آیا اینترنت اکسپلورر 10 سریع‌ترین مرورگر برای ویندوز 8 است؟

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت مدتی است که نسخه نهایی ویندوز 8 را به صورت رسمی‌ منتشر کرده که از جمله تغییرات مهم آن، می‌توان به نسخه ۱۰ مرورگر IE اشاره کرد. از زمان معرفی اینترنت کاوش ۱۰ همه منتظر بودیم تا ببینیم آیا این بار مرورگر مایکروسافت از پس رقبای قدرتمند و معروفی مثل کروم یا فایرفاکس برمی‌آید یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی عملکرد این مرورگر بپردازیم.
تبلیغات

بنابر آخرین اطلاعات New Relic که به بررسی کارایی نرم‌افزارهای تحت وب می‌پردازد، مرورگر Internet Explorer 10 مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز 8 سریع‌ترین پاسخ‌گویی را دارد و از تمام مرورگرها سبقت گرفته است. لذا این کمپانی IE 10 را سریع‌ترین مرورگر برای سیستم عامل ویندوز ۸ معرفی کرده است.

New Relic با بررسی 40 میلیارد بارگذاری صفحات وب در هر ماه، نتیجه‌گیری کرده که دومین مرورگر نیز IE 9 است، Firefox 15 ،Safari 5 و Chrome 21 نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

ie10-fastes-on-win-3

در سیستم عامل Mac اپل نیز مشخص شده که نسخه‌ی 19 مرورگر کروم سریع‌ترین زمان پاسخ‌گویی را دارد. البته New Relic اطلاعات مربوط به مرورگر Chrome 23 که دیروز منتشر شد را در نظر نگرفته است، چراکه در زمان این بررسی نسخه ۲۳ کروم منتشر نشده بود.

مایکروسافت از این نتیجه‌گیری بسیار خوشحال است ولی جالب است که دوستان مایکروسافتی ما در وبلاگشان به سریع‌ترین مرورگرها در پلتفرم‌های مختلف اشاره‌ای نکرده‌اند. در واقع اگر مقایسه را به‌طور کامل و در بین تمام سیستم‌عامل‌ها بررسی کنیم متوجه می‌شویم که مرورگر کروم 19 در سیستم عامل لینوکس، سریع‌ترین پاسخ‌گویی را داشته و در ادامه کروم 19 برای مک، کروم 21 برای مک، کروم 18 برای مک و فایرفاکس 15 برای مک قرار دارند. IE 10 مایکروسافت برای ویندوز در رتبه 8 قرار گرفته و از این نظر وضعیت خوشحال کننده‌ای ندارد.

مایکروسافت در مورد IE 10 می‌گوید این مرورگر روان و سریع است و برای داشتن بهترین کارایی ساخته شده، شواهد نیز نشان می‌دهند که سریع‌ترین مرورگر برای Windows 8 همین مرورگر است.

در واقع اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید بگوئیم که اینترنت اکسپلورر 10 فراتر از یک نرم‌افزار پیش‌فرض برای ویندوز است، بنچ‌مارک‌ها و بررسی‌های مختلف، نشان‌دهنده‌ی کارایی خوب این مرورگر هستند.

به‌عنوان مثال به نتیجه‌ی بنچ‌مارک RoboHornet Alpha 1 که یک بنچ‌مارک جدید و فعلاً آزمایشی برای بررسی مرورگرهاست توجه کنید:

ie10-fastes-on-win-1
ie10-fastes-on-win-2

بدون در نظر گرفتن شهرت مایکروسافت و مرورگرش هم مشخص است که مایکروسافت واقعاً برای بهینه‌سازی IE 10 تلاش زیادی کرده است. در حال حاضر IE 10 تنها روی ویندوز 8 قابل نصب و استفاده است ولی تا چند هفته‌ی آتی حداقل یک نسخه‌ی پیش‌نمایش برای ویندوز 7 هم عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات