زندگی بدون کاغذ!

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود آن که فناوری، جایگزین بهتری را برای کاغذ معرفی کرده است، هنوز هم که هنوز است کاغذ‌های جور واجوری دور و برمان را گرفته‌اند. حال با وجود آن که کاغذ همچنان در قلب توجهات ماست، رویکرد بدون کاغذ نه‌ تنها می‌تواند به حفظ درختان بیشتر و بالطبع محیط‌ زیست کمک شایان توجهی کند، بلکه قادر خواهیم بود تا به‌سادگی آنچه را که مایلیم پیدا کرده و استفاده کنیم. بیایید با هم قدری زندگی بدون کاغذ را تجربه کنیم.
تبلیغات

اسناد

زمانی که نوبت به دیجیتالی کردن اسناد می‌رسد دو گزینه پیش روی ما است. اگر دارای یک دستگاه اسکنر خوب و به درد بخور هستید می‌توانید تمام اسناد و مدارک خود را طی چند ساعت اسکن کنید. راهکار دیگر بهره از برنامه‌های کاربردی است که روی گوشی تلفن همراه یا گجت خود دارید. از این گذشته استفاده از سرویس 1DollarScan می‌توانید اسنادتان را با قیمت بسیار پایینی اسکن کنید. برنامه OfficeDrop یک برنامه به درد بخور برای اسکن ساده‌تر است که حتی قابلیت تشخیص متون (OCR) را نیز در خود دارد. از سویی دیگر می‌توان از Doo برای مدیریت اسناد تازه اسکن شده روی سیستم OS X یا ویندوز بهره برد که به رایگان در اینترنت در اختیارمان هست. اگر از سیستم عامل اپل استفاده می‌کنید برنامه Yep مناسب شما است که البته قدری برایتان خرج برمی‌دارد. بسیاری از کاربران‌ ترجیح می‌دهند اسناد PDF خود را در برنامه Evernote نگه‌داری کنند چراکه این نرم‌افزار دارای قابلیت جستجوی متن است.

go-paperless-3

تصاویر

می‌توان از یک دستگاه اسکنر خوب برای دیجیتالی کردن تصاویر آلبوم عکس‌تان بهره‌ ببرید. اگر تعداد این تصاویر زیاد باشد یا این که چندتایی اسلاید هم در بین‌شان وجود داشته باشد، آنگاه نیازمند دستگاه بزرگتر و قدرتمندتری خواهید بود و به یک برنامه‌ قوی برای مدیریت تصاویر نیاز خواهید داشت. تنها موردی که از قلم‌ انداخته‌اید داده‌های EXIF تصاویر است.

با استفاده از برنامه‌های XnView (در ویندوز) یا jhead (در لینوکس) می‌توانید این اطلاعات را نیز ویرایش کنید. اگر نمی‌خواهید خودتان این کار را به تنهایی انجام دهید، سرویس‌های زیادی هستند که این مهم را برای شما انجام می‌دهند. ازآنجاکه خودمان این سرویس‌ها را بررسی نکرده‌ایم، بالاطبع نمی‌توانیم هیچ یک را به‌عنوان بهترین مورد به شما توصیه کنیم. برخی از محبوب‌ترین سرویس‌ها عبارت‌اند از ScanCafe ،PhootoBin ،RitzPix.

کتاب، مجله و کتاب‌های مصور

درحالی‌که بسیاری از مردم کتب، مجلات و کتاب‌های مصور کاغذی را‌ترجیح می‌دهند، نگه‌داری از آرشیو دیجیتالی این رسانه‌ها به مراتب ساده‌تر بوده و مقرون‌به‌صرفه‌ است. امروزه، این کار به صنعتی مجزا از چاپ و توزیع کتاب بدل شده است که خود تکنیک‌های خاصی را دارد. اما دست نگه دارید، لزومی‌ ندارد نسخه دیجیتالی کتاب‌های موجود در کتابخانه خود را دوباره تهیه کنید! بهتر است برای این کار پیچیده از سرویس‌هایی نظیر 1DollarScan استفاده کنید. اگر هم وقت و حوصله کافی دارید، می‌توانید با هزینه‌ای در حدود ۲۰ دلار یک اسکنر مناسب تهیه کرده و آرشیو دیجیتال خود را سر و سامان دهید. برای این منظور می‌توانید از راهنماهای مختلفی که در وب جهان گستر موجود است نیز استفاده کنید. اما اگر واقعاً مایلید تا رویکرد بدون کاغذ را پیشه کنید، توصیه می‌کنیم از این پس به جای خریداری نسخه‌های چاپی به‌دنبال خرید نسخه دیجیتالی کتاب یا مجله مربوطه باشید و آن را با هزینه‌ای کمتر تهیه کنید. البته هر کتابی نیز نسخه دیجیتالی ندارد. شما نیز به آرشیو نسخه دیجیتالی همه کتاب‌ها احتیاج ندارید. برخی از آن‌ها را اسکن کنید و نسخه کاغذیشان را به دیگران ببخشید، برخی را بفروشید، کتب جدیدی که نسخه دیجیتالی ندارند خریداری کنید و بازهم این روند را ادامه دهید. ترکیبی از این تکنیک‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی چشمگیر در زمان و هزینه شما منتج شود.

رسید‌های خرید

تهیه نسخه دیجیتالی از تمامی‌رسید‌ها لزومی‌ ندارد. اما نگه‌داری آن‌ها به‌خصوص در جوامع غربی برای تعیین مالیات خانوار بسیار حائز اهمیت است. برنامه OneReceipt گزینه خوبی در این بین است چراکه می‌تواند به صورت خودکار رسید‌هایتان را به صندوق پست الکترونیکی شما هدایت کند، پس کار چندانی برای شما باقی نمی‌ماند. اگر هم یک رسید کاغذی در دست دارید لازم است تا آن را نیز دیجیتالی کنید. برای این منظور گوشی تلفن همراه‌تان ابزار مناسبی است. متأسفانه نسخه اندروید این برنامه تهیه نشده است ولی Digital Receipt جایگزین خوبی به شمار می‌رود.

کاغذها همه جا دور و برمان را گرفته‌اند، از کاغذ توالت گرفته تا آن کارنامه لعنتی! به خدا که هیچ دانش‌آموزی راضی نمی‌شود جان درختان بی‌زبان برای تهیه کارنامه تلف شود! پس بیایید از این هفته کم‌کم تمرین زندگی بدون کاغذ را شروع کنیم. گرچه هیچ بویی خوشایندتر از کتاب‌های تازه چاپ شده اول مهرماه یا کاغذ‌های خوشمزه ساندویچی نیست، یادش بخیر!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات