اپل دو برابر قیمت واقعی بابت افزایش حجم حافظه تبلت‌ها سود می‌برد

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
iPad mini، تبلت جدید و کوچک کمپانی محبوب اپل بالاخره روانه‌ی بازار مصرف‌کننده شده و همان‌طور که انتظار می‌رفت، حتی با وجود قیمت بالاتر نسبت به رقبای ۷ اینچی خود، فروش خوبی داشته است. اما یکی از سوالات مشتریان اپل این است که چرا مدل‌هایی که حافظه‌ی بیشتر دارند، این‌قدر گران‌تر هستند؟ در ادامه به بررسی قیمت تبلت آیپد مینی و مقایسه‌ی آن با سایر تبلت‌های بازار می‌پردازیم.
تبلیغات

چند روز از آغاز فروش iPad mini گذشته است و کم و بیش از قیمت نسخه‌های مختلف آن مطلع هستید. به تصویر زیر که قیمت نسخه‌های دارای Wi-Fi (به عبارت دیگر این نسخه‌ها سیم کارت خور نیستند) را نشان می‌دهد توجه کنید:

overcharging-for-extra-ipad-mem-1

با توجه به فروش بالای iPad mini مشخص است که خیلی‌ها آن را به دیگر تبلت‌های ۷ اینچی بازار‌ ترجیح داده‌اند اما این نکته نباید ناگفته بماند که قیمت آن چندان رضایت‌بخش نیست.

نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی را در نظر بگیرید. ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی که حدود دو سه گیگابایت آن قابل استفاده نیست، به نظر کم می‌آید. البته چندین بازی رزولوشن بالا و حجیم و شاید یک یا دو فیلم HD را می‌توان در آن جا داد ولی بالاخره حافظه پر می‌شود. قیمت نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی ۴۲۹ دلار است، با اضافه کردن هزینه‌های جانبی و مالیات نهایتاً باید بیش از ۴۵۰ دلار بابت خرید آن پرداخت کرد. حتی هزینه‌ی تبدیل Lightning به پورت ۳۰ پینی که برای استفاده از کانکتور قدیمی‌اپل کاربرد دارد را هم در نظر نگرفته‌ایم!

به نظر می‌رسد که هزینه‌های تبلت خیلی زیاد می‌شود. البته خرید iPad mini یک خرید بدون ریسک است چرا که امکان پس دادن تبلت در صورت نارضایتی وجود دارد و حتی ممکن است به علت کاهش موجودی، بتوان آن را گران‌تر فروخت. تعجب نکنید، نویسنده‌ی منبع ایرانی نیست و این امکان برای او وجود دارد، در ایران نمی‌توان تبلت را پس داد و راه برگشتی وجود ندارد، مگر آن که تبلت را به شخص دیگری بفروشید!

مقاله‌های مرتبط:

    در واقع محصولات اپل چنین حالتی دارد و به نوعی می‌توان گفت که مشتری را بعد از اولین خرید، غرق در هزینه‌های جانبی می‌کنند. شاید فکر می‌کنید خرید یک محصول اپلی، حماقتی است که از طرفداران متعصب اپل سر می‌زند و باید چشم‌ها را باز کرد و محصولات دیگر مثل Nexus 7، Kindle Fire HD یا یک Nook HD را تهیه کرد که مدل آخر قابلیت ارتقا حافظه‌ نیز دارد.

    بله، درست است، هر سه مدل ذکر شده تبلت‌های خوبی هستند، صفحه نمایش بهتر و قیمت پایین‌تری دارند. Nexus 7 گوگل در حال حاضر قیمت بسیار خوبی دارد و در هفته‌ی اخیر نسخه‌های جدید آن با قیمتی پایین‌تر عرضه شده است. نسخه‌ی جدید ۳۲ گیگابایتی نیز با قیمت ۲۴۹ دلار فروخته می‌شود که رقم بسیار مناسبی است. هر سه رقیب، تبلت‌های جالب و خوبی هستند. اما داستان طرفداران اپل مسأله‌ی دیگری است، خیلی‌ها صبر کرده‌اند که اپل یک تبلت کوچکتر عرضه کند، حتی شاید افرادی باشند که ۲ سال منتظر یک تبلت ۷ اینچی بوده‌اند. خیلی‌ها طرفدار محصولات خوش‌دست و باریک اپل هستد و به سیستم عامل iOS عادت کرده‌اند.

    مشکل و انتقاد بسیاری از مشتریان آی‌پد مینی، ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر مدل ۳۲ گیگابایتی است، یعنی ۱۶ گیگابایت فضای بیشتر، ۱۰۰ دلار هزینه دارد! نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی هم ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی است. مسأله‌ی جالب دیگر نسخه‌ی سیم‌کارت خور است که ۱۳۰ دلار گران‌تر از نسخه‌ی فقط دارای WiFi می‌باشد، این موضوع هم باید در یک مقاله‌ی جداگانه بررسی شود.

    بنابر گزارش iSuppli، قیمت یک فلش مموری ۶۴ گیگابایتی NAND چیزی حدود ۶۷ دلار است، حداقل در ماه مارس اینطور بوده است.

    قیمت تجهیزات و قطعات به کار رفته در iPad 2 و iPad 3 طبق تخمین iSuppli

    یک مشکل دیگر این است که چرا ۱۶ گیگابایت فضای بیشتر ۱۰۰ دلار افزایش هزینه در بردارد و ۳۲ گیگابایت بعدی هم همین افزایش هزینه را دارد؟ درست است که در گذشته فلش مموری‌های ۶۴ گیگابایتی قیمت بالایی داشتند اما در حال حاضر دیگر هزینه‌ی آنچنانی ندارد و ارزان‌تر شده‌اند، بنابراین این مسأله هم پاسخی برای سوال ما نیست و نمی‌بایست تفاوت قیمت مدل‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی iPad mini در این حد باشد.

    در مورد iPod Touch چه می‌گویید؟ قیمت مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، ۱۰۰ دلار فرق دارد، رقم خوبی نیست اما حداقل بهتر از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی بیشتر و ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر است!

    مقاله‌های مرتبط:

      به رقبای اپل نگاهی بیندازیم، Amazon برای ۱۶ گیگابایت فضای بیشتر (منظور مدل‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی Kindle Fire HD است)، ۵۰ دلار تفاوت قیمت قائل شده است. Google هم در مورد تبلت نکسوس ۷، تفاوت قیمتی در همین حد در نظر گرفته است. Barens& Noble وضعیت کمی‌ متفاوت‌تری دارد، قیمت ۱۹۹ دلار برای مدل ۸ گیگابایتی و قیمت ۲۲۹ دلار برای مدل ۱۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده است، اما نکته‌ی مهم این است که این تبلت دارای کارت‌خوان است، بنابراین با ۲۵ دلار هزینه می‌توان ۳۲ گیگابایت فضا به آن اضافه کرد و یا می‌توان با ۶۰ دلار هزینه، حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی برای آن تهیه کرد و به نظر بسیار به صرفه می‌آید. در مورد این محصول خودتان جمع و تفریق کنید و هزینه‌ها را بررسی کنید.

      اپل خوب می‌داند که بیشتر کاربران حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی را حتی با اضافه کردن فضای ذخیره‌سازی ابری سرویس iCloud، کافی نمی‌دانند و لذا با بررسی عرضه و تقاضا، بیشتر به تولید مدل ۳۲ گیگابایتی می‌پردازد.

      یکی از منتقدین CNET می‌گوید: «ممکن است خرید مدل ۳۲ گیگابایتی و پرداخت ۴۵۰ دلار هزینه کار خوبی نباشد اما اگر برای خریدن مدل ۱۶ گیگابایتی ۳۵۰ دلار بپردازیم، بیشتر پشیمان خواهیم شد!»

      در واقع این یک حقیقت است و البته یک راهکار ساده‌تر هم وجود دارد، و آن پس دادن محصول یا صرف‌نظر از خرید آن است.

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات