آیا اینتل به دنبال از بین‌بردن بازار مادربرد است؟

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
آیا این موضوع برای شما هم جالب است که بدانید چرا اینتل تمام تلاش خود را می‌کند تا واحد پردازش گرافیکی را با پردازنده اصلی یکپارچه کند؟
تبلیغات

پاسخ به این سوال، مشکل و پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. اما آنچه مشخص است آن است که اینتل تنها به دنبال مغلوب کردن AMD و انویدیا نیست، آنها قصد دارند به جایی برسند که تولیدکنندگان PC تمام قطعات مورد نیاز برای ساخت کامپیوترهای خود را از اینتل خریداری کنند.

از نظر دیجی‌تامیز این موضوع کاملا واضح است که اینتل در تلاش است تا تمام قسمت‌های مادربرد (Motherboard) را در پردازنده اصلی خود جای دهد تا به این ترتیب اتصالات بین قسمت‌های مختلف سیستم‌ نزدیک‌تر شده و سرعت انتقال و پردازش اطلاعات افزایش یابد. اینتل در نسل بعدی پردازنده‌های خود هسول بخش بزرگی از کامپوننت‌های مختلف مادربرد را به درون CPU منتقل خواهد کرد.

همانطور که می‌دانید CPU اینتل Sandy Bridge و Ivy Bridge و همینطور پردازنده‌های Fusion و Trinity ای ام دی علاوه بر CPU در دل خود GPU نیز دارند، یعنی پردازنده اصلی قادر به پردازش امور گرافیکی نیز می‌باشد و سیستم بدون نیاز به کارت گرافیک مستقل، می‌تواند کار کند. پیش از این کامپیوترها یا کارت گرافیک مستقل داشتند که در دل آن کارت گرافیک یک GPU نیز وجود داشت و یا تراشه GPU برروی مادربرد جای می‌گرفت که به اصطلاح به آن On Board می‌گفتند.

اما امروزه پردازنده‌های اصلی علاوه بر GPU، بعضی از کنترلرهای اصلی مادربرد را در خود جای داده‌اند و به این ترتیب تراشه اصلی بخش اعظمی از پردازشی که پیش از این در کارت‌های گرافیک و یا مادربرد انجام می‌شد را خود برعهده گرفته است.

این روند باعث می‌شود تا ابعاد مادربردهای به شدت کوچک شده و شاهد کامپیوترهای حتی کوچکتر از Xi3 چهار اینچی باشیم. در حال حاضر ایسوس، گیگابایت و اس‌راک خود را برای نسل جدید پردازنده‌های اینتل آماده کرده‌اند و مادربردهای کوچک خود را براساس معماری جدید این شرکت طراحی نموده‌اند.

البته در نظر داشته باشید که زمان زیادی نیاز است تا GPUهای یکپارچه شده با CPUها به قدرت کارت‌های گرافیک مستقل امروزی برسند، اما بسیاری از کاربران هیچ وقت به قدرت بسیار بالای گرافیکی کارت‌های گرافیک امروزی نیازی ندارند و همان GPU موجود در پردازنده اصلی جواب کارشان را می‌دهد.

با توجه به روندی که تولیدکنندگان تراشه در دنیا پیش گرفته‌اند رفته رفته مادربردها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند تا جایی که تبدیل به یک سوکت برای قرار گرفتن پردازنده اصلی و چند پورت ورودی و خروجی خواهند شد. اما اگر این اتفاق رخ دهد آیا امکان ساخت محصولات خاص برای کاربران حرفه‌ای وجود خواهد داشت؟

آیا اینتل می‌تواند تا ۳ یا ۵ سال آینده بازار مادربرد را بطور کامل از بین ببرد؟ نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات