از هر ۵ نوجوان، ۴ نفر فعالیت‌های اینترنتی خود را از والدینشان پنهان می‌کنند

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
مطالعات جدید نشان می‌دهد که نوجوانان بهتر و بیشتر از گذشته راه‌های پنهان کردن فعالیت‌های اینترنتی خود از والدین را یاد گرفته‌اند، کارهایی همچون پایین آوردن صفحه مرورگر زمانی که والدین وارد اتاق می‌شوند، پاک کردن تاریخچه (هیستوری) فعالیت‌های اینترنتی و ساخت آدرس ایمیل محرمانه بدون آگاهی پدر و مادر.
تبلیغات

با انجام مطالعه روی ۴۰۰ پدر و مادر و نوجوانانشان مشخص شد که نیمی‌ از والدین از ردیابی فعالیت‌های اینترنتی فرزندانشان اظهار اطمینان می‌کنند. اما تنها ۵ درصد از نوجوانان نمی‌دانند چگونه فعالیت‌های خود را از پدر و مادرشان پنهان کنند!

تقریباً از هر سه پدر و مادر بریتانیایی، یکی از آنها هیچ تلاشی برای نظارت بر فعالیت‌های آنلاین نوجوانانشان انجام نمی‌دهند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی دیگر، این میزان کمتر از یک در هر ۵ پدر و مادر اروپایی است.

دیگر یافته‌های این مطالعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۳۰.۵ درصد از نوجوانان گشت و گذار در وب‌سایت‌هایی که والدینشان آنها را ناپسند می‌دانند را پذیرفتند.
  • ۳۱ درصد نوجوانان شخصاً و با خواست خود ویدئوهایی را تماشا می‌کنند که از نظر والدینشان ناپسند شمرده می‌شود.
  • ۲۵ درصد نوجوانان با خواست شخصی نسبت به جستجوی عکس‌ها یا محتواهای پورنوگرافی در سطح وب اقدام می‌کنند. ۵۴ درصد این نوجوانان چندین بار در ماه برای دیدن این عکس‌ها زمان صرف می‌کنند. بیشترین زمان هم مربوط به اروپاییان می‌شود.
  • ۱۹ درصد نوجوانان پذیرفتند موزیک‌هایی دانلود می‌کنند که قانون کپی رایت در آنها رعایت نمی‌شود. همچنین ۶ درصد از این نوجوانان اقدام به خرید مشروبات الکلی و موادمخدر از طریق اینترنت می‌کنند.
  • ۱۳ درصد نوجوانان هم از طریق اینترنت قرار و مدارهایی برای ملاقات با اشخاص مختلف می‌گذارند.

تنها ۱۲ درصد والدین بریتانیایی با فرزندان خود درمورد ایمنی اینترنتی گفتگو و صحبت می‌کنند. این مسئله باعث بلاتکلیفی و سردرگمی آنهایی شده که رفتار مناسب اینترنتی را یاد نگرفته‌اند.

اگر در این مطالعات به تلفن‌های هوشمند و امنیت در آن هم نگاهی بیاندازیم، مشخص می‌شود که کمتر از یک سوم والدین روی تلفن‌های موبایل نوجوانان نظارت دارند و تنها ۱۲ درصد آنان گذرواژه گوشی‌های فرزندانشان را می‌دانند.

تنها ۲۱.۵ درصد والدین پذیرفتند که فرزندانشان از آنها بیشتر از فناوری‌ها سر در می‌آورند. آنها اظهار داشتند که نمی‌توانند همچون فرزندان خود در رفتارهای اینترنتی پایاپای حرکت کنند. البته در اینجا باید گفت که ۱۱ درصد از این نوجوانان نظارت والدین را بر روی دستگاه‌هایشان غیر فعال می‌کنند.

راج سامانی، مدیر ارشد فناوری مک‌آفی در حوزه اروپا، خاورمیانه و آفریقا گفت:

ما فکر می‌کنیم که این اطلاعات باعث تعجب والدین می‌شود. ما امیدواریم که این آمار بتواند آنها را به تمهیداتی برای انجام یک اقدام عملی برای محافظت از فرزندانشان تشویق کند. چیزی که واضح است این است که بین فعالیت‌های آنلاین نوجوانان و آگاهی والدینشان از آنها، شکاف عظیمی‌ وجود دارد. والدین باید نقش فعالی در اطمینان حاصل کردن از رفتار امن و بدون خطر نوجوانان در فضای وب ایفا کنند.

بد نیست بدانید که مک‌آفی مسئول انجام این مطالعات بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات