سلاح مخفی مایکروسافت برای ویندوز ۸

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
بسیاری به موفقیت مایکروسافت خوشبین ‌هستنند و برخی دیگر حرکت مایکروسافت را دیر و کوچک می‌دانند و می‌گویند چند سال زمان برای جبران این عقب ماندگی نیاز است. هر دو گروه درست فکر می‌کنند، چرا که به راستی کار مایکروسافت سخت است، رقبا هر کدام سال‌ها است که هم اکوسیستم خود را حول پلتفرم‌های جدید شکل داده‌اند و هم سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را سال‌ها بهینه‌سازی کرده‌اند. نباید تصور کرد که مایکروسافت نیز دست خالی به یک باره وارد چند جبهه شده است. مایکروسافت توانایی فنی و نرم‌افزاری بی‌نظیری دارد، ولی محصولات ناموفق بسیاری نیز در دهه اخیر ارائه کرده است. اما این بار ویندوز 8 متفاوت است، این محصول نماد تمامیت و هویت این شرکت است. با زومیت همراه باشید تا با سلاح مخفی مایکروسافت برای مقابله بلندمدت این شرکت با دیگران و شکست آنها آشنا شوید.
تبلیغات

این روزهای تاریخ ساز را فراموش نکنید، چرا که بزرگترین محصول یکی از بزرگترین‌ها به بازار عرضه شده است. نه به این خاطر که این نسخه از ویندوز یک بروزرسانی برای پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل جهان است، بلکه به این خاطر که این محصول بزرگترین و تنها شانس به سلطه گرفتن بازار ابزارهای موبایل و تبلت برای مایکروسافت می‌باشد و اگر در این نبرد شکست بخورد شانس بازگشت سال‌ها به تاخیر خواهد افتاد.

باید این موضوع را در نظر داشت که نسخه جدید سیستم‌عامل مایکروسافت برای کامپیوتر شخصی تنها یک تکه از یک پازل بسیار بزرگ است. این شرکت 2 نسخه دیگر را نیز برای تبلت و تلفن هوشمند تدارک دیده که قرار است در دو جبهه دیگر بجنگند. هرچند که در این دو جبهه مایکروسافت به این راحتی‌ها نمی‌تواند مشتریان iOS و اندروید را قانع کند که به او بپیوندند، اما مایکروسافت سلاحی در آستین دارد که از آنچه فکر می‌کنیم قدرتمند‌تر است.

سیستم عامل کامپیوتر رومیزی، تبلت و موبایل این شرکت ممکن است بر روی دستگاه‌هایی کاملا متفاوت اجرا شوند، اما کد و زبانی که هسته اصلی این سیستم‌عامل‌ها را تشکیل می‌دهد بسیار مشابه است. نکته بعدی رابط کاربری مشابه این سیستم‌عامل‌ها است که در گذشته با نام Metro شناخته می‌شد.

به بیان دیگر اگر شما یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار باشید که قصد ساخت و طراحی یک برنامه برای ویندوز را داشته باشید، برای شما هزینه بسیار کمی دارد که آن برنامه را برای دو سیستم عامل تبلت و موبایل نیز توسعه دهید. در بعضی موارد تنها کاری که باید انجام دهید تنظیم نسبت تصویر و ابعاد عناصر تشکیل دهنده رابط کاربری نرم‌افزار است تا با اندازه نمایشگر دستگاه مورد نظرتان هماهنگ باشد. این موضوع حتی به افزایش کارایی نرم‌افزارها کمک می‌کند، چرا که نسخه دستگاه‌های مختلف بسیار با یکدیگر هماهنگ هستند.

بقای سیستم عامل‌های مبتنی بر موبایل معمولا وابسته به اپلیکیشن‌های اکوسیستم آن است. یکی از بزرگترین دلایلی که اپل توانست اینگونه پیش برود، موفقیت این شرکت در جذب توسعه دهندگان بزرگ کوچک و اپلیکیشن‌های مهم مانند Twitte و Foursquares است. اپل نه تنها بزرگان را جذب کرد، بلکه بستری ایجاد کرد تا کوچکترها مانند Angry Birds و Instagram به غول‌های بزرگی تبدیل شوند. این یک نبرد بسیار مشکل برای مایکروسافت است که توسعه‌دهندگان را به سمت خود بکشد و ثابت کند که اکوسیستم ویندوز ارزش کارکردن را دارد. اما نکته اینجا است که مایکروسافت برای قانع کردن آنها در زمینه کامپیوتر شخصی نیاز به زحمت چندانی ندارد، چرا که سلطه کامل بر این بازار داشته است، و همین موضوع در کنار آسان بودن تبدیل نرم‌افزارهای ویندوز معمولی به ویندوز RT و موبایل ، باعث می‌شود که کم‌کم تمامی نرم‌افزارها نه تنها بر اساس سیستم لمسی طراحی شوند، بلکه بین نسخه‌های مختلف هماهنگی وجود داشته باشد و توسعه‌دهندگان با هزینه کمی 3 نسخه بسیار هماهنگ و کم‌نقص تولید کنند.

به نظر من این موضوع اگر به صورت واقعا ایده‌آل وجود داشته باشد و مایکروسافت برای طراحی مخصوصا رابط کاربری توسعه‌دهندگان را هدایت و مدیریت کند تا همگی استانداردهای مناسبی را در طراحی محصولات خود بکار گیرند، بعد از یک سال ما با طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های Metro مواجه خواهیم بود که در عین زیبایی ، هماهنگی کاملی نیز بین دستگاه‌های مختلف دارند. مشتریان نیز این اپلیکیشن‌ها را از اکوسیستم ویندوز تهیه خواهند کرد و به سراغ نسخه iOS و اندروید همان اپلیکیشن نخواهند رفت.

البته در این مقاله به این موضوع پرداخته نشده است که گوگل و اپل هم کم و بیش به دنبال این موضوع هستند و در زمینه هماهنگی تبلت و موبایل از ویندوز هم جلو تر می‌باشند (اپلیکیشنهای iOS در آیفون و آیپد کاملا هماهنگ هستند و در اندروید که کوچکترین تفاوتی ندارند). اپل هم در کامپیوتر رومیزی امکان اجرا کردن نرم‌افزارهای موبایل را قرار داده است. بنابراین دیگران نیز به این موضوع قبلا فکر کرده‌اند.

اما اگر مایکروسافت بتواند قابل اجرا بودن در 3 دستگاه را به کاربردی بودن در 3 دستگاه تبدیل کند(کاری که اندروید هنوز بین موبایل و تبلت نتوانسته اجرا کند)، آن موقع است که باید دیگر رقبا را بوسید و کنار گذاشت. اپل این کار را بین آیفون و آیپد انجام داده است، به این صورت که شما یک اپلیکیشن در اختیار دارید که در عین اینکه در دو دستگاه اجرا می‌شود، در هر یک کاربرد خود را دارد و تجربه متفاوتی ارایه می‌کند، اما اپل هیچ اقدامی برای کامپیوتر شخصی انجام نداده است و تنها با قابل اجرا بودن اکتفا نموده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات