رویای گیک ایرانی در تابوتی بر دستان نرخ دلار

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
نرخ دلار افسار گسیخته اوج گرفته است. چشمان نگران 70 میلیون ایرانی نظاره‌گر رشد بی سابقه قیمت‌ها است. پدران نگران و مضطرب، مادران نگران از دلهره همسران و فرزندان شاهد مرگ آرزوهایشان در سایه نداری پدرشان. مرثیه‌ای غم انگیز که همچون غباری بر دل ایرانیان نشسته است. هنوز از شروع افزایش قیمت دلار 6 ماه نگذشته است که سرمایه ایرانی در بهترین حالت ممکن به یک‌سوم کاهش یافته است. نگاه بهت زده مردم همچنان برچسب قیمت کالاها را دنبال می‌کند و در تب و تاب این اوضاع، هجوم به سمت بازارها افزایش تقاضا را در عین عرضه محدود نتیجه می‌دهد. خوشبختانه امروز به همت مسئولین روزنه‌هایی از امید با کاهش قیمت دلار پدیدار گشت که امیدواریم همچنان ادامه یابد.
تبلیغات

نمی‌دانم باید خوشحال باشم یا ناراحت از اینکه برای خرید آیفون 5 انتظار نکشیدم و قبل از آن به سوی سامسونگ و گلکسی S3 چرخشی هیجان انگیز داشتم. پرداخت یک میلیون و چهارصد هزار تومان برای گوشی که هم اکنون بالغ بر دو میلیون ارزش دارد شاید به‌نظر یک برد محسوب شود ولی در حقیقت یک باخت به‌معنای واقعی است. قیمت دلار حق انتخاب من ایرانی را سلب کرده و من را به‌کم یا حتی به هیچ راضی کرده است و این بازی بی‌شک یک‌طرفه باخت، به نفع هیچ‌کس است. چه کنم که برای خرید تبلت سرفیس مایکروسافت ماه‌ها انتظار و آرزو را در تابوتی بر دوش دستان نرخ ارز می‌بینم. دیگر من بازیگر اصلی در انتخاب نیستم. هر آنچه که قیمت دلار به من اجازه دهد می‌توانم انتخاب کنم و این دقیقا به‌معنای ظلم به حق انتخاب و آزادی من است.

مظلومیت تنها به معنای نداشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیست، مظلومیت یعنی آنکه سرمایه‌های عظیم نفتی و معدنی کشورت پشتیبانت باشد و نتوانی انتخاب کنی یا اصلا نتوانی ببینی. نمی‌دانم و نمی‌توانم، اصلا بهتر است که ندانم مقصر این احوالات چه کسی‌ است. من از سیاست هیچ نمی‌دانم و علاقه‌ای به فراگیری آن ندارم ولی برای واکاوی حقیقت عقل و منطق توشه راه کرده‌ام.

روزی یکی از در انتقاد به زومیت بدین شکل وارد شد که شما چرا به جای این‌که تمامی مقاله‌های خود را صرف آموزش ابعاد مختلف تکنولوژی و نرم‌افزار اختصاص دهید آن را با نشان دادن تکنولوژی‌های جدید به هدر می‌دهید. چرا با این کار جوانان این مملکت را با آنچه نمی‌توانند داشته باشند آشنا می‌کنید؟

در جواب به این طرز فکر عجیب و غریب که متاسفانه رشد غریبی در مملکتمان پیدا کرده‌اند کافی است بگوییم این همان چیزی است که باید داشته باشیم ولی نداریم پس بهتر است حق خودمان را بشناسیم تا بدانیم چه می‌باید داشته باشیم. ایرانی می‌داند، دیده است و می‌تواند حتی بسازد. چرا به شعور ایرانی توهین می‌کنید؟ نبیند چون نمی‌تواند داشته باشد و خدای ناکرده ناراضی شود؟ ایرانی می‌بیند، ایده می‌گیرد و اگر ناراضی شد خود می‌سازد. البته هیچ زمان لازم نیست که یک کشور هر آنچه که در جهان ساخته می‌شود را بسازد بلکه با تعامل مثبت با جهان تکنولوژی می‌توان ساخته‌های دیگر کشورها را برای ساخت نیاز کشورمان به‌کار گرفت و در خدمت خود درآورد و به همان کشورها صادر کرد.

اگر نیم‌نگاهی به آینده محصولات داشته باشیم بی‌شک بسیاری منتظر ورود گوشی‌های ویندوزفون 8، تبلت‌های ویندوز 8 و در نهایت نوت‌بوک‌های جدیدی هستند که با قیمت‌های منطقی و سازگار با درآمدشان فقط با خرید آن‌ها یک قدم یعنی زمان عرضه آن‌ها فاصله دارند. ولی ما دوست‌‌داران تکنولوژی اینجا فقط به رقص نوسان دلار در بازار اندیشه کرده‌ایم. مگر یک ایرانی، یک دانشجو، یک استاد دانشگاه، یک کارمند یا کارگر چقدر درآمد دارد که بخواهد برای یک گوشی موبایل سه و نیم میلیون هزینه کند؟ حقیقتا خسارت مرگ آرزوهایمان را از چه کسی طلبکار باشیم؟

از غرب؟؟ مگر نمی‌گویند تحریم‌ها تأثیری نمی‌گذارد.

از دولت، از مجلس؟ از کجا؟

از خودمان که ماندن را به رفتن ترجیح داد‌ه‌یم و علی رغم تمامی مشکلات هنوز هم بر جای جای خاک این میهن شریف بوسه می‌زنیم؟

زمانی که چهار سال برای کارشناسی، دو سال برای کارشناسی ارشد و حالا چهارسال دیگر برای تحصیل در رشته مخابرات در مقطع دکتری در این مرز و بوم به دیوار فرو ریخته آرزوهای خودت، دوستانت و همکارانت بیاندیشی و در انبوهی از معادلات ریاضی و فرآیندهای تصادفی نیم نگاهی به هیچی اندوخته زندگیت داشته باشی باید عاشق باشی تا بمانی، خدمت کنی و به آینده، خوش‌بینانه نگاه کنی.

آنقدر هیجان قیمت‌ها فکرمان را احاطه کرده است که دنبال کردن قیمت‌ها از دیدن بازی تیم‌های محبوبمان با بازیکنان میلیاردی و با بازی‌‌های هزار تومانی بسی هیجان انگیز تر شده است.

اما اثرات افزایش ناگهانی نرخ ارز و محصولات تکنولوژیکی بر زندگی مردم:

1- کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه محدود شدن هر چه بیشتر انتخاب آن‌ها و تمایل به خرید محصولات بر اساس فاکتور قیمت و نه بر اساس فاکتور کارایی و نیاز خریدار. به‌طور مثال دانشجویی که برای محاسبات سنگین نرم‌افزاری به لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا و در عین حال سبک نیاز دارد مجبور است از تعدادی از عوامل مهم برای خرید خود صرف‌نظر کرده و محصولی نامنطبق با نیاز خود تهیه کند.

2- خالی شدن بازار از محصولات متنوع و روی آوردن بازار به عرضه محصولات ارزان و بی‌کیفیت ( به‌خصوص محصولات بی‌کیفیت چینی) به‌دلیل خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری و ریسک در این زمینه. در همین راستا محصولات پرقدرت و با کیفیت بیشتر حالت سفارشی به‌خود گرفته و با عرضه بسیار محدود با قیمت‌های انتزاعی و حبابی روبرو می‌شوند.

3- دارندگان محصولات کنونی در زمینه خدمات پس از فروش و تعمیرات با مشکلات کمبود قطعه یا قیمت‌های بالای تعمیر برخورد می‌کنند و عملا متحمل خسارت‌های سنگینی در این رابطه می‌شوند.

4- شرکت‌های ارایه دهنده گارانتی بهانه‌های جدیدی برای سرباز زدن از ارایه درست خدمات گارانتی محصولات پیدا کرده و بدین ترتیب ضرر دوچندانی به مشتریان وارد می‌شود.

5- عقب افتادگی جامعه علمی و جوانان مشتاق تکنولوژی کشور از جهان و برباد رفتن سرمایه‌های گزافی که در این چند سال اخیر در زمینه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در کشور هزینه گردیده است.

6- به‌چشم آمدن بیشتر فاصله طبقاتی میان اقشار مختلف کشور.

7- کند شدن سرعت رشد کشور در زمینه‌‌های تحقیقاتی، فناوری و شهر‌های الکترونیک و در کنار آن از بین رفتن شرکت‌های کوچک و بزرگ نرم‌افزاری به‌دلیل متحمل شدن خسارت فراوان.

8- افزایش مهاجرت در میان اقشار معمولی و نخبه کشور به آن سوی مرزها.

9- از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های شغلی و در نتیجه آن افزایش بیکاری، اعتیاد و جرم.

10- افول و کاهش سطح نشاط و پویایی جامعه و افزایش افسردگی و خطرات ناشی از آن.

پس به مسئولان زحمت‌کش مملکتم می‌گوییم، جوان ایرانی لایق آن است که بهترین‌های تکنولوژی جهان را در دستان خود داشته باشد. ایرانی شایسته است که هر زمان اراده کند ایده خود را بی‌دردسر کاغذ بازی اداری به عمل تبدیل کند. جوان ایرانی شایسته است که در دنیا سرآمد باشد چرا که علم دارد و نبوغ و معرفت. چرا که عاشق وطن است و مملکت. چرا که آزاد است و تا ابد آزاد می‌ماند. پس از شما دولتمردان شجاع، عاجزانه می‌خواهیم که همانگونه که یک تنه در برابر جهان زورگوی غرب ایستاده‌اید برای سر و سامان دادن به وضع فعلی و عمل به وعده‌هایتان با توان بیشتر بر زورگویی این اسب سرکش دلار غلبه کنید و آرزوهایمان را به ما بازگردانید.

امیدواریم با عنایت پروردگار متعال و همت مسئولین و تلاش قشر محترم بازار شاهد کاهش محسوس قیمت دلار و در راستای آن رونق کسب وکار و تجارت باشیم.

با نظرات خود من و تیم زومیت را در این درخواست یاری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات