بازار رو به رشد تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند چه تاثیری بر اینتل گذاشته‌ است؟

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
این روزها همه جا صحبت از تبلت و گوشی هوشمند است. همین چند سال پیش بود که فقط گوشی‌های ساده در بازار دیده می‌شدند اما حالا می‌بینیم که پردازنده‌های موبایل به حدی قدرتمند شده‌اند که با کمترین مصرف انرژی، توانایی انجام بسیاری از کارهای ساده‌ی روزمره را دارند. بی دلیل نیست که کاربران برای انجام کارهای ضروری خود به جای خرید PC و لپ‌تاپ سراغ وسایل کوچک‌تر همراه می‌روند. هزینه‌ی کمتر، وزن سبک، قابلیت حمل آسان و دسترسی مناسب در شرایط مختلف از دلایل اقبال عمومی‌ به این دسته از وسایل الکترونیکی است. اما تکلیف سازندگان بزرگ پردازنده مثل اینتل چه می‌شود؟ در ادامه به بررسی وضعیت بازار پرداخته و در مورد کمپانی نام‌آشنای اینتل صحبت می‌کنیم.
تبلیغات

اینتل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها، چندان از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند دل خوشی ندارد چراکه در بیشتر وسایل‌ اندرویدی و تمام تبلت‌ها و گوشی‌های اپل، از پردازنده‌های کم‌مصرفی که محصول اینتل نیستند، استفاده می‌شود. تا چند سال پیش برای جمع‌آوری یک سیستم کامپیوتری یا خرید یک لپ‌تاپ خوب، تنها نام Intel و رقیب کوچکی مثل AMD را به‌عنوان سازنده‌ی پردازنده یا CPU می‌شنیدیم اما حالا در بازار رو به رشد وسایل همراه اینتل کجا قرار دارد؟

به دو خبر مهم توجه کنید، دو خبر جدیدی که اخیراً منتشر شده و اینتل را بیش از پیش نگران می‌کند.

اولین خبر مربوط به تصمیم کمپانی بزرگ اپل است. منابعی از کمپانی اپل در گفتگو با بلومبرگ اظهار داشته‌اند که در آینده‌ی نزدیک، اپل می‌خواهد پردازنده‌های اینتلی به کار رفته در لپ‌تاپ‌ها و دستاپ‌هایش را با پردازنده‌هایی مشابه تبلت و گوشی iPad و iPhone جایگزین کند. در حال حاضر اپل از پردازنده‌های مبتنی بر ARM که تحت لیسانس کمپانی بریتانیایی طراحی و تولید شده، در وسایل همراه خود استفاده می‌کند. توان پردازشی این پردازنده‌ها همواره روند صعودی داشته و بالاخره روزی می‌رسد که برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی مناسب باشند.

دومین خبر بد برای اینتل در مورد بازار رو به رشد تبلت‌هاست. در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۲، تبلت‌ها حدود ۲۴ درصد تعداد کل کامپیوترها و تبلت‌های فروخته شده را تشکیل داده‌اند. علاوه بر این اخیراً مشخص شده که از هر ۴ نفر دارنده‌ی تبلت، ۱ نفر اعلام کرده که تبلت را به‌عنوان کامپیوتر اصلی خود، مورد استفاده قرار می‌دهد.

با توجه به این دو خبر مشخص است که روند نزولی فروش اینتل با سرعت زیادی ادامه می‌یابد. اینتل مدت‌ها در عرصه‌ی پردازنده‌ها حضوری موفق داشت، اما اخیراً با رقبای بزرگی مواجه شده است. تاکنون هیچ یک از وسایل‌ اندرویدی و محصولات همراه اپل دارای پردازنده‌ی اینتل نبودند و تنها در ماه‌های اخیر سروکله‌ی پردازنده‌های اینتل در این بازار پیدا شده است و حتی این نقش کوچک نیز به نظر موفقیت خوبی نخواهد داشت.

در کل می‌توان گفت که اینتل نقش زیادی در بازار وسایل همراه ندارد و اگر در عرصه‌ی PC هم نقش اساسی خود را از دست بدهد، احتمالاً باید به محصولات خود برای سرورهای بزرگ اینترنت بسنده کند. جالب است که اینتل حتی در عرصه‌ی سرورها هم رقبای بزرگی دارد و در خطر است! از جنبه‌های مختلف سرنوشت اینتل و ویندوز مایکروسافت که اخیراً نسخه‌ی جدید آن نیز ارائه شده، به هم گره خورده است. بررسی‌های ویندوز ۸ به تبلت‌ها و نوت‌بوک‌هایی که به این سیستم‌ عامل تجهیز شده‌اند، در هم آمیخته شده و این موضوع برای هر دو کمپانی اینتل و مایکروسافت خوب نیست.

در حال حاضر حداقل دو کامپیوتر مهم عرضه شده‌اند که دارای پردازنده‌ی اینتلی نیستند، اولی تبلت Surface مایکروسافت است که نسخه‌ای از آن با ویرایش خاصی از ویندوز ۸ به نام Windows RT عرضه شده است و دومی‌کروم‌بوک جدید گوگل است، یک لپ‌تاپ ۲۵۰ دلاری که سامسونگ آن را تولید کرده و دارای سیستم عامل کروم است. هر دو مورد مذکور از چیپی که مبتنی بر معماری ARM است، استفاده می‌کنند. این چیپ‌ها به کم مصرفی معروفند و روند رو به رشدی در بحث قدرت پردازش دارند.

وضعیت بازار تبلت‌ها به گونه‌ای نیست که وارد شدن به آن ساده باشد. یکی دیگر از رقبای بزرگ در عرصه‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف، کمپانی کالیفرنیایی MIPS است، MIPS بازار تبلت‌های زیر ۲۰۰ دلار را هدف قرار داده و برای به دست آوردن سهم بیشتر با ARM رقابت می‌کند. شاید در آینده‌ی نزدیک MIPS در این بخش از اینتل پیشی بگیرد و سهم خوبی از بازار به دست آورد. قابل ذکر است که اخیراً خبر واگذاری پتنت‌های MIPS به کمپانی Imagination Technologies و چند کمپانی دیگر از جمله ARM منتشر شده است.

در نهایت به سخن یکی از تحلیلگران سابق نوکیا می‌رسیم. هوراس ددیو معتقد است که فروش تبلت‌ها در پاییز سال ۲۰۱۳ از پی‌سی‌ها سبقت خواهد گرفت. این موضوع وضعیت اینتل را بدتر خواهد کرد، مگر اینکه ویندوز ۸ به حدی خوب باشد که دستگاه‌های ویندوزی که فعلاً مبتنی بر پردازنده‌های اینتل هستند را با موفقیت رو‌به‌رو کرده و در نهایت اینتل بازار فروش را از تبلت‌ها و کامپیوترهای اپل و همچنین رقبای‌ اندرویدی پس بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات