چطور دست به خودکشی اینترنتی بزنیم و برای همیشه وب را‌ ترک کنیم؟

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دستی درحال پاک کردن صفحه کروم با تخته پاک کن
با انجام چند کار می‌توانید هر اثری از خود که در اینترنت وجود دارد، پاک و برای همیشه وب را‌ ترک کنید.
تبلیغات

شاید از این موضوع دل خوشی نداشته باشید که اینترنت موجب شده است همه با جست‌وجویی ساده در گوگل به شما برسند یا می‌خواهید به شرکتی بپیوندید و نگران هستید فردی اطلاعات حساسی از شما در اینترنت بیابد.

اگر به هر دلیلی دوست ندارید به‌سادگی‌ در جهان مجازی یافتنی باشید، تا انتهای مقاله با زومیت همراه باشید. در‌ادامه، چند گام مهم هنگام حذف اطلاعات در دنیای مجازی به شما آموزش می‌دهیم که پس از انجامشان، می‌توانید برای همیشه وب را ترک کنید.

گام اول: پاک‌کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی

متأسفانه دسترسی به پروفایل کاربری‌تان در شبکه‌های اجتماعی نخستین یافته‌هایی است که گوگل به جست‌وجوگران ارائه خواهد کرد. داده‌هایی که مخاطبتان به آن‌ها دسترسی خواهد یافت، شامل حساب شما در شبکه فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام است.

پس گام نخست در خودکشی اینترنتی می‌تواند حذف این پروفایل‌ها باشد. بهتر است برای حذف اولیه از صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو، به پروفایل خود بروید و آن را در حالت شخصی (Private) قرار دهید.

گرچه با این کار شما کاملاً از چنین شبکه‌هایی حذف نخواهید شد، احتمال دیده‌شدنتان در موتورهای جست‌وجو را کاهش خواهید داد که گام مثبتی تا اینجای کار است. بااین‌حال، اگر واقعاً مصمم‌اید تا با دنیای وب خداحافظی کنید، باید کمی جلوتر بروید.

حذف تمام حساب های کاربری شبکه های اجتماعی می‌تواند به کمتر دیدن‌شدن اطلاعات شما در دنیای مجازی کمک بسیاری کند.

مردی در حال نگاه کردن به مانیتور و آیکون قرمز قفل روی آن

گام دوم: حذف نتایج جست‌وجوی ناخواسته

پس از خلاصی‌یافتن از سایه‌ی شوم شبکه‌های اجتماعی، حالا نوبت گوگل است که می‌تواند شامل داده‌هایی نظیر تصاویر و مقالات یا حتی وب‌سایت کارفرمای پیشین شما باشد. ابتدا ببینید در چه وب‌سایت‌ها و صفحه‌هایی اسم شما آمده است. سپس به گوگل بروید و هر اطلاعاتی که خوشتان نیامد، یادداشت کنید.

تنها یک راه برای این کار وجود دارد: بهتر است مستقیماً وارد عمل شوید و با تماس با صاحبان وب‌سایت‌های مرتبط از آن‌ها بخواهید تا نام شما را از صفحات خود حذف کنند. تماس ایمیلی نیز به کارفرمای پیشین می‌تواند راهگشا باشد. اگر‌هم دوستان یا اقوام در صفحات شخصی خود آثار شما را قرار داده‌اند، از آنان بخواهید تا اطلاعات مربوط به شما را پاک کنند.

حتی وب‌سایت کارفرما نیز می‌تواند اطلاعات شخصی شما را فاش کند

برخی دیگر از این بسترها عبارت‌اند از: وبلاگ‌های دانشجویی و وب‌سایت مراکز خیریه و مقالاتی که برای وب‌سایت‌های مختلف نوشته‌اید. چند هفته‌ پس از پاک‌شدن اطلاعات، می‌توانید انتظار داشته باشید که موتورهای جست‌وجو نیز شما را از یاد برده باشند.

پس از این مرحله، می‌توانید مستقیماً به مدیران آی‌تی موتورهای جست‌وجو نامه‌نگاری کنید و از آنان بخواهید تا صفحات مربوط به شما را هرچه زودتر از بانک اطلاعاتی‌شان پاک کنند. این کار در وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل و سرویس تصاویر گوگل یا موتور بینگ با پر‌کردن فرمی خاص ممکن است. این راهکارها همیشه جواب نمی‌دهد؛ اما به امتحان‌کردنشان می‌ارزد.

اگر در پاک‌کردن اطلاعات فردی‌تان از گوگل توفیقی نیافتید، شاید لازم باشد که به حذف اطلاعات شخصی تان اقدام کنید. برای این منظور، می‌توانید حتی در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری جدیدی بسازید و محتوای آن را خالی در نظر بگیرید یا وب‌سایت خودتان را راه‌اندازی کنید و تاحدممکن کلمات کلیدی مربوط به خود را در آن بگنجانید؛ اما از درج اطلاعات حقیقی‌ اجتناب کنید.

گرچه این‌ ترفند به خوبیِ پاک‌کردن کامل اطلاعات نیست، حداقل کاربران اینترنت را به صفحات خالی رهنمون می‌سازد که عاری از اطلاعات شخصی شماست.

گام سوم: از شر اطلاعات عمومی، مجرمانه و... خلاصی یابید

تا اینجای کار توانستیم اطلاعات کلی خود شامل نتایج موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی را از وب پاک کنیم. با‌این‌حال، هنوز افرادی هستند که می‌توانند به‌سادگی به بررسی‌های زمینه‌ای دست بزنند و از شما اطلاعات کسب کنند.

حالا زمان آن رسیده است تا برای حذف این دست داده‌ها تلاش و تاحدممکن خود را از بانک‌های اطلاعاتی گوناگون پاک کنیم.

Zabasearch: این سرویس بیشتر روی یافتن شماره‌ی تماس و نشانی پستی و اطلاعاتی ازاین‌دست متمرکز شده و بهتر است سری به آن بزنیم.

Intelius: سرویس Intelius در‌زمینه‌ی انجام بررسی‌های زمینه‌ای، شکار اطلاعات مربوط به جرائم حقوقی و قضایی، نشانی‌های پست الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و... فعال است.

Spokeo: سرویس Spokeo بانک اطلاعاتی جامعی از نشانی پست الکترونیکی، جنسیت، سن و سال، شماره تلفن، نشانی پستی، اقوام و دوستان، وضعیت تأهل و اطلاعات مهم دیگری از‌این‌دست است. در ازای جست‌وجو در این سرویس نیز، باید مبلغی بپردازیم که نتیجه آن می‌تواند تصویر خوبی از ما باشد.

Pipl: سرویس Pipl حاوی همان اطلاعات جامع در دو سرویس پیشین است که دانستن آن می‌تواند خالی از لطف نباشد.

مطمئناً با جست‌وجوی نام حقیقی خود در این موتورهای جست‌وجو از نتایج حاصل‌شده تعجب خواهید کرد. حالا وقت آن رسیده است تاحدممکن اطلاعات خود را از این جست‌وجوگرها نیز پاک کنیم.

برای این منظور چند راه پیش روی ما است. می‌توانیم مبلغی به سرویس DeleteMe بپردازیم تا تمامی‌ این اطلاعات را بیابد و پاک کند یا به راهنمای جامعی که همین سرویس در‌اختیار کاربران قرار داده، مراجعه و مراحل آن را موبه‌مو طی کنیم.

سرویس‌هایی وجود دارند که با پرداخت مبلغی می‌توان از آن‌ها برای حذف اطلاعات شخصی از وب استفاده کرد

در این روش، لازم است شخصاً با ۲۵ سایت گوناگون تماس بگیریم و از آنها بخواهیم اطلاعات مربوط به شما (شامل نام، نشانی، شماره تلفن‌، سطح درآمد، وضعیت تأهل، شغل فعلی و دیگر اطلاعاتی ازاین‌دست) را حذف کنند.

برخی از وب‌سایت‌ها روند ساده‌ای دارند و با پیمودن برخی صفحات و تکمیل فرم‌هایی می‌توان به این مهم رسید. این در حالی است که برخی وب‌سایت‌ها از ما می‌خواهند تا نامه‌ای رسمی‌ بنویسیم و آن را به انضمام اسناد هویتی برایشان ارسال کنیم.

با به انجام‌دادن این مرحله می‌توانید مطمئن شوید که سایر اطلاعاتمان در‌اختیار سودجویان نخواهد بود؛ اما این همه‌ی داستان نیست. ازآنجاکه اطلاعاتی نظیر نشانی و شماره تلفن ما در دیگر سایت‌ها نیز ثبت می‌شوند، هنوز افرادی هستند می‌توانند ما را رمزگشایی کنند و اطلاعاتمان را به‌دست بیاورند. پس گام چهارم را از یاد نبرید.

گام چهارم: حذف نام‌های کاربری مشابه نشانی پست الکترونیکی

جست‌وجوگران حرفه‌ای اطلاعات می‌توانند تا با جست‌وجوی نام کاربری در وب‌سایت‌های معروف داده‌های مهم قربانی خود را بیابند. یکی از تکنیک‌های معمول برای این کار جست‌وجو در وب‌سایت‌هایی است که نام کاربری افراد همان نشانی پست الکترونیکی آنان است. بدین‌ترتیب، آن‌ها می‌توانند به نام حقیقی ما دست پیدا کنند.

روند حذف این اطلاعات به وب‌سایت‌ها و تالارهای گفت‌وگویی بستگی دارد که استفاده می‌کنیم. به‌همین‌دلیل، بهتر است ابتدا از مدیریت این وب‌سایت‌ها بخواهیم تا اطلاعاتمان را از صفحات خود حذف کنند.

حتی می‌توانیم هر گونه ارتباط خود با این نشانی‌های پست الکترونیکی را نیز حذف کنیم. در‌صورتی‌که از نام کاربری یکسانی برای وب‌سایت‌های متعددی بهره برده‌ایم، بهتر است نام‌های کاربری جایگزینی را پیدا کنیم.

دستی درحال پاک کردن صفحه کروم با تخته پاک کن

چطور از اینترنت استفاده کنیم؛ ولی از جست‌وجوگران در امان باشیم؟

یکی از روش‌های مؤثر برای قرارندادن ردپای اینترنتی از خود بهره از این شبکه به‌صورت مستعار و بی‌نام‌و‌نشان است؛ چرا‌که در این روش اطلاعات بسیار ناچیزی از ما به‌صورت عمومی‌ منتشر می‌شود. این یعنی هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با اطلاعات شخصی‌مان پر نمی‌شود یا جزئیات استفاده‌ی یک سال گذشته‌مان به‌راحتی در اینترنت رؤیت‌شدنی نیست.

بااین‌حال، اگر می‌خواهیم همچنان از اینترنت بهره ببریم؛ ولی کسی ما را ردیابی نکند، بهتر است راهکارهایی را در پیش بگیریم تا از درز هرگونه اطلاعات شخصی جلوگیری کنیم. منظورمان در‌حقیقت تولید اطلاعات غیر‌واقعی است.

به‌منظور حفظ امنیت اطلاعات خود، ایمیل‌هایی با نام مستعار بسازیم

برای این منظور بهتر است به سرویس‌های پست الکترونیکی معمول همچون جیمیل یا اوت‌لوک برویم و با نام مستعار برای خود حساب کاربری تازه‌ای بسازیم. حتی می‌توانیم از سرویس‌های تولید نام غیر‌حقیقی نیز کمک بگیریم که ما را در ساخت هویتی غیرواقعی یاری می‌رسانند. این اطلاعات می‌تواند شامل نام و تاریخ تولد و همه‌ی اطلاعات موردنیاز باشد.

همچنین، می‌توانیم از سرویس‌های پست الکترونیکی موقت کمک بگیریم و همه‌ی ارتباطات خود را از آن طریق انجام دهیم. افزون‌براین، می‌توانیم از پست الکترونیکی موقت و هویت خیالی‌مان برای ساخت حساب کاربری‌ نزد وب‌سایت‌های کاربردی کمک بگیریم. نکته‌ی مهم دیگر اینکه برای خصوصی نگه‌داشتن محتویات تلفن‌همراه‌مان بهتر است به سرویس Google voice روی آوریم.

ترفند‌های مختلف دیگری نیز برای پنهان‌ماندن در زمان گشت‌و‌گذار در اینترنت وجود دارد. گرچه این‌ ترفند‌ها بر نتایج جست‌وجوگرهای اینترنتی تأثیری نخواهند گذاشت، حداقل ما را از شرّ تبلیغات اینترنتی تا‌حد‌ممکن در امان نگاه می‌دارد. موفق و نایاب باشید!

در این مقاله، سعی کردیم مهم‌ترین راه‌ها برای حذف تمامی اطلاعات شخصی از بستر اینترنت را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات