شکایت از مایکروسافت به دلیل استفاده غیر مجاز از ویژگی کاشی‌های زنده در ویندوز فون

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز فون 8 و ویندوز 8 یکی پس از دیگری توسط مایکروسافت وارد بازار شدند و هر کدام به نوبه‌ی خود موفقیت‌هایی کسب کردند که البته سهم ویندوز 8 با فروش چهار میلیون بسته به روز رسانی در چهار روز اول بسیار بیشتر بود. اما به تازگی مایکروسافت با شکایت یک شرکت طراح فناوری در حوزه سیستم‌های عامل مواجه شده است، شکایتی که مایکروسافت را به استفاده غیرمجاز از طرح‌های این شرکت در ویندوز و ویندوز فون 8 متهم می‌کند. در ادامه با زومیت همراه شوید تا  از جزئیات این خبر آگاه شوید.
تبلیغات

مایکروسافت به تازگی دچار مسئله حقوقی جدیدی شده است، مسئله‌ای که به وسیله آن از این شرکت به دلیل استفاده غیر مجاز از پتنت ثبت شده "کاشی" (Tile) در سیستم عامل‌های ویندوز 8 و به طور خاص ویندوز فون 8 شکایت شده است.

شرکت سرف کست روز گذشته در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا در مقام شاکی ادعا کرده که شرکت مایکروسافت یکی از چهار پتنت ثبت شده این شرکت را به شماره 6,724,403 نقض کرده است. پتنتی که طبق حق امتیاز داده شده تمامی حقوق ساخت، استفاده، فروش یا ارائه آن به هر گونه سیستم نرم افزاری یا سخت افزاری به انحصار سرف کست درآمده است که البته این جمله به طور واضح ویندوز فون و ویندوز 8 یا حتی ویندوز RT را نیز در بر می‌گیرد.

این شرکت همچنین از مایکروسافت به دلیل تشویق توسعه دهندگان نرم‌افزاری برای ساخت اپ‌های بیشتر با طرح زیربنای این کاشی‌ها نیز شکایت کرده است. سرف کست با اشاره به این که مایکروسافت به طور مستقیم و غیر مستقیم از قوانین بین المللی در این حوزه تخطی کرده است از محضر دادگاه تقاضای پرداخت تمام و کمال خسارت وارد شده به دلیل نقض پتنت هایش را خواستار شد.

در عین حال امروز سخنگوی مایکروسافت اعلام کرد که این ادعاها بی اساس است و مایکروسافت خود به تنهایی یک محصول کاربری منحصر به فرد ایجاد کرده است و به زودی این گفته را ثابت خواهد کرد.

Live Tiles یک ویژگی جدید در سیستم عامل‌های مایکروسافت به شمار می آید که طی ماه‌های گذشته توسط این شرکت باز طراحی و ارائه شده است. کسانی که از ویندوز 8 استفاده کرده باشند می‌دانند که کاشی‌ها در ابتدای کار بر روی صفحه نمایش قرار دارند و می‌توانند حاوی اطلاعات خاصی باشند و کاربران می‌توانند به کمک آنها، توئیت‌های روز، صفحه فیس‌بوک، ایمیل، وب‌سایت‌ها، عکس‌ها یا آهنگ‌های مورد علاقه خود را بصورت زنده مشاهده کنند.

 پتنت ثبت اختراع شده توسط سرف کست – عکس از شارا تیبکن

با همه این تفاسیر سرف کست اعلام کرده که پتنت نقض شده به جز جنبه طراحی، فناوری خاصی را نیز پوشش می دهد، فناوری که تقریبا شبیه به کاشی‌های زنده مایکروسافت است. صفحه‌ای از وبسایت رسمی سرف کست نشان می‌دهد که این کمپانی پتنت تایل را در سال 2000 طراحی کرده و در سال 2004 به ثبت رسانیده است و اعلام کرده که مایکروسافت زمانی که در حال ساخت و ثبت پتنت خود با شماره 7,933,632 بوده از همه موارد یاد شده درباره این پتنت اطلاع داشته است.

مایکروسافت در جایی دیگر اعلام کرده است که این دو پتنت هیچ ربطی به هم ندارند و تعاریف کاملا متفاوتی برای هر یک از آنها قابل ارائه است. در ذیل تعریف کاشی را از زبان پتنت ثبت شده توسط سرف کست می خوانیم:

کاشی‌ها می توانند نوع خاصی از آیکون‌های به روز شده دینامیک باشند. تفاوت اصلی میان یک آیکون و یک تایل در این است که تایل هم قابلیت انتخاب شدن را در خود دارد و هم به گونه‌ای زنده (Live) است که می تواند اطلاعات ذخیره شده را به صورت ریل تایم یا لحظه‌ای نمایش دهد. با استفاده از کاشی‌ها کاربران می توانند با قابلیت نشانه گذاری (Book marking) پویا در یک نگاه وضعیت فعلی برنامه یا فایل و محتوای مرتبط با آن را مشاهده کنند. کاشی‌ها کاربران را قادر می سازند تا تمامی محتوا، برنامه‌ها و منابع مربوط به خود را در یک مکان خاص گردآوری کنند. این ویژگی می تواند در موبایل، تبلت، کامپیوتر و یا سرویس های ابری کاربرد داشته باشد.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا مایکروسافت قادر خواهد بود ادعای خود مبنی بر ارائه یک ویژگی انحصاری را به اثبات برساند یا خیر؟ شاید تعریف سرف کست از کاشی‌ها زیاد هم دور از تعریفی نباشد که یک کاربر معمولی پس ازکار با ویندوز فون 8 یا ویندوز 8 از آنها ارائه می دهد! نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات