ثبت رکورد جدید ۳۳۹ گیگابیت در ثانیه در سرعت انتقال اطلاعات حجیم!

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا توانسته‌اند رکورد سرعت انتقال داده را بشکنند و به نرخ ۳۳۹ گیگابیت در ثانیه دست یابند. با این سرعت می‌توان ۴ میلیون فیلم سینمایی باکیفیت را تنها در یک روز انتقال داد! در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تیمی‌ متشکل از فیزیکدانان ذرات پرانرژی که توسط محققان «موسسه فناوری کالیفرنیا» رهبری می‌شد، توانست به سرعت انتقال داده ۳۳۹ گیگابیت در ثانیه دست یابد. وای خدای من! این یک رویاست. ۳۳۹ گیگابیت در ثانیه به معنای انتقال ۴ میلیون گیگابایت داده یا یک میلیون فیلم سینمایی در یک روز خواهد بود.

این حجم از انتقال داده بسیار شگفت انگیز و در نوع خود بی نظیر است، اما این تمام ماجرا نیست. این فیزیکدانان با همکاری دانشمندان کامپیوتری و مهندسان شبکه، نه تنها سرعت انتقال را نسبت به سال گذشته دو برابر کردند، بلکه رکورد جدیدی در انتقال اطلاعات بصورت دو طرفه و تنها از طریق یک لینک ثبت کردند. آنها اطلاعات را با سرعت ۱۸۷ گیگابیت در ثانیه بین ویکتوریا، کانادا و سالت لیک سیتی انتقال دادند.

همگی ما از این که عصر کامپیوتری پیش از گذشته داده‌محور شده است اطلاع داریم. هرچه کامپیوترها کوچکتر می‌شوند، امکان ذخیره اطلاعات و سرعت انتقالات شبکه‌ای افزایش می‌یابند. از طرف دیگر فیزیک ذرات پرانرژی، فیزیک نجوم، علوم مربوط به ژنوم، علوم هواشناسی و بررسی وضعیت هواشناسی جهانی همگی نیاز به انتقال حجم زیادی از اطلاعات دارند تا بتوان از مدل‌سازی و پردازش آنی برای افزایش دانش بهره ببرند.

برای اهمیت نیاز به سرعت بالای انتقال اطلاعات می‌توان از مثال «برخورددهنده‌ هادرونی بزرگ» یاد کرد. این پروژه که به اختصار از آن LHC یاد می‌شود، یک شتاب دهنده ذره ای و برخورددهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن است. هدف از ساخت این وسیله برای شناخت اجرام ماده بسیار کوچک بوده است. برای انجام کارها توسط این دستگاه، ال اچ سی به شبکه کامپیوتر جهانی و تسهیلات ذخیره سازی اطلاعات که به تنهایی سالانه بیش از ۱۰۰ پتابایت (۱۰۰ میلیون گیگابایت) را منتقل می‌کنند، وابسته است.

این تیم تحقیقاتی روش‌های جدیدی برای شبکه‌های بین قاره ای و ارتباطات بین حافظه‌های کامپیوتری میان پاسادنا و سالت لیک سیتی تعریف کردند. البته با تمام این کارها و علی رغم نیاز به تعویض شبکه برای انتقال‌های حجیم و بزرگ، سرعت انتقال ۳۳۹ گیگابیت در ثانیه، بزرگترین دستاورد این تحقیق بوده است.

پروفسور«هاروی نیومن» استاد فیزیک دانشگاه «کالتک» و رهبر این تیم تحقیقاتی بهPhysOrg می‌گوید:

با اشتراک‌گذاری روش‌ها و ابزارآلات با دانشمندان دیگر علوم، ما قصد داریم نسل جدیدی از اختراعات علمی‌ را بوجود آوریم که از شبکه‌های حال حاضر با ظرفیت انتقال ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه و شبکه پرسرعت‌تر، بهره کامل ببرند. ما امیدواریم که این پیشرفت‌ها بتواند فیزیکدانان و دانشجویان سرتاسر دنیا را از فرصت شرکت مستقیم در دور بعدی اختراعات ال اچ سی برخوردار کند.»

بعد از این ثبت رکورد جدید، دانشمندان دست روی دست نگذاشتند. آنها امیدوارند که بتواند سال دیگر از این تکنولوژی بصورت گسترده استفاده کنند. تیم تحقیقاتی کالتک پیش بینی می‌کند که با این تکنولوژی جدید بتواند به سرعت انتقال یک‌ترابیت (۱۰۰۰ گیگابیت) در ثانیه در شبکه‌های گسترده دست یابد.

این تیم تحقیقاتی، دستاوردهای خود را در «کنفرانس سوپر کامپیوتینگ ۲۰۱۲» که اوایل نوامبر در سالت لیک سیتی برگزار شد، ارائه کرد. اعضای این تیم متشکل از دانشگاه‌های کالتک، ویکتوریا، میشیگان، لابراتوار ملی بروکهیون و دانشگاه وندربیلت بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات