بررسی اولترابوک سری ۹ سامسونگ

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷
مطالعه 14 دقیقه
اینتل با مشارک تولید‌کنندگان سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز، بازار را پر از اولترابوک‌ها کرده و حالا یکی از بهترین اولترابوک‌های بازار را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

در این میان بعضی از شرکت‌ها اولترابوک‌های فوق‌العاده با کیفیت نظیر آنچه امروز در این مقاله به بررسی تخصصی و عمیق آن می‌پردازیم، تولید کرده‌اند که قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایه ۱۰۰۰ دلاری تعریف شده توسط اینتل دارند.

معمولاً سامسونگ بهترین و خوش ساخت‌ترین لپ‌تاپ‌های خود را در سری ۹ قرار می‌دهد، لپ‌تاپ‌هایی که معمولاً بدنه‌ای از جنس آلومینیوم داشته و درون آن‌ها از بهترین سخت‌افزار روز دنیا پر می‌شود. اولترابوک سری ۹ تمام تلاش سامسونگ در راستای ارائه یک محصول زیبا، باکیفیت و سریع و قابل حمل است. این محصول مجهز به نسل سوم CPU اینتل، نمایشگر با رزولوشن بالا و طراحی شیک و زیبا است. قیمت این لپ‌تاپ در بازار جهانی حدود ۱۴۰۰ دلار و متأسفانه در بازار کشور حدود ۵٫۴۵۰٫۰۰۰ تومان است. خواندن مقاله را ادامه دهید تا با نقاط قوت و ضعف این محصول آشنا شوید.

لپ‌تاپ سری ۹ سامسونگ توسط شرکت هوردادرایان نماینده رسمی لپ‌تاپ‌های سامسونگ در ایران، دراختیار زومیت قرار داده شد تا مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی و ظاهر

سامسونگ لپ‌تاپ‌های برتر خود را در سری ۹ قرار می‌دهد، این موضوع از همان ابتدای کار و با نگاهی به بسته‌بندی محصول، حس می‌شود. این شرکت نهایت دقت خود را در ساخت یک کالای با کیفیت به کار گرفته است. بسته‌بندی محصول کاملاً متفاوت از لپ‌تاپ‌های سری ۵ و ۷ بوده و برای هر کدام از قسمت‌ها به شکل زیبایی جای خاصی در نظر گرفته شده است. در داخل جعبه اولترابوک سری ۹ سامسونگ: یک لپ‌تاپ ۱۳.۳ اینچی، کابل برق، آداپتور مربع شکل، مبدل پورت شبکه کوچک به شبکه استاندارد و دفترچه‌های راهنما وجود دارد.

در نظر داشته باشید که اولترابوک جدید سری ۹ سامسونگ در دو سایز ۱۳ و ۱۵ اینچ روانه بازار شده‌اند. هر دو لپ‌تاپ ظاهر و طراحی یکسانی دارند و کیفیت ساخت آن‌ها نیز مشترک است. شرکت هوردادریان لپ‌تاپ ۱۳ اینچی را برای بررسی دراختیار زومیت قرار داد ولی اگر به‌دنبال سایز بزرگ‌تر هستید احتمالاً می‌توانید نسخه ۱۵ اینچی را در بازار بیابید.

لپ تاپ سامسونگ 900x3c-a02 دارای طراحی بسیار باریک و ظریفی است، جنس بدنه آن از آلومینیوم ساخته شده و طراحی آن ساده و شیک است. وقتی آن را از جعبه خارج کرده و در دست می‌گیرید متوجه ظرافت در ساخت و وزن بسیار کم آن می‌شوید. بدنه یک دست و خوش تراش این محصول به رنگ خاکستری تیره است. نکته‌ای که باعث شده اولترابوک سری ۹ جلوه فوق‌العاده‌ای داشته باشد طراحی یک‌دست و بدنه یکپارچه آن است. بلافاصله پس از بدست گرفتن این محصول متوجه با کیفیت و خوش ساخت بودن آن خواهید شد، در طراحی محصول نهایت دقت به خرج داده شده و از مواد با کیفیتی استفاده شده است.

ابعاد این لپ‌تاپ ۳۱۲ در ۲۱۸.۴۴ در ۱۲.۷ میلی‌متر و وزن آن برابر ۱٫۱۵۶ گرم است. این لپ‌تاپ به شکل باور نکردنی سبک است، وزن ۱.۱۵ کیلوگرمی این اولترابوک را نزدیک به تبلت‌ها می‌کند و همین عامل باعث شده تا اولترابوک سری ۹ سامسونگ به گزینه بسیار مناسبی برای کاربران شرکتی و افراد اهل کسب‌و‌کار و سفر بدل شود.

در لبه چپ این اولترابوک به ترتیب از بالا به پایین، پورت باریک شارژر، یک پورت USB 3.0، خروجی micro-HDMI و پورت کوچک شبکه باسیم قرار دارد. در لبه راست نیز یک پورت USB 2.0، جک مشترک هدفون و میکروفون، خروجی VGA و دریچه میکروفون داخلی وجود دارد. در قسمت پشت و نزدیک به لبه جلوی دستگاه یک درگاه Micro-SD گنجانده شده است.

بدون شک باریک شدن لپ‌تاپ تا قطر ۱۲ میلی‌متر موجب بروز برخی محدودیت و کاستی‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال این لپ‌تاپ تنها دو پورت USB دارد و خبری از جک Ethernet کامل برای اتصال به شبکه با سیم نیست و برای اتصال به شبکه با سیم باید از آداپتور مربوطه که البته در جعبه اولترابوک وجود دارد، استفاده کنید. خروجی HDMI کوچک است و برای استفاده از آن نیاز به مبدل خواهید داشت. برای اتصال لپ‌تاپ به مانیتور یا نمایشگر اضافی نیز باید یک مبدل جداگانه خریداری کنید. ای کاش سامسونگ حداقل هر دو پورت USB این دستگاه را به نسخه ۳.۰ بروز می‌کرد.

مشخصات فنی لپ تاپ 900X3C-A02 سری ۹ سامسونگ

  • پردازنده: Core i7-3517U با ۲ هسته ۱.۹۰ گیگاهرتز، لیتوگرافی ۲۲ نانومتری، خانواده Ivy Bridge
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت DDR3 باس 1600MHz
  • نمایشگر: ۱۳.۳ اینچ، رزولوشن ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل، شدت روشنایی ۴۰۰ نیت
  • گرافیک: Intel HD 4000 یکپارچه شده با پردازنده اصلی
  • حافظه ذخیره‌سازی: SSD ساخت سامسونگ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
  • درایو اپتیکال: ندارد
  • سیستم‌عامل: ویندوز ۷ نسخه Home Premium
  • رنگ: خاکستری تیره
  • قیمت لپ تاپ: 5٫450,000 تومان

برای مشاهده مشخصات فنی بیشتر می‌توانید به وب‌سایت هورداد رایان مراجعه کنید.

کی‌برد و تاچ‌پد

باریک شدن این اولترابوک تنها به محدود شدن تعداد و تنوع پورت‌ها ختم نمی‌شود، با وجود اینکه فاصله بین کلید‌های صفحه‌کلید اولترابوک سری ۹ سامسونگ بسیار مناسب است و تایپ کردن بدون اشتباه را میسر می‌کند اما ارتفاع کلیدها زیاد نیست و کلیدها کاملاً مسطح هستند. اگر با صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌های معمولی کار کنید و سپس با صفحه‌کلید این اولترابوک شروع به تایپ کردن کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. البته پس از چند ساعت کار، به این صفحه‌کلید عادت خواهید کرد و کار کردن با آن برایتان آسان‌تر می‌شود، ولی تجربه صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌های معمولی با اولترابوک‌ها کمی متفاوت است. روی کلید‌های آن نیز حروف عربی به جای فارسی حک شده‌اند.

خوشبختانه کیبورد اولترابوک سری ۹ سامسونگ دارای نور پس‌زمینه است و همین موضع باعث می‌شود تا براحتی از آن در محیط‌های کم نور یا کاملاً تاریک استفاده کرد. نور پس‌زمینه کی‌برد بصورت خودکار و زمانی که نور محیط کم می‌شود، روشن می‌شود، اما شما می‌توانید شدت روشنایی نور پس‌زمینه کلید‌ها را ازطریق دو دکمه F9 و F10 کم و زیاد کنید.

در هنگام کار کردن با این اولترابوک به دو مورد برخورد کردیم اول برجای ماندن اثر انگشت روی کلیدهای مشکلی صفحه‌کلید، که براحتی نیز پاک نمی‌شدند و مورد دوم مربوط به نشت نور از کنار برخی کلیدها بود. برخی از کلیدهای صفحه‌کلید مانند دکمه F12 که وظیفه روشن و خاموش کردن شبکه وای فای را نیز دارد، دارای یک چراغ کوچک LED است که وضعیت روشن یا خاموش بودن عملکرد مربوطه را نشان می‌دهد، وقتی این دکمه‌ها در وضعیت فعال هستند نور از کنار دکمه‌ها به بیرون درز می‌کند. (در تصویر چهارم از گالری بالا این مورد قابل مشاهده است.)

series9 touchpad

اگر طرفدار تاچ‌پدهای بزرگ باشید، احتمالاً از تاچ‌پد چندلمسی اولترابوک سری ۹ سامسونگ خوش‌تان خواهد آمد. این تاچ‌پد از دستورها هم‌زمان دو انگشت پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان مثال اگر دو انگشت خود را روی صفحه آن بکشید عمل اسکرول انجام می‌شود.

در این تاچ‌پد دقت دریافت دستورها انگشت و تبدیل آن به حرکت ماوس کاملاً خوب است، اما به دلیل عدم وجود دکمه‌های فیزیکی قابل مشاهده، همواره در هنگام کلیک راست و چپ یکی را به جای دیگر فشار خواهید داد. حتی پس از سه روز کار کردن با این لپ‌تاپ، بازهم به این مشکل برخورد کردیم. علاوه بر این برخی از دستورها حرکتی مانند نزدیک کردن دو انگشت روی صفحه برای اعمال بزرگنمایی در تصویر به خوبی کار نمی‌کرد.

نمایشگر

این موضوع که مشتری از سامسونگ که بزرگ‌ترین تولید‌کننده تلویزیون و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در تولید انواع نمایشگر در جهان است، انتظار یک نمایشگر با کیفیت را داشته باشند، چیز عجیبی نیست. با خرید این لپ‌تاپ در این زمینه نا‌امید نخواهید شد.

اولترابوک سری ۹ سامسونگ از یک پنل نمایشگر با کیفیت و با رزولوشن 1600 در 900 پیکسل بهره می‌برد که سامسونگ آن را Super Bright Plus می‌نامد. دلیل انتخاب این نام هم تا حدی واضح است، چراکه روشنایی این صفحه‌نمایش به 400 شمع در متر مربع می‌رسد که در نوع خود بسیار بالا است. این پنل شاید تنها درمقابل پنل IPS با رزولوشن Full HD لپ تاپ ایسوس (Zenbook Prime) کم بیاورد، اما در نوع خود و در این اندازه از هر نظر جزو بهترین‌ها است.

display sereis9

زاویه دید این نمایشگر نسبتاً مناسب است. شاید از دید بسیاری زاویه دید آنقدرها اهمیت نداشته باشد ، اما زاویه دید مناسب مخصوصا از دید افقی به این موضوع کمک می‌کند که شما در تمام صفحه‌نمایش روشنایی یکنواخت و کنتراست مناسب را تجربه کنید و از دیدن تصویر یکدست لذت ببرید. در کنار آن چشم نیز در استفاده طولانی مدت کمتر خسته می‌شود.

نکته مهم در مورد این صفحه‌نمایش وجود لایه ضد انعکاس به جای شیشه است. این موضوع در تجربه شما از صفحه‌نمایش تأثیر شگرفی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شما در شرایط مختلف نور بتوانید از کنتراست و روشنایی کافی تصویر لذت ببرید. در هر صورت از نظر کنتراست، روشنایی، رزولوشن و لایه ضد انعکاس، این صفحه‌نمایش از بهترین‌ها است و به هیچ عنوان شما را نا امید نخواهد کرد.

screen display series9

همان‌طور که می‌دانید سیستم انتقال تصویر بی‌سیم (Wireless Display) شرکت اینتل در اولترابوک‌ها به صورت استاندارد درآمده و این لپ‌تاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این سیستم به شما اجازه می‌دهد که تصویر Full HD را به صورت بی‌سیم به یک مانیتور یا تلویزیون منتقل کنید، البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که تلویزیون یا نمایشگر شما نیز باید از WD اینتل پشتیبانی کند وگرنه مجبور خواهید بود تا یک ست‌تاپ باکس به‌طور جداگانه خریداری و به تلویزیون خود متصل کنید.

هدفون،‌ اسپیکر وب کم

اولترابوک ۱۳ اینچی سری ۹ سامسونگ دارای ۲ بلندگویی ۱.۵ وات استریو است. صدای خروجی این اولترابوک در نوع خود و در مقایسه با اولترابوک‌های دیگر بسیار مناسب است. شاید شفافیت یک اسپیکر جداگانه را ارایه ندهد، اما به دلیل قدرت کافی و صدای بلند به همراه شفافیت نسبی، می‌تواند در کارکردهای روزانه ،تماشای فیلم و سرگرمی‌های مختلف، نیاز شما را مرتفع کند. اما انتظار صدای بلند با کیفیت اسپیکر حرفه‌ای را نباید از یک اولترابوک بسیار نازک و سبک وزن داشت. در این معیار نیز سامسونگ شاید بهترین را ارایه ندهد اما جزو بهترین‌ها است.

mic series9

این لپ‌تاپ همچنین دارای یک وب کم 1.3 مگاپیکسلی برای مکالمه ویدیویی است که کیفیت متوسط و مشابه دیگر وب‌کم‌ها دارد. یک میکروفن داخلی نیز در لبه چپ دستگاه قرار داده شده است، که برای ضبط صدا در محیط‌های عمومی مانند کلاس‌های درس و غیره بسیار خوب است. این هدفون در جای مناسبی قرار گرفته و هیچ‌وقت دست شما به اشتباه دریچه هدفون را نمی‌پوشاند.

بازده و قدرت گرافیکی

پردازنده اصلی این اولترابوک، Core i7-3517U اینتل از خانواده Ivy Bridge است. این پردازنده دارای ۲ هسته ۱.۹ گیگاهرتزی است که به لطف فناوری Turbo Boost اینتل در زمانی که سیستم نیاز به پردازش سنگین داشته باشد، بصورت خودکار و موقت تا ۳ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

ازآنجاکه این پردازنده از سری U یعنی مخصوص اولترابوک‌ها است مصرف بسیار پایینی دارد، حداکثر مصرف این پردازنده ۲۲ نانومتری تنها ۱۷ وات است. اما در نظر داشته باشید که پردازنده‌هایی که در انتهای نام آن‌ها حرف U آمده سرعت و بازده کمتری نسبت سری M دارند، سری M در لپ‌تاپ‌های عادی و سری U در اولترابوک‌ها استفاده می‌شوند.

سری ۹ سامسونگ cpuz

اما اگر نگاهی به جدول نتایج آزمایش‌ها بدست آمده بیاندازید، متوجه می‌شوید که این پردازنده ۱.۹ گیگاهرتزی Core i7 سری U از خانواده Ivy Bridge از پردازنده ۲.۴ گیگاهرتزی Core i5 سری M از خانواده Sandy Bridge بسیار بهتر عمل کرده است.

در مجموع امتیازهای بدست آمده در آزمایش‌ها مختلفی که ما روی این لپ‌تاپ انجام دادیم نشان از یک کامپیوتر سریع و دوست داشتنی دارد. اگر بازی‌های سنگین گرافیکی و نرم‌افزارهای انیمیشن را کنار بگذاریم، لپ‌تاپ 900x3C امور دیگر را به سرعت پردازش می‌کند.

لپ تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark Vantage

PC Mark ۲۰۰۷

3D Mark ۲۰۱۱

Samsung 900X3C-A02

5,520

12,384

3,630

543

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

10,991

3,246

Samsung 530U3C-A02

3,815

4,424

1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

این کامپیوتر دارای کارت گرافیک مستقل نیست اما همان گرافیک Intel HD 4000 که در دل پردازنده قدرتمند Core i7 جای گرفته، بازده نسبتاً خوبی دارد و کاربر می‌تواند ازطریق آن بازی‌های سبک را اجرا کند. به‌عنوان مثال ما بازی Call of Duty Black Ops را وقتی روی رزولوشن پایین ۱۰۲۴ در ۷۶۸ و جزئیات کم تصویر تنظیم شد، به خوبی اجرا کردیم.

به لطف حافظه ذخیره‌سازی سریع SSD از زمانی که دکمه پاور این اولترابوک را فشار می‌دهید تا زمانی که صفحه لاگین ویندوز ۷ نمایش داده می‌شود، تنها ۹.۸ ثانیه زمان طول می‌کشد، بدون شک این زمان در سیستم‌عامل ویندوز ۸ کمتر نیز خواهد شد.

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه SSD

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه SSD از نرم‌افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در SSD اولترابوک سری ۹ سامسونگ برابر با 328.1MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 300.4MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 305.1MB/s است.

بدین‌ترتیب SSD 256GB اولترابوک سری ۹ سامسونگ، سریع‌ترین حافظه‌ای است که تا به امروز آزمایش کرده‌ایم. همین عامل باعث سرعت چشم‌گیر انتقال اطلاعات، بوت سیستم‌عامل و اجرای نرم‌افزارها می‌شود.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Samsung 900X3C-A02

328.1

300.4

305.1

Sony VPCSA33GX/BI

177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

طول عمر باتری

پیش از این که به بررسی طول عمر باتری بپردازیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که آداپتور شارژر لپ‌تاپ‌های سری ۹ سامسونگ ابعاد باریک و کوچک و وزن سبکی دارند. این آداپتور بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از آداپتور لپ‌تاپ معمولی و حتی اولترابوک‌های سری ۵ سامسونگ است. بدین‌ترتیب حتی اگر بخواهید آداپتور و کابل برق را نیز به همراه لپ‌تاپ خود حمل کنید، بازهم فضای بسیار کمی اشغال شده و وزن لپ‌تاپ نیز تنها حدود ۲۰۰ گرم افزایش می‌یابد.

آداپتور شارژر اولترابوک سری ۹ سامسونگ

باتری این اولترابوک همانند اکثر لپ‌تاپ‌های باریک بازار غیرقابل تعویض استو در صورتی که به مشکل برخورد کنید تنها با مراجعه به خدمات پس از فروش امکان تعویض آن وجود دارد.

سامسونگ ادعا می‌کند که باتری این اولترابوک تا ۹ ساعت کار را دوام می‌آورد، برای بررسی این موضوع و محک زدن طول عمر باتری، سه آزمایش متفاوت را انجام دادیم. در آزمایش اول از نرم‌افزار خوره باتری، Battery Eater استفاده کردیم، در آزمایش دوم یک فیلم 1080p را بصورت پشت سرهم پخش کردیم و در آزمایش سوم به امور روزمره مانند تایپ کردن همین مقاله به همراه گوش کردن به موسیقی و مرور صفحات وب پرداختیم. که در تمام آزمایش‌ها انجام شده، شدت روشنایی نمایشگر روی ۴۵ تا ۵۰ درصد تنظیم شده بود.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Samsung 900X3C-A02

3:38

4:19

7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

3:32

4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

جمع بندی

اگر قصد خرید اولترابوک را دارید البته نه اولترابوک ارزان‌قیمت، بلکه اولترابوک با کیفیت بسیار بالا، وزن کم و بازده و قدرت پردازش فوق‌العاده،‌ سری ۹ سامسونگ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. جنس بدنه این اولترابوک کاملاً از آلومینویم ساخته شده و وزن آن تنها ۱.۱۶ کیلوگرم است.

نمایشگر آن به خوبی مانیتور IPS نیست اما زاویه دید، کنتراست تصویر و رزولوشن آن قابل قبول است. زمانی که این محصول را در دست می‌گیرد به دلیل کیفیت ساخت فوق‌العاده، طراحی یک‌پارچه، و وزن و ضخامت بسیار کم آن، حس بسیار خوبی به شما القاء می‌شود. طول عمر ۷ ساعت باتری این محصول نیز در نوع خود کم نظیر است.

سری ۹ سامسونگ

اما به نظر ما تاچ‌پد این اولترابوک هنوز جای کار دارد و باید بهبود یابد، دستورها حرکتی به خوبی دریافت نمی‌شوند و عدم وجود دکمه‌های فیزیکی مجزا، باعث می‌شود تا در زمان کار کردن با این ترک پد کمی به مشکل برخورد کنید.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا، باریک و بسیار سبک
  • طول عمر باتری بالا
  • پردازنده و حافظه ذخیره‌سازی سریع
  • نمایشگر با کیفیت و رزولوشن بالا
  • سرعت بوت بسیار بالا،‌ حدود ۹ ثانیه

نقاط ضعف:

  • عدم کیفیت مطلوب تاچ‌پد
  • قیمت نسبتاً بالا نسبت به دیگر اولترابوک‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات