آیا مشتریان حق دارند بدانند که شرکت‌ها از چه راهی کسب درآمد می‌کنند

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
زمانی که گوگل در سال ۱۹۹۸ به درآمد زایی رسید، سرجی برین و لری پیج هیچ مدل درآمدی نداشتند یا حداقل نمی‌دانستند که آینده شرکت به کجا کشیده خواهد شد. موفقیت شگفت‌انگیز این شرکت در تبلیغات متنی تا سال ۲۰۱۰ آغاز نشده بود، اما بدون شک برین و پیج در آن زمان حداقل چند ایده و برنامه برای متمایز سازی سرویس‌های خود، در ذهن داشتند. جالب است بدانید که در آن زمان و پیش از راه‌اندازی سرویس تبلیغاتی AdWords، گوگل یک قرارداد همکاری با یاهو امضاء کرده بود. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آیا مشتریان باید از بیزنس مدل و روش‌هایی که شرکت‌ها قصد دارند ازطریق آن‌ها درآمد داشته باشند، مطلع باشند یا خیر؟
تبلیغات

این روز‌ها تقریباً تمام تجارت‌ها با یک بیزینس مدل (روش درآمد زایی و ایجاد ارزش برای مشتری) از پیش تعریف شده شروع به کار می‌کنند یا حداقل تجارت‌های آنلاین برای فروش بنرهای تبلیغاتی برنامه‌ریزی می‌کنند. اما گوگل در آغاز راه تقریباً نمی‌دانست که چطور باید درآمد کسب کند. به هر حال گوگل خیلی سریع به الگوی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بدل شد، و بسیاری ابتدا به راه‌اندازی سرویس و متمایز کردن خود از دیگران فکر می‌کردند و کسب درآمد و بررسی روش‌های ممکن برای رسیدن به درآمدزایی را به بعد موکول کردند. توییتر نیز یک نمونه دیگر از این نوع از کمپانی‌های موفق است.

پس شرکت‌های موفق بسیاری وجود دارند که خودشان هم در ابتدای کار نمی دانند که چطور باید کسب درآمد کنند و در ابتدای راه تنها به موفقیت فکر می‌کنند و پس از محبوبیت و جذب مشتری، آنوقت به فکر روش‌های مختلف درآمدزایی فکر می‌کنند. دراین فاصله هم اگر روند رو به رشدی را طی کنند، تمرکز خود را به جذب سرمایه گذار و گسترش کار معطوف می‌کنند.

قاعدتا یک سرمایه‌گذار حق دارد که بخواهد حمایت خود را از یک تجارت بدون برنامه برای کسب درآمد قطع کند، اما مشتریان چطور؟ برخی معتقدند که مشتریان نیز قبل از ثبت نام و شروع به استفاده از سرویس یا محصول یک شرکت، باید بدانند که بیزنس مدل شرکت مورد نظرشان چیست و چطور قرار است کسب درآمد کند.

این صحبت تقریباً منطقی است. چون اگر مشتریان بدانند که شرکتی که در حال استفاده از سرویس‌هایش هستند، چطور قرار است، در آینده عمل کرده و کسب درآمد کند، احساس امنیت بیشتری کرده و از ادامه یافتن سرویس و محصول آن شرکت اطمینال خواهند یافت.

شما می‌توانید با یک سایت مجانی به یک روش داد و ستد فکر کنید که در آن با ارائه سرویس مجانی یا گردآوری اطلاعات و رفتار مردم به درآمدزایی برسید.

اگر سری به وب‌سایت How Do They Make Money بزنید اطلاعات بسیار جالب و ارزشمند و البته بصورت کاملاً خلاصه از شرکت‌های مختلف دنیا و نحوه درآمد زایی آن‌ها بدست خواهید آورد. البته این اطلاعات محدود و بعضا قدیمی هستند و متأسفانه بیزنس مدل شرکت‌ها به شکل درست و واضح در آن ذکر نشده است.

از طرفی در این وب‌سایت سرویس‌های مختلف شرکت‌ها بصورت جداگانه بررسی شده‌اند و این کار منطقی به نظر نمی‌رسد، چون به‌عنوان مثال منبع درآمد اصلی گوگل از سرویس‌های تبلیغاتی مانند AdSense و AdWords است و قرار نیست تمام سرویس‌های این شرکت درآمدزا باشند و برخی از سرویس‌ها تنها برای جلب مخاطب و کسب اعتماد و در نهایت وفاداری مشتریان ارائه می‌شوند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا کاربران باید از جزئیات روش‌های کسب درآمد و بیزنس مدل شرکت‌هایی که از محصول یا سرویس‌های آن‌ها استفاده می‌کنند، مطلع باشند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات