چطور آیپد مینی، اپل پس از تیم‌کوک را تعریف می‌کند

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
موفقیت تصادفی نیست. این جمله معروفی است که اگر خوب به دور و اطراف نگاه کنیم، مصادیق آن را می یابیم. فروش موفق محصولات اپل هم اتفاقی نیستند. آیپد مینی هم که دو، سه روزی است عرضه شده ، از این قاعده مستثنی نیست. تقریباً کسی شک ندارد که در کوتاه مدت، آیپد مینی با فروش فوق‌العاده‌ای روبه‌رو خواهد شد و تا کریسمس 2012 بسیاری از مردم یکی از آن را خریداری خواهند کرد. ولی در دراز مدت چطور؟
تبلیغات

فروش بالای یک محصول، نتیجه بکارگیری یک استراتژی است نه خود استراتژی‬، به همان اندازه که فروش وسایل و محصولات جدید اپل مهم هستند، سلامت و توان باقی ماندن در بازار هم اهمیت دارد.

تصمیمات و جهت گیری‌های اشتباه کمپانی‌هایی همانند سونی، کداک و نوکیا باعث وارد آمدن آسیب‌های شدید و جدی به آن‌ها شده است. این در حالی بوده که فروش این کمپانی‌ها در وضعیت خوبی قرار داشت و چشم انداز مثبتی برای آن‌ها تصور می‌شد. با توجه به وضعیت شرکت‌های بزرگی که با چالش‌هایی این چنین مواجه هستند، آیا باید آینده اپل را همانند این شرکت‌ها تجسم کرد؟ ما در اینجا با توجه به رویداد اخیر اپل، می خواهیم پاسخی برای این سؤال بیابیم.

آیپد مینی معرفی خوبی نداشت. اپلی ها رقابت را با دهن کجی به 7 اینچی‌های بازار مخصوصاً نکسوس 7 آغاز کردند. همچنین آن‌ها با معرفی آیپد جدید سنت شکنی کردند و در یک سال دو آیپد جدید را عرضه کردند. این حرکت برخلاف رویه هرساله اپل مبنی بر معرفی یک آیپد جدید در هر سال بوده است.

اپل همیشه برای وسایل تولیدی خود، نرخ بالاتر از قیمتی که رقیبان برای محصولاتشان در نظر می‌گیرد، تعیین می‌کند. اما آن‌ها با تأمین سخت افزار بهتر و قابلیت‌های بیشتر، این اختلاف قیمت را جبران می‌کنند. ولی در مورد آیپد مینی جریان کمی فرق می‌کند.

این تبلت کوچک اپل در مقایسه با نکسوس 7 گوگل از ویژگی‌های سخت‌افزاری ضعیف‌تری برخوردار است اما قیمتی ۱.۵ برابر تبلت گوگل دارد. آیا صرف داشتن پلتفرم قوی‌تر و بهتر دلیل مناسبی است تا قیمتی نزدیک به دو برابر محصولات رقیبان برای آیپد مینی در نظر گرفته شود؟

ضعف نقشه iOS6 هم خود از نقاط تاریکی بود که انتظار می رفت "تیم کوک" بتواند با رهبری درست، مشکل را حل کند، اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد.

مسئله دیگر هم زمان عرضه آیپدهای جدید اپل است. آیپد مینی در ابتدای ماه نوامبر (یعنی تا دو روز دیگر) عرضه خواهد شد. البته باید گفت که برای مدل 3G آن هم تا ماه آینده باید صبر کرد. همین اتفاق هم برای آیپد 4 هم خواهد افتاد. این زمان نسبتاً طولانی و ناراحت کننده خواهد بود.

شاید تیم کوک نباید تصمیم به ساخت یک آیپد کوچک با کیفیتی پایین‌تر از آیپدهای دیگر می گرفت. به جای این کار باید قیمت آیپد 2 را کاهش می‌داد و برای نسخه‌های بعدی، همان فاصله زمانی سابق را در نظر می گرفت، نه اینکه به فکر ساخت تبلت‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر بگیرد. شاید اپل فقط برای ورود به رقابت در بازار تبلت‌های 7 اینچی دست به این اقدام زده اما آن طور که باید و شاید، حضور پر رنگی نخواهد داشت.

با تمام این اوصاف موفقیت کوتاه مدت اپل تضمین است اما اظهار نظر کردن در مورد آینده آن بسیار سخت خواهد بود. زمانی که استیو جابز، هدایت و رهبری اپل را بر عهده داشت، همه منتظر کارهای خارق‌العاده او بودند. اما تیم کوک همانند رهبر فقید اپل عمل نمی‌کند و حرف تازه‌ای برای ارائه کردن ندارد، تیم کوک همان کارهایی که جابز انجام می‌داد را تکرار می‌کند.

در حال حاضر عملکرد اپل خوب است. آن‌ها فعلا بیش از پیش می‌خواهند جایگاه خود را حفظ کنند. اما بهتر این بود که اپل از این مرحله خارج می‌شد و کارهای خارق‌العاده خود را در پیش می‌گرفت.

اپل یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا باقی خواهد ماند و فروش محصولاتش سر به فلک خواهد کشید اما در فعالیت‌های آن‌ها نمی‌توان ردی از تغییر را حس کرد. او می‌خواهد تولید همین محصولات را با بهبود جزئی و قدم به قدم آن‌ها ادامه دهد. اگر کمپانی دیگری بود که این رویه را پیش می‌گرفت، ایرادی نداشت، اما ما در مورد اپل صحبت می‌کنیم، شرکتی با ایده‌های پیشرو، نوین و کاملاً متفاوت که در حال حاضر اثری از این ایده‌ها در آن نمی‌بینیم.

به هر حال باید منتظر بود و عملکردهای بعدی اپل دید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات