همکاری مایکروسافت و ARM در ساخت نسخه ۶۴ بیتی ویندوز RT

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز ۸ و ویندوز RT چند وقتی است که وارد بازار سیستم‌های عامل‌ها شده و در همین مدت کوتاه با استقبال کم نظیر کاربران روبه‌ رو شده‌اند، از این رو امروز یکی از مسئولان آگاه شرکت ARM اعلام کرد که این شرکت در ساخت یا بهتر بگوییم تعمیم نسخه ۶۴ بیتی این سیستم عامل با مایکروسافت همکاری خواهد داشت. در ادامه با زومیت همراه باشید تا جزئیات این خبر را به اطلاع شما برسانیم.
تبلیغات

یان فورسیت، مدیر برنامه‌های شرکت ARM گفت که فعلا نمی‌تواند زمان کاملا مشخصی را برای ارائه نسخه ۶۴ بیتی ویندوز RT مخصوص پردازنده‌های این شرکت اعلام کند ولی از همکاری مداوم برای اضافه کردن نرم افزارهای کاربردی و همینطور همکاری جداگانه در تعمیم این نسخه با مایکروسافت خبر داد.

از سوی دیگر ناندان نایامپالی، رئیس بخش پردازنده‌های ARM در همین زمینه گفت:

شرکت ما در حال حاضر قصد دارد تا با همه شرکای نرم‌افزاری که اکوسیستم ما را تشکیل می‌دهند همکاری نزدیکی داشته باشد. ما می‌خواهیم آنها از فناوری‌های آتی ما مطلع باشند تا بتوانند آنها را پشتیبانی کنند.

با این وجود سخنگوی شرکت مایکروسافت از پاسخ دادن به هرگونه سوالی در این مورد امتناع ورزید و گفت که فعلا اطلاعاتی حتی جزئی، برای به اشتراک گذاشتن با کاربران ندارد.

مایکروسافت هفته پیش تبلت سرفیس را با سیستم عامل ویندوز RT ، نسخه ۳۲ بیتی پردازنده ARM وارد بازار کرد. این شرکت همچنین به صورت همزمان ویندوز ۸ را نیز در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی و سازگار با پردازنده‌های مبتنی بر مماری x86 ارائه کرد. ARM نیز در هفته ای که گذشت اولین پردازنده‌ها با معماری ۶۴ بیتی با نام‌های Cortex A57 و Cortex A53 را معرفی کرد. طراح اصلی این چیپ‌ها اعلام کرده که انتظار می‌رود این پردازنده‌ها تا سال ۲۰۱۴ میلادی به نبض اصلی بازار موبایل، تبلت و سرور در دنیا تبدیل شوند.

اگر نگاهی به بازار روز تبلت‌های ویندوز RT نیز بیاندازید، در خواهید یافت که در حال حاضر ویندوز RT تنها با پردازنده‌های ۳۲ بیتی انویدیا و کوالکام سازگاری دارد. در میان گجت‌های بازار نیز سرفیس مایکروسافت به همراه تبلت Vivo ایسوس از پردازنده ۴ هسته‌ای تگرا ۳ انویدیا بهره می‌برند، در حالی که برای ساخت XPS 10 شرکت دل و تبلت Ativ سامسونگ مدل P8510 از پردازنده دو هسته‌ای Snapdragon S4 کوالکام استفاده شده است.

مدل ۳۲ بیتی ویندوز RT یک سقف حافظه محدود دارد که با ارائه نسخه ۶۴ بیتی این محدودیت تا حد زیادی کاهش می‌یابد، کاهشی که می‌تواند برای کاربران و شرکت‌های سازنده تبلت‌ و کامپیوترهای رومیزی بسیار حائز اهمیت باشد.

در این میان سایر شرکت‌ها نیز تلاش می‌کنند از قافله عقب نمانند، برای مثال انویدیا در پروژه ای که «پروژه دنور» نام گرفته است در حال ساخت پردازنده‌ای سازگار با نسخه ۶۴ بیتی ویندوز RT می‌باشد اما طبق گزارشات رسیده این شرکت به هیچ وجه قصد همکاری در زمینه گسترش نرم افزارهای ۶۴ بیتی این نسخه‌ها را ندارد.

اما سخنگوی کوالکام گفت که شرکتش فعلا نمی‌تواند هیچ اظهار نظری درباره روند آتی یا برنامه ساخت قطعات جدید را به اطلاع کاربران برساند اما در عین حال اعلام کرد که کوالکام نیز به ARM در تعمیم و پشتیبانی نرم‌افزاری از نسخه ۶۴ بیتی کمک خواهد کرد.

چارلز کینگ، تحلیلگر ارشد Pund-IT در این زمینه گفت:

علاقه مایکروسافت برای ساخت نسخه ۶۴ بیتی سیستم عامل جدیدش کاملا بارز است، اما توسعه نرم افزارهای این حوزه خود مسئله‌ی مهمی‌ به شمار می‌رود. از سوی دیگر اپ‌های قدیمی‌تر اکنون بر روی گجت‌هایی با سیستم عامل ویندوز RT سازگار نیستند و به همین دلیل شاید بهتر است مایکروسافت و شریک تجاری‌اش ARM هرچه سریعتر کار تعمیم و ارائه نسخه ۶۴ بیتی این سیستم عامل را به پایان برسانند تا با‌ ترغیب توسعه دهندگان نرم افزاری کمیت و کیفیت اپ‌های تولیدی برای این نسخه از ویندوز RT را تضمین کند. مطمئنا کاربران نیز در صورت وجود نرم افزارهای بهینه و کاربردی استفاده از نسخه ۶۴ بیتی را‌ ترجیح خواهند داد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات