مارک زاکربرگ در روزهای نخستین شکل‌گیری فیس‌بوک: سخت کار کنید یا بروید خانه!

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک نیز همانند هر کسب‌و‌کار تازه شکل‌گرفته‌ی دیگری، در روزهای اولیه بسیار شکننده و ضعیف بود. به نحوی که اجاره‌ی اولین سرورهای فیسبوک در سال 2004 برایشان 85 دلار هزینه در بر داشت. آن‌ها می‌کوشیدند تا کمی دست به عصا بوده و بیشتر از موجودی بانکی‌شان هزینه نکنند. این درست‌ترین کار آن‌ها در این دنیای بزرگ و بی‌کران بود؛ چراکه باید نخست خود را به اثبات می‌رساندند.
تبلیغات

به همین منظور مارک زاکربرگ بارها به همکارانش گفته بود که باید خود را در بوته آزمایش به اثبات برسانیم و دربرابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشیم. البته نه درمقابل MySpace یا Friendster و هدف آن زمان فیسبوک شبکه‌های اجتماعی فعال در حد دانشگاه‌های امریکا بود.

زاکربرگ در سخنانی که شنبه‌ی همین هفته در پائولو آلتوی کالیفرنیا ابراز داشته، معتقد است که:

نخستین چالش پیش روی ما حضور در مدارس و کالج‌هایی بود که کسب موفقیت در آن‌ها بسیار دشوار می‌نمود. اگر مدعی بودیم که محصول‌مان بهتر از مابقی رقبا است، باید خود را به اثبات می‌رساندیم. به‌طوری‌که دیگران فرصت سرمایه‌گذاری در آن را می‌یافتند.

زاکربرگ همچنین در ادامه‌ی صحبت‌هایش برای جوانان حدوداً بیست ساله‌ای که در سالن یادبود استنفورد گرد هم آمده بودند جزئیات بیشتری را با این کارآفرینان فردای سیلیکون ولی در میان گذاشت. این کنفرانس برای جوانان ایده‌آل‌گرایی ترتیب داده شده بود که قرار است در آینده دستاوردهای بزرگی را رقم بزنند. از اینها گذشته، وی کوشید تا در خلال صحبت‌هایش بر چالش‌های پیش‌روی تهیه چنین محفل بزرگی در سطح جهانی که توانسته تعداد بسیار زیادی از کاربران را گرد خود جمع کند نیز اشاره کند.

اگر به سال 2004 یعنی همان روزهای اولیه‌ی شکل‌گیری فیسبوک بازگردیم، درمی‌یابیم که این شبکه تنها برای دانشجویانی طراحی شده بود که دارای نشانی پست‌الکترونیکی تأیید شده‌ی دانشگاهی بودند. به گونه‌ای که می‌شد هویت حقیقی کاربران را در دنیای مجازی نیز به خوبی تشخیص داده و برخلاف سایر شبکه‌های موجود، فیسبوک از شما می‌خواست تا خودتان باشید.

پس از پیشرفت‌های اولیه در محیط شبکه‌های دانشگاه هاروارد، بازی کم‌کم جدی شد و آن‌ها این شبکه را در سایر دانشگاه‌هایی نظیر کلمبیا، استنفورد و ییل نیز توسعه دادند. این مؤسساتآموزش‌عالی که زاکربرگ جوان از آن‌ها یاد می‌کند دارای شبکه‌ی اجتماعی بهم‌پیوسته‌ای در محیط دانشگاهی بودند. شاید اگر آن‌ها کارشان را از سایر محیط‌های دانشگاهی که این مسائل کمتر در آنجا وجود دارد آغاز می‌کردند، مطمئناً نمی‌توانستند به این سرعت به این نقطه دست پیدا کنند.

این درست همان ماجرایی است که اتفاق افتاده؛ فیسبوک دانشگاه به دانشگاه توسعه پیدا کرد و توانست با این رشد تدریجی بر اغلب مشکلاتی که هجوم یکباره کاربران در سرویس‌های آنلاین پدید می‌آورد فائق آید. مانند مشکلاتی که برای توئیتر یا Fail Whale افتاد.

بخش دیگری از توصیه‌هایی که زاکربرگ به خیل جوان حاضر در این جلسه داد شامل موارد عجیبی بود. مواردی نظیر اینکه، به رای و نظر مخاطبان‌تان گوش کنید، ساده باقی بمانید، و قابل اطمینان باشید. اما مهم‌ترین توصیه‌ی او واضح و آشکار بود؛ همیشه با دسته‌ای که از گروه بالاتری هستند سرشاخ شوید. اگر محصول شما بهتر از همه‌ی محصولات مشابه باشد، کاربران به سوی شما خواهند آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات