بخشی از متن سخنرانی پخش نشده استیو جابز در سال 1983، پیش‌بینی باورنکردنی از شبکه‌های بی‌سیم، آیپد و اپ‌استور

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹
مطالعه 7 دقیقه
این سخنرانی در واقع یک نوار کاست به جا مانده از سال 1983 است. شاید عدد 1983 آنقدر دور به نظر نرسد. بگذارید ذهنیت شما را تغییر دهم. در دنیای کامپیوتر و گجت 29 سال به معنای یک قرن در صنعت خودرو است، 29 سال پیش چیزی به نام اینترنت خانگی و یا کامپیوتر همراه به اندازه یک کتاب مفهومی نداشت، همانطور که 100 سال پیش خودروها شکل دیگری داشتند. استیو شاید هیچکدام از تکنولوژی‌های مورد استفاده در محصولات شرکتش را بوجود نیاورده باشد و تنها طراحی زبردست بوده باشد، اما از یک نظر با دیگر بزرگان تکنولوژی تفاوت داشت. او با دیدن یک اختراع آینده آن را به وضوح می‌دید. او می‌دانست که دنیای تکنولوژی در 30 سال آینده به کجا خواهد رفت. ما در زومیت این سخنرانی را به زبان پارسی ترجمه کردیم تا ببینید که این مرد به راستی یک انسان متفاوت بوده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ما در زومیت قصد طرفداری و یا بزرگنمایی شخص و یا برندی را نداریم، و همیشه سعی ما بر این بوده که به شیوه‌ای که شایسته‌ی شما کاربران ارجمند و عزیز است، اطلاع‌رسانی کنیم. اینکه یک نفر بتواند تصویر محوی از آینده را تجسم کند چیز جدیدی نیست، بسیاری از افراد همانند نویسنده دوست‌داشتنی فرانسوی ژول ورن، آینده را تصور می‌کردند و آن را به رشته‌ تحریر در می‌آوردند. در دنیای تکنولوژی نیز بسیاری از ایده‌ها از یک تجسم شروع شده است. اما مسئله این است که تعداد انگشت شماری از این افراد هم آینده را دیده‌اند و هم خود به این رویاها جامه‌ی عمل پوشانیده‌اند. استیو جابز با دیدن اختراعات دیگران، و ثمره تحقیقات سازمان‌های مختلف، یک به یک آنها را همانند تکه ‌های پازل در کنار یکدیگر قرار می‌داد و تصویری روشن از آینده ترسیم می‌نمود. مطمئن هستم شما هم از خواندن متن این سخنرانی متعجب خواهید شد چرا که بسیاری از این گفته ها امروز به حقیقت مبدل شده‌اند و به طور مستقیم در دسترس همه ما می‌باشند.

steve-jobs-genius-bar

زمانی که از استیو جابز پرسیده شد که کامپیوتر‌‌ها چگونه با یکدیگر تعامل خواهند کرد او این گونه پاسخ داد:

 ما (تولیدکنندگان کامپیوتر) تعداد زیادی کامپیوتر تولید نموده‌ایم که تنها برای استفاده شخصی و یک نفره مناسب هستند، یعنی یک نفر برای یک کامپیوتر، اما طولی نخواهد کشید که جامعه بزرگی از افراد از طریق همین وسیله به یکدیگر متصل شوند. به این خاطر که کامپیوترها در آینده به منظور ارتباط و تعامل استفاده خواهند شد. در 5 سال آینده استانداردهایی برای این منظور توسعه داده خواهند شد، چرا که اکنون هر کامپیوتری با زبان متفاوتی سخن می‌گوید.

او در ادامه در رابطه با نحوه ارتباط از طریق تلفن صحبت کرد و سپس در مورد تحقیقاتی که در همین مورد در بخش تحقیق و توسعه شرکت

Xerox - PARC- Palo Alto Research Center انجام شده بود، اشاره کرد. اپل قبلا گواهی استفاده از مورد ذکر شده به همراه استفاده از ماوس و نحوه نمایش پنجره‌ای را از این مرکز خریداری نموده بود.

آنها 100 کامپیوتر را به یکدیگر متصل کرده‌اند و شبکه محلی (Local Area Network) را ایجاد نمودند که تنها با استفاده از یک کابل اطلاعات بین کامپیوترها رفت و آمد می‌کند. این موضوع باعث ایجاد اتفاقات جالبی خواهد شد. 

او در ادامه به لیست‌هایی اشاره کرد که کاربران را بروز نگه می‌دارد و از وضعیت فعلی مسائل مختلف آگاه می‌کند. چیزی که ما امروز به عنوان وب‌‍‌سایت می‌شناسیم. او همچنین گفت روزی خواهد رسید که این صفحات و یا لیست‌ها از تعداد آدم‌ها بیشتر خواهد شد.

ما تنها 5 سال با حل کامل این مشکل یعنی ارتباط میان کامپیوترها در دفتر کاری خودمان فاصله داریم و 10 سال با اینکه این ارتباط را در خانه‌های خود داشته باشیم. بسیاری از متخصصین بر روی این مشکل در حال کار هستند اما حل این مشکل آنقدرها هم آسان نیست.

جالب اینجا است که دقیقا 10 سال بعد در سال 1993 اینترنت خانگی به صورت تجاری ارائه شد و در سال 1996 به طور انبوه رشد کرد و کلمه اینترنت به یک کلمه قابل دسترس در خانه مبدل شد.

استیو جابز

در ادامه او به محصول هدفی اشاره کرد که شباهت بسیاری به کاربردها و خصوصیات آیپد داشت.

 استراتژی اپل بسیار ساده است، ما می‌خواهیم کامپیوتری فوق‌العاده را در یک محصول همانند کتاب قرار دهیم که شما بتوانید همه جا به همراه داشته باشید و آن را حمل کنید، و این که کار کردن با آن را در 20 دقیقه یاد بگیرید. ما این کار را می‌خواهیم انجام دهیم، و قصد انجام آن را در این دهه داریم.

البته شاید 27 سال طول کشید تا استیو جابز به آرزویش برسد و شاید لپ‌تاپ‌ها آنگونه هدف او را به تصویر نمی‌کشیدند. اما این موضوع دیوانه کننده است که چگونه 29 سال پیش استیو جابز آنقدر واضح هدف اصلی محصولی مانند آیپد را مشاهده می‌کرد. و اینکه اپل واقعا از سال‌ها قبل به تولید چنین محصولی اندیشیده است نه 5 سال گذشته.

جابز می‌دانست که تکنولوژی آن زمان، برای رسیدن به این هدف کافی نیست، اما با این‌حال محصولی مانند Lisa در همان سال معرفی و منتشر شد. او در همین رابطه اینگونه گفت که اپل سعی دارد با استفاده از پولی که از طریق فروش کامپیوترهای بزرگ سازمانی بدست می‌آورد، هرچه بیشتر اندازه این محصول را کاهش و قدرت آن را افزایش دهد تا:

در یک کتاب جای بگیرد و به توان آن را با قیمتی زیر 1000 دلار به فروش رساند.

شاید تصور می‌کنید ذهنیت شما در مورد گجت زیر 1,000 دلار در سال ۲۰۱۲ با یک علاقمند فناوری در سال ۱۹۸۳ کمی متفاوت است، اما باید بدانید که این موضوع در آن زمان همانند یک آرزوی کودکانه بوده است. استیو جابز از همان زمان به دنبال تولید محصولی قابل دسترس، آسان برای استفاده، قابل یادگیری و مفید برای همه بود.

هر چند شاید منظور استیو جابز بیشتر به سمت Macbook گرایش پیدا کرد، اما طراحی‌ها و نمونه‌های مختلف تولیدشده نشان می‌دهند که او محصولی شبیه آیپد را در ذهن خود داشته است و مک‌بوک نمی‌توانسته آرزوی او را به حقیقت برساند.

استیو جابز در مورد کامپیوتر قابل حمل که به اینترنت متصل است اینگونه گفته است:

یکی از همین روزها، زمانی که شما یک کامپیوتر قابل حمل را در دست دارید و در اینجا در حال قدم زدن هستید، با استفاده از ارتباط رادیویی می‌توانید پیام‌های خود را مشاهده کنید.

در ادامه استیو جابز درباره‌ی ناکارآمدی سیستم ارائه نرم‌افزار به مشتریان از طریق دیسک و هدف اپل برای ایجاد خدمتی همانند Appstore سخن می‌گوید. و نیز به روش بسیار سخت تولید و چاپ نرم‌افزار روی دیسک، انتقال آن به فروشگاه‌ها و نحوه‌ی رسیدن به کامپیوتر مشتری اشاره داشته است.

ما در آینده به روش الکترونیکی و از طریق خطوط تلفن این نرم‌افزارها را منتقل خواهیم کرد. به این صورت که شما یک نرم‌افزار را خریداری می‌کنید، سپس ما یک سری تون (Tone) را از طریق خط تلفن برای انتقال نرم‌افزار از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر ارسال می‌کنیم. این روش ما برای انتقال نرم‌افزار خواهد بود.

نکته جالب و خیره‌کننده این است که او سیستم انتقال نرم‌افزار را با سیستم رادیوی آن موقع مقایسه نموده است، این سیستم به این صورت است که تنها بخشی از آهنگ را به عنوان نمونه پخش می‌کند و نه تمام آن را، که اصطلاحا ما به آن Demo و یا Preview می‌گوییم. او در مورد سرویسی صحبت کرد که برای ارایه نرم‌افزار دقیقا همین کار را انجام می‌دهد و بخشی از نرم‌افزار را به صورت نمونه برای یک زمان محدود در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا او در مورد خرید نرم‌افزار تصمیم بگیرد. امکانی که هنوز  Appstore اپل فاقد آن است.

من نمی‌دانم چگونه این کار را انجام خواهیم داد اما ما به یک مرکز نرم‌افزار همانند رادیو نیاز داریم.

او در ادامه در مورد فونت و تایپوگرافی و استفاده آنها در کامپیوتر برای طراحی گرافیکی اشاره کرد، همچنین در مورد دسترسی به اطلاعات و حفظ حریم شخصی در عصر شبکه ارتباطات سخن گفت و به سیستم تشخیص صدا اشاره کرد که به گفته وی 10 سال دیگر تا تولید یک سیستم کارآمد، زمان باقی مانده، که البته زمان بیشتری برای تولید آن صرف شد.

این موضوع که یک انسان اینگونه تکه‌های پازل آینده را به این زیبایی در کنار یکدیگر قرار داده است واقعا شگفت‌انگیز است. هر چند که هیچ‌کدام از این تکه‌ها ساخته دست او نیست. اما سازندگان این تکه‌ها خود نمی‌‌دانستند که تکنولوژی‌های ساخته شده توسط آنها در آینده چه کاربردی خواهند داشت و در چه محصولی و به چه شکلی در بازار موفق خواهد بود.

شما می‌توانید در زیر به این سخنرانی گوش دهید و یا فایل آن را دانلود کنید.

نظر شما در مورد این سخنان چیست؟ آیا این گونه افراد در جهت‌گیری و پیشرفت این صنعت تاثیر گذار بوده‌اند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات