نگاه منتقدین به iOS: اپل باید تغییرات اساسی در سیستم عامل همراه خود ایجاد کند!

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۸
مطالعه 4 دقیقه
یکی از سیستم عامل‌های خوب و مطرح و به اعتقاد بسیاری، بهترین سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند iOS است، سیستم عاملی روان و سریع که کمپانی محبوب اپل آن را برای گوشی‌ها و تبلت‌های خود عرضه می‌کند. تاکنون نقد و بررسی‌های بسیاری در مورد این سیستم عامل منتشر شده است و در گذشته همیشه از آن به‌عنوان بهترین سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند یاد می‌شد. در این سال‌ها سایر سیستم عامل‌ها و مخصوصا اندروید پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و حالا نظر منتقدین نسبت به iOS تغییر کرده است. در ادامه به بررسی وضعیت فعلی کمپانی اپل، سیستم عامل iOS و نظر منتقدین در این‌باره می‌پردازیم.
تبلیغات

اپل در اولین سال‌های ارائه‌ی سیستم عامل iOS، ابتکارات و نوآوری‌های خود را به رخ رقبا می‌کشید اما حالا منتقدین روز به روز به کهنه بودن این سیستم عامل بیشتر از قبل اشاره می‌کنند. چنین نظراتی را می‌توان در مقاله‌ای از فرهاد مانجو در مورد آیفون خلاصه کرد، مقاله‌ای با عنوان «آیفون کسل‌کننده است».

مانجو می‌نویسد: «سیستم عامل اپل برای وسایل موبایل، همواره بهترین سیستم عامل همراه بوده است، اما حالا به نظر می‌رسد که در سطح سایر سیستم‌عامل‌ها است!»

وقتی آیفون ۵ رونمایی شد، مانجو ساز دیگری می‌زد و می‌گفت: «آیفون ۵ یک معجزه است»، اما این اظهار بیشتر به خاطر سخت‌افزار عالی آیفون ۵ بود. هنوز هم اظهار وی درست است و در واقع نرم‌افزار اپل است که بوی کهنگی می‌دهد و نه سخت‌افزار آن.

جاشوا توپولسکی در مقاله‌ای که برای بررسی آیفون ۵ نوشته، تندترین انتقادات خود علیه iOS را با نوشتن این جملات ابراز کرده است:

اشتباه برداشت نکنید، iOS سیستم عاملی زیبا و دارای ساختاری خوب برای وسایل همراه است، اما کم‌کم کهنگی خود را نشان می‌دهد. کارایی آن برای من کمتر از چند سال پیش است، مخصوصاً که رقابت بین سیستم عامل‌های مختلف روز به روز پیچیده‌تر و مشکل‌تر می‌شود. وقتی با iOS کار می‌کنم، همیشه حس می‌کنم موقعیت خود را نمی‌دانم و وضعیتم مشخص نیست. مرتباً باید چیزهای مختلف را بارگذاری و بازهم بارگذاری کنم، به نظر خسته‌کننده می‌آید.

در این هفته کُنترا که یکی از وبلاگ‌نویسانی است که روی اپل و مسئله‌ی طراحی متمرکز شده است، در مورد iOS نوشت: «نرم‌افزار اپل به‌ویژه iOS که اپل آن را سیستم عامل آینده‌ی گوشی‌ها می‌نامد، به نوسازی اساسی هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارکرد عملی نیاز دارد، در بخش کارکرد عملی نیاز به مراتب بیشتری حس می‌شود.»

به آنچه که بعد از ماه سپتامبر برای اپل اتفاق افتاده بیاندیشید. چه محصولاتی عرضه شده و چه اتفاقات مهم دیگری در اپل رخ داده است؟

از نظر محصولات مدل‌های جدید آیفون، آیپد، آیپد مینی، آی‌مک ، آیپاد و یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو با صفحه‌نمایش رتینا روانه‌ی بازار شده‌اند.

از نظر مدیریتی یک تغییر بسیار مهم رخ داده است، اسکات فورستال، مدیر سابق بخش iOS کنار گذاشته شده و حالا به جای او کرِیگ فدریقی مسئولیت بخش iOS را علاوه بر بخش OS X عهده‌دار شده است. جانی ایو که سابقاً مدیر بخش طراحی سخت‌افزار بود حالا به مدیریت بخش طراحی نرم‌افزاری اپل منسوب شده است.

اپل عنوان خبری که در مورد تغییرات مدیریتی این کمپانی منتشر شده را به این صورت انتخاب کرده است: «اپل تغییراتی که به منظور افزایش همکاری بین بخش‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات انجام می‌دهد را اعلام کرد.»

وبلاگ‌نویس باهوش، جان گروبر بر این باور است که این موضوع یک حقیقت ساده است و در واقع اپل تغییرات مدیریتی را به این منظور انجام داده که بخش‌های مختلف کمپانی اپل همکاری بهتر و نزدیک‌تری داشته باشند. اما مشکل چه بود؟ چرا هماهنگی بین بخش‌های مختلف اپل با برکناری یک مدیر دستخوش تغییرات زیادی می‌شود؟

علت این است که به اعتقاد بعضی، فورستال مدیری با شخصیت تفرقه برانگیز بوده و با دیگران به خوبی کار نمی‌کرد. با برکناری وی، تمام بخش‌های کمپانی اپل، راحت‌تر می‌توانند با هم کار کنند.

سامی‌ دوارلوس IV در توییتر با اشاره به تغییرات در سیستم عامل اپل نوشت: «منطقی است (البته اگر اپل منطقی عمل کند) که سال ۲۰۱۳، سال کار روی iOS باشد و در مورد سخت‌افزار محصولات اپل، تنها تغییرات کمی‌ اتفاق بیفتد.»

سخت‌افزار کاملاً نوسازی شده، فقط احتمال عرضه‌ی تلویزیونی توسط اپل وجود دارد که در مورد آن هم انتظار زیادی نداریم. لذا فرصتی برای مدیران جدید ایجاد شده تا بخش‌های قدیمی‌ و به نوعی نرم‌افزارهای دارای مشکل که در سال‌های اخیر تدریجاً به روز شده‌اند را هدف قرار دهند.

قطعاً بدون تغییرات بزرگ، ریسک بزرگی هم وجود ندارد. به مشکل بزرگی که در مورد نرم‌افزار نقشه پیش آمد فکر کنید، این احتمال وجود داشت که مدیران اپل شروع به سرهم‌بندی مشکل کرده و به کلی iOS را نابود کنند. اما حالا فرصتی به دست آمده که اپل می‌تواند از آن استفاده کند. از آن گذشته اگر iOS در مسیر فعلی خود حرکت کند، دیر یا زود‌ اندروید آن را پشت سر می‌گذارد.

شاید نرم‌افزار به‌ اندازه‌ی یک سخت‌افزار خوب برای سرمایه‌گذاران جالب نباشد، شاید آن‌ها به صف‌های طولانی که در طول شب برای خریدن یک سخت‌افزار زیبا مثل آیفون ۵ تشکیل می‌شود، بیشتر علاقه داشته باشند، اما به هر حال برای آینده‌ی اپل نرم‌افزار هم به‌اندازه‌ی سخت‌افزار اهمیت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات