چرا سینوفسکی، مدیر بخش ویندوز مایکروسافت از سمت خود کناره گیری کرد؟

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
سینوفسکی یکی از مدیرانی است که با عرضه‌ی به موقع محصولات خوب، سابقه‌ی درخشانی برای خود رقم زده است. وی ساختار مدیریتی بخش بزرگی از ویندوز را از پیچیدگی درآورد و در نهایت جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل را به خوبی عرضه کرد. کارشناسان بسیاری وجود دارند که ویندوز 8 را تحسین می‌کنند اما با تمام این‌ صحبت‌ها، مدیر بخش ویندوز، استیون سینوفسکی به صورت ناگهانی و تنها پس از چند روز از عرضه موفق ویندوز 8 و تبلت سرفیس، از سمت خود کناره‌گیری کرد و این سؤال را به وجود آورد که چرا؟ چرا شخصی که به رهبری او محصول جذابی همچون ویندوز 8 شکل گرفته است، غول نرم‌افزاری دنیا را ترک می‌کند؟ در ادامه مطلب با زومیت باشید تا نظر منابع آگاه و مدیران سابق در مورد روش کار سینوفسکی را بررسی کنیم.
تبلیغات

استیو بالمر یک روز بعد از خروج ناگهانی سینوفسکی، وی را شخصیتی تفرقه‌برانگیز ارزیابی کرده و ادامه‌ی کار وی به‌عنوان مدیر بخش ویندوز را ناممکن دانست، چراکه امروزه همکاری بین گروه‌های مختلفی که در مایکروسافت کار می‌کنند، روز به روز با اهمیت‌تر می‌شود.

یکی از مدیران مایکروسافت، آشنا به مسائل مدیران ارشد می‌گوید تنها یک مسئله نیست که منجر به خروج سینوفسکی از مایکروسافت شده است. در واقع اختلاف بین بالمر و سینوفسکی در طول کار روی ویندوز 8 افزایش یافت.

مایکروسافت اجازه نداد که از استیو بالمر یا سینوفسکی نظراتشان را بپرسیم. عده‌ای می‌گویند این دو مدیر در ماه‌های اخیر اختلاف نظرهایی داشتند اما شانس زیادی برای ایجاد تغییر تا قبل از ارائه‌ی ویندوز 8 در روز 25 اکتبر وجود نداشت.

تصمیم نهایی در مورد خروج سینوفسکی کمی پیش از اعلام اخبار مربوط به آن در شب دوشنبه اتخاذ شده بود. با اینکه بالمر خواستار خروج سینوفسکی بود، کمپانی مایکروسافت گفته بود که در نهایت این تصمیم یک تصمیم دو طرفه است.

ویندوز 8 حدود 2 هفته پیش عرضه شد، اما بدون شک مایکروسافت در همین دو هفته صدها میلیون نسخه از آن را فروخته است، چراکه مصرف‌کنندگان در حال خرید پی‌سی‌های جدید هستند و بسیاری نیز هزینه کم بروز رسانی از ویندوز 7 به 8 را متقبل شده‌اند. اما موضوع اصلی این است که فروش ویندوز در مقایسه با آیپد اپل چگونه است، هنوز زود است که در مورد رقابت در بازار تبلت‌ها نتیجه‌ای بگیریم.

اینگونه بیان می‌شود که علت اصلی تصمیم بالمر این بوده که سینوفکسی به خوبی با مدیران سایر گروه‌ها همکاری نمی‌کرده است. در مجموعه‌ی مدیریتی مایکروسافت تدریجاً این اعتقاد قوت گرفته که مایکروسافت به همکاری کامل تمام گروه‌ها و بخش‌ها مخصوصاً در مورد ویندوز، ویندوز فون و بخش سرگرمی‌ها که مسئولیت تولید محصولاتی همچون کنسول بازی Xbox را عهده‌دار است، نیاز دارد تا توان رقابت با رقبای بزرگی مثل اپل و گوگل در بازار محصولات الکترونیک را داشته باشد.

یکی از مدیران سابق مایکروسافت می‌گوید:

بالمر می‌خواست تمام بخش‌های کمپانی با هم کار کنند و سینوفسکی همکاری نمی‌کرد.

اینکه سینوفسکی به سایر گروه‌ها اجازه‌ی همکاری نزدیک را نمی‌داد، هم دلایل قابل قبولی دارد، چراکه تولید ویندوز کار بسیار پیچیده‌ای است، هزاران تولیدکننده‌‌، تست کننده و مدیر برنامه، به صورت هماهنگ، مشغول فعالیت بودند تا طبق زمان‌بندی کار را به پایان رسانده و به اهداف تعیین شده دست یابند. کار کردن با سایر گروه‌ها که برنامه‌ی کاریشان متفاوت است، موجب وابستگی‌هایی فراتر از کنترل مدیر بخش ویندوز می‌شد. ممکن است آن‌ها تلاشی که سینوفسکی برای روان کردن ماشین تولید ویندوز صرف کرده بود را کند می‌کردند.

microsoft-windows8-team 3 610x373

تمرکز سینوفسکی روی فرایند تولید ویندوز باعث شده که در داخل و خارج کمپانی مایکروسافت، طرفداران زیادی پیدا کند. پست وی در مورد خروجش از مایکروسافت در فیسبوک لبریز از ستایش طرفداران است. یکی از تولیدکنندگان مایکروسافت به نام در اُباسانجو در مورد سینوفسکی می‌نویسد:

او نقش یک مدل مدیریتی پیشرو و منبع ایمان و اعتقاد من به آینده‌‌ی مایکروسافت بود.

اما سینوفسکی خودش باعث ایجاد انزجاری شدید شد، مخصوصاً از طرف مدیرانی که استراتژی مخالفی داشتند. داستان اختلافات سینوفسکی در مایکروسافت موضوع جدیدی نیست. منابعی که با مباحث پیرامون انتخاب سینوفسکی به‌عنوان مدیر بخش ویندوز آشنایی دارند، می‌گویند این انتخاب برای بالمر و رئیس و بنیان‌گذار مایکروسافت یعنی بیل گیتس، اهمیت زیادی داشته است.

یکی از مدیران سابق مایکروسافت می‌گوید:

بیل و استیو هر دو عیب استیون را می‌دانستند.

اما آن‌ها با توجه به اینکه سینوفسکی مشکل بخش ویندوز را که پس از عرضه‌ی مصیبت‌آمیز ویندوز ویستا دچار بحران بود، حل کرد، از عیبی که در سینوفسکی می‌دیدند، چشم‌پوشی کردند. برطرف کردن مشکل بخش ویندوز که بخش مهمی از قدرت مایکروسافت در عرصه تکنولوژی را تشکیل می‌دهد، اهمیت زیادی دارد و همین موضوع به سینوفسکی در پیشرفت کاریش کمک زیادی کرد.

یکی از مدیران سابق مایکروسافت می‌گوید سینوفسکی در زمان تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بیش از یک بار تهدید کرده بود که اگر روش وی را اتخاذ نکنند، از مایکروسافت خارج می‌شود. بالمر در موقعیت بدی گیر کرده بود و مجبور به تسلیم می‌شد چراکه در غیر این صورت مدیر بخش ویندوز را از دست می‌داد.

این مدیر سابق می‌گوید:

آن‌ها روی استیون حساب کرده بودند و این شرط‌بندی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد.

در طول کار، مدیران ارشدی که با سینوفسکی اختلاف داشته و از پس او برنیامده بودند، مایکروسافت را ترک کردند، مدیران متفکری مثل رِی اُزی، مدیر بخش معماری نرم‌افزاری و همچنین باب ماگلیا، مدیر بخش سرور و ابزار‌ها.

حالا خود سینوفسکی هم به جمع مدیران سابق مایکروسافت پیوسته است!

به نظر شما خروج سینوفسکی که در موفقیت امروز ویندوز نقش اساسی داشته است، چه تأثیری روی آینده ویندوز خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات