رمزنگاری ایمیل‌ها در گوگل کروم به کمک افزونه SafeGmail

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
همواره نگرانی‌هایی نسبت به امنیت حساب‌ کاربری و پروفایل‌ها وجود داشته است. هیچ‌گاه نمی‌توان مطمئن بود چه کسی به اطلاعات ما دسترسی خواهد داشت. اما با وجود همه این مسائل هم نمی‌توان از ایمیل به‌عنوان یک روش ارتباطی چشم‌پوشی نمود، درمقابل می‌توان از روش‌های مختلفی بر حفظ امنیت اطلاعات حساب‌کاربری استفاده کرد. روش‌هایی مانند ایمن نگاه‌داشتن صندوق‌ ورودی و ورود ۲ مرحله‌ای به حساب کاربری. یکی دیگر از این روش‌ها، رمزنگاری روی ایمیل‌های ارسالی به کمک افزونه SafeGmail است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با این افزونه آشنا شویم.
تبلیغات

کاربران جیمیل احتمالاً از این مسئله اطلاع دارند که محتوای ایمیل‌های آن‌ها توسط ربات‌های گوگل برای انتشار تبلیغات متناسب اسکن می‌شود. این مسئله چندان نگران‌کننده نیست، چراکه این کار توسط ماشین انجام می‌شود و علاوه بر این می‌توان تنظیمات نمایش تبلیغات گوگل را به‌طور دلخواه تغییر داده و به کمک توصیه‌های امنیتی جیمیل نیز به خوبی از حساب کاربری محافظت کرد. اما برای حفاظت از ایمیل‌های ارسالی چه‌کاری می‌توان انجام داد؟

همیشه ممکن است، اتفاقی ناخواسته در شبکه‌ یا در هنگام ارسال ایمیل رخ دهد، برای همین رمز‌نگاری روی ایمیل، قبل از ارسال آن می‌تواند ایده خوبی باشد، علی‌الخصوص اگر بخواهید ایمیلی محرمانه بفرستید. به این‌ ترتیب تنها، گیرنده مورد نظر قادر به مشاهده ایمیل خواهد بود، آن هم به کمکی کدی که به ایمیل ضمیمه شده است.

وب‌سرویس‌های مستقل زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما افزونه‌ای که امروز به شما معرفی می‌کنیم، با رابط‌ کاربری جیمیل یکپارچه شده و به شما اجازه می‌دهد که رمز‌نگاری ایمیل‌ها را در پنجره ارسال ایمیل پیش‌فرض انجام دهید.

نکته: فرایند رمزنگاری در این افزونه براساس مکانیزم PGP انجام می‌گیرد.

این افزونه تنها برای کاربران کروم قابل استفاده است و هیچ‌گونه وابستگی به دریافت‌کننده ایمیل ندارد. اگر به این افزونه علاقه‌مند هستید، آن را برای کروم دانلود و به بخشی از مرورگر خود تبدیل کنید.

safegmail-1

با راه‌اندازی دوباره مرورگر یا رفرش حساب‌کاربری جیمیل، افزونه شروع به کار می‌کند. برای اطمینان از نصب افزونه، پنجره ارسال ایمیل (Compose) را باز کنید. در پنجره ارسال پیام و پایین قسمت ضمیمه کردن فایل، باید چک‌باکس جدیدی با متن Encrypt مشاهده کنید. وجود این چک‌باکس به منزله نصب موفق افزونه خواهد بود، اگر این چک‌باکس وجود نداشت، از کلیدهای‌ترکیبی Ctrl + F5 استفاده کنید.

safegmail-2

اگر چک‌باکس ذکرشده را فعال کنید، کلید Send در پنجره ارسال ایمیل به کلید Send + Encrypt تبدیل خواهد شد. علاوه بر این دو فیلد جدید تحت عناوین Question و Answer، برای ساخت سؤال امنیتی و پاسخ آن نیز ظاهر خواهند شد که در حقیقت نشان‌دهنده روش حفظ و رمزنگاری ایمیل است.

safegmail-3

متن ایمیل، موضوع و گیرنده آن را تعیین کنید، سپس چک‌باکس رمزنگاری را فعال و فلیدهای سؤال و جواب مربوط به آن را تکمیل کرده و کلید Send + Encrypt را بفشارید. با انجام این کار، صفحه برای رمز‌نگاری ایمیل چند لحظه‌ای خاکستری خواهد و سپس ایمیل ارسال می‌شود. دریافت‌کننده ایمیل، متن آن را مشابه تصویر زیر مشاهده خواهد نمود.

safegmail-4

دریافت‌کننده برای مشاهده متن ایمیل باید ابتدا روی گزینه Here کلیک کرده و پاسخ سؤال را وارد کند. با کلیک روی Here، کاربر برای پاسخ‌ به سؤال با رابط‌کاربری SafeGmail رو‌به‌رو خواهد شد. به یاد داشته باشید که شما باید، پاسخ سؤال امنیتی را به صورت جداگانه با دریافت‌کننده به اشتراک گذاشته باشید.

safegmail-5

در پایان اگر پاسخ دریافت‌کننده، صحیح باشد، باید متن رمز‌گذاری شده را در پنجره Mail Decryption کپی کرده و روی کلید Show My Mail کلیک کند تا متن ایمیل نمایش داده شود.

safegmail-6

تجربه کار با این افزونه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. آیا روش‌های دیگری را می‌شناسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات