بررسی گلکسی نوت 2 سامسونگ

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۲
مطالعه 24 دقیقه
شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای اندروید همیشه در تلاش هستند تا هرچه بیشتر خود را متفاوت جلوه دهند و با ایجاد نوآوری، خریداران علاقه‌مند به اندروید را به سوی خود بکشانند. اما تنها تعداد معدودی از محصولات مبتی بر اندروید واقعا این تفاوت را نشان می‌دهند. گلکسی نوت 2 یکی از این معدود محصولات است که با صفحه‌نمایش بزرگ و خیره کننده Super AMOLED، پردازنده 4 هسته‌ای بسیار قدرتمند و قلم دیجیتال S-Pen، مجالی به رقبا نمی‌دهد. حتی گلکسی اس 3 یکی از پرچمداران اندروید که ساخته خود سامسونگ است نیز درمقابل این ابهت به زانو درآمده است. در ادامه مطلب با بررسی تخصصی زومیت از تلفن/تبلت گلکسی نوت ۲ همراه باشید تا با نکات قوت و ضعف آن آشنا شوید.
تبلیغات

در نگاه اول شما تفاوت ظاهری چندانی میان گلکسی نوت 2 و برادر کوچکترش گلکسی اس 3 مشاهده نمی‌کنید. بااین‌حال علاوه بر ابعاد متفاوت این دو تلفن، از درون نیز کاملاً متفاوت هستند و سامسونگ با قرار دادن امکانات اختصاصی در نوت 2، آن را به یک ابر تلفن هوشمند تبدیل کرده است. هنگامی که این موبایل را در دست می‌گیرید کاملاً به تفاوت آن با گلکسی اس 3 پی خواهید برد، چراکه برخلاف اس 3 تا حدی در دست گرفتن آن مشکل است. زمانی که گلکسی نوت 1 وارد بازار شد، تردید بسیاری از مردم را برانگیخت، ولی آن چنان عناصر تشکیل‌دهنده آن یعنی صفحه‌نمایش 5.3 اینچی Super AMOLED با رزولوشن HD و قلم دیجیتال S-pen در کنار هم خوش درخشیدند که جای هیچ شکی را برای نسخه 2 باقی نگذاشتند. سامسونگ با این نوآوری که به کمک قدرتش در تولید پنل صفحه‌نمایش و توانایی Wacom در قلم دیجیتال بود، محصولی را مهندسی کرد که شاید کسی تصور آن را نمی‌نمود و حالا این محصول یکه تاز دنیای خود است و هیچ رقیبی در بازار فبلت‌ها ندارد.

فبلت گلکسی نوت 2 توسط سامسونگ الکترونیکس ایران دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

طراحی و ارگونومی

در سال‌های اخیر برای اندرویدی ها مسئله ارگونومی و راحتی استفاده نقش مهمی داشت و گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 2 به دلیل همین ارگونومی مناسب توانستند طرفداران زیادی پیدا کنند. اما امسال کم کم با انتشار موبایل‌های بزرگتر از 4.5 اینچ، دیگر کارکردن راحت با موبایل به فراموشی سپرده شده است و همه به این اندازه‌های بزرگ عادت کرده‌اند. شاید این موضوع به یک چشم و هم چشمی هم تبدیل شده باشد و شرکت‌ها هر روز موبایل‌های بزرگتری را وارد بازار می‌کنند.

در این میان هیچکدام به بزرگی گلکسی نوت 2 نیستند، موبایلی با صفحه‌نمایش عریض 5.5 اینچی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این تلفن به دلیل بدنه براق (بر خلاف نکسوس 7 یا گوشی‌های هواوی) و لبه‌های خمیده تا حدی با شک و تردید در دستانتان قرار می‌گیرد و همیشه باید مراقب افتادن آن به زمین باشید. با وجود بهینه‌سازی‌های انجام شده در رابط کاربری Touchwiz سامسونگ که با نام One Hand Operation شناخته می‌شود و هدف آن تغییر در سایز المان‌های رابط کاربری برای استفاده راحت کاربر با یک دست است، اما بازهم کارکردن با یک دست در گلکسی نوت ۲ مشکل است و اگر سیستم فعالیت یک دستی را فعال نکنید تقریباً شماره‌گیری با یک دست غیر ممکن است. بااین‌حال سیستم One hand operation درصفحه کلید مجازی و شماره‌گیر به شما قابلیت استفاده از یک دست را می‌دهد.

همچنین شما با استفاده از یک دست تنها به نیمی از صفحه‌نمایش دسترسی دارید و اگر به کارکردن با یک دست عادت دارید باید به سراغ موبایل‌های 4.3 اینچی به پایین بروید. در هر صورت این موضوع در تمام پرچمداران اندروید وجود دارد و شاید فضای بیشتر کاری در نمایشگر بزرگ، بر قابلیت کار کردن با یک دست برتری داشته باشد.

یکی از حرکت‌های بسیار هوشمندانه سامسونگ در گلکسی نوت ۲، افزایش ابعاد قلم دیجیتال S-Pen است که به‌شدت به ارگونومی این قلم کمک کرده و دیگر برای فشردن دکمه روی آن نیاز به جستجو نیست، چراکه سطح مقطع آن برخلاف نوت 1 دیگر دایره‌ای شکل نیست. همین سطح مقطع غیر دایره‌‌‌ای شکل باعث شده تا در هنگام قرار دادن قلم در جای تعبیه شده روی بدنه، نیاز به دقت بیشتری باشد.

مورد بعدی که شاید به جهت بهبود کارایی انجام شده اما نتیجه نه چندان جذابی داشته، این است که دکمه خاموش و روشن تا حدی پایین‌تر قرار داده شده تا به هنگام استفاده از یک دست بتوان راحت‌تر آن را فشرد. اما اشکالی که در این جابجایی به وجود آمده، این است که تا حدی این دکمه ضخامت دارد و ممکن است در کارهای مختلف ناگهان بی اختیار آن را بفشارید. در صورتی که دکمه پاور نوت 1 به این راحتی‌ها به اشتباه فشرده نمی‌شد.

از لحاظ زیبایی به دلیل طراحی ساده و خمیده باید این موبایل را در رده بهترین‌ها قرار داد. صفحه‌نمایش بسیار بزرگ و با کیفیت این موبایل نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند. همان‌طورکه گفتیم ظاهر این موبایل شباهت بسیاری به گلکسی اس 3 دارد و زبان طراحی آن‌ها کاملاً مشابه است. نکات جذاب گلکسی اس 3 مانند شیشه نازک و چسبیده به پنل نمایشگر یا بدنه با بافت فلز مانند به این موبایل هم رسیده و جلوه‌ خاصی به آن بخشیده است. در کل شاید این موبایل به زیبایی آیفون 5 یا لومیا 920 نباشد، اما ابعاد بزرگ آن باعث شده تا حدی این مسئله به فراموشی سپرده شود و به جذابیت آن بیافزاید.

در مورد ارگونومی نرم‌افزار نیز باید گفت که بیشتر نرم افزارها همانند موبایل‌های دیگر به خوبی اجرا می‌شوند و نیازی به تغییر رابط کاربری برای بهبود تجربه کاربر وجود ندارد (بر خلاف نکسوس 7 که تا حدی نیاز به تغییر رابط کاربری در بعضی موارد وجود دارد). تنها موردی که در ارگونومی نرم‌افزار هم مثبت است و هم منفی، صفحه‌کلید مجازی آن است. این صفحه‌کلید بر خلاف تمامی موبایل‌های اندروید و iOS از یک ردیف عدد نیز برخوردار است و دیگر برای وارد کردن عدد نیازی نیست به حالت دیگری رفته و دوباره به حروف بازگردید. اما ایرادی که به آن وارد است نازک شدن کلیدها است، این موضوع تا حدی از دقت لمس حروف می‌کاهد و مدتی نیاز به تمرین خواهید داشت تا سرعت خود را به حالت ایدئال برسانید. در آخر نیز باید گفت که نرم‌افزارها در این صفحه‌نمایش عظیم و درخشان معمولاً با لذت و راحتی بیشتری استفاده می‌شوند و تا حدی تجربه یک تبلت را در این موبایل به ارمغان می‌آورند (مانند مرور وب، اپلیکیشن‌هایی که از دکمه های فراوان و ریز برخوردار هستند و موارد اینچینی که همگی در این موبایل بهتر عمل خواهند کرد).

galaxy note2 43 zoomit

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، در حالت عادی و زمانی که با یک دست با نوت ۲ کار می‌کنید، استفاده از قسمت‌های مختلف رابط کاربری و برنامه‌های مختلف مانند ماشین‌حساب، کی‌برد روی صفحه و شماره‌گیر تلفن مشکل است و نمی‌توان با یک دست قسمت‌های مختلف صفحه را لمس کرد. اما سامسونگ تجربیات بدست آمده از نوت ‍۱ را در نسل دوم نوت بکار گرفته است و تمام نرم‌افزارهای داخلی سامسونگ دارای قابلیت One Hand Operation هستند که با فعال کردن آن ازطریق منو مربوطه، تغییراتی در چیدمان و ابعاد المان‌ برنامه‌ها ایجاد می‌شود که با یک دست نیز به توان با تلفن کار کرد. اما این موضوع در تمام نرم‌افزارها وجود ندارد و در بعضی شرایط کار کردن با گوشی با استفاده از یک دست، واقعا مشکل است. (در تصویر بالا دشواری کار کردن با یک دست زمانی که One Hand Operation فعال نیست، قابل مشاهده است.)

مشخصات فنی و امکانات به همراه قیمت

  • صفحه‌نمایش لمسی خازنی 5.5 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 از نوع Super AMOLED
  • روکش صفحه‌نمایش شیشه گوریلا 2
  • پشتیبانی از چهار باند GSM و چهار باند شبکه نسل سوم به همراه شبکه HSDPA با سرعت 21 مگابیت در ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت در ثانیه، پشتیبانی از شبکه LTE (وابسته به نوع شبکه – که در ایران این موضوع فعلا اهمیتی ندارد)
  • سیستم عامل اندروید نسخه 4.1 به همراه لانچر TouchWiz
  • پردازنده چهارهسته‌ای مبتنی بر معماری ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز، نام سیستم-روی-یک-چیپ Exynos 4412
  • پردازنده گرافیکی Mali-400MP4
  • 2 گیگابایت رم LPDDR2
  • قلم دیجیتال S-Pen با قابلیت تشخیص 1024 سطح فشار (درمقابل 512 سطح در نسخه قبلی)
  • دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه لنز وسیع، فوکس اتوماتیک و فلش LED در کنار سیستم تشخیص لبخند و بسته شدن چشم
  • فیلم‌برداری با کیفیت Full HD و نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلویی 1.9 مگاپیکسل
  • پشتیبانی از سیستم بی‌سیم Wi-Fi دو بانده در استانداردهای a/b/g/n
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 و 32 گیگابایتی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD
  • پشتیبانی از NFC
  • بلوتوث نسخه 4
  • درگاه میکرو USB در کنار پشتیبانی از میزبانی حافظه USB و خروجی تلویزیون با رزولوشن Full HD، سیستم MHL (اما باید آداپتور سامسونگ را تهیه کنید) و شارژ، خروجی 3.5 میلیمتری صدا
  • باتری 3100 میلی آمپرساعتی
  • ابعاد 151.1 در 80.5 در 9.4 میلی‌متر(ضخامت و عرض کمتر از نوت 1 و طول بیشتر)
  • وزن 180 گرم
  • قیمت نسخه ۱۶ گیگ در تهران: 2,220,000 تومان

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید قابلیتی در دنیای موبایل وجود ندارد که در این موبایل گنجانده نشده باشد، حال این همه امکانات را در کنار قلم دیجیتال بسیار کاربردی (به دلیل مهندسی قوی و طراحی بسیار مناسب)، باتری 3100 میلی‌آمپر ساعتی و صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بی‌نظیر آن قرار دهید تا اندرویدی‌های دیگر همانند اسباب بازی به نظر آیند. بهای این همه امکانات وزن 180 گرمی و اندازه بزرگ است که برای میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در اولویت چندم قرار دارد. بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم ساعت‌ها از موبایل خود لذت ببریم و کارهای مختلف را بدون نگرانی از تمام شدن باتری انجام دهیم. چون امروزه موبایل تنها یک وسیله ارتباط تلفنی نیست و مردم، بسیاری از کارهای روزانه خود را در موبایل انجام می‌دهند و تمام شدن باتری مساوی است با عقب افتادن طیف وسیعی از کارها. سامسونگ نیز این موضوع را به خوبی درک کرده و یک باتری غول پیکر ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در دل گلکسی نوت ۲ جای داده است.

از امکانات جذاب و بسیار کاربردی جدید نسبت به نسخه قبل می‌توان به امکان تشخیص بیرون آمدن قلم نام برد، که در نوت 1 وجود نداشته است. این امکان باعث گشایش طیف وسیعی از امکانات نرم‌افزاری در آینده خواهد شد. در حال حاضر شما در صفحه خانه اگر قلم را بیرون بکشید سریعا به صفحه مربوط به برنامه S-note هدایت خواهید شد که در بسیاری موارد می‌تواند وقت زیادی را برای شما صرفه‌جویی کند. امکان بعدی وجود LED اطلاعرسانی در قسمت جلوی گوشی است که در نوت 1 وجود نداشت و در واقع همان LED گلکسی اس 3 است. این LED یک امکان کلاسیک است که وجودش در بسیاری موارد کاربردی و مؤثر است. این LED شما را از پیغام‌های نخوانده یا ایمیل‌های دریافت شده یا تماس‌های از دست رفته و مواردی از این قبلی آگاه می‌کند.

گلکسی نوت 2 S-Pen

نوت 2 فاقد اسپیکر استریو است، که با وجود اندازه بزرگ و صفحه‌نمایش بی‌نظیر حضورش خالی از لطف نبوده است. هر چند کاربران کمتر از اسپیکر موبایل استفاده می‌کنند و بیشتر هدفون را ترجیح می‌دهند، اما بازهم این موضوع می‌توانست به قابلیت‌های چند رسانه‌ای آن بیافزاید.یک مورد کوچک دیگر، نبود رادیو FM است که بعید می‌دانم دیگر یک نکته منفی به حساب بیاید.

کیفیت ساخت و دوام

مهندسی یک محصول که دارای مشخصات اینچنینی است بسیار مشکل و طاقت فرسا است. اینکه سامسونگ بخواهد به‌طور کل برای این محصول نسبتاً انقلابی ناگهان یک طراحی جدید ارایه کند، شاید ریسک بالایی را به طلبد. بااین‌حال سامسونگ به طراحی و جنس ساخت سنتی خود یعنی پلاستیک روی آورده است. این طراحی مزایا و معایب خود را دارد. مزیت آن در سبک بودن و مقاوت درمقابل ضربه است و مزیت دیگر قابل تعویض بودن باتری است که برای بسیاری اهمیت زیادی دارد. در تصاویر زیر می‌توانید تفاوت‌های ظاهری نسل اول و دوم فبلت گلکسی نوت 2 را مشاهده کنید:

بزرکتری ضعف این مهندسی ساخت در عدم القاء حس یک کالای باکیفیت و لوکس در کاربر است که شاید در انتخاب محصول تأثیر کمی داشته باشد اما در طولانی مدت در لذت استفاده کاربر تأثیرگذار است. نوت 2 و نوت 1 به دلیل خط و خش پذیریی و ساییده شدن بدنه (مخصوصا پوشش پشت باتری)، پس از مدتی چهره غیر لوکس خود را نمایان خواهند کرد. اما بااین‌حال دقت و ظرافت در بخش جلویی به همراه جنس فلزی زیر شیشه، به زیبایی و حس لوکس بودن کالا کمک می‌کنند، ولی در نهایت پلاستیک براق پشت نوت 2 به هیچ عنوان در حالت ایدئال خود نیست.

galaxy note2 53 zoomit

اگر قصد سالم نگه داشتن بدنه این موبایل با صفحه‌نمایش عظیم و درخشان آن را دارید، همان روز اول کاور و روکش صفحه‌نمایش را فراموش نکنید.

در کل کیفیت ساخت نوت ۲ خوب است ولی جنس بدنه آن مخصوصا پوشش پشت باتری مناسب نیست و نیاز به محافظت دارد. هر چند برای گلکسی نوت معمولاً کاورهای زیبا و جذابی عرضه می‌شود که استفاده از آن‌ها به لذت استفاده از این محصول نیز می‌افزاید.

گلکسی نوت ۲ در ۲ رنگ سفید و خاکستری تیره وارد بازار کشور شده است، ما در این بررسی نسخه خاکستری آن را دراختیار داشتیم اما برای مشاهده تصاویر مربوط به نسخه سفید می‌توانید به نگاه نزدیک زومیت به این محصول مراجعه کنید.

صفحه‌نمایش و صدا

به بخش جذاب داستان رسیدیم. بخشی که گلکسی نوت 2 در آن با قدرت تمام می‌درخشد. در ابتدا باید بگوییم فکر اینکه گلکسی اس 3 یا گلکسی نوت یک، توان رقابت با نوت 2 را داشته باشند از سر بیرون کنید. خوشبختانه چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش Pentile نیست و با وجود تراکم پیکسل پایین‌تر نسبت به گلکسی اس ۳ بازهم شفافیت بسیار بهتری را در متن و لبه ها ارایه می‌کند.

مشخصات این صفحه‌نمایش به قرار زیر است:

  • رزولوشن 1280 در 720 با نسبت تصویر 16 به 9
  • سایز 5.5 اینچ با سیستم لمسی خازنی و لایه تشخیص قلم S-Pen از شرکت Wacom
  • نوع پنل Super AMOLED با چیدمان RGB ( ساب‌پیکسل‌های قرمز و سبز افقی و ساب‌پیکسل آبی عمودی است)
  • تراکم 267 پیکسل در اینچ (نوت 1 دارای 285 پیکسل در اینچ بوده است)
  • حداکثر روشنایی 400 شمع بر متر مربع در حالت روشنایی صد در صد (همین مقدار برای گلکسی اس 3 حدود 330 شمع بر متر مربع بوده است. این تست در وب‌سایت GSMarnea.com انجام شده است)

در زیر نور آفتاب تا حدی از دیگر رقبای تازه وارد، ضعیف‌تر عمل می‌کند و در حد آیفون 4S است. باید توجه داشت که لایه تشخیص قلم S-pen در این تلفن موجب انعکاس نور و کاهش شفافیت تصویر در زاویای مختلف می‌شود. در زیر می‌توانید گالری گلکسی نوت 2 را در شرایط مختلف از جمله زیر نور آفتاب مشاهده کنید. ( یک تصویر از آیفون 4S نیز در همین شرایط گرفته‌ایم تا بتوانیم بهتر مقایسه کنید.)

در کل صفحه‌نمایش نوت ۲ در زیر نور آفتاب عملکرد مناسبی دارد. اما در نور محیط‌های بسته کیفیت تصویر این نمایشگر فوق‌العاده است، عمق رنگ مشکی در آن بسیار بالا است و رنگ‌ها به شکل بسیار جذابی نمایش داده می‌شوند. در مورد پخش فیلم و عکس به‌راحتی می‌توان گفت که این صفحه‌نمایش در نوع خود بی‌نظیر است. این موبایل برای تماشای فیلم با اختلاف بسیاری در رده اول قرار دارد. در مورد خواندن متون نیز به هیچ عنوان با گلکسی اس 3 قابل مقایسه نیست، به لطف چیدمان RGB ساب‌پیکسل‌ها،‌ متون کاملاً واضح نمایش داده می‌شوند. اما بااین‌حال گلکسی اس 3 به دلیل تراکم بالاتر پیکسل‌ها، توان رقابت با نوت 2 را دارد.

از لحاظ زاویه دید این صفحه‌نمایش عملکرد مناسبی دارد اما در بهترین وضعیت قرار ندارد. در زاویه دید بسیار بالا به‌طور کل روشنایی و رنگ خود را از دست می‌دهد، اما تا زاویه حدود ۱۶۰ درجه تصویر کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد.

در مورد صدا نیز باید گفت که کیفیت خروجی شفاف است ولی از حجم و قدرت کافی برای استفاده در مکان‌های پر سروصدا برخوردار نیست. البته قدرت آن به نسبت بسیاری از موبایل‌ها بیشتر است که نتیجه اندازه بزرگتر اسپیکر است. صدای زنگ بلند و رسا است و در مقایسه با موبایل‌های دیگر نسبتاً مناسب است. کیفیت صدا در هنگام مکالمه نیز بسیار خوب است، ولی به دلیل بزرگ بودن موبایل باید دقیقاً اسپیکر بالایی را روی گوش خود قرار دهید تا صدای مناسب را بشنوید، در کل همانند گلکسی اس 3 صدای مکالمه مناسبی را ارایه می‌دهد.

دوربین

دوربین این موبایل از ماژولی استفاده می‌کند که در گلکسی اس 3 نیز به کار رفته است. بنابراین نباید نگران عملکرد آن باشید.

note2 sample picture

مشخصات فنی این دوربین به قرار زیر است.

دوربین پشت:

  • 8 مگاپیکسل رزولوشن
  • سنسور CMOS از نوع Backside illuminated مدل S5C73M3 (مشابه گلکسی اس 3)
  • ضریب دیافراگم F/2.6 با فاصله کانونی 3.7 میلی‌متر
  • اندازه سنسور 1/3.2 اینچ
  • اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر

دوربین جلو :

  • سنسور CMOS مدل S5K6A3 از نوع Backside illuminated
  • اندازه سنسور 1/6 اینچ (اندازه پیکسل 1.75 میکرومتر)
  • رزولوشن 1412 در 1412 (رزولشن خروجی 1280 در 960)
  • ضریب دیافراگم F/2.8 با فاصله کانونی 2.5 میلی‌متر

این دو ماژول دوربین، دقیقاً در گلکسی اس 3 نیز استفاده شده ‌اند و کوچک‌ترین تفاوتی میان کیفیت این دوربین این دو تلفن وجود ندارد. نمونه عکس‌های گرفته شده توسط این موبایل را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

[widgetkit id=407]

همچنین می‌توانید برش ۱۰۰ درصد بخشی از عکس‌های گرفته شده را در تصویر پایین مشاهده کنید:

crop 100 note2

امکانات نرم‌افزاری دوربین نوت 2 نیز کاملاً شبیه گلکسی اس ۳ است و شما به امکاناتی همچون HDR یا فوکس لمسی دسترسی دارید. سرعت عکس برداری همانند گلکسی اس 3 بسیار سریع است و لحظه‌ای که شما شاتر را لمس می‌کنید سریعا عکس ذخیره می‌شود. رابط کاربری دوربین هم مثل همیشه قابلیت شخصی‌سازی دارد و استفاده از آن بسیار آسان است.

[widgetkit id=408]

نقطه ضعفی که در این موبایل و گلکسی اس 3 وجود دارد، نبود دکمه اختصاصی دوربین است. این موضوع برای موبایلی به این اندازه بیشتر خود را نشان می‌دهد و کار را در بعضی موارد مشکل می‌کند. در هر صورت می‌توان دوربین گلکسی نوت 2 را جزو بهترین‌ها دانست و مطمئناً عکسهای شفاف و زیبای بسیاری را با این موبایل خواهید گرفت.

فیلم‌برداری با نوت 2 نیز از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است و همانند گلکسی اس 3 نتیجه فایل خروجی بسیار شفاف و مناسب است. برای مشاهده نمونه فیلم‌ها و جزئیات بیشتر در مورد دوربین این تلفن به بررسی گلکسی اس ۳ مراجعه کنید.

عملکرد و بازده

همان‌طورکه در بخش مشخصات فنی اعلام کردیم، گلکسی نوت 2 از یک پردازنده اصلی 4 هسته‌ای از نوع ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی چهارهسته‌ای بازهم از شرکت ARM از نوع Mali-400 بهره‌مند است. حال این قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده را در کنار اندروید ۴.۱ قرار دهید تا همه چیز به روانی هرچه تمام‌تر نمایش داده شود، اجرای نرم‌افزار و بازی‌ها با سرعت بالا و حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل بسیار روان انجام می‌شود. در طول زمانی که با این تلفن کار کردیم هیچ‌گاه کندی احساس نکردیم. بنچمارک‌های مختلفی که روی نوت ۲ نیز انجام دادیم این موضوع را تأیید می‌کنند:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack Single / Multi (FPS)

Quadrant Standard

NenaMark2 (fps)

Valamo

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

البته جدا از عملکرد برق‌آسای این موبایل در زمینه‌های مختلف، هنوز درون برنامه‌های مربوط به S-pen نیاز به بهینه‌سازی وجود دارد، چراکه مثلا با کلیک روی انتخاب نوع قلم باید یک ثانیه برای باز شدن آن صبر کنید. این مشکل بسیار اهمیت دارد چراکه در تجربه نقاشی تأثیر مهمی می‌گذارد و برای طراحان و نقاشان که لحظه به لحظه نوع قلم را عوض می‌کنند شاید تا حدی آزاردهنده باشد. به هر حال همان‌طورکه در نسخه یک گلکسی نوت این موضوع را مشاهده کردیم، سامسونگ پشتیبانی نرم‌افزاری قدرتمندانه‌ای از این محصول هم خواهد کرد و نباید نگران این موضوع باشیم. چون بدون شک این موضوع ارتباطی با قدرت پردازش تلفن ندارد.

عملکرد S-Pen نیز هنگام نوشتن و طراحی بسیار مناسب است و هیچ معادل و رقیبی در این زمینه برای آن فعلا وجود ندارد. شما با استفاده از این قلم واقعا قدرت به واقعیت پیوند دادن ایده‌های خود را دارید و محدودیت‌های تکنولوژی و اختلاف آن با قلم معمولی را حس نخواهید کرد. در این زمینه باید از سامسونگ تقدیر کرد، چراکه شرکت Wacom هیچگاه به فکر بازار عام و انبوه نبوده است و این تکنولوژی نتیجه ترکیب مهندسی سامسونگ و تجربه Wacom است که در کنار بهینه‌سازی‌های انجام شده، تبدیل به یک محصول کاربردی گشته است.در گلکسی نوت 2 بازی‌ها بسیار روان اجرا می‌شوند و صفحه‌نمایش رویایی این موبایل نیز زیبایی این بازی‌ها را صد چندان می‌کند. به‌طور مثال بازی‌هایی مانند Temple Run در کمتر از 10 ثانیه به منوی اصلی وارد می‌شوند، که گاها این زمان به 6 ثانیه هم می‌رسد. درون بازی‌ها نیز نرخ فریم بسیار بالا است و بازی به نرمی اجرا می‌شود.

حرکت بین منوها و لایه‌های مختلف سیستم‌عامل همانند گلکسی اس 3 مثل کره (Project Butter) روان کار می‌کند و شما اصلا تأخیر یا افت فریم را حس نخواهید کرد.تنها موردی که شاید هنوز نیاز به بهینه‌سازی دارد استفاده از حالت Multi-View است. در این حالت در هنگام سویچ کردن بین دو اپلیکیشن تا حدی تأخیر در پاسخگویی احساس می‌شود یا اینکه اگر یکی از این پنجره‌ها مرورگر باشد عملکرد آن به اندازه حالت عادی نیست. بااین‌حال گلکسی نوت 2 به خوبی از اجرای این سیستم هم بر می‌آید.

مشخصات سیستم-روی-یک-چیپ Exynos 4412 بکار رفته در گلکسی نوت 2 به شرح زیر است:

  • چهار هسته از نوع ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز به همراه 32 کیلوبایت کش برای هر هسته
  • یک مگابایت L2-Cache
  • چهار هسته پردازنده گرافیکی Mali-400
  • لیتوگرافی 32 نانومتری از نوع فرایند HK-MG شرکت سامسونگ
  • دو درگاه 32 بیتی رم از نوع LPDDR2(به همراه 2 گیگابایت فضای رم)

طول عمر باتری

شاید از دید بسیاری از کاربران دوران عمر باتری چند روزه به پایان رسیده باشد، اما گلکسی نوت 2 دوباره یاد آن روزها را زنده خواهد کرد. باتری 3100 میلی‌آمپر ساعتی و سیستم مدیریت انرژی Exynos 4412 با لیتوگرافی 32 نانومتری در کنار سیستم‌عامل نسخه 4.1 اندروید توانسته است قدرت این موبایل را در زمینه عمر باتری نیز به رخ بکشد. باتری Note 2 با استفاده عادی و تماس تلفنی به این راحتی‌ها تمام نمی‌شود، ما نیز آنقدر زمان نداشتیم که بتوانیم با تماس این باتری را به اتمام برسانیم . اعداد بدست آمده برای تماس شبکه نسل دوم 20 ساعت به بالا است. بسیاری از ما حتی در دو ماه هم انقدر تماس تلفنی نداریم.

[widgetkit id=410]

اما موبایل‌ها دیگر یک وسیله صرف برای تماس گرفتن نیستند، مخصوصا اگر یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی Super AMOLED نیز داشته باشند. این موبایل در موارد چندرسانه‌ای و پخش ویدئو نیز کم نمی‌آورد. ما برای آزمایش طول عمر باتری نوت ۲ یک ویدئو HD - 720p با بیتریت 2 مگابیت در ثانیه را پخش نمودیم، این موبایل توانست بعد از پخش 9 ساعت ویدئو بازهم 19 درصد باتری داشته باشد. یعنی فبلت نوت ۲ زمانی که روشنایی روی ۵۰ درصد تنظیم شده باشد در حدود 11 تا 12 ساعت ویدئو پخش می‌کند. این مقدار نه‌تنها رقابتی است، بلکه تا حدی از رقبای اصلی یعنی آیفون 5 نیز بالاتر است.

اگر می‌خواهید یاد دوران باتری یک هفته‌ای را زنده کنید، گلکسی نوت 2 برای شما ساخته شده است.

در زمینه وب‌گردی نیز باید گفت که طول عمر آن به‌شدت نسبت به نسخه قبلی یعنی گلکسی نوت 1 افزایش یافته است. در گلکسی نوت 1 شما تنها 3 ساعت فرصت داشتید که در صفحه‌نمایش زیبای 5.3 اینچی از وب لذت ببرید. اما در گلکسی نوت 2 دیگر اینگونه نیست. این موبایل به‌راحتی زمانی در حدود 9 ساعت را دوام می‌آورد که به رکورد آیفون 5 نزدیک شده است. باید این موضوع را توجه داشته که در این موبایل شما 9 ساعت را در یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی زیبا سپری خواهید کرد.

در انجام امور روزمره، عمر باتری بسیار خوب است، اما همانند دیگر موبایل‌های اندروید، در هنگام بازی سه بعدی باتری سریعا تخلیه می‌شود و در این حالت شما حدود 4 تا 5 ساعت باتری خواهید داشت.

نرم‌افزار

سامسونگ رابط کاربری تاچ ویز را به همراه بهینه‌ سازی‌هایی روی اندروید ۴.۱ یا آبنبات پاستیلی نصب کرده است. تمام سرویس‌هایی که پیش‌تر در بررسی گلکسی اس ۳ به معرفی آن‌ها پرداختیم، در نوت ۲ نیز وجود دارند. نوت ۲ علاوه بر قابلیت‌های اندروید ۴.۱ از سرویس‌های اختصاصی سامسونگ مانند S Voice، S Beam، AllShare، Smart Stay تا Popup Play پشتیبانی می‌کند. برای آشنایی با سرویس‌های اختصاصی و مشترک، نوت ۲ با گلکسی اس ۳ به مقاله مربوط به بررسی تخصصی گلکسی اس ۳ مراجعه کنید.

گلکسی نوت ۲

اما سامسونگ بهینه‌سازی‌هایی را نیز روی برخی از سرویس‌ها از جمله Popup Play انجام داده است. این سرویس که امکان هم‌زمان تماشای ویدئو به همراه اپلیکیشن‌های دیگر را میسر می‌کند در نوت ۲ بهتر عمل کرده و کاربر امکان تغییر سایز آن را نیز دارد.

اما مهم‌ترین مزیت نرم‌افزاری نوت ۲ مربوط به پشتیبانی تمام عیار از قلم دیجیتال S-Pen می‌شود، تقریباً در هر محیطی امکان اضافه کردن نوت وجود دارد. تصور کنید در حال مکالمه تلفنی هستید که طرف مقابل از شما می‌خواهد شماره تلفن یا عبارت خاصی را یادداشت کنید تنها کافی است دکمه مربوط به یادداشت در همان قسمت مکالمه را بفشارید و شروع به یادداشت برداری کنید. این مورد در زمانی که در حال مطالعه یک فایل PDF یا تماشای عکس هستید نیز وجود دارد.

[widgetkit id=409]

همان‌طورکه در بخش ارگونومیک نیز اشاره شد، در قسمت بالای صفحه‌کلید مجازی نوت ۲ کلید‌های اعداد نیز وجود دارد، پس از کمی استفاده به این کلید‌ها عادت کرده و سرعت تایپ کردن شما با صفحه لمسی چند برابر می‌شود.

قابلیت جالب دیگری که سامسونگ در نوت ۲ اضافه کرده امکان پشت نویسی کردن عکس‌ها است، کاری که پدران و پدربزرگ‌های ما روی عکس‌های قدیمی انجام می‌دادند و به‌عنوان مثال پشت عکس‌ها، تاریخ و محل عکس گرفته شده را یادداشت می‌کردند.

سامسونگ روی بخش اطلاع‌رسانی‌ها نیز بهبودهایی را اعمال کرده است و این بخش را پخته‌تر از قبل کرده است. حالا به‌راحتی می‌توانید تعیین کنید که کدامیک از اطلاع‌رسانی‌های نمایش داده شوند کدامیک با هشدار همراه باشند و کدامیک اصلا نمایش داده نشوند. هر کدام از اطلاع‌رسانی‌ها را نیز می‌توان به چراغ LED جلوی دستگاه مرتبط کرد، تا ازطریق آن حتی وقتی صفحه‌نمایش خاموش است متوجه نوتیفیکیشن جدید شوید. به کمک این سیستم اطلاع‌رسانی به‌راحتی می‌توانید در شب و هنگام استراحت هرگونه نوتیفیکیشنی را خاموش کنید (Blocking Mode).

در گلکسی نوت ۲ به لطف سیستم‌عامل اندروید ۴.۱ شما علاوه بر دستیار صوتی S Voice سامسونگ، امکان استفاده از جستجوی صوتی Google Now را نیز خواهید داشت. برای فعال کردن Google Now باید دکمه Home را چند ثانیه پایین نگه دارید.

امکان جالب و اختصاصی گلکسی نوت 2 Multi-View است که به کاربر اجازه می‌دهد در بسیاری از اپلیکیشنها لبه کناری را لمس کرده به داخل صفحه‌نمایش بکشد، تا لیست یک ردیفه از اپلیکیشن‌های دیگر پدیدار شود. در این حال با گرفتن و انداختن آیکان اپلیکیشن دوم به داخل تصویر، می‌توانید بخشی از صفحه‌نمایش را به آن اختصاص دهید. در این حالت لبه جداکننده این دو اپلیکیشن را می‌توانید گرفته و هر اندازه که مایل بودید به بالا یا پایین هدایت کنید و هر سهمی را که دوست داشتید به هر یک از دو اپلیکیشن اختصاص دهید. این سیستم در مالتی تسکینگ و انجام کارهای ترکیبی بسیار کاربردی است و در بسیاری موارد می‌تواند راه حلی سریع‌تر و آسان‌تر برای انجام کارهای هم‌زمان باشد. نمونه این امکان در تبلت گلکسی نوت 10.1 و تبلت سرفیس هم وجود دارد که تقریباً کارکردی یکسان ارایه می‌دهند.

عکس‌ها در آلبوم گالری عکس نیز به صورت سه بعدی و زیبایی نمایش داده می‌شود.

S Pen

بدون شک نقاطه قوت نوت ۲ در قلم دیجیتال S-Pen آن است. همان‌طورکه پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم سامسونگ S-Pen را نسبت به نسل اول بهبود داده است و حالا بهتر در دست جای می‌گیرد. S-Pen قابلیت‌های بسیاری را به نوت ۲ اضافه کرده است که کار کردن با تلفن را راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کند. به‌عنوان مثال اگر دکمه قلم را پایین نگه دارید و روی صفحه تصاویر شکل خاصیرا به کشید به سرعت به برخی از دستورها دسترسی پیدا می‌کنید. یا به کمک قلم می‌توانید بخشی از تصویر را در هر محیطی که هستید جدا کرده و آن را در یک فایل مجزا ذخیره کرده یا به یادداشت خود پیوست کنید، این قابلیت Easy Clip نامیده می‌شود. تصور کنید که در حال مشاهده یک وب‌سایت هستید و تمایل دارید بخشی از وب سایت که برایتان جالب است را جدا کرده و به همراه دست نوشته خود در یک فایل ذخیره کنید، این کار به آسانی هرچه تمام‌تر ازطریق قابلیت Easy Clip و با نگه داشتن دکمه قلم S-Pen میسر می‌شود.

S-Pen گلکسی نوت 2

وقتی قلم را با فاصله کم نسبت به صفحه‌نمایش نگه می‌دارید متوجه یک نشانگر کوچک در حال حرکت می‌شوید، اگر این قلم را روی هر بخشی حرکت دهید یک پیشنمایش از آن برایتان نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال به کمک این قابلیت که Air View نام دارد می‌توانید با حرکت دادن قلم روی عنوان یک ایمیل، چند خط اول از متن آن را بدون باز کردن نامه، مشاهده کنید. Air View در قسمت پیامک، پخش ویدئو، گالری عکس و بسیاری از بخش‌های دیگر تلفن کار می‌کند.

از قلم S-Pen برای اسکرول کردن به سمت بالا و پایین صفحه نیز می‌توان استفاده کرد. برای این کار تنها کافی است در قسمت پایین یا بالای صفحه‌هایی که امکان اسکرول به سمت پایین یا بالا وجود دارد قلم را نگه داشته تا عمل اسکرول انجام شود.

هر زمان و در هر محیطی که به یادداشت برداری نیاز داشتید تنها کافی است دکمه قلم را نگه داشته و قلم را دو بار روی صفحه فشار دهید تا نرم‌افزار Popup Note روی صفحه باز شود و در کنار نرم‌افزار فعلی در حال اجرا امکان نوت برداری نیز فراهم شود.

قلم S-Pen قابلیت‌های متنوع بسیاری را به Galaxy Note II اضافه کرده است که در مقاله‌ای جداگانه به معرفی تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت.

جمع‌بندی

پس از بررسی‌ جوانب مختلف می‌توان ادعا کرد که این موبایل از دید امکانات در نوک قله قرار دارد و بعید است که دیگر شرکت‌ها به‌راحتی بتوانند به کمیت این امکانات نزدیک شوند. مهم‌ترین عامل این اختلاف نیز وجود S-pen است که با مهندسی بسیار هوشمندانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تبدیل به یک مورد کاملاً کاربردی شده است. اما از لحاظ کیفیت در موارد خاص می‌توانید به سمت محصولات دیگر بروید. به‌طور مثال اگر باتری در شبکه LTE و WiFi برای شما مهم است آیفون 5 نتیجه بهتری به شما خواهد داد. یا اگر قلم S-pen برای شما اهمیتی ندارد و باتری متوسط نیز ایراد بزرگی به نظر شما نیست، می‌توانید با نصف قیمت نوت 2 یک نکسوس 4 تهیه کنید که تا حدی قدرت پردازش بهتری دارد و اندازه مناسبتری را نیز ارایه می‌کند.

در واقع این موبایل برای همه طراحی نشده است، اندازه بزرگ و وزن نسبتاً زیاد و ظاهر نه چندان لوکس این موبایل بسیاری از خریداران که قلم دیجیتال برایشان اهمیت ندارد را به سمت گزینه‌های دیگر خواهد کشید.

این موبایل برای افرادی طراحی شده است که کار زیادی از موبایل خود برای طراحی، ایده‌پردازی، ویرایش اسناد و متون و غیره می‌کشند و تقریباً موبایل را به‌عنوان یک وسیله کاری در نظر دارند و نه یک وسیله سرگرمی و ارتباطی. بازار هدف دیگر این موبایل برای افرادی است که باتری برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد و اندازه بزرگ برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، و حتی ترجیح می‌دهند در یک صفحه‌نمایش بزرگتر، تجربه‌ای نزدیک تبلت داشته باشند.

در هر صورت این موبایل در جایگاه خود با اینکه رقیبی ندارد، بسیار مناسب طراحی شده است و با وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌تواند هر خریداری را راضی نگه دارد، فقط کاور بدنه و محافظ صفحه‌نمایش فراموش نشود.

نکات مثبت:

  • امکانات فراوان در زمینه‌های مختلف از پشتیبانی NFC و میکرو SD گرفته تا WiFi دو بانده
  • قلم بسیار کاربردی S-pen که هم در زمینه نرم‌افزار و هم سخت‌افزار طراحی هوشمندانه‌ای دارد
  • عملکرد بسیار روان و سریع در منوها و برنامه‌ها
  • پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند، که از پس همه کارها به خوبی بر می‌آیند
  • صفحه‌نمایش بزرگ و شفاف با چیدمان RGB که متون را بسیار بهتر از نمایشگرهای Pentile نشان می‌دهد
  • باتری بزرگ 3100 میلی‌آمپری قابل تعویض که در بسیاری شرایط عمر باتری بی‌نظیری را ارایه می‌کند
  • دوربین 8 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت هم در عکسبرداری و هم در فیلم‌برداری به همراه امکانات نرم‌افزاری فراوان و رابط کاربری پخته و کامل

نقاط ضعف:

  • وزن زیاد
  • سخت بودن کارکرد یک‌دستی با موبایل
  • نیاز به بهبود عملکرد در برخی موارد همچون انتخاب نوع قلم در اپلیکیشن S-Note
  • بدنه پلاستیکی که خیلی زود خط و خش برمی‌دارد و ساییده می‌شود.
  • لیز بودن لبه‌ها و پشت بدنه که امکان رها شدن از دست را زیاد می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات