جمع بندی بررسی آیپد مینی توسط وب‌سایت‌های معتبر فناوری

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۷
مطالعه 8 دقیقه
تقریبا تمام وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری، بررسی‌های نسبتا غیر جامعشان از آیپد مینی را منتشر کردند. همیشه با خواندن یک دیدگاه نمی‌توان دید کاملی نسبت به زوایای مختلف یک محصول داشت، اما با نگاه به نظرات مختلف و بعضا متناقض می‌توان به تمامی جزییات یک محصول اشراف پیدا کرد. در این راستا ما نیز با جمع آوری مزایا و معایب آیپد مینی از دید نویسندگان و متخصصان دنیای وب، سعی کرده‌ایم دید جامعی از تبلت جدی اپل در اختیارتان قرار دهیم. با زومیت همراه باشید تا ببینید که آیا آیپد مینی می‌توان جایگاه خاصی در بازار داشته باشد؟
تبلیغات

در ابتدا به مزایای بیان شده از سوی وب سایت‌های معتبر خواهیم رفت و بیان خواهیم کرد که چه چیز آیپد مینی را تبدیل به یک محصول در ابعاد اپل نموده و این شرکت جرات عرضه آن را در این بازار رقابتی پیدا کرده است. این مزایا از نظرات نویسندگان ورج، انگجت و وب‌سایت‌های دیگری که در انتهای مقاله و در بخش منبع نام‌ آنها ذکر شده، جمع آوری شده‌اند.

مزایای آیپد مینی

طراحی و کیفیت ساخت:

تقریبا تمامی وب‌سایت‌ها از طراحی و کیفیت ساخت این محصول تقدیر کرده‌اند تا جایی که سی‌نت آن را اندازه بی‌نقص برای تبلت دانسته است. از اندازه مناسب و وزن بسیار کم آن نیز تعریف و تمجید زیاد به عمل آمده و نشان می‌دهد که تیم طراحی اپل، واقعا یک محصول اپلی را طراحی نموده‌اند. همچنین این وب‌سایت‌ها از اختلاف زیاد کیفیت ساخت این محصول با رقبا یاد می‌کنند تا جایی که جاشوا  توپوسکی معروف از وب سایت ورج می‌گوید:

 لحظه‌ای که من آیپد مینی را در مراسم اپل در سن خوزه در دست گرفتم، شتابزده نوشتم که تبلت‌های دیگر در این اندازه همانند یک اسباب بازی به نظر می‌رسند (در مقایسه با آیپد مینی) شاید آن لحظه مقداری سختگیرانه نسبت به رقبا نگاه کردم، اما باید بگویم که حتی یک محصول در رده تبلت‌های 7 اینچی وجود ندارد که از نظر ظاهر،حس القا شده به کاربر یا کیفیت ساخت به گرد پای آیپد مینی برسد.
iPadmini design

ارگونومی، اندازه و وزن مناسب

همه وبسایت‌ها از ارگونومی بسیار بهتر این اندازه آیپد مینی تقدیر به عمل آوردند و به گفته آنها کاملا امکان نگه داشتن طولانی مدت آن در یک دست و کارکردن با دست دیگر وجود دارد. در همین راستا تیم استیونس از وب‌سایت انگجت می‌گوید:

 لذت استفاده از یک تبلت 7 اینچی در این است که زمانی که در دفتر کار یا فرودگاه قدم می‌زنید، تبلت را در یک دست نگه‌ داشته و با دست دیگر با آن کار کنید.
ipad mini des2

اکوسیستم

طبق نظر همگی نویسندگان با وجود تغییر نکردن رزولوشن در این نسخه نسبت به آیپد 2 و همچنین تغییر نکردن پردازنده، تمامی اپلیکیشن‌های بدون نقص روی آیپد مینی اجرا می‌شوند. به گفته این افراد اندازه آیپد مینی برای اجرای رابط کاربری این اپلیکیشن‌ها مناسب است و نیازی به تغییر اندازه دکمه‌ها یا آیکون‌ها برای بهبود تجربه کاربر وجود ندارد. البته در بعضی موارد تجربه استفاده تا حدی تغییر کرده، به طور مثال به گفته توپولوسکی از ورج استفاده از صفحه کلید در حالت افقی تا حدی سخت‌تر از آیپد 2 است، اما در حالت عمودی به دلیل عرض کمتر بهتر عمل می‌کند. در هر صورت تجربه آیپد 2 و صدها هزار اپلیکیشن آن را روی این محصول نیز خواهید داشت و این عامل به عنوان برگ برنده این تبلت در مقابل رقبا بیان شده است.

iPadmini esystme

همچنین وب‌سایت‌هایی مانند تک‌کرانچ به این موضوع اشاره دارند که این محصول به دلیل دسترسی به طیف وسیعی از محتوی (موسیقی، فیلم، سریال و کتاب) یک وسیله تمام عیار برای سرگرمی و مطالعه است.

باتری

با وجود اندازه بسیار کوچک، ضخامت و وزن کم، باز هم این تبلت دارای باتری بسیار مناسبی است. همگی از باتری این دستگاه راضی بوده‌اند و طبق اندازه‌گیری وب‌سایت انگجت حتی یک رکورد هم بدست آمده است. در این وب‌سایت که مرور اینترنت در اتصال WiFi شرایط اندازه‌گیری باتری می‌باشد، این اعداد بدست آمده است که در نوع خود بسیار عالی است.

نام تبلت

طول عمر باتری به ساعت

Apple iPad mini

12:43 (WiFi)

Samsung Galaxy Tab 7.7

12:01

Apple iPad (late 2012)

11:08 (WiFi)

Apple iPad 2

10:26

ASUS Eee Pad Transformer Prime

10:17

Samsung Galaxy Tab 10.1

9:55

Apple iPad (2012)

9:52 (HSPA) /

9:37 (LTE)

Google Nexus 7

9:49

Apple iPad

9:33

کافی، نه اعجاب انگیز و نه آزاردهنده:

دوربین

در مورد دوربین وب‌سایت ها نسبتا راضی بودند، مثلا توپولسکی به این موضوع اشاره می‌کند که دوربین این تبلت با اینکه از بهترین‌ها نیست اما کاملا قابل استفاده است و در نور کم نیز می‌تواند بسیاری از تلفن‌های هوشمند را شکست دهد، و اینکه همگی از کیفیت مناسب و نسبتا کافی دوربین جلویی تقدیر کردند و آن را برای کارهای عادی روزانه مناسب شمردند.

صفحه نمایش

از دید همه کیفیت صفحه نمایش بسیار مناسب است و در بسیاری از موارد می‌تواند به دلیل تراکم پیکسل بهتر نسبت به آیپد 2 و شیشه نازکتر، تجربه مناسبی را به کاربر ارایه کند. ولی با این حال در مقایسه با دیگران تنها اندازه بهتری دارد و تراکم کمتر از برتری کامل این تبلت جلوگیری کرده است.

عملکرد و بازده سیستم‌عامل

با وجود اینکه همگی به قدیمی بودن مشخصات فنی ( سیستم-روی-یک-چیپ با عمر دو ساله و رم 512 مگابایت) اشاره می‌کنند اما عملکرد آن را در موارد مختلف از اجرای برنامه‌ها گرفته تا کارکرد کلی در سیستم‌عامل، مناسب می‌دانند. به گفته این افراد هیچ گونه تاخیر یا افت فریمی در عملکرد این تبلت دیده نمی‌شد. اما برنامه‌های سنگین تا حدی برای اجرا شدن به زمان نیاز داشته‌اند. در هر صورت بازده‌ این تبلت کاملا کافی است، ولی انتظار عمر طولانی آیپد مینی  را برای اجرای برنامه‌های سنگین نداشته باشید. وب سایت انگجت نیز تعدادی بنچ مارک از این محصول تهیه کرده است، مثلا این تبلت توانسته تست Sunspider Javascript را در 1426 میلی ثانیه به اتمام رساند که در نوع خود بسیار مناسب است (اپل به بهینه سازی این معیار معروف است) و همچنین در GLbench نسخه 2.5 در تست Egypt HD توانسته نرخ 24 فریم در ثانیه را داشته باشد. مقایسه بنچ مارک GeekBench را در زیر مشاهده می‌کند (علت مقایسه نکردن این معیار با دیگر رقبا در این است که این تست برای مقایسه پردازنده‌ها بین سیستم عامل‌های مختلف کارایی ندارد).

Geekbench

نتایج ( هرچه بیشتر بهتر)

Apple iPad mini

751

Apple iPad (late 2012)

1,763

Apple iPad (2012)

720

Apple iPad 2

721

Apple iPad

442

Apple iPhone 5

1,628

Apple iPhone 4S

623

معایب آیپد مینی

قیمت

تقریبا همه صاحب نظران قیمت انتخابی اپل را تا حدی بالاتر از رقبا می‌دانند. هر چند که بیشتر آن ها به این موضوع اشاره دارند که شما با پرداخت پول بیشتر تجربه بهتری نیز خواهید داشت. وب‌سایت‌های وانند TechCrunch به این موضوع اشاره دارند که با وجود اینکه اپل همیشه سود مناسبی روی محصولات خود به جیب می‌زند، اما در مورد این محصول اینگونه نیست و اپل از آیپدمینی سود کمتری نسبت به دیگر محصولات این شرکت بدست می‌آورد. البته بقیه وب‌سایت‌ها مانند ورج نیز این موضوع را تایید کردند که اپل قصد رقابت قیمتی را نداشته است و هدفش تولید یک محصول تمام اپلی بوده است.

رزولوشن

در تمامی بررسی‌ها بدون استثنی به این موضوع اشاره شده است. تک‌کرانچ از یک سو تغییر نکردن رزولوشن را به نفع اجرای صحیح اپلیکیشن‌ها می‌داند و از طرف دیگر در خواند متون تا حدی آن را یک ضعف بر می‌شمارد. ورج نیز در همین رابطه استفاده از این محصول را به کسانی که با صفحه نمایش‌های رتینا سر و کار داشته‌اند، پیشنهاد نمی‌کند ولی باز هم آن را بسیار بهتر از آیپد 2 می‌داند. در کل این محصول را برای مصرف محتوای غیر متنی ایده‌آل و برای مصرف محتوای متنی تنها مناسب می‌دانند، و به این موضوع اشاره می‌کنند که در این زمینه رقبا جلوتر از اپل حرکت کرده‌اند.

iPad screen compare

جمع بندی:

تقریبا تمامی وبسایت‌ها این تبلت را یک محصول موفق در آینده معرفی نموده‌اند تا جایی که وب‌سایت ورج نمره 9.0 را که یک امتیاز بسیار بالا است به این محصول اهدا کرده است. اما نباید این موضوع را از یاد برد که نظر کارشناسان شخصی است و هر کس بر اساس معیارهای خود می‌تواند نظر متفاوتی داشته باشد. بنابراین اگر معیارهای مهم برای شما در میان معایب این نظرات وجود دارد، باید به سراغ گزینه‌های مناسب‌تر بروید و اگر معیارهای شما در میان مزایا وجود دارند، این محصول برای شما ساخته شده است. اما یک اعتراض کوچک به این وب‌سایت‌ها وارد است و آن هم این است که همه این بررسی‌ها بسیار کوتاه و خلاصه انجام شده و بسیاری از موارد مانند عمر باتری در بازی، در اپلیکیشن‌ها یا میزان انعکاس نور روکش صفحه نمایش و بسیاری معیارهای دیگر بررسی نشده‌اند. چرا که بر اساس تصاویر منتشر شده کاملا مشخص است که آیپد مینی همانند آیفون مجهز به شیشه گوریلا جدید است و صفحه نمایش شفاف‌تر از آیپد 2 و حتی انعکاس کمتری نسبت به آیپد 4 دارد.

در هر حال تصمیم با شما است. لحظه‌ی سرنوشت‌ساز فرا رسیده است و تمامی رقبا تبلت‌های خود را به بازار ارایه نمودند، این شما هستید که تصمیم نهایی را اتخاذ خواهید کرد.

نظر شما در رابطه با این محصول چیست؟ آیا تبلتی شبیه به آیپد مینی می‌تواند در کنار یک تبلت ویندوز 8 یک ترکیب رویایی برای تولید و مصرف محتوا در وزن و اندازه کم باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات