محققین مایکروسافت آینده را در ابزارهای پوشیدنی بدون نیاز به لمس، می‌دانند

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت یکی از کمپانی‌های بزرگی است که همیشه در فعالیت‌های خلاقانه حضور خوبی داشته است. این کمپانی در 3 سال گذشته چیزی نزدیک به 30 میلیارد دلار هزینه برای انجام کارهای تحقیقاتی متقبل شده است، که نشان‌دهنده‌ی جایگاه ویژه‌ی تحقیقات و توسعه در سیاست‌های این شرکت است. با زومیت همراه باشید تا در ادامه نگاهی به دستاوردهای تیم تحقیقاتی مایکروسافت در کمریج بیاندازیم.
تبلیغات

هفته‌‌ی پیش تیم تحقیقاتی کمپانی مایکروسافت در کمبریج، به وب سایت ورج اجازه داد تا نگاهی کوتاه به نتیجه‌ی بخشی از فعالیت‌های پژوهشی این تیم داشته باشند و با آینده‌ی محصولات این کمپانی آشنا شوند. این تیم بیش از 100 محقق دارد که اکثراً اهل اروپا هستند و در تحقیقات مربوط به کنسول بازی Xbox، موتور جستجوی بینگ و زبان برنامه‌نویسی تابعی جدیدی به نام F# مشغول کار هستند.

مایکروسافت در مورد آینده‌ی پردازش و واسط کاربری، فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی را شروع کرده است. این سازنده‌ی نرم‌افزار در مورد کینکت و کارهای تحقیقاتی برای بهینه کردن حسگرهای آن به منظور استفاده در زمینه‌ی واقعیت افزوده اطلاعات بیشتری در این مراسم منتشر کرد. روش‌های مختلفی از کینکت فیوژن گرفته تا پروژکتورهای برگرفته از کینکت، معرفی شد. کینکت فیوژن مدل تعاملی سه بعدی از محیط را به صورت آنی ایجاد می‌کند و پروژکتورهای برگرفته از کینکت نیز با آگاهی از محیط اطراف، به منظور ایجاد محیط مجازی به کار می‌روند.

مدیر تیم تحقیقاتی مایکروسافت در کمبریج، اندرو بلیک بر این باور است که در آینده با پیشرفت کینکت و تکنولوژی‌های مرتبط با آن، حتی نیازی به لمس وسایل الکترونیکی نیز وجود نخواهد داشت. همه چیز ساده می‌شود و از کامپیوتر جدا می‌شویم.

اولین بار چنین روشی با عرضه‌ی کینکت و در مورد بازی‌ها به کار رفت و عموم کاربران با آن آشنا شدند. بازی بدون هیچ کنترلری، تنها با یک دوربین و چند سنسور خاص کنترل می‌شود، کینکت حرکات شخص را تشخیص داده و از آن به‌عنوان دستورها کنترلی استفاده می‌کند. حالا همین ایده تکامل پیدا کرده و در ایجاد تصویری از دنیای مجازی برای کامپیوتر، ایفای نقش می‌کند.

تیم تحقیقاتی مایکروسافت یک وسیله‌ی جالب به نام Digits ابداع کرده است که به مچ شخص بسته می‌شود و کار آن دنبال کردن حرکات دست برای بهبود کنترل مجازی است. در این وسیله از ترکیب اشعه‌ی لیزر، دوربین و دیفیوزر استفاده شده تا حرکت تک‌تک انگشتان شخص تشخیص داده شوند. با نگاهی به تصاویر و ویدیوهای تست این وسیله‌ی جالب می‌توان گفت که احتمالاً در آینده به یکی از لوازم جانبی کنسول بازی Xbox تبدیل خواهد شد. بلیک می‌گوید این وسیله فعلاً جنبه‌ی تحقیقاتی دارد ولی پیشرفت خوبی داشته و عموم کاربران در آینده‌ی نزدیک می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخت‌افزار دیجیتس فعلاً به پی‌سی نیاز دارد اما در آینده بهبود پیدا کرده و به‌عنوان یک وسیله‌ی جانبی برای کنسول‌های بازی و بدون استفاده از کامپیوتر کار خواهد کرد.

دیجیتس یکی از وسایل جالبی است که آینده‌ی بدون لمس را در دنیای کامپیوتر نوید می‌دهد. کاری که با عرضه‌ی کینکت شروع شده و با همکاری مایکروسافت و کمپانی‌های دیگر ادامه می‌یابد. پروژه‌های دیگری مثل بیمترن، هولودسک و هولودک نیز نشان می‌دهند که مایکروسافت در ساختن چنین دنیایی عزم خود را جزم کرده است.

holodesk

شهرام ایزدی که در زمینه‌ی تکنولوژی‌های سه بعدیِ تعاملی در کمبریج و در کنار مایکروسافت به رهبری تیم تحقیقاتی مشغول است می‌گوید:

شاید واقعه‌ی بزرگ بعدی در زمینه‌ی واقعیت افزوده باشد.

و اضافه می‌کند:

اجازه‌ دهید چنین ادعایی داشته باشم چراکه این ادعا در مورد وارد شدن دنیای واقعی به واسط کاربری و همچنین وارد شدن واسط کاربری به قلمروی دنیای واقعی است. این ادعا در مورد این دو دنیای متفاوت است که با هم تلاقی کرده و ترکیب می‌شوند."

اخیراً یکی از طرح‌های مایکروسافت در مورد Xbox فاش شده که خبر از سرمایه‌گذاری مایکروسافت روی طرحی در مورد عینک کینکت می‌دهد. این طرح در مایکروسافت با نام پروژه‌ی فورتالِزا شناخته می‌شود و برای ایجاد واقعیت افزوده توسط Xbox بعدی کاربرد دارد. بلیک می‌گوید: "در آزمایشگاه ما فعلاً چیزی که در مورد عینک باشد وجود ندارد"، اما معنی سخن بلیک این نیست که هیچ تیم تحقیقاتی دیگری روی چنین پروژه‌ای کار نمی‌کند.

گوگل هم پروژه‌ی عینک خودش را ادامه می‌دهد اما شهرام ایزدی چندان به این طرح علاقه‌مند نیست. شهرام ایزدی در مورد مزایا و معایب این عینک بحث کرده و می‌گوید استفاده از چنین عینکی مثل این است که یک گوشی هوشمند را روی صورت خود گذاشته باشید و به جای توجه به دیگران و مکالمه با دوستان، مدام با حرکات سر از آن استفاده کنید. او معتقد است که تکنولوژی باید عمومی باشد و شخص را از دنیای واقعی دور نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات