اگر مایکروسافت گوشی هوشمند خود را بسازد، نوکیا روانه سیاهچال نابودی خواهد شد

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
شراکت نوکیا با مایکروسافت قرار بود نوعی رابطه خاص باشد که پول زیادی را روانه جیب‌ این دو کمپانی نماید. قرار بود این دو کمپانی با همکاری هم ویندوز فون را در سرتاسر دنیا فراگیر کنند و به رقیبی جدی برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون بدل گردند. اما شایعات مربوط به قصد مایکروسافت برای ساخت گوشی هوشمند خود بی‌شک نگرانی هایی را برای فنلاندی‌ها به وجود آورده است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا با وجود گوشی هوشمند مایکروسافت، نوکیا یارای رقابت را دارد؟ آیا نوکیا به جز ویندوز فون گزینه‌های دیگری نیز پیش روی خود دارد؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نوکیا شریک سخت‌افزاری منتخب مایکروسافت در تولید گوشی‌های ویندوز فون بود. اما وقتی روابط نزدیک مایکروسافت با HTC مشاهده شد، گمانه‌زنی‌ها درباره این که این غول نرم‌افزار قصد تولید گوشی هوشمند مخصوص خود را دارد، بالا گرفت.

مایکروسافت اخیرا صحبت‌هایی با برخی تولیدکنندگان آسیای شرقی داشته که احتمال می‌رود این مذاکرات برای تولید گوشی ویندوز فون مایکروسافت باشد. اما هدف مایکروسافت از تولید یک گوشی هوشمند چه چیزی می‌تواند باشد؟ در برخی منابع آمده که قصد مایکروسافت آن است که دستگاه خود را برای تست سیستم‌عاملش در مراحل مختلف توسعه داشته باشد، اما عده‌ای نیز معتقدند که غول ردموند در صدد رقابت با شرکایی چون نوکیا و اچ‌تی‌سی است.

این دو نظر کاملا متفاوت هستند. اولی فقط یک اقدام ساده برای تست کردن سیستم‌عامل موبایل این کمپانی است، ولی در صورتی که مایکروسافت هوس کند گوشی هوشمند خود را به بازار عرضه کند، احتمالا جنگی تمام‌عیار رخ خواهد داد که آینده نوکیا و ویندوز فون را به خطر می‌اندازد.

نوکیــا

واقعیت آن است که نوکیا در تولید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز فون تا کنون موفق نبوده است. مایکروسافت روابطی خاص با نوکیا برقرار کرد و در شرایطی که این کمپانی با مشکلات بزرگی روبرو بود، دست یاری به سویش دراز کرد. تعداد گوشی‌های ویندوز فون نوکیا همچنان تک‌رقمی است و همان‌ها نیز فروش آنچنانی نداشته‌اند. حداقل انتظارات مایکروسافت را برآورده نکرده‌اند!

آینده نوکیا نیز در هاله‌ای از ابهام است. گزارش‌های مالی این کمپانی اصلا وضعیت خوبی را ترسیم نمی‌کنند.

حال اگر مایکروسافت گوشی ویندوز فون خود را تولید کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نوکیا، شریک اصلی خود را به شدت با مشکل مواجه خواهد کرد. اچ‌تی‌سی وضعیت متفاوتی دارد و از آنجا که در تولید گوشی‌های مبتنی بر پلتفرم‌های دیگر نیز فعال است آنچنان با مشکل جدی روبرو نخواهد شد.

به هر حال نوکیا هر چه داشته رو کرده است. سرنوشت این کمپانی به ویندوز فون و آینده گوشی‌های سری لومیا وابسته است. اگر از ویندوز فون رویگردان شود، در کدام پلتفرم می‌تواند به رقابت با دیگران بپردازد؟ بنابراین تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند ویندوز فون را رها کند. نه تنها برای این کار پول و سرمایه‌ای ندارد، بلکه دیگر صبر سرمایه‌گذاران نیز به سر آمده و نمی‌تواند در چنین وضعیتی آنها را مجاب به تغییر رویه نماید.

نوکیا به شدت به ویندوزفون مایکروسافت وابسته شده است. اگر در این شرایط مایکروسافت گوشی خود را روانه بازار نماید، نوکیا چگونه می‌تواند به رقابت با آن بپردازد؟ سرمایه‌ای که مایکروسافت دارد قابل مقایسه با سرمایه نوکیا نیست. از طرفی از آنجا که نوکیا سیستم عامل ویندوز فون را از مایکروسافت خریداری می‌کند، باید بخش عمده‌ای از سود حاصل از فروش هر گوشی را به شریک‌ نرم‌افزاری خود که رقیبش نیز هست بپردازد.

سرفیــس

مایکروسافت با سرفیس ثابت کرد که توان تولید سخت‌افزار ایده‌آل خود را دارد. قیمت آن کاملا رقابتی است، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بسیاری در آن دیده می‌شود و بررسی‌های انجام شده نیز به آن رای مثبت داده‌اند.

یادآوری سرفیس فقط برای روشن نمودن این موضوع است که ورود مایکروسافت به بازار تولید سخت‌افزار گوشی هوشمند غیرممکن نیست. نوکیا تنها کمپانی است که تمام سرمایه خود در صنعت گوشی‌های هوشمند را روی پلتفرم ویندوز فون قمار کرده است. ارائه گوشی هوشمند مایکروسافت حکم امضای نابودی نوکیا را دارد.

به نظر می‌رسد که آینده نوکیا در دستان مایکروسافت است. غول ردموند ناجی شریک فنلاندی خواهد بود، یا قاتل آن؟ گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات