مایکروسافت برای موفقیت در بازار تلفن‌های همراه به ویندوز فون ۷ بیشتر نیاز دارد تا ویندوز فون ۸

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
شرکت مایکروسافت در حال آماده‌سازی نهایی جدیدترین نسخه ویندوز فون برای ارائه آن در کمتر از یک ماه آینده است. بدین ‌ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که دوره حیات ویندوز فون ۷ رو به پایان است. در حقیقت ویندوز فون ۸ جدیدترین سلاح مایکروسافت برای مقابله با سایر رقبای خود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند است. از عرضه نسخه جدید که بگذریم، دیگر قرار نیست مایکروسافتی‌ها نسخه‌های بروزرسانی جدیدی برای ویندوز فون ۷ ارائه دهند و این موضوع می‌تواند نقطه ضعف بزرگی برای مایکروسافت و شرکایش محسوب شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینید نظر پژوهشگران حوزه بازار در این باره چیست؟
تبلیغات

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی گارتنر معتقدند که به زودی ویندوز فون قادر خواهد بود تا سهم حضور خود در بازار را افزایش داده و تا سال ۲۰۱۶ پس از سیستم عامل iOS اپل به مقام دوم در این حوزه نائل آید. بدین ‌ترتیب هر یک از این دو کمپانی حدوداً پنجاه درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود، خواهند کرد.

پیش‌بینی در چنین بازار پرتحرکی کار سختی است چرا که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی موجب تغییر در بازار خواهد شد. اما آنچه که این پیش‌بینی گارتنر را جالب توجه می‌کند آن است که این موسسه تحقیقاتی نقش زیادی را برای ویندوز فون ۷ قائل شده است.

تحلیلگران در حال ارزیابی سهم مایکروسافت از بازار گوشی‌های تلفن همراه هستند و در جمع بندی‌هایشان فرض کرده‌اند که نوکیا بهره از ویندوز فون ۷ را با عرضه گوشی‌هایی با قیمت مناسب و هدف‌گیری خریدارانی با بودجه متوسط در بازار مد نظر دارد. و علی رغم حضور تازه‌ی شرکت HTC در بهره از محصولات مایکروسافت، این نوکیا است که با عرضه گوشی‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز فون در این حوزه موفق خواهد بود. از طرف دیگر نوکیا می‌کوشد تا با کاهش قیمت گوشی‌های ویندوزی خود رقیبی سرسخت برای ‌اندورید باشد، بنابراین چنین امری می‌تواند به افزایش رقابت‌های این بازار منتج شود.

در چنین سناریویی، همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های مجهز به ویندوز فون ۸ موجب نمی‌شود تا کاربران از ‌اندروید یا iOS روی‌گردان شوند، بلکه ظهور گجت‌های ارزان قیمت می‌تواند مشتریانی را جذب این بازار نماید. به عبارت دیگر، می‌توان ابراز داشت که گوشی‌های ارزان قیمت‌تری چون نوکیا لومیا ۶۱۰ بیش از تازه‌ترین محصول نوکیا یعنی لومیا ۹۲۰ نفوذ داشته و بیش از پیش موجب گسترش استفاده از محصولات مایکروسافت می‌شود.

رابرت کوزا، تحلیگر موسسه گارتنر در این باره اذعان می‌نماید که:

در برهه زمانی فعلی درآمد حاصله از فروش سخت افزار برای نوکیا بسیار مهم است و از آنجایی که سیستم عامل محبوب سیمبین آنها در حال افول شدیدی است،‌ اندروید بیش از پیش جای آن را می‌گیرد. پس کارکنان نوکیا باید محصولی را عرضه کنند تا این خلاء بوجود آمده را جبران کرده و بتواند مشکلات پیش‌روی این کمپانی را رفع نماید... نوکیا با عرضه گوشی لومیا ۶۱۰ به توفیقاتی نائل آمد، اما آن طور که باید و شاید نتوانست قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد. به نظر بنده تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی آنها گوشی‌هایی با قیمت متوسط بیشتری را عرضه خواهند کرد و به گمانم با توجه به کمک‌های مایکروسافت نیل به این مهم دور از انتظار نیست.»

او همچنین در ادامه می‌افزاید:

پرواضح است که مایکروسافت و نوکیا روابط ویژه‌ای با هم دارند. مایکروسافت باید آمادگی لازم را برای کار با ابزارهای کلی نوکیا داشته باشد تا از این رهگذر به کاهش هزینه‌ها نائل آیند. اما تمام این فرضیات بر پایه‌ی اجرائی شدن این موضوع پایه‌گذاری شده است. در برخی از این بازارهایی که در حال گسترش هستند، برنامه‌های نرم افزاری مبتنی بر موبایل، عامل تاثیرگذاری نبوده و تنها حضورشان در سیستم عامل گوشی‌ها مد نظر دست‌اندرکاران بوده است.»

کوزا معتقد است که کاهش قیمت گوشی‌های مجهز به ویندوز فون ۷ بدین معنی نیست که این سیستم عامل کم ارزش شده است و برای اینکه گوشی‌های ویندوز فون ۸ نیز با کاهش هزینه روبرو شوند لازم است تا مدتی بگذرد. پس در این مدت می‌توان شاهد کاهش سطح قیمت آن به حدی معقول برای خریداران طبقه متوسط باشیم. به همین خاطر است که نوکیا نمی‌خواهد این زمان را از دست بدهد.

wp7-qnd-wp8-3

در حال حاضر نوکیا سیستم عاملی برای گوشی‌های تلفن همراه دارد که می‌توان آن را در گوشی‌های سری آشا ملاحظه کرد. نوکیا به جای استفاده از ویندوز فون ۷، می‌تواند به همان سیستم عامل خود بپردازد.

اینکه بالاخره نوکیا کدام یک از راه‌ها را برای خود برمی‌گزیند و به توسعه ویندوز فون می‌پردازد یا سیستم عامل‌های ابداعی خویش، هنوز به درستی مشخص نیست. در همین رابطه کوزا معتقد است که بهره از سیستم عامل مایکروسافت می‌تواند قیمت تمام شده گوشی‌های نوکیا را بالا برده و بدین‌ ترتیب حوزه مخاطبان این محصولات را محدود نماید.

اگر مایکروسافت می‌کوشد تا با گسترش استفاده از سیستم عامل خود به اهداف عالیه خویش دست یابد و مایل است تا در سال‌های آینده در بازار گوشی‌های هوشمند حضور بیشتری داشته باشد، به نظر می‌رسد که آنها بیش از پیش به نوکیا وابسته خواهند بود. بدین‌ترتیب استیو بالمر از مایکروسافت و استفن الوپ از نوکیا باید بیش از اینها به هم نزدیک شوند.

ماه‌های پیش رو برای هر دو کمپانی نوکیا و مایکروسافت (به خصوص نوکیا)، با استرس و فشار روانی همراه خواهد بود. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا پس از گذشت چند ماه از ارائه رسمی ویندوز فون ۸، حال و روز استیو بالمر مثل ویدئوی زیر خواهد بود، یا او را در حالی که زانوی غم بغل گرفته در دفتر کارش خواهیم یافت؟!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات