چرا کاربران iOS بیشتر از کاربران اندروید از اینترنت استفاده می‌کنند؟

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۶
مطالعه 6 دقیقه
بررسی‌های آماری جدید نشان می‌دهد که بیشتر سهم بازار گوشی‌ها را گوشی‌های اندرویدی تشکیل می‌دهند و iOS با اختلافی زیاد در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. در حال حاضر تعداد کاربران اندروید 5 برابر کاربران iOS است. اما در عین حال جالب است بدانید که میزان استفاده از اینترنت توسط کاربران iOS به مراتب بیشتر از اندروید است. علت چیست؟ در این مقاله به نظرات مختلف منتقدین در این رابطه می‌پردازیم.
تبلیغات

در سال‌های اخیر اندروید و iOS پیشرفت چشمگیری داشتند و هر دو بخش بزرگی از بازار وسایل همراه را به خود اختصاص داده‌اند. از نظر سهم بازار به لطف تنوع ابزارهای اندرویدی، این سیستم‌عامل نسبت به iOS برتری چشمگیری دارد. گوگل و شرکای بزرگی مثل سامسونگ و ال‌جی و ... به خوبی از سیستم عامل محبوب خود حمایت می‌کنند. اما مقایسه‌‌ی این دو سیستم عامل از نظر میزان استفاده‌ از اینترنت در آمریکا کمی عجیب به نظر می‌رسد. در آخرین آمار آی‌بی‌ام مشخص شده که در روز جمعه‌‌ی سیاه که روز خرید اجناس به قیمتی پایین‌تر از حد معمول است، 77 درصد ترافیک وسایل همراه به سیستم عامل iOS اختصاص داشته است.

در این روز 24 درصد ترافیک اینترنت به وسایل همراه یعنی گوشی‌ها و تبلت‌ها اختصاص داشته که 13 درصد آن را گوشی‌ها و 11 درصد دیگر را تبلت‌ها تشکیل داده‌اند. دو سال قبل تنها 5.2 درصد ترافیک اینترنت را وسایل همراه در اختیار داشتند و رسیدن به رقم 24 درصد پیشرفت بسیار زیادی است.

به نمودار زیر توجه کنید:

1ios

در بخش تبلت‌ها اختلاف بین آیپد و تبلت‌های اندرویدی بسیار زیاد است، آیپد 88 درصد سهم ترافیک اینترنتی تبلت‌ها را به خود اختصاص داده است. در بخش گوشی‌ها، اندروید وضعیت بهتری دارد اما باز هم آیفون است که با اختلافی زیاد پرچم‌دار است.

در نمودار زیر ترافیک آیفون، آیپد و گوشی‌های اندرویدی در روز جمعه‌ی سیاه نشان داده شده است:

2ios

ترافیک مصرفی کاربران اپل بیشتر است، البته توجه کنید که این ترافیک بیشتر توسط کاربران کمتر iOS مصرف شده است، در نمودار زیر تعداد کاربران اندروید و آیفون در 3 سال اخیر نشان داده شده و که با توجه به آن مشخص می‌شود که کاربران آیفون کمتر از کاربران اندروید هستند:

3ios

در نهایت به سرانه‌ی استفاده از اینترنت نگاهی می‌اندازیم، دارندگان آیفون حدوداً 3 برابر بیشتر از کاربران گوشی‌های اندرویدی از اینترنت استفاده کرده‌اند:

4ios

آمار دیگری توسط کام‌سکور منتشر شده که سهم کاربران گوشی‌های اندرویدی از ثبت‌نام‌کنندگان اینترنتی را 52.5 درصد و سهم کاربران گوشی‌های iOS را 34.3 درصد اعلام کرده است. بخشی از اختلافی که بین آمار آی‌بی‌ام و کام‌سکور دیده می‌شود به تبلت آیپد مربوط است که ترافیک مصرفی کاربران آن بیش از گوشی‌های اندرویدی و آیفون است.

آیپد هم نسبت‌ به سایر تبلت‌ها از نظر میزان استفاده از اینترنت وضعیت بسیار خوبی دارد. آمار گارتنر نشان می‌دهد که سهم آیپد در سه ماهه‌ی سوم سال جاری به 50.4 درصد بازار سقوط کرده است اما آمار IBM حاکی از آن است که 88 درصد ترافیک اینترنتی تبلت‌ها در تعطیلات طولانی پایان هفته به آیپد مربوط بوده است.

در سال‌های اخیر کاربران iOS همواره از وسایل همراه خود به خوبی برای انجام فعالیت‌های اینترنتی استفاده کرده‌اند. اندروید در بازار گوشی‌های هوشمند رتبه‌ی نخست را دارد و در بازار تبلت‌ها هم با عرضه‌ی تبلت‌های خوبی مثل کیندل‌فایر آمازون و نکسوس ها وضعیت خوب و رو به رشدی دارد اما در عین حال iOS است که در میزان استفاده از اینترنت پیشرو است. این موضوع از جنبه‌های مختلفی قابل بحث است و در ادامه به بیان نظرات مختلف اهالی وب در این‌باره می‌پردازیم.

هوراس ددیو بر این باور است که اندروید بیشتر مورد توجه کاربران تازه‌کار است، کاربرانی که نسبت به افراد حرفه‌ای کمتر از گوشی خود استفاده می‌کنند. البته او علت کاربری کمتر گوشی‌های اندرویدی را تنها در این مسأله نمی‌بیند. شاید اندروید باید بیشتر روی ملاحظات طراحی و راحتی کاربرد و مجتمع‌سازی نیازهای کاربرانش کار کند.

تفکری دیگر در مورد علت کاربری کمتر اندروید در فعالیت‌های اینترنتی و مخصوصاً خرید به صورت آنلاین این است که کاربران اندروید بیشتر به چیزهای رایگان علاقه دارند، لذا از گوشی خود برای انجام خرید آنلاین خیلی استفاده نمی‌کنند. اختلاف بین کاربران اندروید و iOS در تمایل برای پرداخت هزینه بابت نرم‌افزارها نیز بسیار زیاد است، در واقع کاربران اندروید توجه بیشتری به نرم‌افزارهای رایگان دارند. البته این اختلاف تدریجاً کاهش یافته است.

برخی کاربران اندروید با توجه به قابلیتی خاص گوشی مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند و تمام قابلیت‌های ممکن گوشی خود را نمی‌دانند. تعداد گوشی‌هایی که قابلیت‌های محدودی دارند رو به افزایش است و بر همین اساس می‌توان احتمال داد که شاید مردم به سمت استفاده از گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی با قابلیت‌های کم حرکت کرده‌اند. با گوشی‌های ارزان هم می‌توان مکالمه کرد یا پیامک فرستاد، اما استفاده از اینترنت توسط این گوشی‌ها مشکل‌تر است و یا ممکن نیست.

تیم ویندسور قدمی فراتر رفته و می‌گوید مشتریان iOS محصولات اپل را با توجه به قابلیت‌هایی که می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد می‌خرند، اما مشتریان وسایل اندرویدی به آنچه از پیش آماده شده بسنده می‌کنند. بیشتر کاربران اندروید به توان بالای پردازشی علاقه‌مند نیستند.

جیسون گریسبی از وب‌سایت Cloud Four که در زمینه‌ی طراحی وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها برای وسایل همراه فعالیت می‌کند، اخیراً در بخش وبلاگ این سایت نوشت: تفاوت بین اندروید و iOS در استفاده از اینترنت سیم‌کارت چندان زیاد نیست، در واقع تفاوت اصلی مربوط به استفاده از اینترنت از طریق وای‌فای است. او معتقد است که کاربران اندروید در مورد دسترسی به شبکه‌های وا‌‌ی‌فای اطلاع درستی ندارند یا به خاطر درآمد کمتر نمی‌توانند از شبکه‌های وای‌فای برای دسترسی به اینترنت استفاده نمایند.

بعضی افراد معتقدند که گوشی‌های رده اول اندرویدی از نظر میزان کاربری در انجام فعالیت‌های اینترنتی وضعیت خوبی دارند. مشکل گوشی‌ها و تبلت‌های ارزان‌تر و قدیمی‌تر است. کاربری این وسایل به راحتی وسایل رده اول نیست  یا اینکه سیستم عامل قدیمی دارند که برای استفاده از اینترنت چندان مناسب نیست. در واقع بخشی از اختلاف بین اندروید و iOS در استفاده از اینترنت به علت وجود وسایل ارزان اندرویدی مربوط می‌شود. هنوز هم بسیاری از کاربران اندروید از نسخه‌های 2.x این سیستم عامل استفاده می‌کنند که نشان از صحت این تفکر دارد.

یکی دیگر از تفکرات مطرح شده این است که احتمالا استفاده‌ی کاربران محصولات اپل از نرم‌افزارهایی که کاربری وسایلشان را ساده‌تر می‌کند، بیشتر است. کاربران اندروید هنگام استفاده از اینترنت کمتر با چنین نرم‌افزارهایی برخورد می‌کنند.

در نهایت به نتیجه‌گیری کلی خود در مورد آمار استفاده از اینترنت در روز جمعه‌ی سیاه می‌رسیم، شاید با توجه به آمار یک روز خاص نتوان نتیجه گرفت که کاربران iOS بیشتر از کاربران اندروید از وسایل همراه خود برای انجام فعالیت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. این تفکر هم تا حدی درست است، در واقع آماری که چندی پیش توسط نت‌مارکت‌شیر در مورد ترافیک مصرفی کاربران وسایل همراه برای انجام فعالیت‌های عمومی منتشر شده نشان می‌دهد، که محصولات همراه اپل حدود 65 درصد ترافیک اینترنتی وسایل همراه را مصرف کرده‌اند، وسایل اندرویدی نیز 20 درصد دیگر را مصرف می‌کنند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که آمار بررسی شده تنها در مورد آمریکاست. شاید در در سایر کشورها وضعیت متفاوت باشد. به هر حال وقتی وارد یک فروشگاه وسایل همراه می‌شوید و انبوهی از محصولات اندرویدی پیش روی شما قرار می‌گیرد، احتمالاً یکی از آنها را انتخاب می‌کنید. شاید استفاده‌ی بیشتر از محصولات اندرویدی چیزی غیر از کیفیت و کارایی آن باشد.

نظر شما در مورد تناقضی که در کاربری اندروید مطرح شده چیست؟ واقعا علت کمتر بودن ترافیک اینترنتی محصولات اندرویدی در عین بیشتر بودن تعدادشان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات