آیا هم‌اکنون بهترین زمان برای ارائه ایکس‌باکس سرفیس است؟

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد تصمیم مایکروسافت بر ارائه تبلت مخصوص بازی ایکس‌باکس سرفیس کاملاً جدی است. این تبلت کوچک که احتمالاً در کلاس تبلت‌های ۷ اینچی قرار خواهد گرفت مبتنی بر ویندوز RT خواهد بود و از فناوری‌های ایکس‌باکس استفاده خواهد کرد. در این مقاله به بررسی جایگاه چنین محصولی در بازار می‌پردازیم و به‌طور مختصر شرایط موفقیت یا عدم موفقیت آن را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

شایعات زیادی پیرامون اینکه مایکروسافت در حال ساخت یک تبلت ۷ اینچی مخصوص بازی با نام ایکس‌باکس سرفیس است، وجود دارد. اگر مایکروسافت چنین کاری انجام دهد، چشم‌انداز محصولات ایکس ‌باکس و وسائل مخصوص بازی یا گیمینگ خود را تغییر داده است. این کار نقطه عطفی برای مایکروسافت خواهد بود، چراکه این کمپانی مدتی است خود را از گردونه رقابت جذاب و پر از مخاطب وسائل بازی دستی، به خاطر بهبود وضعیت اکو سیستم ویندوزفون دور نگه داشته بود. البته پیش از این استیو بالمر قول سخت افزارها و وسائل جدید از مایکروسافت را داده بود. شاید عرضه یک تبلت مخصوص بازی در راستای همین قول بالمر باشد. شاید هم این تبلت جوابی سخت و محکم از سوی مایکروسافت به پلی‌استیشن ویتا باشد، همانطوری که اپل با عرضه آیپد، جواب کوبنده‌ای به بازار نه چندان خوب نِت‌بوک‌ها داد!

اگر از منظر کمپانی‌های سازنده به مسئله نگاه کنیم، باید گفت که انگیزه کمی‌ برای شرکت‌هایی همچون ایسر بوده تا بخواهند وارد بازار تبلت‌های ۷ اینچی شوند چراکه تمرکز آن‌ها درحال‌حاضر بیشتر روی ساخت کامپیوترها است. اگر شایعات درست باشند، مطمئناً از پردازنده‌های ARM در ایکس‌باکس سرفیس استفاده خواهد شد، درنتیجه این تبلت ۷ اینچی مخصوص بازی مایکروسافت از نوع Windows RT خواهد بود. ساخت یک تبلت با Windows RT تضمین کننده این مسئله است که این تبلت ساختار تکنیکی قوی خواهد داشت و فروش آن ازطریق مایکروسافت اپ استور انجام خواهد شد. این کار، گذاری خواهد بود از فروش فیزیکی به مرحله فروش دیجیتالی. البته قبل از آن شاهد فروش دیجیتالی Nintendo Wii U بوده‌ایم.

زمانی‌که می‌خواهیم پدیده بازی با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را با هم در یک مجموعه قرار دهیم، مخصوصاً به خاطر اینکه اپل در هر دو این زمینه‌ها نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند، متوجه می‌شویم که این کار غیر اصولی است، چراکه هر کدام از آن‌ها در بخش‌های جدا از هم و مجزا قرار دارند. بازی‌های تبلت دارای گرافیک‌ بهتر و جذاب‌تر هستند. آن‌ها می‌توانند بازی‌ها را چه آنهایی که گرافیک سنگینی دارند و چه آنهایی که به‌راحتی اجرا می‌شوند را اجرا کنند.

برخلاف Nintendo 3DS و PlayStation Vita که باید در دنیای پرقدرت تلفن‌های هوشمند به رقابت بپردازند، ایکس باکس سرفیس همانند بسیاری از تبلت‌ها هم بدرد مصارف خانگی می‌خورد و هم می‌تواند بیرون از خانه مورد استفاده قرار بگیرد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این تبلت می‌تواند برای کسانی که خود از کاربران کنسول‌های ایکس باکس هستند جذاب باشد؟ اصلاً این تبلت می‌تواند شروعی برای افزایش ساخت و شکل‌گیری دسته جدیدی با نام «تبلت‌های مخصوص بازی» در بازار گیمینگ و کنسول‌های بازی باشد؟ با وجود فناوری‌ها و تجاربی که مایکروسافت در زمینه وسائل و کنسول‌های بازی دارد و استفاده از آن‌ها در تبلت ایکس‌باکس سرفیس و همچنین جایگاه بسیار خوب این شرکت در ساخت کنسول‌های بازی که بدون دکمه و تماس دست کار می‌کنند (کینکت و اپلیکیشن‌های روبه‌رشد آن)، مطمئناً مایکروسافت تبلتی خواهد ساخت که پرقدرت و استوار درمقابل تبلت‌های Kindle Fire و آیپد مینی قد علم می‌کند. در حقیقت اپل با قیمت‌گذاری بالاتر از میانگین قیمت‌های تبلت‌های ۷ اینچی بازار روی آیپد مینی، کمک بزرگی به ایجاد بنچمارک مناسب برای تبلت‌های کوچکتر مایکروسافت ایجاد کرد.

مسئله تنها داشتن پردازنده‌های قوی و گرافیک بالا که روزبه‌روز هم در حال افزایش هستند، نیست. اگر مایکروسافت بتواند در ایکس باکس سرفیس تمام موارد همچون قیمت مناسب، کارایی خوب، بازی‌های جذاب و ... را درکنار هم فراهم آورد، مطمئناً فرصت خوبی خواهد داشت تا به کسانی که از وسائل مخصوص بازی همراه استفاده می‌کنند، تجربه‌ای عالی و منحصربه فردی ارائه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات