نگاه نزدیک به لومیا 920 نوکیا : با کیفیت در تمام جوانب

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
مطالعه 9 دقیقه
در میان غرفه‌های فراوان نمایشگاه GITEX 2012، غرفه نوکیا خودنمایی می‌کرد.
تبلیغات

شرکتی که بسیاری از علاقه‌مندان منتظر حضور دوباره آن در رقابت تلفن‌های هوشمند هستند. بنرهای تبلیغاتی فراوان با عنوان "نوآورترین تلفن هوشمند" در غرفه بزرگ این شرکت، تنها به یک محصول اشاره داشتند، لومیا 920 پرچم‌دار جدید سیستم عامل ویندوز فون 8 که چندی پیش با پشتوانه کم نظیر دو شرکت نوکیا و مایکروسافت در دو جبهه سخت‌افزار و نرم‌افزار معرفی شد. زومیت شانش کارکردن با نمونه پیشنمایش این محصول ابرقدرت را در جیتکس داشته است. در ادامه مطلب با نگاه نزدیک زومیت از گوشی نوکیا لومیا 920 همراه باشید.

طراحی و ظاهر

در نمایشگاه جیتکس، لومیا ۹۲۰ با رنگ زرد به نمایش درآمده بود (البته در غرفه‌ای دیگر، رنگ‌های دیگر آن نیز وجود داشت که متأسفانه اجازه عکس برداری از آن‌ها وجود نداشت) لباس تمامی کارکنان نوکیا نیز با همین رنگ هماهنگی داشت. اولین چیزی که این گوشی در نگاه اول به بیننده انتقال می‌دهد هماهنگی خطوط بدنه و استفاده به جا از رنگ است. از هر زاویه‌ای که به این موبایل نگاه کنید زیبا به نظر می‌رسد و واقعا رنگ‌های تند و خالص، جلوه‌ای بی‌نظیر در کنار سیستم‌عامل ویندوز فون 8 ایجاد می‌کند.

ارگونومی این موبایل بی‌نظیر است و با وجود 185 گرم وزن بازهم سنگین به نظر نمی‌رسد. دلیل اصلی آن، طراحی خمیده پشت بدنه این موبایل است. چراکه این خمیدگی باعث شده تا به خوبی در دستان شما جای می‌گیرد و باعث افزایش سطح تماس با دست می‌گردد، درنتیجه شما اصلا وزن 185 گرمی این موبایل را حس نمی‌کنید. از لحاظ خوش دستی نیز باید گفت که کاملاً قابلیت کارکردن با یک دست را دارد اما بازهم در بعضی حالت‌ها باید از دو دست استفاده کرد. بااین‌حال طراحی ویندوز فون 8 به صورتی است که شما به ندرت به دست دوم نیاز پیدا خواهید کرد.

کیفیت ساخت

در عنوان مطلب ما به این موضوع اشاره کردیم که این تلفن هوشمند در تمام جوانب با کیفیت است. شاید اولین نکته‌‍ای که در مورد این گوشی در ذهن هر کس تداعی می‌شود بدنه یکپارچه، محکم و بسیار با کیفیت آن باشد. خطوط بدنه بسیار با ظرافت و بی‌نقص هستند و دقت در تولید در تمام بخش‌ها مشخص است. سوراخ‌های اسپیکر و میکروفون در کنار محل قرارگیری سیم‌کارت با دقت تمام تراشید شده‌اند و صفحه‌نمایش کاملاً با بدنه، یکپارچه به نظر می‌رسد.

تنها موردی که شاید آزاردهنده باشد براق بودن بدنه است که تا حدی اثر انگشت را به خود می‌گیرد.به گفته یکی از کارکنان هنوز نباید در مورد این گوشی قضاوت کرد و احتمال تغییرات کوچکی در بدنه ایجاد خواهد شد. البته با وجود زمان اندکی که به انتشار این موبایل باقی مانده احتمال تغییر آن هر روز کمتر می‌شود. در کل باید گفت که این گوشی یک تلفن هوشمند بسیار با کیفیت و مستحکم است و بعید به نظر می‌رسد که به‌راحتی و با ضربات کوچک صدمه‌ای ببیند.

شیشه گوریلا این موبایل نیز به گفته مسئول غرفه ضد خش است و همانند دیگر رقبا مقاوت زیادی را درمقابل اشیاء تیز و سخت ارایه می‌دهد.

صفحه‌نمایش

کیفیت صفحه‌نمایش و زیبایی رنگ‌ها اولین چیزی است که در هنگام روشن شدن این گوشی به چشم می‌خورد. زاویه دید این صفحه‌نمایش بسیار خوب است و می‌توان حتی آن را با Super AMOLED مقایسه کرد. رنگ‌ها بسیار با دقت و شفاف هستند و واقعی به نظر می‌رسند. آزمایش سیستم +PureMotion و تار نشدن تصویر در هنگام حرکت شدید تا حدی مشکل است، بااین‌حال در هنگام پیمایش در منوها و متن تا حدی شفاف ماندن تصویر قابل رؤیت بود.

نکته جالب در مورد صفحه‌نمایش این گوشی آن است که مرز آن مشخص نیست و با قاب دور خود یکپارچه به نظر می‌رسد. همین موضوع به زیبایی لومیا 920 و به‌طور کل ویندوز فون 8 کمک شایانی می‌کند. دلیل این موضوع هم سیستم ClearBlack و نمایش بی‌نقص رنگ سیاه در این پنل است که به زیبایی رابط کاربری ویندوز فون مخصوصا در حالتی که زمینه مشکی است می‌افزاید. رزولوشن و تراکم پیکسل بالا، باعث وضوح بالای تصویر شده و در خواندن متن هیچگاه محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

عملکرد و سیستم‌عامل

به دلیل اینکه لومیا 920 موجود در نمایشگاه، نسخه پیش‌نمایش بود، مسئول غرفه اجازه کارکردن با گوشی را به خبرنگاران نمی‌داد، اما بااین‌حال ما در یک فرصت مناسب توانستیم دقایقی به درون منوها سر بزنیم و در سیستم عامل پیمایش کنیم. باید گفت که سرعت اجرای تمام فرامین بالا است و تنها به دیدن انیمیشن اجرای آن ختم نمی‌شود، پس اگر سرعت عملکرد در کارهای روزانه مانند پیام کوتاه، مرورگر وب و بسیاری کارهای پرطرفدار دیگر برایتان مهم است باید نگرانی‌ها را کنار بگذارید، چراکه سیستم‌عامل ویندوز فون 8 در کنار پردازنده ۲ هسته‌ای کوالکام Snapdragon S4 لحظه‌ای شما را منتظر نخواهند گذاشت. سیستم شخصی‌سازی صفحه اول نیز همانند گذشته خیلی روان کار می‌کرد.

لوازم جانبی

در غرفه نوکیا مواردی چون شارژ بی‌سیم، هدفون بی‌سیم و اسپیکر‌های NFC به نمایش در آمده بود، که بازهم نشانه تأکید این شرکت به لوازم جانبی دارد. یکی از مواردی که سازندگان دستگاه‌های اندروید هنوز به آن توجه درستی ندارند و نوکیا به منظور حضور هرچه قدرتمندتر و کامل‌تر، به‌طور کامل تمام موارد مربوط به یک محصول موفق را در نظر گرفته است. یکی از نکات جالب لوازم جانبی، طراحی بسیار زیبا و هماهنگی آن طراحی با رنگ‌ها و شکل گوشی‌های لومیا است. باید دید که این تجهیزات تا چه حد در بازار موفق خواهند بود و نوکیا چه تجهیزات جانبی جدید دیگری برای گوشی‌های لومیا آماده کرده است.

جمع بندی

باید گفت که لومیا 920 تمام شرایط لازم برای حضور قدرتمند در بازار تلفن هوشمند را از نظر سخت‌افزاری دارا است، ویندوز فون 8 اولین نسخه سیستم عامل موبایل از سوی مایکروسافت است که اینگونه از سوی این شرکت و شرکت‌های سازنده دیگر پشتیبانی می‌شود و احتمالاً به سرنوشت ویندوز موبایل و ویندوز فون 7 دچار نخواهد شد. حال اگر سخت افزار و نرم‌افزار مناسب را در کنار خدمات جانبی این دو شرکت قرار دهید، خواهید دید که این گوشی هیچ خریداری را پشیمان نخواهد نمود.

بروز رسانی:

نیما باقری عزیز که در طول جیتکس نیزکمک بسیاری به ما کرد، ویدیوی از لومیا ۹۲۰ و لومیا ۸۲۰ تهیه کرده است که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات