بررسی Android Mini PC، کامپیوتر کوچک اندرویدی

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۵
مطالعه 7 دقیقه
با اندرویدی مینی پی‌سی نه‌تنها تلویزیون خود را هوشمند کنید بلکه امکانات در سطح کامپیوترهای شخصی را در آن تجربه کنید.
تبلیغات

اندروید تنها برای تبلت و تلفن‌ هوشمند یا حتی دوربین‌ عکاسی ساخته نشده است و امروزه این سیستم‌عامل بر روی انواع و اقسام ابزارهای مختلف و کاربردی نصب می‌شود. در این مقاله قصد بررسی مینی پی‌سی اندرویدی را داریم، ابزاری که ابعادی نزدیک به حافظه‌ فلش USB دارد و تلویزیون معمولی را هوشمند یا مانیتور را به یک کامپیوتر سبک بدل می‌کند.  این ابزار به هر نوع نمایشگری که ورودی HDMI داشته باشد، متصل می‌شود و سیستم‌عامل اندروید را به آن اضافه می‌کند. پس اگر تمایل دارید تا با نقاط قوت و ضعف این محصول آشنا شوید، بررسی کامل آن را در ادامه مطلب بخوانید.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان، تلویزیون‌ هوشمند خود را وارد بازار کرده‌اند، این تلویزیون‌ها معمولا مجهز به سیستم‌عامل توسعه یافته خود تولیدکنندگان هستند که برای آنها تعداد محدودی اپلیکیشن وجود دارد. تلویزیون‎های هوشمند در واقع تلویزیون‌هایی هستند که از طریق آنها قادر خواهید بود به اینترنت متصل شده، وب گردی کرده، به شبکه‌های اجتماعی وصل شده یا نرم‌افزارهای مختلف را اجرا کنید. اما افرادی که تلویزیون معمولی دارند و نمی‌خواهند هزینه اضافی برای خرید تلویزیون تازه را متحمل شوند، چه باید بکنند؟

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی نسبت به تولید دانگل‌های موسوم به Android Mini PC اقدام کرده‌اند، ابزارهایی که به درگاه HDMI متصل شده و سیستم‌عامل اندروید را به نمایشگر شما اضافه می‌کنند. به این ترتیب شما می‌توانید تلویزیون فعلی خود را به تلویزیون هوشمند تبدیل نموده و از طریق آن به تماشای فیلم و وب‌گردی پرداخته، به شبکه‌های اجتماعی متصل شده یا بازی‌های اندروید را برروی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون خود اجرا کنید.

قیمت Android Mini PC حدود 60 دلار و در بازار کشور با گارانتی و خدمات طلایی شرکت عماد با قیمت 269 هزار تومان به فروش می‌رسد.

طراحی ظاهری و سخت افزار

اندروید مینی پی‌سی ابعاد کوچک نزدیک به حافظه‌های فلش دارد و در درگاه HDMI وارد می‌شود. ابعاد این دانگل 91 در 38 در 10 میلی‌متر و وزن آن 90 گرم است. اگر فاصله بین درگاه‌های HDMI نمایشگر یا تلویزیون کم باشد وقتی این دانگل را متصل می‌کنید حداقل یکی از درگاه‌های دیگر HDMI نیز غیرقابل استفاده می‌شود برای رفع این مشکل، شرکت چینی سازنده این محصول یک کابل HDMI کوچک را در جعبه محصول قرار داده است که همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، به کمک آن، دستگاه با فاصله به تلویزیون متصل می‌شود و کاربر می‌تواند همزمان از پورت‌های دیگر HDMI نیز استفاده کند.

مینی‌ پی سی اندروید سبک و کوچک است و بدنه آن نیز از جنس پلاستیک ساخته شده است. همین عامل باعث شده تا شما به راحتی بتوانید آن را در کیف خود قرار داده و همیشه همراه خود داشته باشید. این دانگل را می‌توان به مانیتورهای مجهز به درگاه HDMI نیز متصل کرد و توسط آن به انجام امور مختلف از جمله چک کردن ایمیل، تماشای ویدیو، وب‌گردی و غیره مشغول شد.

مشخصات فنی Android Mini PC

  • پردازنده 1 گیگاهرتزی ARM Cortex-A8
  • حافظه ذخیره سازی: 8 گیگابایت
  • حافظه رم: 1 گیگابایت DDR3
  • سیستم‌عامل اندروید 4.0
  • شبکه: Wi-Fi

Android Mini PC علاوه بر درگاه HDMI دارای یک درگاه USB، یک میکر USB، جک 3.5 میلی‌متری صدا، ورودی سوزنی آداپتور و درگاه microSD برای افزایش حجم حافظه است. درون جعبه این دستگاه علاوه بر دانگل اصلی، یک کابل مبدل HDMI، مبدل میکرو USB به USB استاندارد، دفترچه راهنما و آداپتور برق نیز وجود دارد.

این دستگاه فاقد باتری داخلی است و برای استفاده، حتما باید از طریق آداپتور به برق متصل شود.

کنترل دستگاه

ما برای کنترل دستگاه و ارسال دستورات مختلف یک ماوس را از طریق پورت USB به آن متصل کردیم و بلافاصله پس از اتصال ماوس شناخته شده و از طریق آن توانستیم نرم‌افزارهای مورد نظر را اجرا نموده یا حتی انگری بردز بازی کنیم. اما استفاده از ماوس سیمی برای هدایت این ابزار مخصوصا اگر قرار باشد از آن در تلویزیون استفاده کنید، غیرمنطقی به نظر می‌رسد. خوشبختانه این مینی پی‌سی از طریق ماوس و کی‌برد بی سیم نیز قابل کنترل است و شما می‌توانید برروی کاناپه روبروی تلویزیون نشسته و آن را کنترل کنید. اما متاسفانه نرم‌افزاری برای هدایت این دستگاه از طریق تبلت یا تلفن هوشمند وجود ندارد، البته شاید بتوان با اعمال مراحل سخت و پیچیده آن را از طریق نرم‌افزارهای Remote Desktop مانند VNC هدایت کرد اما این روش کار ساده‌ای نخواهد بود.

به کمک ماوس به راحتی می‌توانید نرم افزارهای مختلف را اجرا نموده یا حتی به سختی و با کلیک برروی کلیدهای صفحه کلید روی صفحه، متن مورد نظر خود را تایپ کنید، اما سیستم‌عامل اندروید براساس صفحه‌های لمسی تبلت و تلفن‌های هوشمند طراحی شده و به این ترتیب امکان معادل سازی قابلیت‌های لمس چند انگشتی، یا ژست‌های حرکتی توسط ماوس وجود ندارد. از طرفی بعضی از بازی‌های اندرویدی نیز به کمک سنسورهای حرکتی و موقعیت یابی کار می‌کنند که انجام آنها با این ابزار غیرممکن است.

در کل اگر روشی برای کنترل این کامپیوتر کوچک از طریق تلفن هوشمند یا تبلت وجود داشت، کار کردن با Android Mini PC بسیار جذاب‌تر و ساده‌تر می‌شد، اما پس از صرف زمانی اندک به کار کردن با ماوس عادت خواهید کرد و بسیاری از دستورات لمسی را با فشار دادن و نگه داشتن ماوس و حرکت آن اجرا خواهید کرد.

نرم‌افزار و کارایی

برروی Android Mini PC سیستم‌عامل اندروید 4 نصب شده است، به این ترتیب با استفاده از این ابزار کلیه امکانات اندروید 4 را برروی تلویزیون یا مانیتور خود تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال با مینی پی‌سی به راحتی می‌توانید به اینترنت متصل شده یا به شبکه VPN وصل شوید و نرم‌افزارهای مختلف اندرویدی از مجموعه‌های اداری آفیس تا مرورگرهای وب مثل کروم و فایرفاکس را اجرا کنید. این دستگاه بصورت پیش فرض از فلش نیز پشتیبانی می‌کند و از طریق آن می‌توانید در یوتیوب یا نت فلیکس به تماشای ویدیو در صفحه بزرگ تلویزیون بنشینید.

این ابزار در پخش ویدیو و اجرای اکثر نرم‌افزارهای اندروید به خوبی عمل می‌کند و به عنوان مثال می‌توانید از آن به عنوان یک پخش کننده موسیقی و ویدیو که از طیف وسیعی از فرمت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، بهره ببرید. برای آزمایش پخش ویدیو ما فرمت‌های مختلف ویدیویی از MKV تا Divx و Xvid را برروی یک هارددیسک اکسترنال کپی کرده و به این مینی پی‌سی متصل کردیم. این ابزار توانست همه فرمت‌های انتخابی ما را در رزولوشن‌های مختلف 720p و 1080p پخش کند.

از آنجایی که این دستگاه به خوبی از پس پخش ویدیو در فرمت‌های مختلف بر می‌آید، آن را وارد رقابت مستقیم با ست‌تاپ‌باکس‌های رایج بازار می‌کند. با این تفاوت که اندروید مینی پی‌سی علاوه بر پخش ویدیو قادر به ارائه بسیاری از امکانات اندروید شامل اجرای نرم‌افزار و بازی‌های مختلف اندرویدی نیز می‌باشد.

هر چند کمپانی سازنده این دستگاه تغییرات جزئی در اندروید 4 اعمال نموده تا در تلویزیون و نمایشگر غیرلمسی بهتر اجرا شود اما هنوز رابط کاربری آن برای استفاده یک صفحه نمایش غیرلمسی بهینه نشده است و در برخی شرایط مانند استفاده از سرویس نقشه یا اجرای برخی از بازی‌ها، با استفاده از ماوس به مشکل برخورد خواهید کرد.

علاوه بر تبدیل تلویزیون معمولی به تلویزیون هوشمند از این ابزار می‌توان در موارد بسیار دیگری نیز استفاده کرد، مثلا می‌توانید آن را به مانیتور اتاق کودک یا مانیتور در آشپزخانه نصب کرد و از آن استفاده‌های آموزشی یا تفریحی برد. انجام بسیاری از اموری که یک کامپیوتر معمولی قادر به انجام آنها است توسط این کامپیوتر کوچک و قابل حمل نیز امکان پذیر است. شما با این ابزار به راحتی می‌توانید نرم‌افزارهای آموزشی، اداری، سرویس‌دهندگان ایمیل، مرورگرهای وب، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های مختلف و غیره را اجرا کنید.

اما برای استفاده بهینه از این دستگاه باید یک ماوس و کی برد بی‌سیم جداگانه نیز خریداری کنید تا بتوانید کنترل بهتری برروی دستگاه داشته باشید.

بازده و قدرت

پردازنده تک هسته‌ای 1 گیگاهرتزی Allwinner A10 این دستگاه براساس معماری ARM Cortex-A8 ساخته شده است. این تراشه به هیچ وجه قادر به رقابت با پردازنده‌های تبلت و تلفن‌های هوشمند امروزی نیست اما برای اجرای بازی‌های سبک اندرویدی و نرم‌افزارهای معمولی کفایت می‌کند. این بدین معناست که نمی‌توان انتظار اجرای بازی‌های سه بعدی اندروید در رزولوشن 720p یا 1080p تلویزیون‌های HDTV را از Android Mini PC داشت. اما بازی‌های 2 بعدی همچون Angry Birds یا Cut the Rope به خوبی روی این ست‌تاپ‌باکس اجرا شده و حرکت بین قسمت‌های مختلف اندروید و اجرای نرم‌افزارها به شکل قابل قبولی انجام می‌شوند. پخش ویدیو 1080p نیز بدون هیچ گونه تاخیر و به خوبی انجام می‌شود.

ما Android Mini PC را با نرم‌افزارهای رایج بنچمارک که از آنها برای محاسبه قدرت و بازده تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز استفاده می‌کنیم آزمایش کردیم. همانطور که در ابتدای این بخش اعلام کردیم، پردازنده این مینی پی‌سی از نظر قدرت و بازده در سطح تلفن و تبلت‌های امروزی نیست. به عنوان مثال در آزمایش Linpack این دستگاه تنها توانست امتیاز 13FPS را بدست آورد.

جمع بندی

Android Mini PC ابزار مناسبی برای تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند و همچنین تبدیل مانیتور به یک کامپیوتر سبک و ساده است. اما از طریق ماوس و کی‌برد تنها نمی‌توان از همه امکانات اندروید 4 بهره برد و برای استفاده کامل و صحیح از برخی از قابلیت‌ها، نرم‌افزارها و بازی‌ها در اندروید نیازمند صفحه لمسی هستید. البته از طرف دیگر بسیاری از امکانات جالب و کاربردی اندروید از مرور صفحات وب تا اجرای برخی از بازی‌های سبک و نرم‌افزارهای تفریحی، اداری و آموزشی را به راحتی می‌‌توان با این دستگاه برروی صفحه نمایش بزرگ مانیتور یا تلویزیون اجرا کرد.

Android Mini PC با قیمت 269,000 از طریق فروشگاه TabletShop.ir به فروش می‌رسد.

اندروید پی‌سی آنقدر کوچک و سبک است که به‌راحتی می‌توانید آن را حمل کرده و از آن در مسافرت و موارد مشابه استفاده کنید. از آنجایی که این دستگاه با حافظه ذخیره سازی 8 گیگابایتی داخلی عرضه می‌شود، کاربر قادر است تا اطلاعات شخصی مورد نیاز خود را نیز همیشه در این کامپیوتر کوچک همراه خود داشته باشد. همچنین این مینی پی‌سی همچون دیگر ابزارهای اندرویدی قادر به اتصال به سرویس‌های ابری نظیر گوگل درایو یا دراپ باکس نیز است و کاربر می‌تواند به اطلاعات شخصی موجود در اینترنت نیز دسترسی داشته باشد.

نقاط قوت

  • سبک و کوچک با قابلیت حمل آسان
  • تبدیل کم هزینه تلویزیون معمولی به هوشمند یا نمایشگر به یک کامپیوتر ساده اما کارآمد
  • امکان نصب و استفاده اپلیکیشن‌های مختلف اندرویدی روی صفحه نمایش تلویزیون
  • پشتیبانی کامل از فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری در رزولوشن 1080p

نقاط ضعف

  • پردازنده نسبتا ضعیف برای اجرای بازی‌های سنگین
  • عدم پشتیبانی صحیح رابط کاربری از ماوس و کیبورد خارجی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات