوگل پلی قرار دارد نیز از ۷۰۰ هزار عدد گذشته است.

اما جالب است بدانید که تعداد گوشی‌های هوشمند اندرویدی که در ۳ ماه گذشته فروش رفته‌اند بیشتر از کل فروش سال ۲۰۰۷ آن‌ها است، همچنین در ابتدای عرضه، فروش نکسوس ۷ در حدود ۵۰۰ هزار دستگاه در ماه اول بود.

از هر 4 خریدار تلفن‌های هوشمند بازار، 3 نفر به جمع اندرویدی‌ها ملحق می‌شوند.

با این فروش خیره کننده، اندروید تبدیل به فراگیرترین سیستم عامل موبایل در جهان گردیده است. بدین‌ترتیب آن زمانی که اندروید برای رسیدن به بخشی از فروش محصولات مبتنی بر iOS دست‌وپا می‌زد گذشته است. اندروید و شرکای سخت افزاریش به‌خصوص سامسونگ با هوشمندی چندجانبه و همکاری تحسین‌برانگیز در دنیای تکنولوژی جمله "همه برای یکی، یکی برای همه " را به درستی تفسیر کردند و آن را در عمل برای پیشبرد دو سویه گوشی‌های هوشمند متن باز به‌کار گرفتند.

happy falling android-500x222

ضروری است، در نظر داشته باشیم سامسونگ، سونی، HTC و... به خلاقیت و تجربه گوگل در زمینه اکوسیستم موبایل و سرویس‌های فوق‌العاده آن نیاز حیاتی داشتند و از جهت دیگر گوگل نیز برای پیشبرد اهداف خود به سازندگان باسابقه و خوشنامی همانند شرکت‌های مذکور متکی بود. این تعاملات چند سویه که تک تک اعضای آن با تاکتیک درستی کنار هم چیده شده بودند، منجر به پی‌ریزی بنای عظیمی در صنعت موبایل گردید که توانست دربرابر موج فراگیر جهان انحصار طلبانه اپل ایستادگی کرده و در نهایت بر آن غلبه کند. بی‌شک اگر هر یک از این مهره‌های شطرنج گوگل به درستی چیده نشده بودند، عاقبت نوکیا در انتظار آنان نشسته بود و همه را با هم به قهقرا می‌برد و دنیای موبایل را در زندان سیستم عامل بسته اپل به اسارت می‌گرفت.

اما امروز شرایط به گونه دیگری رقم خورده است، شرکتی نظیر سامسونگ خود در سه‌ماهه اخیر توانسته است به‌تنهایی دوبرابر اپل گوشی هوشمند بفروشد. HTC در وضعیت بحرانی در صنعت موبایل قرار گرفته و سونی فقط به یاری سرمایه‌گذاری این شرکت در بخش‌های دیگر تکنولوژی همچنان استوار ایستاده است. بازار 75 درصدی کنونی اندروید، کارزار رقابت میان سیستم‌عامل اندروید دربرابر دیگر رقبا را به یک جنگ داخلی تبدیل کرده است.

اما دلایل متعددی را می‌توان برای موفقیت اکوسیستم اندروید برشمرد که از حوصله مقاله خارج است. آنالیزر ارشد IDC آقای کوین رستیو طی مصاحبه خود گریزی نیز به این موضوع داشته و در ارتباط با آن این چنین گفته است:

سیستم‌های عامل در حوزه گوشی‌های هوشمند یک محصول جدا به شمار نمی روند بلکه آن‌ها بخش حیاتی و بسیار مهم اکوسیستم دنیای فناوری امروز هستند. رشد خوب و چشمگیر گوگل بیشتر به این دلیل است که این کمپانی سیستم عامل خود را به‌طور چند وجهی در سبد محصولات شرکت‌های بزرگ، وارد کرده است و با ایجاد تنوع سخت‌افزاری بیشتر نسبت به سایر رقبا توانسته پیشتازی خود بر بازار سیستم‌های عامل موبایل را به اثبات برساند.

شرکتی نظیر سامسونگ به تنهایی در سه‌ماهه اخیر توانسته، دوبرابر اپل گوشی هوشمند بفروشد.

اندروید در شروع حیات و برای تضمین موفقیت خود، تمامی سلیقه‌ها با هر بودجه‌ای را نشانه گرفت و سیل عظیمی از مشتاقان گوشی‌های هوشمند را شکار کرد. گوگل به کمک عمده‌ترین شرکای سخت‌افزاریش و در میان محصولات مبتنی بر اندروید، برندی با نام نکسوس را در راستای اهداف هوشمندانه خود و سرپوش گذاشتن بر مشکلاتی همانند کندی در به‌روز رسانی گوشی‌ها به نسخه‌های جدید اندروید، خلق کرد.

در ابتدا تصور بر این بود که نکسوس بستری است تا گوگل امکانات و ویژگی‌های نسخه‌های جدید اندروید را در کمترین زمان ممکن و در قالب یک سخت‌افزار آماده درمعرض نمایش، آزمایش و حتی فروش قرار دهد. این عمل باعث می‌گردید که گوگل دربرابر به‌روز رسانی فراگیر محصولات مبتنی بر iOS ( محصولات مبتنی بر iOS با ورود نسخه جدید سیستم عامل با سرعت حیرت‌انگیزی به نسخه جدید به‌روزرسانی می‌شوند که از نقاط قوت این اکوسیستم به‌شمار می‌رود) با فاصله زیاد عقب نیفتاده و بتواند هرچه سریع‌تر تمایل مشتریان را به سمت خرید گوشی‌های مبتنی بر نسخه جدید اندروید یا آپدیت گوشی‌های فروخته شده به نسخه جدید جهت‌دهی کند. البته نکسوس از همان ابتدا همانند پیش قراول یک لشکر مجهز، به شناسایی اهداف می‌پرداخت و بدین ترتیب گره‌های کور بازار و نحوه استقبال مشتریان را برای شرکای سخت‌افزاری گوگل به‌درستی رمز گشایی می‌کرد.

حاصل تلاش گوگل و شرکایش منجر به تولید چند مدل گوشی‌هوشمند نکسوس و تبلت نکسوس 7 گردید که با قیمت مناسب توفیقاتی نیز حاصل شد. ولی اکنون با ارایه گوشی هوشمند نکسوس 4 با قیمت استثنایی 300 دلار و تبلت 399 دلاری نکسوس 10 ابهاماتی در رابطه با اهداف گوگل پیش آمده است.

nexus family

آیا نکسوس‌های جدید حاصل تغییر نگرش گوگل به سمت تصرف سهم بیشتری از بازار و درنتیجه به‌دست آوردن سود بیشتردر بازار 75 درصدی اندروید است؟ آیا گوگل درست در نقطه مقابل شرکای سخت‌افزاری خود قرار گرفته است؟ آیا نکسوس 4 ال‌جی دقیقاً برای تصرف جایگاه گلکسی‌های پر حاشیه سامسونگ با این قیمت رقابتی به بازار عرضه شده است؟ چگونه سامسونگ حاضر شده تا تبلتی از هر جهت بهتر از تبلت‌های خودش را با قیمت پایین‌تر و با برند نکسوس و با حاشیه سود پایین به سوی بازار رهسپار کند؟

آیا در هوشمندی گوگل لحظه‌ای شک و تردید کرده‌اید؟ در قدرت آسیای شرقی به‌خصوص کره‌ای ها در ادامه کار اندروید، به دل هراس راه داده‌اید؟

گوگل چه اهدافی در سر دارد؟

حقیقتا بسیاری از تحلیل‌گران، گوگل را از جنس شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و به‌خصوص اپل نمی‌بینند. اپل و مایکروسافت به ‌شدت به محصولاتی وابسته‌اند که جنبه مصرفی برای مشتریان داشته و بیشترین استفاده و بهره‌برداری آنان در زمان کنونی رقم می‌خورد. این شرکت‌ها بیشتر مشتریان مصرف گرا را هدف قرار داده و احساسات تقویت شده تکنولوژیکی مردم جهان امروز را در زمان حال برای تولید محصولات خود در نظر می‌گیرند. در کنار این دو غول تجاری، گوگل با انبوهی از حساب‌های پر از پول و در آینده زندگی می‌کند. گوگل بسیار کمتر از مایکروسافت و اپل به سیستم‌عامل و محصولات سخت‌افزاری با برند خود وابسته است.

آنچنان که بارها مدیران این شرکت اذعان داشته‌‌اند، اندروید در ظاهر به این شرکت ضرر مالی می‌رساند. گوگل که از یک موتور جستجوی ساده آفرینش شد و با تبلیغات کارآمد دنیای وب قدرت گرفت، هم اکنون صاحب عظیم‌ترین و پول‌ساز‌ترین سرویس‌های اینترنتی جهان است. در کنار این سرویس‌ها که بی‌شک هر یک بستری است برای محصولات آینده گوگل، این شرکت برای جهان مصرفی کنونی اندروید را به صحنه رقابت به بازی وا داشت. آزمایشگاه‌های مخفی گوگل که در حال آماده‌سازی محصولاتی نظیر عینک گوگل هستند به وضوح از تلاش‌های این شرکت برای آینده جهان پرده‌برداری می‌کنند. ماشین‌های بدون راننده این شرکت بر بستر سرویس بی‌نظیر نقشه گوگل می‌تواند جاه طلبی این شرکت برای آینده را به رخ بکشاند. همین موارد تفاوت گوگل با دیگر شرکت‌ها را در آینده رقم خواهد زد.

گوگل در آینده زندگی می‌کند

گوگل اندروید را برای توسعه سرویس‌های خود به‌کار گرفته است و از این طریق توانسته اطلاعات لازم را طی این چندین سال جمع‌آوری کند و همچنین برای آینده، اسم خود را از هم اکنون بر سر زبان‌ها بیندازد. گوگل در این راه شرکای خوبی را گرد یک سیستم عامل به‌نام اندروید (که اپل و حتی مایکروسافت آن را کپی iOS می‌دانند) جمع کرده و از این طریق بازار بزرگی برای خود و آن‌ها دست‌و پا کرده است. ( معمولاً توانایی غرب و به‌خصوص امریکا در زمینه‌های بازاریابی به مراتب بیشتر از شرق است) آنچنان که شاهد بودیم هیچ یک از این سازندگان در معرفی محصولات جدید خود سعی در خراب کردن محصولات دیگر اندرویدی نداشتند. مسئله‌ای که در معرفی محصولات ویندوزی کاملاً مشاهده شد. گوگل و شرکا بدین ترتیب در این بازار 75 درصدی به یکدیگر وابسته شده‌اند و قدرت گرفتن اندروید و سازندگان کاملاً به تقویت یکدیگر منجر می‌شود. در این میان گوگل به‌خوبی می‌داند که شرکایش به‌خصوص سامسونگ آنچنان به اندروید وفاداری نخواهند داشت و در صورت مواجهت با یک اکوسیستم فراگیرتر، به سرعت تغییر جهت خواهند داشت. گوگل نیز بر خلاف مایکروسافت و اپل همه هستی‌اش را در قمار سیستم‌عامل خود سرمایه‌گذاری نکرده است.

فعلا همه چیز بر وفق مراد طرفین است و عقل و منطق حکم می‌کند که همکاری‌های توسعه یافته طرفین دچار فراز و فرود‌های هیجانی و خطرناک نشود. در ادامه این مقاله تلاش داریم تا تأثیرات ورود نکسوس 4 و نکسوس 10 را بر پرفروش‌ترین محصولات اندرویدی، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در همین راستا در میان گوشی‌های هوشمند شایسته بازار از جمله ONE X محبوب و اکسپریای سونی، گلکسی S3 را به دلیل فروش بیشتر انتخاب کرده و در زمینه تبلت‌ها نیز بازهم سراغ تبلت‌های گلکسی سامسونگ خواهیم رفت. البته این انتخاب تصادفی نبوده و صرفاً به دلیل میزان فروش انتخاب شده است و به‌هیچ عنوان ملاک برتری مورد نظر نیست.

نکسوس 4 دربرابر گلکسی S3

بعد از ارایه نسبتاً موفق نکسوس‌های پیشین به کمک سامسونگ و HTC، ال جی دیگر شریک تجاری گوگل دست به‌کار شده است. طراحی ساده، با شباهت فراوان به نسل پیشین نکسوس، مجموعه پردازشی مدرن و فوق‌العاده قدرتمند، نمایشگر با وضوح و کنتراست خیره‌کننده، دوربین عالی در کنار عدم پشتیبانی از حافظه خارجی و LTE برآیند زحمات گوگل و الجی بوده است.

S3 در زمینه طراحی، دوربین و نمایشگر تفاوت‌های اندکی با نکسوس 4 دارد ولی در زمینه قدرت پردازشی تفاوت بسیار خواهد بود ( به نفع نکسوس 4)؛ اما مهم آن است که با توجه به محدودیت‌های سیستم عامل اندروید و برنامه‌های آن در همراهی با سیستم پردازشی قدرتمند، این تفاوت آنچنان به چشم نخواهد آمد.

گلکسی S3 در دو مورد برتری محسوسی نسبت به نکسوس 4 خواهد داشت: پشتیبانی از کارت حافظه و پشتیبانی از LTE . اگر این برتری‌های سخت‌افزاری را در کنار ویژگی‌های خاص نرم‌افزاری محبوب آن همانند Smart Stay، انیمیشن‌های فوق‌العاده زیبا و روان در حین جابجایی در بین صفحات با نرخ فریم بالا، گالری‌ متفاوت ویدیویی، به‌اشتراک‌گذاری ساده عکس‌ها با فناوری تشخیص چهره، S Beam و....قرار دهیم، همچنان به S3 امیدوار خواهیم بود.

باور کنید که فروش بالای کهکشانی S3 تنها حاصل بازاریابی بی‌نقص چشم‌بادامی‌های کره‌ای نیست، S3 با رابط کاربری Touch Wiz بهبودیافته نسبت به قبل، سخت‌افزار کاملاً متناسب با این رابط کاربری و ویژگی‌های خاص نرم‌افزاری که در دیگر گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد به هوشمندی متفاوت در میان اندرویدی‌ها مبدل شده است. آنچه که نظر بسیاری از کارشناسان را به سوی خود جلب کرده، انیمیشن‌های فوق‌العاده روان S3 در هنگام جابه‌جایی در میان صفحات اصلی و صفحات برنامه‌ها و آن هم با سیستم عامل ساندویچ بستنی گوگل قبل از ورود جیلی بین با پروژه معروف Butter بود. حتی آن دسته از کاربرانی که رام خالص جیلی بین را روی S3 خود نصب کرده‌اند، روانی حرکت میان صفحات را مانند قبل ندانسته‌اند.

آنچه که بیش از همه به فروش بیشتر گلکسی S3 نسبت به نسل‌های پیشینش کمک کرده است ایجاد یک حس وفاداری، علاقه و عشق در کاربرانش است.ما سابقا این مدل حس را در مشتریان وفادار آیفون مشاهده می‌کردیم و آن را به‌درستی به تناسب درست سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون و رابط کاربری روان و کم نقص آن نسبت می‌دادیم. سامسونگ با یک الگوبرداری زیرکانه و توان مهندسی بالا، این ویژگی بارز آیفون را با صحت بالا در S3 پیاده کرد. در نظر داشته باشید که چون سامسونگ خود در تولید سیستم عامل نقشی ندارد، مجبور به صرف توان بیشتری در راستای این تطابق نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است و به‌نظر می‌رسد که در این زمینه کمک‌های مثبت و شاید انحصاری از گوگل دریافت داشته است. در مجموع گلکسی S3 تاکنون از معدود اندرویدی‌های بازار به‌شمار می‌رود که توانسته است به واقع کاربرانش را مجذوب خود کند و جایگاه آن‌ها را سال‌ها در صف مشتریان برای خود بیمه کند.

آنچه که بیش از همه به فروش بیشتر گلکسی S3 نسبت به نسل‌های پیشینش کمک کرده است ایجاد یک حس وفاداری، علاقه و عشق در کاربرانش است

اما، به‌روز شدن سریع نکسوس به نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، اندروید خالص و قیمت پایین ( تقریباً نصف گلکسیS3) می‌تواند نکسوس 4 را دربرابر پرچم‌دار اندروید پرقدرت جلوه دهد. همچنین مدرن بودن سخت‌افزار این گوشی نسبت به S3 که چندین ماه قبل معرفی گردیده بود برگ برنده‌ای در دستان نکسوس 4 به‌شمار می‌رود.

گوگل زمان معرفی نکسوس4 را به شکلی تنظیم کرد تا خللی در فروش گلکسی S3 وارد نشود

با تمام این اوصاف به‌نظر می‌رسد که نکسوس 4 تأثیر چندانی بر فروش S3 نخواهد داشت و از همه مهم‌تر اگر بتواند بر فروش S3 تأثیر بگذارد، درست زمانی این تأثیر رقم خواهد خورد که S3 فروش عمده‌ی خود را در پنج ماه اخیر رقم زده است و کم کم به سوی نسل جدید در حرکت است. بی‌شک گوگل زمان معرفی نکسوس 4 را به این شکل تنظیم کرده تا خللی در فروش پرچم‌دار اندرویدی وارد نشود و به دلایلی که در انتهای مقاله ذکر خواهم کرد، معرفی نکسوس 4 عملا می‌تواند به توان اکوسیستم اندروید قدرت ببخشد و از آن طرف شرکای سخت‌افزاری را ذینفع قرار دهد.

تبلت نکسوس 10 دربرابر تبلت‌های گلکسی

نکسوس 10 از جنبه سخت‌افزاری بر تبلت‌های گلکسی برتری محسوسی دارد. نمایشگر و قدرت پردازشی و گرافیکی یک سر و گردن از معادل‌های سامسونگی خود بالاتر است. اما چرا سامسونگ برای تولید اینچنین تبلتی دست به‌همکاری با گوگل زده است؟

galaxy-s3-vs-nexus-4

بهتر است نیم نگاهی به فروش تبلت‌های اندرویدی در سه‌ماهه سوم داشته باشیم:

اپل در پاییز امسال 14 میلیون تبلت روانه بازار کرده که رشد 26.1٪ را نشان می‌دهد. سهم اپل در پاییز 2012 با 9.3٪ کاهش نسبت به پاییز 2011 از 59.7٪ به 50.4٪ رسیده است. سامسونگ با رشدی معادل 352٪ ، توانسته سهم کلی خود را از 6.5٪ به 18.4٪ برساند. اما آمازون با 2.5 میلیون فروش 9٪ از بازار را دراختیار دارد. ایسوس نیز با 2.4 میلیون تبلت و با رشد 242 درصدی ، هم‌اکنون صاحب 8.6٪ سهم بازار است. سایر کمپانی‌ها نیز سهم‌شان در مقایسه سالانه، 38.9٪ افت را نشان می‌دهد.

این قدرت‌نمایی تبلت‌های اندرویدی و تصاحب قسمتی از بازار اپل عمدتا ماحصل تلاش‌های سامسونگ با تکیه بر گلکسی تب و نوت 10.1، آمازون با کمک کیندل فایر HD و اسوس با اتکا بر فروش عالی نکسوس 7 بوده است. نکسوس 7 با تکیه بر قیمت پایین در قبال کارایی عالی توانسته است قسمت عمده‌ای از بازار را به تصاحب خود درآورد ولی نتوانسته است آنچنان تأثیر منفی در فروش گلکسی‌های سامسونگ داشته باشد. اما چرا؟

سامسونگ عمده تولیدات خود را به سمت تبلت‌های 10 اینچی سوق داده است و آنچنان که شایسته بود به تبلت 7.7 اینچی خوش‌ساختش رسیدگی نکرد. گوگل در یک حرکت هماهنگ با سامسونگ ( تأثیرگذارترین شرکت در پیشرفت اندروید) تصمیم گرفت علاوه بر اینکه در بازار تبلت‌های سامسونگ (که عمدتا تبلت‌های 10 اینچی را شامل می‌شود) مانعی ایجاد نکند، دست به تولید محصولی بزند که در آن زمان اپل در آن پلتفرم محصولی روانه بازار نکرده بود. محصولی ارزان‌قیمت که تنها رقیب عمده خود را کیندل فایر آمازون می‌دید که در حقیقت هم خانواده‌اش نیز به‌شمار می‌رفت. در حالت کلی طبق پیش‌بینی‌های گوگل با فروش بیشتر نکسوس 7 و پر کردن خلا این قسمت از بازار، اکوسیستم گوگل بیشتر از قبل در بین عموم فراگیر شد و نتیجه آن منجر به فروش بیشتر دیگر محصولات اندرویدی از جمله تبلت‌های سامسونگ گردید.

اما با این اوصاف تبلت نکسوس 10 درست دربرابر تبلت‌های 10 اینچی سامسونگ قرار می‌گیرد؟ در واقع گوگل و علی‌الخصوص سامسونگ در این بخش بسیار زیرکانه عمل کرده‌اند:

گوگل نیاز داشت طیف نکسوس‌های مبتنی بر اندروید را کامل کند و در این راستا نیاز به یک تبلت 10 اینچی داشت. اما آیا یک تبلت 10 اینچی با ویژگی‌های نکسوس 7 می‌توانست گوگل را راضی کند؟ بی‌شک خیر.

در رده محصولات 10 اینچی، حاکمیت مطلق از آن آیپد است که بیشتر از 50 درصد از بازار را دراختیار خود دارد. در این رنج تنها تبلت‌های قدرتمند اندرویدی می‌توانند درصد کمی از بازار را به چنگ خود درآورند و به همین ترتیب گوگل هوشمندانه با ارایه نکسوس 10 یک گام به جلو برداشت تا مشتاقان نکسوس‌های 10 اینچی در این زمینه ناامید نشوند.

گوگل و بیشتر از او سامسونگ به‌خوبی می‌دانند که اندروید در مقایسه با iOS در زمینه تبلت‌ها با ایرادات اساسی و فقر نرم‌افزاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و در حقیقت در زمان فعلی نمی‌توان فروش بالایی برای آن در عموم متصور بود. این تبلت با توجه به این‌که از جهاتی پایین‌تر از آیپد نسل سوم و چهام اپل قرار دارد، بیشتر، مشتاقان اندرویدی را هدف قرار داده تا ازطریق آن‌ها و دست‌نوشته‌هایشان در سایت‌ها و جراید آینده تبلت‌ها را از آن خود کند. بدین ترتیب گوگل خود مطمئن گردیده بود که عرضه این تبلت نمی‌تواند تأثیر منفی بر روند فروش شرکایش داشته باشد. درست در نقطه مخالف حرکت گوگل، سرفیس مایکروسافت قرار دارد که با طراحی خیره‌کننده و کیفیت ساخت بالا تمام شرکای سخت‌افزاری خود را به چالش کشیده است. البته با عنایت به حیاتی بودن موفقیت ویندوز8 در روند توسعه مایکروسافت، انتظار دیگری نمی‌توان از این شرکت داشت. هیچ یک از شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت قادر نبودند ( این موضوع را بارها در لپ‌تاپ‌ها نشان دادند) اپل را آنچنان که شایسته ویندوز 8 است به چالش بکشانند و همین مسئله مایکروسافت را وادار به تولید یکی از بهترین تبلت‌های کنونی با نام سرفیس ساخت.

سامسونگ با شراکت در تولید نکسوس 10 چه اهدافی را دنبال کرده است:

بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که نکسوس 10 فاقد یک‌سری خصوصیات تبلت‌های کهکشانی سامسونگ ( به‌خصوص Galaxy Note) از جمله قلم دیجیتالی S Pen، افزایش حافظه ازطریق کارت حافظه و...می‌باشد ولی از باقی جهات از جمله نمایشگر و قدرت پردازشی بسیار برتر عمل کرده است.

1-سامسونگ همانند اپل با شگردهای تبلیغاتی و بازاریابی خاص، مشتریان وفاداری را نسبت به محصولاتش تربیت کرده که با تبلیغات مؤثر این مشتریان آمار فروش این شرکت روند افزایشی خود را حفظ کرده است. ابعاد تبلیغاتی محصولات سامسونگ دربرابر نکسوس‌ها، در جمیع جهات بیشتر و اثربخش‌تر است ( البته هدف مشتریان عام هستند) و همین مسئله به روند افزایشی فروش محصولات این شرکت همچنان یاری می‌رساند.

2-گوگل تاکنون در زمینه تبلت‌ها قصوراتی داشته و نتوانسته است موفقیت خود در گوشی‌های هوشمند را در تبلت‌ها تکرار کند. این مسئله بی‌شک بیشتر از آن که گوگل را متضرر کند، شرکای سخت افزاریش را که هزینه بالایی برای احداث خط تولید تبلت‌ها هزینه‌کرده‌اند، نابود می‌کند. شاید به‌اندازه‌ای که هم اکنون اندروید برای شرکای کوچک و بزرگ سخت‌افزاری گوگل اهمیت دارد، این سیستم عامل در تبلت‌ها گوگل را برای یک اقدام جدی و مدیریت هماهنگ راضی نکرده باشد. به هرحال سامسونگ عملا با ساخت یک تبلت با کیفیت با برند نکسوس ( با عمل کردن به وظیفه خود)، مشتریان را رودرروی ایرادات اندروید و اهمال‌کاری‌های گوگل قرار داده است و بدین ترتیب گوگل را مجبور کرده تا هرچه سریع‌تر سروسامانی به سیستم‌عامل خود بدهد تا با پیشرفت اندروید در تبلت‌ها، سامسونگ به فروش بیشتر تبلت‌های خود امیدوار گردد.

3-در کنار همه این موارد سامسونگ توانسته با یک برند دیگر، چیپ پردازشی و نمایشگر جدید خود را به بوته آزمایش بگذارد و بدین ترتیب از بازخورد کاربران و صاحب‌نظران برای تولید محصولاتی عالی با برند سامسونگ بهره ببرد. محصول اگر با هر مشکل سخت‌افزاری رو‌به‌رو شود سامسونگ می‌تواند این مشکلات را ناشی از قیمت پایین محصول دانسته و مشتریان را به سوی محصولی باکیفیت‌تر ولی با قیمت بالاتر اما با برند خود هدایت کند.

4- سامسونگ روی همکاری دراز مدت با اپل در ساخت نمایشگر، SoC و حافظه رم حساب کرده بود ولی با ظهور مشکلات پتنتی بین این دو شرکت و سرمایه‌گذاری بیشتر اپل در جنبه‌های سخت‌افزاری، اپل به‌شدت از وابستگی خود به سامسونگ کاسته است و همچنان بر این روند پافشاری دارد. بدین ترتیب خطوط تولید سامسونگ با کاهش تقاضا روبه‌رو شده که اثرات زیان‌بار بر سهام این شرکت خواهد گذاشت. سامسونگ با همکاری در تولید نکسوس 10 فعلا می‌تواند برای مدتی از استرس خالی ماندن ظرفیت تولید خود رهایی یابد.

5-سامسونگ قادر است سلیقه کاربران اندرویدی را تا حدی مورد ارزیابی قرار دهد و بدین ترتیب از استقبال آنان از نمایشگرهای تراکم بالا و پردازنده‌های جدید مطلع شود. همچنین توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را برای تولید نرم‌افزارهای متناسب با این رزولوشن بالا همراه کرده تا بدین ترتیب آن هنگام که گلکسی‌هایی با اینچنین نمایشگرهایی وارد بازار کرد با مشکل فقر نرم‌افزاری روبه‌رو نگردد.

سامسونگ با همکاری در تولید نکسوس 10 فعلا می‌تواند برای مدتی از استرس خالی ماندن ظرفیت تولید خود رهایی یابد

6- اگر سامسونگ پیشنهاد شراکت در ساخت تبلت ۱۰ اینچی رو از طرف گوگل نمی‌پذیرفت این فرصت رو به یکی دیگر از رقبا می‌داد و بدین ترتیب موقعیت گلکسی‌های خود را به خطر می‌انداخت (بسیاری تولید نکسوس 4 را بهترین فرصت برای ال‌جی برای کسب تجربه و معطوف کردن نگاه مشتریان به سمت خود می‌دانند.) سامسونگ که علنا در بخش تلفن هوشمند با رقبای سرسخت اندرویدی نیز در کنار رقابت با آیفون و لومیا دست‌و پنجه نرم می‌کند، مایل نیست که بازار تبلت‌های اندرویدی 10 اینچی را به این زودی‌ها بین دیگر شرکا تقسیم کند.

جمع‌بندی

نکسوس 4 و نکسوس 10 از جمله بهترین محصولات اندرویدی بازار به‌شمار می‌روند که به لطف سخاوتمندی ظاهری گوگل و شرکایش و تحت تأثیر پیشرفت اپل، با نازل‌ترین قیمت به دست دوست‌داران تکنولوژی و کاربران می‌رسند. گوگل و آمازون به یاری سرویس‌های ارزشمند خود و در بستر اندروید توانسته‌اند اینچنین محصولاتی را با کمترین قیمت به دستمان برسانند. ولی در کنار این محصولات که به نحوی فرزندان گوگل به‌شمار می‌روند، محصولات خلاقانه‌ای نظیر کهکشانی‌های سامسونگ، سری One شرکت HTC و اکسپریاهای زیبای سونی می‌توانند به حیات خود بدون نگرانی ادامه دهند چراکه نکسوس‌ها بر خلاف تصور ظاهری، به‌دلیل حمایت‌های هوشمندانه گوگل می‌توانند با توسعه اکوسیستم اندروید، شرکای سخت‌افزاری گوگل را ذینفع خود قرار دهند.

top-5-google-services-make-your-life-easy

بهتر است در نظر بگیریم که گوگل برای ادامه راه اندروید با دقت و ظرافت بسیاری گام برمی‌دارد. گوگل از قدرت آیفون و آیپد و اکوسیستم غنی اپل به‌خوبی آگاه است. بدین جهت در کنار بهترین شریکش، سامسونگ، در رقابت با آیفون 4S ، اندروید ساندویچ بستنی خود را با هوشمند دوست داشتنی گلکسی S3 روانه بازار کرد و به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای دست یافت. به همین ترتیب برای آبنبات پاستیلی خود به سراغ تبلت خوش‌ساخت نکسوس 7 رفت و بازهم موفق عمل کرد. و حالا در فاصله کمی از معرفی آیفون 5، آیپد 4، سرفیس و لومیا 920، نکسوس 4 و نکسوس 10 را برای تحت الشعاع قرار دادن محصولات مبتنی بر iOS و ویندوز فون وارد عرصه رقابت کرد. گوگل با عنایت به شرکای سخت‌افزاری متفاوت ولی پرقدرتش، پتانسیل بالایی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار را خواهد داشت که البته این سهم خواهی به‌شدت تحت تأثیر محصولات مبتنی بر ویندوز 8 قرار خواهد گرفت.

گوگل از ضعف اکوسیستم خود در مقایسه با اپل آگاه است و از طرف دیگر نقطه قوت خودش را در سرویس‌های بی‌نظیرش همانند جیمیل، نقشه گوگل و... می‌بیند درنتیجه با تکیه بر نقطه قوت خود بدون سهم‌خواهی زیاد از بازار و سود فروش، به‌دنبال توسعه هرچه بیشتر اندروید و سرویس‌هایش در قالب سخت‌افزار ارزان برخواهد آمد و بدین ترتیب خود و شرکایش را به آینده‌ای موفق گره خواهد زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات